Om du skulle skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut?

Detta skrev jag som förslag till nästa TR. Ser inte varför MsvB2 inte skulle kunna vara kvalprogram. Däremot gillar jag galoppvolterna @JohannaB 😁. De blir väldigt bra för att visa en samlad galopp och få ett fint flyt in i enkla bytet. Däremot hade jag gärna ändrat slutet på MsvB2. Istället för bytena på diagonalerna så hellre volt tillbaka vid B/E och byte innan K/F ur förvänd galopp.
Nu är det väl 10m volter istället för 8m volter i b2 så det är ju inte tokigt tycker ja. Tycker man kan ta programmet rätt av för kvalklass.
 
En annan sak jag undrar över

Om man kvalar i hoppning så gör man två nollor för att gå vidare. Då får man sedan rida på den uppkvalade nivån i 24 månader oavsett resultat

Men i dressyren måste man bevisa att man är värd att rida på den nya nivån när man kommit upp i de olika rundorna och får två försök på sig att rida ihop 62% annars åker man ner och får kvala om. Det är ju knappast synd om en dressyrhäst som går på sämre procent än 62.

Och varför ska det va 64% för att få rida msvb klasserna? Varför har man inte 62 som i allt annat?
 
Det jag kan tänka mig är svårt i att skapa ett kvalprogram är att det inte får finnas för många rörelser att samla poäng på för att kompensera brister i de moment man vill ska sitta för att ekipaget ska gå vidare i klasserna.

Är det bytena och skolorna som ska sitta på nivå 6-6,5 så gör för många moment som ryggningen, volterna, inridningarna och ökningarna som någon kanske har 7:or på att det riskerar slinka igenom ekipage som inte är klara på ”typ rörelserna”.
Redan att ha med både öppnor och slutor åt båda hållen (totalt fyra moment) gör ju att de trumfar bytena (två moment). Så det är lurigt att både ha ett program som både är förlåtande för den som debuterar lite tidigt, passar unghästar på väg upp i klasserna och som sorterar ”agnarna från vetet” avseende vidare ridning upp i klasserna.
Men jag är med flera här, det är kanske inte så himla viktigt att ha kval på just MsvB nivån så spelar det så stor roll vilka som lyckas kvala?

Och om vi ska ha kvalgräns är jag nu när jag sovit på saken nog mer för en lägre gräns, 62%, och istället klara kvalet två gånger som det var förr.
 
Det jag kan tänka mig är svårt i att skapa ett kvalprogram är att det inte får finnas för många rörelser att samla poäng på för att kompensera brister i de moment man vill ska sitta för att ekipaget ska gå vidare i klasserna.

Är det bytena och skolorna som ska sitta på nivå 6-6,5 så gör för många moment som ryggningen, volterna, inridningarna och ökningarna som någon kanske har 7:or på att det riskerar slinka igenom ekipage som inte är klara på ”typ rörelserna”.
Redan att ha med både öppnor och slutor åt båda hållen (totalt fyra moment) gör ju att de trumfar bytena (två moment). Så det är lurigt att både ha ett program som både är förlåtande för den som debuterar lite tidigt, passar unghästar på väg upp i klasserna och som sorterar ”agnarna från vetet” avseende vidare ridning upp i klasserna.
Men jag är med flera här, det är kanske inte så himla viktigt att ha kval på just MsvB nivån så spelar det så stor roll vilka som lyckas kvala?

Och om vi ska ha kvalgräns är jag nu när jag sovit på saken nog mer för en lägre gräns, 62%, och istället klara kvalet två gånger som det var förr.
Det borde väl gå att lösa genom koeff?
 
Det jag kan tänka mig är svårt i att skapa ett kvalprogram är att det inte får finnas för många rörelser att samla poäng på för att kompensera brister i de moment man vill ska sitta för att ekipaget ska gå vidare i klasserna.

Är det bytena och skolorna som ska sitta på nivå 6-6,5 så gör för många moment som ryggningen, volterna, inridningarna och ökningarna som någon kanske har 7:or på att det riskerar slinka igenom ekipage som inte är klara på ”typ rörelserna”.
Redan att ha med både öppnor och slutor åt båda hållen (totalt fyra moment) gör ju att de trumfar bytena (två moment). Så det är lurigt att både ha ett program som både är förlåtande för den som debuterar lite tidigt, passar unghästar på väg upp i klasserna och som sorterar ”agnarna från vetet” avseende vidare ridning upp i klasserna.
Men jag är med flera här, det är kanske inte så himla viktigt att ha kval på just MsvB nivån så spelar det så stor roll vilka som lyckas kvala?

Och om vi ska ha kvalgräns är jag nu när jag sovit på saken nog mer för en lägre gräns, 62%, och istället klara kvalet två gånger som det var förr.
Motivationen för ett kort kvalprogram har varit att bytena ska ha stort utslag. Men även övergångsbetyget från travökningen har koeff. Mao har en häst med en välbalanserad trav och fina övergångar en stor fördel över en medioker häst med ett rent byte. Jag undrar verkligen VEM MsvB1 är ritat för? Det passar verkligen inte den breda massan tycker jag.
 
Dressage riders Online holder freestyle program jenvlig. I fjor sommer så hadde de en freestyle cup.
Ja jag vet att det finns lite sånt ibland men jag önskar att det var en vedertagen grej även på vanliga tävlingar som ett tillägg till de ordinarie klasserna. Gillar man inte termen freestyle kan man ju kalla det öppet program eller liknande. Tom jag som inte är en tävlingsmänniska hade kunnat tänka mig att tävla lite i öppet program om det fanns.
 
Jag känner ändå att jag gillar idén med ett kortare kvalprogram, men vill också ha in slutor, och koefficient på bara slutor och byten. Då får man fokus på de rörelser som man behöver klara av för msv b, och resten är mer för att få ihop ett program.
 
Jag känner ändå att jag gillar idén med ett kortare kvalprogram, men vill också ha in slutor, och koefficient på bara slutor och byten. Då får man fokus på de rörelser som man behöver klara av för msv b, och resten är mer för att få ihop ett program.
För vem gynnar det med ett kort program? Jag tycker själv det är tokdyrt att betala 3-400:- för att rida I 3 minuter. Galoppen tog 45 sekunder med Zacke 🙄. Arrangörsmässigt kan det ju tyckas smidigt men vi vill hellre ha fler starter än många på kort tid för sportens skull.
 
Jag tänker egoistiskt här, jag vill ha så korta program som möjligt, där man visar det nödvändigaste😁 Men jag fattar din upplevelse, absolut! Men med en sluta åt varje håll också, så blir ju programmet något längre iaf!
 
Jag känner ändå att jag gillar idén med ett kortare kvalprogram, men vill också ha in slutor, och koefficient på bara slutor och byten. Då får man fokus på de rörelser som man behöver klara av för msv b, och resten är mer för att få ihop ett program.
Jag vill dock ha koefficient på öppnor med, det är en (tycker jag) lite underskattad rörelse som verkligen är till hjälp när man ska lära sig mer samlade rörelser.
Men koefficient på övergångar, skritt och andra rörelser kan man väl skippa i ett kvalprogram?

Det blir spännande se hur det blir!
 
I min ungdom red jag själv en häst med ytterst mediokra rörelser (skritten var absolut sämst), men som gjorde alla rörelser korrekt + att gångarterna var rena.

Han gjorde alla rörelser med lätthet upp till msv, tävlade i sin ungdom med godkända resultat upp till msv (med annan ryttare).

Jag började rida honom när han var 14 år (jag var 12 år). Vi tävlade aldrig pga långa avstånd till tävlingar, men han lärde mig allt jag kan.

Han var typexemplet på häst som med lätthet gjorde alla rörelser korrekt, men som pga ytterst mediokra gångarter knappast hade kommit över 62%.

Han var världens bästa läromästare, men det hade varit ytterst frustrerande att tävlande honom eftersom gångarterna höll så pass låg kvalitet, fastän alla rörelser var korrekta.
 
Jag kan meddela att jag fick möjlighet att prova mitt program redan förra helgen. Minus den tveksamma skänkelvikningen då, eftersom det var en H90. Till min stora röta har bägge dressyrdomarna paus när jag kommer till tävlingen, så jag råkar på dem i cafeterian och följande dialog utspelar sig:

Jag till domaren:
- Bara så du vet så har jag ett eget program!
D: -Eh, ok…
J: - Inridningen är i serpentiner i närheten av medellinjen.
D: - 👀
J: - All galopp är på dubbla spår!
D: -Du måste lämna in programmet dagen innan!
J: -Äsch!
D (nyfiken nu) - Vad kallar du programmet?
J: - Det är nån slags kür.
D: -Jaha, har du nån musik till?
J: -Ja, jag tänkte mig ”Highway to hell”. :angel:
Bägge domarna: :rofl:
Andra som stod i närheten: -Vilken starttid har du, det här måste vi se! :eek:

Anyway, jag glömde tydligen att berätta om det där med att kasta sig runt vid C. Min häst gjorde en tvärnit och glodde på blommorna precis vid C och i protokollet är en sjua överskriven av en 4. O_o Meh.
Sista uppridningen en 6,5 med ”vingligt” som kommetar. 🤷‍♀️ Bra försök iaf. 🤣
 
Och om man ska vara lite mer seriös, så hade jag verkligen velat ha valfri lättridning i längningarna högre upp i klasserna. I fälttävlan använder vi ju FEI-programmen och där följer det med ganska högt upp, men jag tror att även vanliga dressyren hade varit betjänt av det.
 
Borde det inte vara dags för de nya programmen att börja släppas nu?

Nyfiken på om Lars bevakat Buke och lagt in våra önskemål ju ;)
Skämt åsido, mest nyfiken på hur de förändrar kvalprogrammet MsvB:1 eftersom vi förhoppningsvis kan rida det nästa år.
Också lite nyfiken på ryktet att MsvC blir LA igen och om det innebär att programmen ritas om. MsvC programmen är i grunden bra tycker jag men kanske lite långa. Det skulle gärna få komprimeras litegrann tycker jag.
 
Jag kom på att jag skulle vilja införa en ny gångart; snigeltrav. Då skulle jag och min häst få åttor för traven iaf. :angel:
 
Stulen (därför fult beskuren) bild som visar nya programmen 2024.
Jag lyckas dock inte hitta dem på hemsidan själv… olidligt nyfiken på hur ändringarna kommer att vara.

bild borttagen, hittat länken 👍
 
Senast ändrad:
Enda förändringen i MsvB:1, såvitt jag kan se, är att överstrykningen i galopp under tre språng nu får läggas när som helst på halvvolten och förut skulle läggas ”över medellinjen” på samma halvvolt 😂😂😂😂

Är förändringarna i övriga program lika dramatiska tro? 😅

MsvC heter LA, jag är lite för dålig på dem programmen för att veta säkert men jag tror det är sig rätt likt?
Så jättelånga LA program och ett MsvB:1 som man knappt hinner börja innan det är slut 😅

MsvB:2 har fått ett enkelt byte till, och ökningen är flyttad (tror jag) till att vara först i programmet. Visst var den sist förut?
 
Eh? Står att LC:1 är uppdaterat, men jag tycker det ser ut som vanligt. Nu har jag inte ridit programmet på snart ett år, men är det nån annan som ser vad som är uppdaterat?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 955
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp