Olycka med bomlös sadel.

S

Sweet

Vet inte om det här får ligga här men jag prövar...

Föll av hästen i dag, med buller och bång. Hade inte en chans att sitta kvar i min Torsion när min häst plötsligt blir rädd för något (fråga inte vad för jag vet inte) och kastar sig hejdlöst åt sidan. Trots att jag höll mig i manen för allt vad jag förmådde så gled sadeln på sidan av hästen och jag i backen. :crazy: Jag hade ändå spänt gjorden mer i dag än vad jag brukar då hästen har stått ett tag och då kan hon vara lite extra stirrig.

Jag höll kvar i tygeln men såg bara en massa hästben omkring mig så jag släppte för att inte bli trampad. Hästen travar bort en bit och stannar till, men blir rädd för sadeln som hänger på sidan på henne och börjar hoppa och sparka sen far hon iväg i 190 hemåt.

Jag ser henne skena hemmåt med sadeln nu hängande under magen och ser i mitt huvud hur hon trasslar in sig i tyglar och sadel och bryter ben och nacke av sig. :cry:
Jag springer hela vägen hem och ser min häst stå en bit från stallet, sadeln under magen, ena frambenet i tygeln som ligger över nacken på henne och ena bakhoven har fastnat i en stigbygel. Men hon står på alla fyra och väntar på att jag kommer fram till henne och trasslar loss henne från sadeln och tyglarna. Hon ser hel ut, blöder lite, lite från en av ballarna bak men haltar inte. Leder in henne i stallet och kollar igenom henne ordentligt men hittar inga skador, hon ömmar lite bak på ballen bara men i övrigt verkar hon hel. Tacka gudarna för det!! :bow:

Hade jag haft en bomsadel så hade det här nog aldrig hänt och jag är lite rädd för att ge mig ut i den bomlösa igen efter det som hände. Jag har en ganska hoppig häst så risken att det händer igen är ju ganska stor. :(

Jag har tyckt väldigt bra om denna sadel sen jag köpte den, otroligt bekväm, förvånansvärt stabil och hästen älskar den och har slutat med sina dumheter vid sadling och uppsittning m.m. Trodde att jag hittat rätt men nu är jag inte så säker längre... Stabiliteten i sadeln tryter när jag behöver den som mest och det kunde ha slutat riktigt illa. Känner nu att jag hellre rider barbacka så att sådana här olyckor undviks. Visst, rider jag barbacka så lär jag trilla av lättare men min häst slipper ju att skada sig om sadeln glider runt. Det är hästen jag tänker på i första hand.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra, vet inte om jag vågar att rida i min bomlösa igen och tanken på att börja leta bomsadel igen är inte lockande då jag tror mycket på att bomlöst är det bästa för hästen.

Nu är jag lite skärrad efter olyckan, trots att det gick bra både för mig och hästen så jag kanske överreagerar.

Ville bara skriva av mig lite...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Precis detta upplevde min dotter i en lånad Torsion, men skillnaden här var att hästen inte skenade till stallet utan blev kvar med sadeln hängandes på sidan.

Jag noterade senare att sadeln sitter mycket illa på denna häst, så det är inte underligt att sadeln gled i detta fall. Häst och sadel var lånad.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Jag har råkat ut för samma sak med vanlig sadel, så det är inget specifikt problem för bomlöst.

Det är alltid viktigt att se till att sadeln är anpassad till hästens kropp likväl som till ryttaren.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Hu så läskigt!

Vill bara upprepa vad jag skrivit här förut - ha ALLTID ordentliga säkerhetsstigbyglar till bomlösa sadlar.

I många delstater i USA är det förbjudet i lag att sälja barbackapadar med stigbyglar av just denna anledning.

Tänk också på att med Equalizerpaddar och andra paddar av liknande material så behöver man efterdra sadelgjorden när man har ridit ett tag, eftersom materialet pressas samman mycket när det blir varmt. Detta gäller också sadlar som är gjorda av skumgummi, t ex Freeform och Flexion SBS.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Ett tips för stabilitet en sån där dag när hästen verkar stissig är att använda förbygel och svanskappa, då sitter sadeln bättre. Har själv funderat på att använda det för stabilitetens skull när man rider ut för att slippa att sadeln glider över huvudet eller bak över njurarna (rider i väldigt varierande terräng, och några favoritställen är skarpa uppförs och nedförsbackar där ingen sadel sitter kvar, oavsett bom (snarare satt den bomlösa jag hade förut stadigare än min nuvarande bomsadel)). Men jag tror att just svanskappa och förbygel tillsammans skulle ge stor stabilitet även i sidled.
Förbygel och svanskappa är enligt mig bara illa om det är så att man använder det för att sadeln inte passar; om sadeln passar (och en bomlös som inte skaver eller trycker KAN inte "inte passa") och om man bara vill att den ska ligga stillare så ser jag inget "plågeri" i det hela.

Vad använder du för gjord? Läste att de som tillverkar min blivande sadel (bomlös) tycker att man ska ha en gjord med neopren, för då hjälper gjorden till att hålla sadeln på plats. Plus att resår på båda sidorna gör att man kan dra åt gjorden hårdare (men här finns det gränser för många hästar; man kan inte alltid dra åt så hårt). Det ska vara sådan där kletig neoprene, om du förstår vad jag menar. Själv gillar jag inte att dra åt sadelgjorden med en gjord som biter sig fast i hästens mage när man drar (får känslan av att hästen nyps eller att det drar obehagligt i huden), men det fungerar nog ändå bra i just syftet att hålla sadeln stadigare.

Har också varit med om sadlar som åker runt, och då har det varit bomsadlar. Och på en viss typ av häst så glider ALLA sadlar, även om den har en passande bom. Och vid ett sådant tillfälle åker jag nog lättare rakt av i en bomsadel, medans i den bomlösa så blir rörelsen mera "skonsam" och man sitter kvar lättare.

Nu hade du extrem otur och jag hoppas verkligen att ni klarat er ur det oskadda. Är du otrygg med sadeln så tycker jag att du ska skaffa en sadel du kan vara trygg i istället.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Bara en liten fotnot:
Den sadel jag ska köpa har en vanlig säkerhetsutlösning vid stigbygelfästet och har därför inte denna säkerhetsrisk som DE FLESTA bomlösa sadlar tyvärr har.

Men det är bra att säga till en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Sadeln sitter bra på hästen och jag kan sitta upp som vanligt med stigbygeln utan problem utan att den glider runt, men just när jag inte hade koll på min balans alls så gled sadeln.

Har funderat på en förbygel just för stabilitetens skull och med en sådan så kan väl knappast sadeln glida helt runt på hästen?

Jag har en gjord med kraftig resår i båda ändar. Gillar inte neopren då det blir så himla varmt under en sådan gjord då den inte andas.

Jag får se hur det känns att rida nästa gång, ska självklart skaffa en annan typ av sadel om jag inte kan känna mig trygg med min bomlösa igen.

Och det är ju faktiskt sant att bomsadlar också kan glida, speciellt de engelska om man har en rund häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Med en förbygel torde sadeln ligga stillare. Vet en distansryttare som använder förbygel och en speciell baksele för att hålla sadeln på plats eftersom hennes häst inte accepterar att hon drar åt gjorden.
Att sadel glider helt runt torde vara omöjligt med en förbygel.

Jag gillar inte heller neoprenegjordar, däremot är det säkert precis som de säger, att den ger sadeln betydligt större stabilitet. Så jag ville bara nämna det ifall att du kan tänka dig en sådan (det är säkert bättre än att ramla av). Men det låter som att det var en engångsgrej som inte brukar hända varje dag, därför känns det säkerligen onödigt att ha en sadelgjord man inte trivs med "bara ifall att hästen skulle tvärvända". Om din sadel är stabil nog med vanlig sadelgjord och din häst inte brukar hålla på och busa så är gjorden säkerligen inget du borde byta.
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Jag är inte så rädd för att ramla av, däremot att min häst ska skada sig, det var läskigt att se henne skena med sadeln under magen! :crazy:

Jag brukar väldigt sällan ramla av, men ibland så är det stört omöjligt att sitta kvar! :smirk:
 
Sv: Olycka med bomlös sadel.

Usch så hemskt!
Förstår att det måste ha varit en skräckupplevelse att se hästen sån....men jag hoppas att du inte ger upp med bomlösa sadlar...Skaffa istället den säkerthets utrustning du fick tips om..och det är inte fel att skriva till Torsion och berätta om det, de kanske har tips om säkerheten där..för det kan ju hända andra me som har köpt dessa sadlar. Det står ju faktiskt inte om säkerheten såpass...har inte haft en aning själv innan jag läste detta..ska forska lite själv...

Kramar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: tessan.g
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 220
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp