Om du fick välja arbetstid själv...

...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket eller mer jobb, varför?

Ni som inte jobbar eller inte har lön kan ju köra med att alla utgifter ni har är betalda. Vad hade ni gjort annorlunda då?

Kan börja med mig själv: Mitt jobb är svårt att kvantifiera då det till viss del sker i huvudet hela tiden, jag får idéer och fnurlar på saker medan jag gör annat. Dock jobbar jag just nu aktiv arbetstid ca 9 timmar 6 dagar i veckan. Hade jag själv fått välja hade jag jobbat 4 timmar om dagen 4 dagar i veckan aktiv arbetstid, och extra när jag känner för det.

Min fritid hade jag lagt ner på massor med saker. Träning, hästarna, politik, lära mig nytt språk, hjälpa människor i min närhet som behöver det, fixa med huset, vara med familj och vänner, sova; men kanske främst på att ha tiden att ta det lugnt och anpassa mig till min dagsform mer. Att kunna ta en dag där jag bara strosar omkring då och då hade varit underbart! Och jag är av naturen kreativ och rastlös, och hade nog fortfarande gjort en massa saker som kom andra till gagn, bara kanske inte alltid just mitt dagsjobb.

4 dagar i veckan 6-9 timmar per dag beroende på situation. Så runt 80% av heltid skulle vara ganska optimalt.

Jag gillar mitt jobb och kan inte på något sätt få ut det jag gillar med det, utan att jobba med världens bästa och mest kompetenta kollegor. Då skulle inte berget kunna flyttas oavsett hur mycket jag kämpade själv. Och att vara del av meningsfulla åstadkommanden i kunskapslinjernas fronter, är mitt livselixir.
 
Jag hade nog jobba 4 timmar per dag mån, tis, tors, fre. Och på vintern jobba em, för att kunna ägna mig åt hästen på fm. Jag hade antagligen provat på att bo på gård och ha 2-3 egna hästar istället för en inakoderad.
 
Just nu när jag inte har någon häst jobbar jag gärna heltid som jag gör (8-16:30, mån-fre). Jag hinner bli rastlös på min fritid ändå. När jag har häst jobbar jag gärna betydligt mindre för det blir så dyrt att vara ledig och man hinner hitta på en massa saker som man villhöver köpa :D
 
För mig är det en svår balansgång eftersom jag gärna vill vara ledig massor, men när jag väl är ledig sällan mår så bra av det (delar tex alltid upp semestern pga det). Så kanske 5 timmar/dag (8-13) 4 dagar i veckan, ledig onsdagar? I alla fall inte mindre än det.

Jag tänker mig att jag nog kommer att jobba något sådant eller lite mer lite längre fram i tiden, även om jag då får klara mig på halva lönen. Då kommer jag att ägna fritiden åt framtida barn, kanske en häst, och bara att komma ut i dagsljus varje dag. Sedan skulle jag nog vilja forska lite också, kanske kan räknas in i arbetstiden och kanske inte.
 
Jag haller med manga andra har att 6 timmar 4 dagar i veckan kanns lagom
Ratt planerat och hanterat tror jag inte ens att jag skulle fa sa mycket mindre gjort - det skulle representera ungefar halvering av arbetstid (eller mer i intensiva perioder) men jag tvivlar pa att produktivitet, ratt hanterat, egentligen skulle falla mer an typ 20%.
Ar det konstigt att jag haller pa att bli bitter kring modern kapitalism?
 
Hade jag fått välja helt fritt, 0%. Jag trivs jättebra med mitt jobb, mina arbetsuppgifter, min arbetsgivare, men mitt jobb har helt krasst ingen annan vikt i mitt liv än att ge mig en inkomst. Jag skulle lätt kunna fylla all fritid med mina hobbys som är hundar/hundträning och matlagning/bakning och lagt resten av tiden på att fixa hemma.

Om man ska vara lite mer "verklighetsbaserad" med ett drömscenario, så hade en nedgång till 80% med bibehållen lön och förmåner gjort jättemycket! Ännu hellre 50%, men det är nog att gapa efter lite för mycket :D !
 
Noll timmar på nuvarande anställning... Haha. Hade ägnat mig åt att fixa hemma på gården, ridit mer, förkovrat mig i intressanta ämnen, sjungit i fler körer, läst fler böcker, kanske rest en del? Jag är egentligen en driftig person men jag vet inte hur jag ska få in pengar på att göra kul saker så nu har jag liksom ett security blanket job som ger ok inkomst men äter upp mycket tid och energi...
 
Vilken bra fråga!

15 timmar i veckan skulle jag vilja jobba, med flexibel fördelning. Ibland kanske 2 heldagar, ibland 5*3 timmar så att jag hinner göra annat både före och efter.

Efter corona skulle jag vilja träna igen, helst på förmiddagarna. Och leka med medrastarhunden. Och i ärlighetens namn skulle jag nog lägga rätt mycket tid på att komma på bra grejer som har med jobbet att göra, men som inte är direkt knutna till några pågående projekt och som jag därför inte får rapportera särskilt mycket tid på.
 
Hade jag fått välja helt fritt, 0%. Jag trivs jättebra med mitt jobb, mina arbetsuppgifter, min arbetsgivare, men mitt jobb har helt krasst ingen annan vikt i mitt liv än att ge mig en inkomst. Jag skulle lätt kunna fylla all fritid med mina hobbys som är hundar/hundträning och matlagning/bakning och lagt resten av tiden på att fixa hemma.

Om man ska vara lite mer "verklighetsbaserad" med ett drömscenario, så hade en nedgång till 80% med bibehållen lön och förmåner gjort jättemycket! Ännu hellre 50%, men det är nog att gapa efter lite för mycket :D !

Jag håller med dig! Har massa saker jag vill göra på min fritid som jag skulle kunna utöka ännu mer om jag inte behövde jobba :)
 
Är sjukskriven helt nu sedan snart ett år tillbaka och har innan dess haft många års sjukskrivning.
Min dröm är att jag ska kunna klara av att jobba minst heltid med det jag är utbildad till, keramikkonstnär. Och ändå ha pengar att ta tillbaka min häst från fodervärden och ha honom.
Skulle vilja bo på landet och ha verkstaden och filmstudion hemma samt en vedugn utanför att bränna i. Då kan jag jobba när jag känner för det eller behöver det.

Just nu är jag dock helt arbetsoduglig.
 
Jag skulle lagt 0 timmar. Troligen hade jag lagt en hel del tid på på något projekt, antingen socialt eller djur/natur. Någon form av jobb vill jag ha men något som gör mer skillnad.
 
Hade gärna jobbat 6timmar/5 dagar i veckan.
Jag är knappast produktiv alla mina 8 timmar per dag... jag orkar inte så produktiviteten går ju upp och ner. Sen att jag kan lägga mina 6 timmar när jag vill! Då skulle jag gärna ha en paus från 11-13 ca för att göra något annat och sen jobba igen.
 
Vill helst inte jobba alls.

Min framtidsplan är att kunna leva på att jobba 24/7 i 12 veckor om året (veckorna uppdelad i 1 och 2 veckors perioder) och övriga veckor jobba 4h 2 dagar i veckan.
Förhoppningsvis är jag där 2025
 
Jag jobbar idag 75% och tycker det är ganska lagom men att gå ner till 50% skulle nog också kunna gå utmärkt. Om jag inte behöver jobba alls blir jag ganska ostrukturerad.
Däremot skulle jag vilja börja vid 06 istället för vid 08 som jag gör idag. Och att fortsätta hemifrån vore optimalt och bara visa mig inne på kontoret när jag känner för det. Typ någon gång i månaden.

På den frigjorda tiden skulle jag ägna mig åt hästarna och så skulle jag läsa mer böcker.
 
Jag har tänkt gå i pension i princip så tidigt som det går. Lite beroende på hur det slår på pensionens storlek.
Då jag fyllde 60 i år så borde ett scenario enligt TS kunna få mig att allt eftersom minska ned arbetstiden, både timmar/dag och antal dagar/vecka med bibehållen lön.
Skulle vara toppen, mycket med tanke på att lönen då avser samma summa för beräkning av pensionen och att jag då får ut samma summa i månadslön ett tag än då på färre timmar.....
Jag skulle också säga ifrån mig de tristaste/jobbigaste arbetsuppgifterna och koncentrera mig på de jag gillar.
Kortare tid/färre dagar skulle även vänja mig med att få mer och mer ledig tid allt eftersom så att omställningen inte skulle bli lika stor som om man slutar tvärt.

Med mindre timmar/dag skulle jag nog (efter Coronan) boka PT på gym tidigt några morgnar innan jobbet - om vi fortfarande får jobba hemma då - så att jag är fri att göra annat efter arbetsdagens slut.

Flera anledningar till tidig pension, men mest för att mina föräldrar pratade om vad de skulle göra när han gick i pension. Det blev inte så, då hade min mor varit död länge.....Som ensam hade han svårt att hitta på saker att göra. I hans liv som egen företagare hade arbetet fått företräde.
Jag bestämde mig då tidigt att här ska inte jobbas in i det sista, om jag har möjlighet.
Jag kommer högst troligt inte att ha problem med att hitta på saker. Har två nära vänner som nyligen tog pension, och som är aktiva med allt möjligt. Blir kul att haka på där.
 
...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket eller mer jobb, varför?

Ni som inte jobbar eller inte har lön kan ju köra med att alla utgifter ni har är betalda. Vad hade ni gjort annorlunda då?

Kan börja med mig själv: Mitt jobb är svårt att kvantifiera då det till viss del sker i huvudet hela tiden, jag får idéer och fnurlar på saker medan jag gör annat. Dock jobbar jag just nu aktiv arbetstid ca 9 timmar 6 dagar i veckan. Hade jag själv fått välja hade jag jobbat 4 timmar om dagen 4 dagar i veckan aktiv arbetstid, och extra när jag känner för det.

Min fritid hade jag lagt ner på massor med saker. Träning, hästarna, politik, lära mig nytt språk, hjälpa människor i min närhet som behöver det, fixa med huset, vara med familj och vänner, sova; men kanske främst på att ha tiden att ta det lugnt och anpassa mig till min dagsform mer. Att kunna ta en dag där jag bara strosar omkring då och då hade varit underbart! Och jag är av naturen kreativ och rastlös, och hade nog fortfarande gjort en massa saker som kom andra till gagn, bara kanske inte alltid just mitt dagsjobb.
3-4 dagar i veckan mellan 9-15 hade varit bra tider som så, men helst hade jag nog bara jobbat 4h 3 dagar i veckan. Allra helst 0% ;)

Jag hade lagt all ledig tid på intressen, som hunden (den framtida), skytte, läsa böcker/spela spel, vara ute i naturen, fotografera, träna, osv. Jag hade även lagt mer tid på det vardagliga, som att t.ex. laga mer mat från grunden.
 
Hade jag inte haft barn hade det varit lätt. 50 %. 2 heldagar och en halvdag per vecka. Fritiden = hundträning och fysträning.

Med barn så måste ju barnet vara hemma när vi inte arbetar och hon trivs på förskolan så där vill jag att hon får vara en del. Att umgås med barnet vill jag såklart men att hinna med övriga intressen blir inte lättare om inte min man också kan gå ner i tid. Att vi båda jobbar 50-75% hade nog varit väldigt trevligt! Börja lite senare och sluta lite tidigare. En tar barnet och den andra får tid för andra intressen. Nu jobbar vi 85% respektive 90% med föräldraledigt övrig tid. Mina fritidsintressen prioriteras då de omfattar hundarna som är våra familjemedlemmar också.
 
En timme i veckan. Hade ägnat mig åt ridning och hästar på dagtid och också mer matlagning, brödbak och även försökt klämma in lite danskurs här och där. När pandemisituationen tillåtit så hade jag blivit någon form av volontär där jag hade gått hem till ensamma äldre med fika eller lagat riktigt mat från grunden till dem. Också tagit mig tid att prata med dem såklart och tagit promenader eller vad de nu önskat för att förgylla deras dag.
 
Jag är också en person som vill vara ledig men som inte helt kan hantera det. Jag hade hellre höjt lönen än gått ner i tid. Fler semesterdagar per år lockar också mer än kortare arbetsdagar/-veckor.

Skulle jag ändra schemat (idag mån-fre 7.30-16.00) så skille jag lägga mer tid på kvällar och helger för att på så sätt få fler luckor mitt i veckan. Största delen av arbetstiden får gärna fortsätta vara inom kontorstider men någon helgdag och sen kväll här och där hade jag inte haft något emot.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 385
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 522
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 270
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp