Röstade nej, men får balansera mitt svar med att samtliga exempel har en plan. Det löser sig. Och dessutom i viss mån har prövats i praktiken så vet att det löser sig.
När skiten träffar fläkten måste man vara beredd att gå upp i ”stabsläge” och fokusera och prioritera stenhårt så är min erfarenhet att det mesta går att hitta rimliga lösningar för.
Jag är mer typen av person som tänker att jag löser problemen när de kommer. Inte särskilt mycket katastroftankar eller funderingar i sådana banor. Mer mindsetet att "det löser sig/det fixar jag".
Ovanstående citat stämmer ganska väl för mig också. Jag svarade nej på ursprungsfrågan men vid närmare eftertanke så finns det en plan för det mesta.
Skilt mig har jag redan gjort och har inga planer på att bli med ny partner...
Jag håller på att köpa ett hus (eller "mark till mina djur, med något som ska likna en liten bostad i ena hörnet") och skjut mig om ni vill, men jag har inte ens låtit någon oberoende person besiktiga huset. För, det värsta som kan hända är att jag får riva det och ställa dit en husvagn istället... (vi har undersökt det grundligt själva)
Huset ska renoveras och det kommer ske på lååååång tid, för mina pengar räcker inte till det just nu. Men, jag kan leva spartanskt och köpa in byggmaterial efterhand, när det blir några kronor kvar på lönen då och då.
Jag lånar inte "stor summa för att kunna renovera allt på en gång", för jag vill ha så lite fasta kostnader kvar som möjligt när jag går i pension.
Om något av mina djur blir sjuka så behandlas det som går att göra på hemmaplan (eller möjligen på närliggande klinik för hästar eller smådjur), till rimlig kostnad. Och om kostnaden skenar iväg eller det inte går att behandla mer, då får de avsluta sina dagar.
Tillägg:
i mitt hus ingår det i långtidsplanen att sätta in en vedspis, delvis för att klara uppvärmning och matlagning vid ev längre strömavbrott. Jag aka också skaffa ett bensindrivet elverk att använda till åtminstone kyl och frys om det blir strömlöst.