Om du ärvde pengar...

Jag skulle köpa en ny bil 4hjulsdriven och en ny bil till särbon. Gå ner i arbetstid till 75% Resa tillbaka till Indien och kanske en roadtrip i USA Jag skulle nog spara resten och fundera på vad jag ville göra. Fundera på att eventuellt köpa ett sommarhus eller lägenhet
 
Jag hade med nuvarande livsstil lätt kunna leva 20 år på 5 miljoner. Antagligen minst 25 år om jag tänkte mig lite för.
Idag är jag 40 så då hade jag varit 65.
Sen hade man förhoppningsvis fått någon avkastning på pengarna.

Jag är singel utan barn. Har ett boende jag är nöjd med, och materiellt är jag nöjd utan att jag lever ngt lyxliv. Så jag behöver inte lägga pengar på boende, körkort etc.

Så jag hade slutat mitt jobb jag har idag, jag trivs bra på jobbet men det är inte meningen med mitt liv. Och så hade jag satsat på att förverkliga tankar jag har angående mitt företag. För det hade inte passat mig att bara vara hemma och inte göra ngt alls.
 
Det har jag också, ungefär. Jag kraschade min skolgång i högstadiet, och lånade därefter för att läsa in gymnasiet på folkhögskola (vilket föregicks av någon lånefinansierad termin på komvux, men jag fixade inte den studieformen) och har sedan lånat alla terminer man får låna för universitetsstudier, inklusive den första terminen av mina doktorandstudier. Om jag inte minns fel. Mitt lånebelopp krymper knappt ens genom mina betalningar. Om jag fick fem miljoner skulle jag inte betala av lånet, utan i stället använda lite av pengarna till att betala resten av csn-räkningarna fram till pension. Jag har räknat ut en gång att det blir mindre att betala för mig på det viset.

Det är lätt att se det från sitt eget smala perspektiv. Jag tänkte mest att jag läst en lång utbildning, maxat lånet hela perioden och därför borde vara i toppen av den initiala lånesumman. Men uppenbarligen räckte inte de parametrarna....

Jag är så "ung" att skulden inte avskrivs vid 65 års ålder (påbörjades året efter regeländringen), och i vilket fall så är det skönt att konstatera att lånet är slutbetalt nästa år.
 
Jag hade med nuvarande livsstil lätt kunna leva 20 år på 5 miljoner. Antagligen minst 25 år om jag tänkte mig lite för.
Idag är jag 40 så då hade jag varit 65.
Sen hade man förhoppningsvis fått någon avkastning på pengarna.

Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?

Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.
 
oj skulle jag ärva/vinna 5 miljoner, skulle jag
betala av huslånet.
Köpa en fabriksny fin bil.
renovera här hemma, fixa groventren, nytt badrum uppe, samt min man har en dröm om att bygga en bastu med relaxrum nedanför vårat hus. ny avloppsbrunn
Köpa nya sadlar till pollen.
Sedan skulle jag spara mycket pengar.
 
Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?
Skulle säga upp mig på studs, be min investeringsbegåvade partner om placeringstips för en ansenlig del av summan, åka runt i USA och Kanada, sen åka hem, starta företag, byta bil och transport och renovera klart huset & stallet och kanske bygga ridhus.
 
Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?

Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.
Jag tänker mig att det skulle krävas att jag verkligen avskydde att jobba, om jag skulle välja att leva så sparsamt så länge och sen dessutom bli direkt fattig som pensionär. Om jag inte jobbade, skulle jag snarast behöva mer pengar till resor och teaterbesök med mera, även om jag bakade mitt bröd och plockade svamp.
 
Jag tänker mig att det skulle krävas att jag verkligen avskydde att jobba, om jag skulle välja att leva så sparsamt så länge och sen dessutom bli direkt fattig som pensionär. Om jag inte jobbade, skulle jag snarast behöva mer pengar till resor och teaterbesök med mera, även om jag bakade mitt bröd och plockade svamp.

Jag håller med. Att jobba är ett utmärkt sätt att hålla ned levnadsomkostnaderna. Matlåda, gratis kaffe, frånvaro från platser där man kan inhandla saker. (Även om resorna från och till jobbet kostar multum förstås.)
När man är ledig går det ofta åt mycket mer pengar.

Men jag tycker nog fortfarande att 5 miljoner kronor, som motsvarar 20 års lönearbete i nettoinkomst för många, är en ansenlig och stor summa pengar att helt plötsligt få att förfoga över.
 
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.

Innebär det att det skulle återstå 5 miljoner efter det att ev lån och reavinstskatt är betalt, eller är huset värt 5 milj i försäljningsvärde? Om det är det senare så är det inte säkert att det blir så mkt pengar kvar att ärva.
 
Jag skulle rusta färdigt huset och sälja det, köpa något bättre och betala av lån och skulder.
Skulle sätta in en rejäl slant på ungarnas sparkonton och även mitt eget såklart, köpa häst och hund och ta mig tiden att hitta ett jobb jag verkligen ville ha (nu har man ju inte riktigt den möjligheten att vara kräsen) och som funkade med att ha hund. Sedan skulle jag hjälpa min bror så han fick färdigt sitt hus också.
 
Jag håller med. Att jobba är ett utmärkt sätt att hålla ned levnadsomkostnaderna. Matlåda, gratis kaffe, frånvaro från platser där man kan inhandla saker. (Även om resorna från och till jobbet kostar multum förstås.)
När man är ledig går det ofta åt mycket mer pengar.

Men jag tycker nog fortfarande att 5 miljoner kronor, som motsvarar 20 års lönearbete i nettoinkomst för många, är en ansenlig och stor summa pengar att helt plötsligt få att förfoga över.
Ja, fem miljoner utlver den vanliga ekonomin är jättemycket! Men det är inte ekonomiskt oberoende resten av livet.

Antag att jagblir 100 år gammal. Då skulle jag kunna göra av med 100 000/år resten av livet utöver mina vanliga inkomster om jag ärvde fem miljoner! Med tiden skulle jag ju kunna ha en helt annan livsstil än jag har. Samma typ av skillnad som steget från studielån till lön! Och den här gången utan barn att försörja!
 
Hade det trillat in fem miljoner på mitt konto hade jag först och främst blivit glad över att vi kan sätta vår femårsplan i verket tidigare än planerat.

Först: Renoverat köket och bytt tak på huset vi bor i nu, lösa bolånet, bo kvar 1-2 år och fortsatt leva i stort sett som vanligt. Betalat av bilen (100) och CSN (140) för att minska månadskostnaden. Åkt på en eller två resor om året.

Sedan köpt ett hus (utan att behöva kompromissa särskilt mycket) där vi vill prova att bo, vilket är långt från där vi bor nu (räknat i mil) och startat upp livet där. Då är ungefär/knappt 3 miljoner kvar, men eftersom jag är rätt bra på att placera och vi sålde första huset med en vinst på typ 200 är det rätt lugnt, det får växa till sig och ge lite avkastning. Vi har ingen superpanik med jobb, men maken får jobb var som helst oavsett. Det blir antagligen en till bebis och en föräldraledighet utan ångest över ekonomin.

Någon form av extra boende, antingen en lägenhet vid Medelhavet eller en stuga i Sverige. Båda ska vara såpass attraktiva att de kan hyras ut för att generera lite passiv inkomst.

Jag vill ha kvar minst en miljon på jäsning. Med en väldigt låg månadskostnad för till exempel boende (pga inga lån) så kommer vi att kunna spara nya pengar och behålla resten av arvet/vinsten utan några bekymmer alls.
 
Det är ju rätt små pengar idag, tyvärr. Köpa ny bil, 500'. Betala av lån, knappt 2 miljoner. Kanske byta bostad, resten och kanske lite till.
 
Nyfikenhetsfråga; det är flera som skrivit att de vill resa mer och köpa en lägenhet på något soligt ställe.

Jag har tänkt tanken men kommer alltid fram till att ett ägande av en sådan bostad skulle göra att friheten att resa begränsas enormt. Man skulle känna press att nästan alla resor ska företas för att använda denna bostad, dvs till samma ställe. Och därför är det i princip helt ointressant att äga en sådan bostad och mycket mer finurligt att hyra bostad eller bo på hotell på det ställe man väljer att resa till just den gången.

Hur tänker ni som vill ha en sådan extra bostad?
 
Det är ju rätt små pengar idag, tyvärr. Köpa ny bil, 500'. Betala av lån, knappt 2 miljoner. Kanske byta bostad, resten och kanske lite till.

Jag framhärdar starkt i att 20 års samlade inkomster från ett medelinkomstbringande löneförvärvsarbete INTE ska betraktas som "små pengar". Perspektivförlust vill jag kalla det - som jag också drabbades av initialt i denna tråd.
 
Jag hade renoverat kök och badrum och diverse andra saker som behöver fixas på huset och stallet. Jag hade också försökt köpa loss lite mark och om det går vägen så hade jag anlagt en ridbana. Resten av pengarna hade jag satt på tillväxt och njutit av att jag kan hjälpa mina barn med pengar vid behov.
 
Jag skulle skaffa en ny utbildning. Har insett att jag inte är helt nöjd med den jag har och att det finns ett annat yrke som skulle passa mig bättre, men jag valde bort det eftersom halva släkten hade den utbildningen.

Sen skulle jag göra embryotransfer på mina ston!
 
Ja, fem miljoner utlver den vanliga ekonomin är jättemycket! Men det är inte ekonomiskt oberoende resten av livet.

Nej, inte för oss som är vana vid att spendera gott om pengar. Men tänk om en av våra tiggare helt plötsligt hittade 5 miljoner i sin slitna kaffekopp (kan vara svårt att komprimera sedlarna...). Motsvarande försörjning på den nivå de är vana vid i 140 år. En hel familj som blir ekonomiskt oberoende i en hel generation. Då känns det lite märkligt med utsagan att det är "rätt små pengar".....
 
5 miljoner
1 miljon till att bygga ut huset så att det är klart
1 miljon som en investering till min man så att han kan säga upp sig och starta eget, vilket är hans dröm.
500 tusen i aktier till min som
2 miljoner i aktier till oss
500 tusen för nöjen
 
5 miljoner...
Vinka adjö till försäkringskassan och utbilda mig till healer/utveckla det mediala och jobba med det. Det enda jag vet att jag kan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 844
Senast: Fazeem
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 466
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 728
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp