Om chattfunktionalitet på Bukefalos

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta.

Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta hände för över 20 år sedan ;)

Den första diskussionssidan här var mer chatt än diskussion. Tror andra benämnde liknande funktionalitet som klotterplank eller gästbok.
När den första diskussionsfunktionaliteten kom fanns nog viljan att ha kvar lite av det gamla chattandet.

Vad jag kommer ihåg har vi haft någonstans mellan 5-10 olika varianter av chatt-program på sidorna.

En av fördelarna med en "riktig" chatt är att inläggen bara sparas och är synliga en kortare stund. Detta gör att man normalt inte behöver lägga tid på att radera olämpliga inlägg, de försvinner snart av sig själva.
Tyvärr kan det få en del användare att bete sig illa då de räknar med att "bevisen" snart är borta. Det gör att man ofta måste moderera användare, sparka ut de som beter sig illa.

En nackdel med det snabba förloppet är att alla måste vara inne samtidigt för att inte missa vad som händer.

Under en period av de riktiga chattarnas historia var det bra aktivitet i chatten, (mer än 20 inne samtidigt tror jag), men aktiviteten minskade. Jag provade utan chatt ibland och med olika varianter av chattar, men aktiviteten tog aldrig riktig fart och så kändes det dumt att man missade saker om man inte var där när andra var där. Möjligheten att det kanske minskade aktiviteten på forumet var också en faktor.
Chattar tar om de är aktiva en hel del kraft av servern jämfört med ett forum. Att en gammal chatt dessutom hade en sårbarhet som ledde till att sidan hackades gör att jag med största säkerhet inte kommer lägga in någon chatt-funktionalitet igen.

Snacktrådarna är inte en chatt, men är lite liknande då jag tror att de ofta handlar lite mer om att umgås och mindre om vad man pratar om.
Jag skall försöka återkomma om detta i lite andra trådar framöver.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 261
Senast: cewe
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 252
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 681
Senast: Solstig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 599
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp