Om du ärvde pengar...

Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?

Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.

Visst det blir antagligen inte mkt pengar år 2035.
däremot skulle jag kunna leva på 16500 efter skatt idag. Det är ju många människor som gör det idag..
Det finns en hel del låglöneyrken som inte får ut så mkt mer än det.
 
Nej, inte för oss som är vana vid att spendera gott om pengar. Men tänk om en av våra tiggare helt plötsligt hittade 5 miljoner i sin slitna kaffekopp (kan vara svårt att komprimera sedlarna...). Motsvarande försörjning på den nivå de är vana vid i 140 år. En hel familj som blir ekonomiskt oberoende i en hel generation. Då känns det lite märkligt med utsagan att det är "rätt små pengar".....
Ja det beror ju helt på vilken nivå man vill ha.
Jag tycker det ibland blir märkligt när man pratar som om man måste ha den nivå många svenskar har för att överleva. Man måste inte ha en Thailandsresa eller skidresa varje vinter etc. Måste inte ha dyraste stallet till hästen, dyraste bilen, hemmet fullt av teknik..
Allt är ju val..
 
Nyfikenhetsfråga; det är flera som skrivit att de vill resa mer och köpa en lägenhet på något soligt ställe.

Jag har tänkt tanken men kommer alltid fram till att ett ägande av en sådan bostad skulle göra att friheten att resa begränsas enormt. Man skulle känna press att nästan alla resor ska företas för att använda denna bostad, dvs till samma ställe. Och därför är det i princip helt ointressant att äga en sådan bostad och mycket mer finurligt att hyra bostad eller bo på hotell på det ställe man väljer att resa till just den gången.

Hur tänker ni som vill ha en sådan extra bostad?
Jag vill inte ha en extra bostad, jag klarar med nöd och näppe av att ha en, men jag kan svara på din fråga. Om det är så att man kan äga en lägenhet på ett ställe med varmare klimat, utan ekonomiska eller skötselmässiga uppoffringar, så har man ju ingen press att åka dit och utnyttja den. Förutsättningarna var ju 5 miljoner i handen.
 
Jag vill inte ha en extra bostad, jag klarar med nöd och näppe av att ha en, men jag kan svara på din fråga. Om det är så att man kan äga en lägenhet på ett ställe med varmare klimat, utan ekonomiska eller skötselmässiga uppoffringar, så har man ju ingen press att åka dit och utnyttja den. Förutsättningarna var ju 5 miljoner i handen.

Tror du ändå inte att det skapas en sådan omedveten "press"? Låt säga att du får fem dagar ledigt, och ska planera en resa. Ökar inte sannolikheten att åka just till din bostads belägenhet, än vilken annan resa som helst? Eller menar du att man bara har den som fastighetsägare och hyr ut?

Jag är mest nyfiken på resonemanget kring att man både säger att man vill resa mer men samtidigt gärna vill skaffa sig fler bostäder i sin ägo som binder upp ens möjligheter att göra det. Det är det jag inte alls får ihop och kommit fram till, att för mig, vore det fullständigt hål i huvudet att köpa en bostad på solkusten. Trots att det nånstans i bakhuvudet låter som en god idé ibland.
 
Nyfikenhetsfråga; det är flera som skrivit att de vill resa mer och köpa en lägenhet på något soligt ställe.

Jag har tänkt tanken men kommer alltid fram till att ett ägande av en sådan bostad skulle göra att friheten att resa begränsas enormt. Man skulle känna press att nästan alla resor ska företas för att använda denna bostad, dvs till samma ställe. Och därför är det i princip helt ointressant att äga en sådan bostad och mycket mer finurligt att hyra bostad eller bo på hotell på det ställe man väljer att resa till just den gången.

Hur tänker ni som vill ha en sådan extra bostad?

Som jag skrev: passiv inkomst, men också skönt alternativt boende. Hyra ut, spendera några veckor där om året och utan bekymmer kunna resa någon annanstans.
 
Om jag fick 5 miljoner...
Så skulle jag :
Skicka hästen på träning ett par månader, han har mycket mer att ge än vad jag kan få fram.
Köpa den där snordyra sadeln jag drömt om i flera år nu... :love:
Sluta ta studielån, betala av det lån som finns och resten av studietiden "portionera ut" typ 10-12' i månaden att ha istället.
Placera majoriteten av pengarna och ha en femsiffrig summa att semestra/göra kul grejer för varje år, typ resa, konserter, ridkurser etc.
 
Tror du ändå inte att det skapas en sådan omedveten "press"? Låt säga att du får fem dagar ledigt, och ska planera en resa. Ökar inte sannolikheten att åka just till din bostads belägenhet, än vilken annan resa som helst? Eller menar du att man bara har den som fastighetsägare och hyr ut?

Jag är mest nyfiken på resonemanget kring att man både säger att man vill resa mer men samtidigt gärna vill skaffa sig fler bostäder i sin ägo som binder upp ens möjligheter att göra det. Det är det jag inte alls får ihop och kommit fram till, att för mig, vore det fullständigt hål i huvudet att köpa en bostad på solkusten. Trots att det nånstans i bakhuvudet låter som en god idé ibland.
Resa mer kan man ju göra till samma plats.
Jag tror att man gillar själva ideen med att ha en bostad på ett ställe med attraktivt klimat. Jag tror också att det kan vara roligt att låna ut sin lägenhet till vänner, släkt och kollegor. Det är en statusmarkör att kunna vara generös och frikostig.

Personligen älskar jag att bo på hotell, ju opersonligare desto bättre, nya människor i receptionen varje gång jag kommer dit, love it! Men många människor vill känna sig hemma fast de är borta. De vill ha ett fotfäste och en bas. Fem mille kan väl användas (väl) för att köpa den sortens status och trygghet, om pengarna inte behövs till annat.

Själv älskar jag som sagt hotell, och tycker det är himla skönt att ta ledigt från större delen av sina ägodelar och känna sig tillfälligt fågelfri. Dessutom är det spännande med nya platser.
 
Tror du ändå inte att det skapas en sådan omedveten "press"? Låt säga att du får fem dagar ledigt, och ska planera en resa. Ökar inte sannolikheten att åka just till din bostads belägenhet, än vilken annan resa som helst? Eller menar du att man bara har den som fastighetsägare och hyr ut?

Jag är mest nyfiken på resonemanget kring att man både säger att man vill resa mer men samtidigt gärna vill skaffa sig fler bostäder i sin ägo som binder upp ens möjligheter att göra det. Det är det jag inte alls får ihop och kommit fram till, att för mig, vore det fullständigt hål i huvudet att köpa en bostad på solkusten. Trots att det nånstans i bakhuvudet låter som en god idé ibland.
Fast "att resa" kan ju vara att resa till samma ställe i Spanien varje år. Eller behöver att resa vara till nya platser?
 
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Vi började prata om detta på en middag igår. Dvs vad skulle du göra om du ärvde pengar?

Vissa på middagen skulle leva på som vanligt och Jobba kvar på sina vanliga jobb. En skulle "sluta jobba, inte göra ngt speciellt utan mest hänga i trädgårn". Någon skulle starta ett nytt företag, och några skulle sluta jobba och ägna sig åt familj och fritidsintresse.

Själv Skulle jag ägna mig åt att bygga upp ett företag inom ett av mina hobbyområden.
jag skulle dock göra en plan och inte spendera för mkt av pengarna direkt..

Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?

5 miljoner.. Jaa.. Det skulle väl bli ett nytt boende, en lägenhet. 5 miljoner i Stockholm räcker ju inte så långt alla gånger så jag skulle nog räkna med att iaf minst 3.5 - 4 miljoner skulle gå åt. Sen skulle jag köpa en ny Volvo XC70, betala skulder, resa bort och resten (om det nu blir något kvar) skulle jag spara. :cool:
 
Jag tror att det skapas en press, men samtidigt är det troligen vad man gör det till. Tror ni inte?

Jag då som är en sådan där hemma-människa och aldrig reser skulle nog hellre köpa en permanent fastighet utomlands så det blir som ett andra hem där jag känner mig hemma och lär känna folk.
Nu kommer jag nog inte vilja det alls eftersom jaginte vill resa alls. Men, om jag nu skulle......

Men sedan beror det ju kanske också på vad man har för pengar över. Man kanske har råd att åka på 2-3 resor per år. Då kanske man kan åka en till permanenta huset och resen någon annnanstans.
 
Fast "att resa" kan ju vara att resa till samma ställe i Spanien varje år. Eller behöver att resa vara till nya platser?

Nej, det var bara min tolkning av att man vill resa mycket, i min kontext. Inte att man vill ha två fasta platser och resa emellan.

Jag var mest bara nyfiken hur resonemanget går eftersom jag själv dissat det utifrån mina funderingar.
 
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Vi började prata om detta på en middag igår. Dvs vad skulle du göra om du ärvde pengar?

Vissa på middagen skulle leva på som vanligt och Jobba kvar på sina vanliga jobb. En skulle "sluta jobba, inte göra ngt speciellt utan mest hänga i trädgårn". Någon skulle starta ett nytt företag, och några skulle sluta jobba och ägna sig åt familj och fritidsintresse.

Själv Skulle jag ägna mig åt att bygga upp ett företag inom ett av mina hobbyområden.
jag skulle dock göra en plan och inte spendera för mkt av pengarna direkt..

Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?
Betala av lånen, bygga ut en del, jobba mindre - absolut inte sluta!, fixa gården såsom köpa lite mer mark,bättra på hagar, spara. Resa är vi inte så intresserade av, ny bil skulle vara ok men inte för den skull en superdyr 'skrytbil' bara för att...
 
Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?

Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.

Fast det krävs inte särskilt hög avkastning på fem miljoner för att man ska kunna leva på 16 500 kr i månaden utan att ens minska sin förmögenhet.
 
Nej, det var bara min tolkning av att man vill resa mycket, i min kontext. Inte att man vill ha två fasta platser och resa emellan.

Jag var mest bara nyfiken hur resonemanget går eftersom jag själv dissat det utifrån mina funderingar.
Mina föräldrars vänner är i rätt hög grad den "sorts" pensionärer som köper en liten lägenhet tex i södra Frankrike. Sedan vistas de där några veckor i taget några gånger varje år. Men det är mer som ett sätt att "sluta" resa. Mer som att ha en sommarstuga, fast mer lättskött och i det varmare klimatet. Jag ser det trevliga, men tror inte att jag kommer att göra så själv.
 
Nej, det var bara min tolkning av att man vill resa mycket, i min kontext. Inte att man vill ha två fasta platser och resa emellan.

Jag var mest bara nyfiken hur resonemanget går eftersom jag själv dissat det utifrån mina funderingar.
Jag tror det är folk som vill resa på olika sätt.
Vissa vill resa till lägenheten i Spanien. Andra vill ha nya resmål hela tiden och tycker kanske det är spännande att inte veta vart man ska bo nästa natt.
 
Senast ändrad:
Jag tror det är folk som vill resa på olika sätt.
Vissa vill resa till lägenheten i Spanien. Andra vill ha nya resmål hela tiden och tycker kanske det är spännande att inte veta vart man ska bo nästa natt.
Betala av csn, köpa lägenhet, renovera min 240, resa några fler veckor om året. Jag vet ännu inte hur mitt nya jobb kommer vara, men jag hoppas att jag fortfarande kommer vilja jobba.
 
Fast det krävs inte särskilt hög avkastning på fem miljoner för att man ska kunna leva på 16 500 kr i månaden utan att ens minska sin förmögenhet.
Fast det krävs inte särskilt hög avkastning på fem miljoner för att man ska kunna leva på 16 500 kr i månaden utan att ens minska sin förmögenhet.

Du får gärna visa mig en uträkning på det. :) Jag vill nog påstå att det krävs intresse, kunskap och tid för en sådan avkastning. Räntekonto räcker inte riktigt i lågeäntetider. En ingift släkting lever på sina privata aktieaffärer, men han lägger 6-8 h per dag på det.
 
För 5 miljoner skulle jag inte sluta arbeta men det skulle sitta fint på sparkontot att ha till köp av hus och betala av csn och skaffa nyare bilar.
 
3 miljoner till framtida bostad.
2-300 000 till hemlösa katter.
300 000 till en fin häst.
Och resten till resor, hästrelaterade utgifter och allmän vardagslyx under de närmaste åren. Anhöriga behöver inga pengar (de håller ju inte på med hästar ...) men skulle få följa med på resorna. Skulle inte komma på tanken att sluta på utbildningen - däremot skulle jag nog vara än mer inställd på att arbeta deltid i framtiden. Vilket dock måste vänta en bit in i karriären i vilket fall, alternativt tills jag får barn och därmed har rätt att gå ned i tid.

Jag skulle alltså göra samma saker som jag ändå planerar att göra men lite tidigare, med färre lån och med en lite roligare vardag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 842
Senast: Fazeem
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 464
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 680
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp