Bukefalos 28 år!

Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Problemet ligger inte i att man inte förklarar reglerna, problemet är när ungarna sätter emot bara för att göra det - trots att de vet exakt vad som gäller.

Jag känner igen mig ruskigt mycket när jag läser den här tråden - jag var dubbelt så hemsk som den värsta unge som beskrivits här och vet exakt hur de små glinen tänker. Det är inte att man inte VET, det är att man inte BRYR sig, eftersom man är ung och dum och tror att man äger världen.
 
Sv: Om att "lyda".

amkm skrev:
Men varför måste jag förklara en sak som är lika självklar
Möjligen självklar för dig. Inte nödvändigtvis självklar för henne.
 
Sv: Om att "lyda".

slice skrev:
Varför skulle hon lyda?

Till att börja med så är hon fortfarande föräldrarnas ansvar,om inte det funkar,tja sök då sociala om hjälp och be att få flytta,men å andra sidan,har det någonsin slagit er att era föräldrar kanske också funderar på det,att be soc. om hjälp för omplacering.. ;)
Som sagt,myntet har två sidor..
Och att hela tiden gapa om mera respekt hjälper inte,det är nått man förtjänar,inte bara som vuxen utan även som barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Om att "lyda".

Regler som är uppsatta "bara för att" är ju till för att sätta sig emot "bara för att".
 
Sv: Om att "lyda".

slice skrev:
Möjligen självklar för dig. Inte nödvändigtvis självklar för henne.

Du glömde resten av citatet,det ser lite fel ut i sin halva mening.. ;)

amkm skrev:
Men varför måste jag förklara en sak som är lika självklar som att hon måste gå på toaletten och göra sina behov,jag har aldrig förklarat varför hon ska vara där inne,men jag kanske ska tacka högre makter över att hon inte sätter sig i hallen och utför sina behov.. ;)

Är ursprunget,och som sagt,min dotter vet att man ska gå på toaletten och utföra sina behov,jag har aldrig förklarat för henne varför.. ;)
 
Sv: Om att "lyda".

Det där besvarade inte varför Tican ska lyda.
 
Sv: Om att "lyda".

Ja men det är det jag ville ha sagt!Man måste förtjäna respekt!Från båda sidor.
 
Sv: Om att "lyda".

slice skrev:
Regler som är uppsatta "bara för att" är ju till för att sätta sig emot "bara för att".

Jag har hittills inte sett några exempel på regler som inte finns "bara för att"? Dock har jag läst flera exempel på tonåringar som inte tycker att förklaringarna duger eftersom de motverkar deras egna (egoistiska) intressen.
 
Sv: Om att "lyda".

Nu snackade vi inte om oss utan en annan, jag har inga problem med läggdags då jag är vuxen å bor i egen lägenhet.
 
Sv: Om att "lyda".

Om förklaringarna duger eller ej beror väl på hur tydliga de är.
 
Sv: Om att "lyda".

Varför inte,jag tycker då att det är lika självklart att en förälder ska kunna säga till sina "telingar" att de ska dunsa i säng,visst,en del gnöl får man som förälder utstå,men måste det till en förklaring hela tiden?.. ;)
 
Sv: Om att "lyda".

Okej.
amkm skrev:
Men varför måste jag förklara en sak som är lika självklar som att hon måste gå på toaletten och göra sina behov,jag har aldrig förklarat varför hon ska vara där inne,men jag kanske ska tacka högre makter över att hon inte sätter sig i hallen och utför sina behov.. ;)
[Saken är] Möjligen [lika] självklar för dig [som att hon måste gå på toaletten och göra sina behov]. [Saken är] Inte nödvändigtvis [lika] självklar för henne [eftersom ni har olika perspektiv på saker och ting].
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Om förklaringarna duger eller ej beror väl på hur tydliga de är.

T.ex. förklaringarna om varför en tonåring inte ska vara vaken till 5 på morgonen är glasklara. Det visste jag när jag var 13, men jag VILLE inte lyssna eftersom jag tyckte det var kul att vara vaken så länge.

När man är tonåring börjar det bli dags att lära sig tänka längre än vad näsan räcker, och att behöva lära sig ta hänsyn till övriga familjen är inte lätt - men det ska göras. Sen att föräldrar inte är perfekta och ibland gör fel, det må vara så hänt.
 
Sv: Om att "lyda".

Inte jag heller, men från en tonårings perspektiv kan en regel verka vara väldigt mycket "bara för att". Om förklaringen sedan inte fungerar bör man kanske se över sitt sätt att resonera. Behöver inte ha något med tonåringens eventuella egoism att göra.
 
Sv: Om att "lyda".

Men varför får föräldrar göra fel å inte tonåringar då? :angel:
 
Sv: Om att "lyda".

Vad har jag lärt henne?
Att gå på toaletten? Att komma i säng i tid? Att äta? vaddå?
Njae,jag skulle nog snarare tro att det handlar om rutiner,inte inlärning.
Likväl är sängdags en rutin.Varför skulle jag övht låta en 14 åring vara avken till 5 på morgonen? Och då med tanke på att om man ber de gå upp och morgonfodra djuren,så är det gnöl om det.Och mina djur matas 4.30 på morgonen..
 
Sv: Om att "lyda".

Ticans sovtider har föga att göra med "föräldrarnas ansvar", "omplacering" och "gapa efter respekt". Möjligen att Ticans pappa gapar efter respekt på fel sätt.

Kan man inte förklara sina krav förstår jag inte varför man ska ställa krav? Förstår man ens själv varför man ställer krav om man inte kan förklara dem?
 
Sv: Om att "lyda".

Visst kan man säga till tonåringarna att dunsa i säng utan förklaring, men om det är en förklaring de vill ha så varför inte sammarbeta lite som förälder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 080
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 870
Senast: Elendil
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 721
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp