M

merenwen

Jag har en fullblods vallack med väldigt torra hovar (smällar man får ta när man vill ha fullblod ;))
Grejen är att jag hör av en del att olja hovarna efter att hästen stått i "vattenbad" ska hjälpa...
Men min hovslagare sa att det är det värsta man kan göra eftersom det blir en "lypsyl effekt" alltså att hovarna måste ha olja konstant då för att inte spricka sönder totalt...
Han får olja i maten eftersom det kan ge fukt innifrån!?
Jag bara undrar om någon har hört liknande... Det verkar ju logiskt att det blir en sån effekt...
nån? :smirk:
 
Lyssna på din hovslagare, h*n pratar inte strunt. Däremot vet jag att man med fördel användt Alosinsalva i kronranden, det har ökat hovens förmåga både att suga upp och bibehålla fukten.

Annars är en välbalanserad foderstat A och O, samt en vettig hovslagare som kan istt jobb. Bra motion, samt bra hagar där hästen inte vadar i lera hela dagarna.
 
Jag tror hovslagaren har rätt, men till min kuse ger jag även enzion, ett fodermedell som gör att hovarna växer snabbare(vilket dom faktikst gjort). Det kan dom bli lite bättre av.
Men sen så sa min hästfysioterapeft (hur f*n det nu stavades) att sprickorna kan bro på att min kuse är sne, då det bildas en massa späningar och gejs. JAg vet inte om jag tror på det men hoppas kan jag ju! Håller på att behanla för fullt. :)
 
Vår hovslagare har sagt samma ang. olja men rekommenderade istället fodertran, både att äta och att pensla kronranden med. Vi har testat detta med gott resultat.
 
Han får olja i maten eftersom det kan ge fukt innifrån!?
Fukt inifrån får han från blodet... Oljan har INGET med detta att göra! :)

I övrigt - lyssna på din hovslagare, det är helt rätt! :)
 
Vilken hovslagare har du? *nyfiken*

Man ska inte alltid lyssna på hovslagare... två olika hovslagare förstörde min förra häst (fullblod med dåliga hovar) så till slut fick han avlivas.
En annan hovslagare höll på att förstöra min kompis fullblodssto med dåliga hovar...

Vad jag har förstått så är det många hovslagare som inte är så erfarna på just fullblod och slår i för tjocka sömmar.
Fullblod har ofta väldigt tunna väggar och resultatet blir att sommen kommer rätt upp i hoven = aj aj.
 
Det finns en del hovoljor, fetter osv som gör att det blir tätt, det blir som att sätta på en plastpåse. De innehåller paraffin eller nåt sånt. Det brukar oftast finnas i läppcerat vilket inte heller är så värst bra för läpparna...

jag brukar smörja på vanlig matolja på min pålles hovar.
 
Fukta ströet kan mna ju göra så de tar upp vatten underifrån, annars så är det ju bra att ha på filtsulor under natten som man blött. aspbarkspelets skulle oxå vara bra för hovarna,, och ordentlig utegång i en "riktig" hage..
 
Min häst har lite sprickor här och där och min hovis sa att det räcker med att smörja med helt vanlig matolja på kronranden för att smörja upp där det växer ut. det har funkat bra. så jag har en sprayflaska med olja så jag sprutar kronranden ett par ggr i veckan. Smörj gärna upp gamla sömhål åsså. Lycka till :idea:
 
Jag har höt att ska man smörja ska man smörja i kronranden och i så fall är torskleverolja blandat med lite tjära bra. Tjäran gör tydligen så att oljan tränger in djupare i hoven. Men luktar asatan gör det!
 
Tjära har en torkande effekt, så det verkar inte vara någon bra ide på redan torr hov. :(
 
De sa jag också, men hovisen sa att det är ju dels pga att tjäran går in i hoven, om man då har blandat oljan i tjäran så går också oljan så djupt in i hoven. Alltså skulle det bli bättre totallt.
 
Vatten är det bästa vid akuta skeden, men man måste se saken i sitt perspektiv och förbättra utifrån detta. Oljor smet och dyl är endast sekundära hjälpmedel, men de håller inte :devil: från dörren några längre stunder.
 
Jag tror lite som du, men är inte helt neggo till oljor i kronranden, egentligen TROR inte jag att oljan har en så stor effekt men jag tror att "massagen" kan vara bra.
 
Jodå har själv praktiserat kronrandsmassage med Alosinsalva, detta gav ett horn som var mer mottaglig för vatten och fukten stannade kvar i hornet mycket längre. Idag har denna pålle kanonfina hovar, utan problem alls. Tidigare hade han ett horn som var torrt som läskpapper, med sprickor och en sula som var lika tunn som en folie. :(

Men då var kronrandsmassag och vatten en sekundär lösning, när jag hade fått honom fick han en ny foderstat och den hovslagaren jag använder är kanon. :)
 
Tack så mycket för alla tips och råd.
Alosin salva hette det... Tack Boj. min hovslagare pratade om det.

Har hört att man kan ge olja i maten men det kanske inte stämmer dock.

Problemet är ju att vi inte har några bra hagar där han står nu, men vi ska flytta honom snart till ett annat stall med bra hagar.

Däremot så tror jag inte på att fukta ströet, eftersom han kan bli dålig på andra sätt p.g.a. det.
Tack ialla fall...
Han ska förresten skos om snart och då ska han få galoppjärn för att kunna sätta sömmarna lite anorlunda fr att inte sömsticka honom eller likn.

Chrisse: har precis bytt kommer inte ihåg vad han heter, men ja kan ta reda på det och PM:a dig.

//Sofia
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 537
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 637
Senast: Centaur
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 826
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp