Om du fick stifta en egen lag

Vill bara uppdatera för de som ville ha referenser att jag har grävt fram listan men har middagsgäster och återkommer i natt eller imorgonbitti. Det tar ett tag att skriva ner (såg att det var över 170 st olika referenser och jag måste kolla vilka som är relevanta för just social konstruktion, uppnådd samt ärftlig status etc. Det som är intressant är ju just skillnaden mellan ärftlig (statisk status) och uppnådd status. Och hur det kopplas till ägande inte minst. Mina gäster knorrar nog ngt om jag börjar med detta nu ;)
Alltså, återkommer för de som är intresserade! :)
Trevlig afton!
 
Vad som är rätt för henne behöver inte vara rätt för alla andra. Kolla lyxfällan bara, finns gott om människor som uppenbarligen inte tycker det är ett problem att vara skuldsatt upp över öronen. Själv vill jag helst inte ha lån alls.
Jag tror till skillnad från dig uppenbarligen att ingen människa vill ha lån och skulder egentligen om det fanns andra alternativ. Lyxfällan handlar om att göra ett teveprogram och exploatera andra människor och tjäna pengar på deras olycka. Visst har de ett eget ansvar för sin ekonomi men det är inte så himla enkelt. De allra flesta vill känna samhörighet med andra människor och på många ställen ingår det ett nytt kök t ex. Och då skuldsätter man sig för att fasaden utåt ska vara snygg. Man är rädd för att hamna utanför och man skäms för att vara fattig. Det finns nämligen inget mer skamfyllt i vårt samhälle som bygger på att den som är rikast är bäst, mest lyckad, lyckligast osv än att vara fattig. Det där vet såklart alla försäljare och långivare om och utnyttjar till fullo.
 
Hur tänker du då kring gamla som inte kan/förstår tekniken eller personer som inte äger tekniken?

Till företag tycker jag är en superbra idé, men inte generellt från myndigheter iom att det skulle slå olyckligt och kräva näst intill omöjligheter av vissa grupper.
Möjligt att man skulle få anmäla att man ville ha det via snigelpost isf. Men normalt elektroniskt
 
Jag tror till skillnad från dig uppenbarligen att ingen människa vill ha lån och skulder egentligen om det fanns andra alternativ. Lyxfällan handlar om att göra ett teveprogram och exploatera andra människor och tjäna pengar på deras olycka. Visst har de ett eget ansvar för sin ekonomi men det är inte så himla enkelt. De allra flesta vill känna samhörighet med andra människor och på många ställen ingår det ett nytt kök t ex. Och då skuldsätter man sig för att fasaden utåt ska vara snygg. Man är rädd för att hamna utanför och man skäms för att vara fattig. Det finns nämligen inget mer skamfyllt i vårt samhälle som bygger på att den som är rikast är bäst, mest lyckad, lyckligast osv än att vara fattig. Det där vet såklart alla försäljare och långivare om och utnyttjar till fullo.

Absolut. Det är inte direkt raketforskning att känna till det där. Att jag ens nämnde lyxfällan var för att du hänvisade till lyckliga människor med maxade lån. Och då skrev jag bara att jag inte är sådan. Jag hade känt mig superstressad av att ha studielån och inte känna att jag kan betala av dem, men jag är oxå väldigt skraj att hamna i en sådan situation.
Men jag kan ge dig det; att med medborgarlön om alla fick samma peng oavsett vad de gjorde, då hade det på ett sätt varit en enorm frihet och jag hade tagit tjänstledigt bums och tagit tag i författardrömmarna som jag aldrig vågat satsa helhjärtat på pga att det är så svårt att försörja sig på det (jag hade inte lämnat medicinen helt men definitivt tagit ledigt ett tag). Som teori tycker jag att det låter fantastiskt på sitt sätt, för med samma peng oavsett så skulle alla kunna få pröva sina vingar på helt andra sätt än vad många av oss (fegisen själv inräkad) vågar göra nu. Men jag är lite för cynisk för att tro på det all the way, för jag tänker att vem kommer då göra de "tråkiga" jobben? Jag har både städat och varit diskare på hotellrestaurang, och att torka spyor eller svettas i kök på taskiga tider är nåt jag inte alls haft problem med att göra, men om jag fått välja fritt och kunnat få lön oavsett.. då hade jag hellre gjort annat.
 
En lag om att inte få ställa svaga grupper mot varandra och till exempel sätta villkor som att pensionärer (=utvald grupp m.a.p ålder) aldrig ska betala mer än invandrare (=utvald grupp m.a.p födelseort) för tandvård.

Rena dumheter i nationalismens och xenofobins tecken.
 
Om jag bara får välja en skulle jag nog göra som Frankrike precis har gjort: automatiskt donationsregister där alla som inte vill donera vävnad/organ aktivt måste anmäla detta och inte tvärtom, som det är nu.

Åh, jag missade den. Som jag försöker övertyga parlamentariker att driva. En fullständig 10-poängare, som skulle rädda många liv varje år, utan att kompromissa ens det minsta med den individuella friheten.
 
Visst vissa medlemsstater bryter mot Europadomstolens praxisdomar (eg Rumänien, Bulgarien) men att Sverige skulle göra det är inte sannolikt.
Menar du bara inom kriminalvården nu eller rent generellt?
Sverige har nämligen fått massor med kritik för att de bryter mot EU-regler och praxis. Bland annat är dubbelprövning och skattetillägg ett stort frågetecken i Sverige. EU säger att Sverige inte får lägga på skattetillägg, men Sverige säger att de får det.

Dessutom har Sverige mången gång fått kritik för att de inskränker mänskliga rättigheter. Då handlar det ofta om att mål inte tagits upp i domstol. Flera gånger har Sverige förlorat i mål vad gäller invandring eftersom Sverige velat skicka tillbaka människor som faktiskt har rätt att få stanna. Flera gånger har det dessutom varit mål mot media, där enskilda inte fått stämma media. Dessutom har ett par mål handlat om fastighetsägare vars fastighet staten tvångsinlöst på tveksamma grunder.

Finns massor med mål Sverige har förlorat i EU-domstolen eftersom Sverige kränker mänskliga rättigheter. Tyvärr är Sverige inte ens ett av länderna i topp som sköter sig, utan snarare tvärtom rätt så dåliga på att inte dubbelbestraffa människor eller ta deras egendomar ifrån dem.
 
Jag skulle också införa en strängare lag för hundägare vars hundar av-viss-typ inte minst (...) biter ihjäl andras hundar, eller skadar dem svårt. Jag känner till flera som har koppel-och munkorgstvång på sina hundar sedan dessa bitit ihjäl andra småhundar på promenad, men som struntar i det och ställer till det igen och igen. Utan att något görs. Grrr...

Och jag skulle vilja ha en lag som sa att de som later sina sma hundar springa losa (eller i koppel) och skalla och gapa springandes fram till andras hundar far ta ansvaret om hunden blir biten. Jag ar TROTT pa att min Rottis blir attakerad nar jag har henne i Sverige ... hon gor ingen fornar, men nar hon blir attakerad forsvarar hon sig och ar da stor och "powerful" och kan mycket val ta livet av en liten hund aven om hon inte avser att gora det.
 
Jag skulle också införa en strängare lag för hundägare vars hundar av-viss-typ inte minst (...) biter ihjäl andras hundar, eller skadar dem svårt. Jag känner till flera som har koppel-och munkorgstvång på sina hundar sedan dessa bitit ihjäl andra småhundar på promenad, men som struntar i det och ställer till det igen och igen. Utan att något görs. Grrr...
Så länge inte hunden får dödsstraff pga sin idiot till ägare, jag tycker att hundägaren alltid ska straffas, inte hunden. Hundaggressivitet är väldigt vanligt, speciellt när den är könsbunden. Jag tycker att det alltid ska vara personen med den lösa hunden som ska stå för samtliga utgifter och straffas. Det kanske skulle få folk att tänka efter innan man kopplar lös sin vilda hund.
 
Ok nu är jag tillbaka för att "förklara mig" :D Jag orkar inte läsa bakåt och se vem jag ska citera eller tagga men gissar att de som är intresserade läser svaret helt enkelt! :)

Det blev ett sidospår i tråden när ngn la fram förslaget att alla skulle ha exakt samma lön oavsett arbete. Det ifrågasattes då om inte samhället skulle stagnera och om människor skulle ha drivkraften att då utbilda sig och tex ta studielån för avancerade utbildningar osv.

Jag la då fram att ett visst mått av social ojämlighet är "bra" för ett samhälle i det avseendet att det främjar strävan att uppnå högre status. Ngt som ett par användare här ansåg var bullshit och det efterfrågades referenser osv.

Hursom.. Detta är ett ämne som intresserar mig, inte minst ur ett arkeologiskt perspektiv.
Först skulle jag vilja bena ut lite hur jag menar:
Självklart bygger detta på att det finns en rimlig möjlighet till avancemang i ett samhälle. Klyftorna får inte vara för stora, det får inte vara en total bottenlös misär och hopplöshet. Men finns det en rimlig möjlighet att ta sig från den nuvarande sociala positionen genom avancemang i ngn form så kommer människan att försöka genomgå den processen. Det ligger i människans natur. Om samhälle är helt utan olikheter eller social ojämlikhet finns inte samma drift eller behov. Detta kan ju ses som positivt (jmf kommunismens ideologi) men ofta är det genom ett avancemang och driv att göra något bättre som viktiga upptäckter har skett inom evolutionen såväl som kunskap och forskning.

Jag tror också att det är viktigt att innan man snurrar in sig mer på denna process försöka definiera social status och social struktur. Samhällen kan vara uppbyggt på många olika sätt. Men för att förenkla det hela så pratar man ofta om "uppnådd status" och "ärftlig status".
Ärtflig status är mer vanlig i samhällen som präglas av ägande medan uppnått status förekommer i både tex neolitikum (stenåldern) såväl som idag.
Ärtlig status är ganska enkelt att förstå. Makt och socal position ärvs genom generationer. En person behöver egentligen inte prestera något för att uppnå en viss status, personen föds in i status. Bra exempel här kan vara bronsåldersgravar med spädbarn som begravts med enormt rika gravgåvor samt statusmarkörer. I nutiden kan ett exempel vara tex. monarki, eller i diktaturer där ledare för ett land blir föregående ledares son (oavsett vad folket tycker om dennes lämplighet).
Uppnådd status, däremot är beroende på prestation. Under stenåldern kan det ha varit den mest erfarna jägaren som genom uppnådd status ledde gruppen. I nutid kan det vara en professor, en läkare eller någon som genom prestation uppnått erkännande hos en större grupp människor. Hit hör också demokratiskt valda ledare.

Det är lite förenklat, denna status jag försökte gestalta genom mitt uttalande i tråden. Denna status bygger på ett demokratiskt och humanistiskt synsätt där den går att avancera genom personliga egenskaper, drivkraft och ambition. Detta går inte på samma sätt i ett stagnerat samhället med helt befästa och likställda sociala positioner.

Referenser här kan vara:
Tilley, Christopher 2000. Beständig ojämnlikhet.
Welinder Stig 1977. Ekonomiska processer i förhistorisk expansion.
Nordqvist Per 2001. Hierarjuseringsprocesser
Larsson B Thomas 2002. Materiell kultur och religiösa symboler
Håkansson Inger 1985. Skånes gravfynd från äldre bronsålder som källa till studiet av social struktur

Om ngn vill ha fler referenser, skickar jag gärna via PM!
 
Senast ändrad av en moderator:
Ok nu är jag tillbaka för att "förklara mig" :D Jag orkar inte läsa bakåt och se vem jag ska citera eller tagga men gissar att de som är intresserade läser svaret helt enkelt! :)

Det blev ett sidospår i tråden när ngn la fram förslaget att alla skulle ha exakt samma lön oavsett arbete. Det ifrågasattes då om inte samhället skulle stagnera och om människor skulle ha drivkraften att då utbilda sig och tex ta studielån för avancerade utbildningar osv.

Jag la då fram att ett visst mått av social ojämlighet är "bra" för ett samhälle i det avseendet att det främjar strävan att uppnå högre status. Ngt som ett par användare här ansåg var bullshit och det efterfrågades referenser osv.

Hursom.. Detta är ett ämne som intresserar mig, inte minst ur ett arkeologiskt perspektiv.
Först skulle jag vilja bena ut lite hur jag menar:
Självklart bygger detta på att det finns en rimlig möjlighet till avancemang i ett samhälle. Klyftorna får inte vara för stora, det får inte vara en total bottenlös misär och hopplöshet. Men finns det en rimlig möjlighet att ta sig från den nuvarande sociala positionen genom avancemang i ngn form så kommer människan att försöka genomgå den processen. Det ligger i människans natur. Om samhälle är helt utan olikheter eller social ojämlikhet finns inte samma drift eller behov. Detta kan ju ses som positivt (jmf kommunismens ideologi) men ofta är det genom ett avancemang och driv att göra något bättre som viktiga upptäckter har skett inom evolutionen såväl som kunskap och forskning.

Jag tror också att det är viktigt att innan man snurrar in sig mer på denna process försöka definiera social status och social struktur. Samhällen kan vara uppbyggt på många olika sätt. Men för att förenkla det hela så pratar man ofta om "uppnådd status" och "ärftlig status".
Ärtflig status är mer vanlig i samhällen som präglas av ägande medan uppnått status förekommer i både tex neolitikum (stenåldern) såväl som idag.
Ärtlig status är ganska enkelt att förstå. Makt och socal position ärvs genom generationer. En person behöver egentligen inte prestera något för att uppnå en viss status, personen föds in i status. Bra exempel här kan vara bronsåldersgravar med spädbarn som begravts med enormt rika gravgåvor samt statusmarkörer. I nutiden kan ett exempel vara tex. monarki, eller i diktaturer där ledare för ett land blir föregående ledares son (oavsett vad folket tycker om dennes lämplighet).
Uppnådd status, däremot är beroende på prestation. Under stenåldern kan det ha varit den mest erfarna jägaren som genom uppnådd status ledde gruppen. I nutid kan det vara en professor, en läkare eller någon som genom prestation uppnått erkännande hos en större grupp människor. Hit hör också demokratiskt valda ledare.

Det är lite förenklat, denna status jag försökte gestalta genom mitt uttalande i tråden. Denna status bygger på ett demokratiskt och humanistiskt synsätt där den går att avancera genom personliga egenskaper, drivkraft och ambition. Detta går inte på samma sätt i ett stagnerat samhället med helt befästa och likställda sociala positioner.

Referenser här kan vara:
Tilley, Christopher 2000. Beständig ojämnlikhet.
Welinder Stig 1977. Ekonomiska processer i förhistorisk expansion.
Nordqvist Per 2001. Hierarjuseringsprocesser
Larsson B Thomas 2002. Materiell kultur och religiösa symboler
Håkansson Inger 1985. Skånes gravfynd från äldre bronsålder som källa till studiet av social struktur

Om ngn vill ha fler referenser, skickar jag gärna via PM!


Hur man inte vet detta genom allmänbildning är för mig helt ofattbart :crazy: (syftar på de som ville ha referenser osv) men grymt bra inlägg av dig, väldigt välskrivet! :up::up:
 
En lag om att inte få ställa svaga grupper mot varandra och till exempel sätta villkor som att pensionärer (=utvald grupp m.a.p ålder) aldrig ska betala mer än invandrare (=utvald grupp m.a.p födelseort) för tandvård.
Rena dumheter i nationalismens och xenofobins tecken.
Så ska vi ha´t men var ska vi ta´t? Jag har inget emot att du och dina rika välutbildade krösusar betalar några extra tusen lappar i månaden i skatt. Det är ju ni som gynnades till max av jobbskatteavdragen.
Gärna återinföra fastighetsskatten och arvsskatten också så ni inte kan trixa bort nåt till era barn.
Dom får börja med samma tomma händer som proletariatet.
 
Så ska vi ha´t men var ska vi ta´t? Jag har inget emot att du och dina rika välutbildade krösusar betalar några extra tusen lappar i månaden i skatt. Det är ju ni som gynnades till max av jobbskatteavdragen.
Gärna återinföra fastighetsskatten och arvsskatten också så ni inte kan trixa bort nåt till era barn.
Dom får börja med samma tomma händer som proletariatet.

Kul att du "vet" så mycket om mig. Kan du inte också berätta var pengarna finns så jag kan ha nytta av dem?

Tomma händer känner jag igen. Leva på existensminimum känner jag igen. Att ta klivet från det genom utbildning, hårt arbete och engagemang till att ha en inkomst för familjen en bit under medelinkomsten känner jag igen. Krösusar och arv får du leta annorstädes efter.

Kanske i SDs partiledning, de har ju en förkärlek för kroglivet på Stureplan, fina middagar med näringslivet och pokerspelande på nätterna. En främmande värld för mig och de flesta andra i "folket".
 

Liknande trådar

Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 023
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 941
Senast: Sharpless
·
Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 290
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp