Om det skiter sig, en tråd om planering

Bukefalos 30 år!

Planerar du för stora oväntade händelser?

• Antal omröstningsdeltagare
    95
Jag lutar åt att kriser kan komma i så många former att det inte riktigt går att förbereda sig. Hittills har jag klarat de kriser livet erbjudit genom att hantera dem när de kommer.

Tex ett halvår utan ström vore helt klart väldigt jobbigt, men jag tar för givet att det i så fall drabbar så pass många samtidigt att alla kommer att samarbeta på något vis. Det är ju i så fall inte mitt individuella problem..(Vi har solpaneler på lägenhetshuset, kom jag just på.)

Och VARFÖR skulle vi bli långvarigt utan ström? I vilken sorts situationer händer det?

Men mycket av det som ses som en katastrofplan är egentligen bara vardagligt liv på landet.
Typ strömavbrott, insnöad eller trasig vattenanläggning.
Ja, och sånt löser man olika varianter på varje år, oftast på egen hand och ibland med hjälp av andra proffs.
Du har nog en poäng i att vad som betraktas som katastrof resp förväntade problem skiljer sig åt ganska mycket.

Och VARFÖR skulle vi bli långvarigt utan ström? I vilken sorts situationer händer det?
Storm och fallna träd över luftledningar. Händer varje år och vissa gånger blir det långvarigt, eftersom vi är längst ut på tråden och därmed prioriteras ganska sist. Fast långvarigt som i en vecka är max hittills (Gudrun). De är fantastiska de där serviceteknikerna på elbolagen att kunna jobba i dåliga förhållanden.

Storm och luftledningar. Händer varje år och vissa år blir det långvarigt. Fast långvarigt som i en vecka är max hittills (Gudrun).
En vecka och ett halvår är ju väldigt olika scenarion. Ett halvår utan ström innebär ju troligen typ krig eller REJÄL naturkatastrof.

Hemma i stan har jag hittills upplevt högst några timmar utan ström. (Ofta till barns förtjusning, när grillar och campingkök kommer fram.)

På landet har vi helt enkelt behållit kaminer och vedspis. Men huvudsyftet med det är mysighet, inte krisplanering.

Men mycket av det som ses som en katastrofplan är egentligen bara vardagligt liv på landet.
Typ strömavbrott, insnöad eller trasig vattenanläggning.
Ja exakt, och reservdelar man vet kan ta tid att få fram som ny keramik och ny fläkt till pannan, extra cirkulationspump och vattenpump eftersom allt detta är rena förbrukningsvaror över tid och lägger man upp det lite smart och kan fixa och laga kan man köpa billigt begagnat, renovera upp och konservera för framtiden.

Jag har 3 elverk, det stora dieseldrivna är köpt men dom mindre bensindrivna har jag fått gratis för att dom inte funkade, idag funkar dom och är konserverade. Allt här är uppbyggt så det ska vara enkelt att leva även om strömmen går, det är dom enkla systemen som blir robusta, inte dom påkostade "hippa" där det behövs en dator för att styra skiten.:)

Ställverk och transformatorer som brinner.
Som transformatorn i Odensala när flera kärnkraftverk nödstoppades automatiskt

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stopp-i-tunnelbanetrafiken-i-stockholm
Och det kommer att hända igen, ju mer komplexa systemen blir desto sårbarare blir dom och inte tvärt om, den som sett en järnbrand i en transformator eller generator vet att det där kommer att ta tid att återställa och mycket av det som idag genererar och levererar elkraft är rena antikviteterna, det är inte bara att ringa efter en ny generator till Harsprångets kraftstation och be nån lasta den på en bil och komma med den, den måste tillverkas först.

Ja, och sånt löser man olika varianter på varje år, oftast på egen hand och ibland med hjälp av andra proffs.
Du har nog en poäng i att vad som betraktas som katastrof resp förväntade problem skiljer sig åt ganska mycket.

Men å andra sidan är förutsättningarna för att kunna göra något åt det väldigt olika också. I en tvåa i stan kan man varken ha vedspis, utedass eller någon form av vattenförsörjning tex. Och förvaringsutrymmet kan ofta räknas i enstaka kvm.

Men å andra sidan är förutsättningarna för att kunna göra något åt det väldigt olika också. I en tvåa i stan kan man varken ha vedspis, utedass eller någon form av vattenförsörjning tex. Och förvaringsutrymmet kan ofta räknas i enstaka kvm.
Och lösningarna vid eventuella kriser är ju också kollektiva i sådana miljöer. Vilket har stora fördelar jämfört med att folk på egen hand gör el genom att förbränna diesel.

Vi har ju skäl att tro att framtida och nutida större kriser kommer att vara klimatrelaterade. Att då hantera genom att elda fossilt bränsle känns en anings ännavänt för mig.

Det är då stadsfolket besöker avlägsna kusinen på landet dom inte haft kontakt med på 20+ år och förutsätter att dom ska få bo där tills krisen löst sig i stan, detta har jag sett live och nån egen plan hade inte stadsfolket från Stureplan.:meh:.

Jag har varit där. När allt sket sig.
Flyttade till hyresrätt och levde på billigast tämnkbara sätt. Räknade foderstat så jag fick i mig proteiner och vitaminer.
Fter ett helt år lyckades jag få ut exet från min gård så den kunde säljas.
Gemensam tonåring att betala för där hen bodde och gick i skolan. Exet hävdade buttert att han inte hade pengar till mat ens och inte kunde betala mer för det gemensamma barnet. Jag var arbetslös och han välavlönad.

Men det gick. Uppfinningsrikedom och genomtänkta beslut. Nu lever jag på klen pension och bor i egen stuga.
Men - jag har taki över huvudet, råd att värma huset och köra bil. Har t.o.m råd att ha en hund.

Skiter livet sig totalt - antagligen pga svikande hälsa - så har jag ett hus att sälja.
Jag har överlevt förr så det lär fortsätta så.

Det är då stadsfolket besöker avlägsna kusinen på landet dom inte haft kontakt med på 20+ år och förutsätter att dom ska få bo där tills krisen löst sig i stan, detta har jag sett live och nån egen plan hade inte stadsfolket från Stureplan.:meh:.
Otroligt nyfiken på vilken kris som föranledde att dina bekanta från Stureplan kände sig nödgade att flytta till avlägsen kusin på landet…?

Och det kommer att hända igen, ju mer komplexa systemen blir desto sårbarare blir dom och inte tvärt om, den som sett en järnbrand i en transformator eller generator vet att det där kommer att ta tid att återställa och mycket av det som idag genererar och levererar elkraft är rena antikviteterna, det är inte bara att ringa efter en ny generator till Harsprångets kraftstation och be nån lasta den på en bil och komma med den, den måste tillverkas först.
Just nu så är nog den största risken att vi drabbas av samma typ av strömavbrott som i Spanien.
Alla solcellsanläggningar gör systemet instabilt.

Mig bekant stod inte hela Uppsala, eller någon alls, utan ström i månader i samband med detta.

Jag vet alltså vad strömavbrott är. Det jag reagerade på var en längre tid utan ström.
Det var bara rena turen.
En annan gång så dyker hela systemet, och då har vi inte någon ström alls i hela Mellansverige.

Om det är svinkallt mitt i vintern så kommer inte strömmen att räcka till om alla kärnkraftverk dyker.
Och då blir elen avstängd för vanliga människor.

Och lösningarna vid eventuella kriser är ju också kollektiva i sådana miljöer. Vilket har stora fördelar jämfört med att folk på egen hand gör el genom att förbränna diesel.

Vi har ju skäl att tro att framtida och nutida större kriser kommer att vara klimatrelaterade. Att då hantera genom att elda fossilt bränsle känns en anings ännavänt för mig.
Januari 2005
Som mest är 730 000 människor strömlösa efter stormen Gudrun, som också orsakar rekordstora skador på skog samt el- och telenät. 20 dygn efter stormen är fortfarande 12 000 personer utan ström – och för vissa varar avbrottet i 45 dagar.

https://www.svt.se/special/stromavbrott-vi-minns/

Hur tror du att det löses kollektivt då om inte med diesel?
Förlusterna i ledningarna gör det mycket lämpligt att generera el lokalt och precis bara när man behöver den.
Men för egen del använder jag en solcellsanläggning med batteri som nödström.
Och det blir vanligare och vanligare.

Just nu så är nog den största risken att vi drabbas av samma typ av strömavbrott som i Spanien.
Alla solcellsanläggningar gör systemet instabilt.
Det har varit väldigt nära att vi skulle fått uppleva samma sak och det har inte bara hänt en gång, det här är ingen raketforskning men vanligt folk får inget veta tack vare att dom inte heller fattar vad ett fasroterande nät innebär i praktiken, dyrt blir det iallafall att återställa nätet om det sker och det kommer att ta väldigt lång tid innan allt är up-and-running på nytt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka