Om du skulle skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut?

Eftersom jag har en häst som blir extremt introvert på tävling (gäller även digitala tävlingar, dvs när vi rider program på ridbanan hemmavid) så skulle jag älska ett program som inte innehåller en massa volter som stoppar upp, utan mer fyrkantsspår och diagonaler. Dessutom bara skritt och trav, då galoppen ofta utgår när hon är för stressad och spänd. Just nu är LC för avancerat för oss vilket är trist då det knappt existerar tävlingar i LC i vår närhet. Vet sedan tidigare att LB blir för tufft, så det vill jag inte starta i alls.

Lättridning i lätta klasser skulle jag också gärna ha, oavsett vilken häst jag red på.
 
Önskar ett LC-program på lång bana. Längre sträckor mellan fria skritten till galoppen i LC1 och skippa halten mitt i programmet.

Ett till LB-program på kort bana, och skippa de väldigt svåra mellangalopperna på diagonalen där. Är alldeles för svårt för ponnybarnen att bibehålla balansen i både upptaget och övergången.

Trav in i LA-programmen och lättridning valfritt upp till LA.

MsvB1 ska tack och lov skrotas och göras om. Tycker även att det borde finnas färre MsvB-program. Det är orimligt med åtta olika program på en och samma nivå.

Sen gillar jag WE-programmen mycket! Ffa fokuset på tempoväxlingar, de gynnar verkligen de flesta hästarna.

Överlag tycker jag om program med serpentiner, volter, mjuk väg in i slutor och absolut inga väggslutor. Gillar när byten ligger ur förvänd galopp och tycker det borde vara det mest pedagogiska i första programmen med byten.
 
Något jag gärna skulle se är fler nivåer på dressyrprogrammen upp till FEI klasserna (och alltså fler program med).

Storbritannien har ett sådant system och jag tycker (från sidan) att det verkar göra att det finns nog lätta program för att alla ska kunna vara med utan att behöva kunna så mycket dressyr OCH att det finns introduktioner till rörelser som kommer senare.

Här kan man läsa om nivåerna de har:
https://www.horseandhound.co.uk/horse-training/dressage-levels-explained-816638


Till exempel har de ”halvvolt med tagen bakdel” som introduktion för piruetterna: ”to ride canter half circles with the quarters in as a stepping stone towards canter pirouettes”

De har också väldigt progressiv utveckling av enkla bytena:

Novice: Novice also sees the introduction of counter canter and progressive transitions from walk to canter when a few strides of trot may be shown.

Elementary: In the simple change of leg, the downwardtransition may be progressive, but walk to canter should be direct with the walk steps clearly shown.

Och i nästa nivå, Medium, rids enkla bytena som vi gör i Sverige i MsvC.

Jag tror dessutom att det finns dessa progressiva utvecklingar av rörelser i fler moment, definitivt ökningarna (i lägre program är få steg med god kvalitet viktigare än antalet steg tror jag formuleringen är) men har för mig att det också finns någon start av skänkelvikningar där det mer handlar om att hästen tar hjälpen och flyttar åt sidan än att en linje och tvärning ska hållas.

Som sagt vet jag inte hur det funkar i praktiken men många nivåer, lättare startnivå (bara skritt och trav i Novice), lättridning tillåten upp till Medium (vår MsvC) och introduktion av rörelser som gradvis ska bli mer exakta KÄNNS bra för mig iaf.

en skärmdump med på länken ovan, om man likt mig är lite lat med att följa länkar 😇

Visa bifogad fil 129906
Mye er bra i det engelske systemet, men navnene på nivåene, de må kasseres. De gir ingen mening. Novice feks er ikke for novice riders, du må kunne en del for å ri novice.
 
Önskar ett LC-program på lång bana. Längre sträckor mellan fria skritten till galoppen i LC1 och skippa halten mitt i programmet.

Ett till LB-program på kort bana, och skippa de väldigt svåra mellangalopperna på diagonalen där. Är alldeles för svårt för ponnybarnen att bibehålla balansen i både upptaget och övergången.

Trav in i LA-programmen och lättridning valfritt upp till LA.

MsvB1 ska tack och lov skrotas och göras om. Tycker även att det borde finnas färre MsvB-program. Det är orimligt med åtta olika program på en och samma nivå.

Sen gillar jag WE-programmen mycket! Ffa fokuset på tempoväxlingar, de gynnar verkligen de flesta hästarna.

Överlag tycker jag om program med serpentiner, volter, mjuk väg in i slutor och absolut inga väggslutor. Gillar när byten ligger ur förvänd galopp och tycker det borde vara det mest pedagogiska i första programmen med byten.
I Norge er LC:2 på 20x60 bane.. merkelig at dere ikke har det i Sverige.
 
Önskar ett LC-program på lång bana. Längre sträckor mellan fria skritten till galoppen i LC1 och skippa halten mitt i programmet.

Ett till LB-program på kort bana, och skippa de väldigt svåra mellangalopperna på diagonalen där. Är alldeles för svårt för ponnybarnen att bibehålla balansen i både upptaget och övergången.

Trav in i LA-programmen och lättridning valfritt upp till LA.

MsvB1 ska tack och lov skrotas och göras om. Tycker även att det borde finnas färre MsvB-program. Det är orimligt med åtta olika program på en och samma nivå.

Sen gillar jag WE-programmen mycket! Ffa fokuset på tempoväxlingar, de gynnar verkligen de flesta hästarna.

Överlag tycker jag om program med serpentiner, volter, mjuk väg in i slutor och absolut inga väggslutor. Gillar när byten ligger ur förvänd galopp och tycker det borde vara det mest pedagogiska i första programmen med byten.
Åhå, blir spännande se vad de gör med MsvB:1 då 👍
Kanske slutorna kan få komma tillbaka?
En minut längre ridtid skulle inte heller skada ;)
 
Önskar ett LC-program på lång bana. Längre sträckor mellan fria skritten till galoppen i LC1 och skippa halten mitt i programmet.

Ett till LB-program på kort bana, och skippa de väldigt svåra mellangalopperna på diagonalen där. Är alldeles för svårt för ponnybarnen att bibehålla balansen i både upptaget och övergången.

Trav in i LA-programmen och lättridning valfritt upp till LA.

MsvB1 ska tack och lov skrotas och göras om. Tycker även att det borde finnas färre MsvB-program. Det är orimligt med åtta olika program på en och samma nivå.

Sen gillar jag WE-programmen mycket! Ffa fokuset på tempoväxlingar, de gynnar verkligen de flesta hästarna.

Överlag tycker jag om program med serpentiner, volter, mjuk väg in i slutor och absolut inga väggslutor. Gillar när byten ligger ur förvänd galopp och tycker det borde vara det mest pedagogiska i första programmen med byten.

Räknar du in juniorprogrammen i msvb
Önskar ett LC-program på lång bana. Längre sträckor mellan fria skritten till galoppen i LC1 och skippa halten mitt i programmet.

Ett till LB-program på kort bana, och skippa de väldigt svåra mellangalopperna på diagonalen där. Är alldeles för svårt för ponnybarnen att bibehålla balansen i både upptaget och övergången.

Trav in i LA-programmen och lättridning valfritt upp till LA.

MsvB1 ska tack och lov skrotas och göras om. Tycker även att det borde finnas färre MsvB-program. Det är orimligt med åtta olika program på en och samma nivå.

Sen gillar jag WE-programmen mycket! Ffa fokuset på tempoväxlingar, de gynnar verkligen de flesta hästarna.

Överlag tycker jag om program med serpentiner, volter, mjuk väg in i slutor och absolut inga väggslutor. Gillar när byten ligger ur förvänd galopp och tycker det borde vara det mest pedagogiska i första programmen med byten.
Har du någon insyn i hur msvb1 ska göras om? Tänkte starta min irländare i en b1 nu innan året är slut men kanske är fördel att vänta in nya 😉
 
Räknar du in juniorprogrammen i msvb

Har du någon insyn i hur msvb1 ska göras om? Tänkte starta min irländare i en b1 nu innan året är slut men kanske är fördel att vänta in nya 😉
Ja räknar in juniorprogrammen för de används flitigt i mitt distrikt. Det ska bli slutor i nya MsvB1 det är typ allt jag vet. Hört nåt litet rykte om att det ska bli tränskrav också men inte bekräftat.
 
Ja räknar in juniorprogrammen för de används flitigt i mitt distrikt. Det ska bli slutor i nya MsvB1 det är typ allt jag vet. Hört nåt litet rykte om att det ska bli tränskrav också men inte bekräftat.
Aha ok, här nere är det väl mest de ”vanliga” msvb programmen som används tycker ja.

Ja men det är ju inte fel. Tänkte starta min irländare i en b1 nu innan säsongen är över men det är ju inte så förlåtande program om man missar så låter ju bra att man lägger till mer punkter i programmet
 
Ja räknar in juniorprogrammen för de används flitigt i mitt distrikt. Det ska bli slutor i nya MsvB1 det är typ allt jag vet. Hört nåt litet rykte om att det ska bli tränskrav också men inte bekräftat.
Tränskrav önskar jag! Tycker det är fel att man inte måste kvala på träns,har sett många som helt skippar MsvC och går rakt på MsvB för att få rida på kandar.Jag tänker att utbildningsskalan har ett syfte😉
 
Jag skulle önska mig ett freestyleprogram där man får sätta ihop sitt eget program och sen blir bedömd utifrån svårighetsgrad och utförande. Beroende på vilken klass man tävlar i ska programmet innehålla (och får inte innehålla) vissa specifika moment för att man inte ska få avdrag på svårighetsgrad.
 
Jag skulle önska mig ett freestyleprogram där man får sätta ihop sitt eget program och sen blir bedömd utifrån svårighetsgrad och utförande. Beroende på vilken klass man tävlar i ska programmet innehålla (och får inte innehålla) vissa specifika moment för att man inte ska få avdrag på svårighetsgrad.
Dressage riders Online holder freestyle program jenvlig. I fjor sommer så hadde de en freestyle cup.
 
men nu har ju Buke chansen!

Ett nytt kvalprogram tilll MsvB!

Hur ska det se ut? Vad ska det innehålla?
Vilka regler ska gälla?
Vad är kvalgränsen?
 
Jag tycker slutorna är givna i ett kval till MsvB.
Så mitt kvalprogram innehåller både öppnor och slutor, och både enkla byten, förvänd galopp och byten i språnget.

I ett kval program skulle jag skippa ryggning och skrittpiruett, det är bra moment i tävlingsprogram men nu vill vi bara få med vilka som ska få tävla i MsvB och då är en miss i ett sånt moment oviktigt.

Jag känner nu att jag kanske skulle använda mig av MsvB:2 som grund, nog ta bort ryggningen och det vete sjutton om galoppvolterna skulle få vara med, skulle nog lägga enkla bytet mellan två halvvolter upp på medellinjen istället. Är lite inne på @Fiorano s linje om att bytena kanske ska få vara från förvänd till rättvänd galopp i kvalprogrammet, att lägga en halvvolt i förvänd och sedan få en linje mellan R och P (eller S och V) där bytet får läggas vid valfri punkt skulle vara ett sätt att göra bytena enklare men ändå lätta att se för domaren vid C.

Kvalgränsen då… det har inte varit helt fel att den är höjd till 64%, samtidigt så stoppas en del ekipage upp som kanske ridtekniskt är bra nog för MsvB men som har brister i gångarter och de skulle gärna släppas igenom.
Så jag har svårt att säga om 64% är rätt eller om det skulle vara okej att släppa igenom från 62%.
 
Jag tycker slutorna är givna i ett kval till MsvB.
Så mitt kvalprogram innehåller både öppnor och slutor, och både enkla byten, förvänd galopp och byten i språnget.

I ett kval program skulle jag skippa ryggning och skrittpiruett, det är bra moment i tävlingsprogram men nu vill vi bara få med vilka som ska få tävla i MsvB och då är en miss i ett sånt moment oviktigt.

Jag känner nu att jag kanske skulle använda mig av MsvB:2 som grund, nog ta bort ryggningen och det vete sjutton om galoppvolterna skulle få vara med, skulle nog lägga enkla bytet mellan två halvvolter upp på medellinjen istället. Är lite inne på @Fiorano s linje om att bytena kanske ska få vara från förvänd till rättvänd galopp i kvalprogrammet, att lägga en halvvolt i förvänd och sedan få en linje mellan R och P (eller S och V) där bytet får läggas vid valfri punkt skulle vara ett sätt att göra bytena enklare men ändå lätta att se för domaren vid C.

Kvalgränsen då… det har inte varit helt fel att den är höjd till 64%, samtidigt så stoppas en del ekipage upp som kanske ridtekniskt är bra nog för MsvB men som har brister i gångarter och de skulle gärna släppas igenom.
Så jag har svårt att säga om 64% är rätt eller om det skulle vara okej att släppa igenom från 62%.
Tycker msvb2 borde va kvalprogram. Och att kvalgränsen ska vara 62%

Förstår inte riktigt varför 64% ska vara kvalprocent att få gå vidare till msvb som det är nu. Tror att de flesta som inte har säkra byten håller sig i msvb1 och msvb2 klasser för att man vill rida msvb. Tycker det är ganska få som går upp i de svårare klasserna av msvb om de inte är redo så ser inte problemet

Tycker dressyren överlag har konstiga kvalregler om man jämför med hoppningen. Och varför förstår jag inte.
 
Tycker msvb2 borde va kvalprogram. Och att kvalgränsen ska vara 62%
Detta skrev jag som förslag till nästa TR. Ser inte varför MsvB2 inte skulle kunna vara kvalprogram. Däremot gillar jag galoppvolterna @JohannaB 😁. De blir väldigt bra för att visa en samlad galopp och få ett fint flyt in i enkla bytet. Däremot hade jag gärna ändrat slutet på MsvB2. Istället för bytena på diagonalerna så hellre volt tillbaka vid B/E och byte innan K/F ur förvänd galopp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 156
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 956
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 103
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp