Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Vill du inte ha någon respons alls på det du skriver?

Med tanke på hur många gånger som responsen varit övervägande negativ så kan du nog gissa dig till svaret på den frågan. Som sagt är jag socialt puckad så det är mycket möjligt att jag ibland tar saker helt fel, men det kan inte vara så precis alla gånger jag reagerat på andras beteende.
Men tack för visad omtanke, eller nåt? Det hjälper dock inte utan får mig bara att känna mig ännu mer fel eftersom jag tydligen är så förbannat duktig på att få andra att haja till och tala om för mig att jag inte förstår situationer alls. Härligt med lite gaslighting såhär på söndagskvällen.
Kan vi låta tråden fortgå nu utan att den ska spåra ur i "punktmarkera Invicta"?
 
Fast där kan jag förstå @Invicta och jag kan nog snarare tycka att det är något man bör tänka på innan man reagerar på ett inlägg - om reaktionen inte går i hand med det inläggsförfattaren ville förmedla så kanske man ska skriva ett inlägg som svar istället. Jag tycker väl inte att det är orimligt att man tänker igenom om ens reaktion kan misstolkas i sammanhanget innan man använder sig av den.
Ofta så reagerar jag med den reaktion som är min spontana i sammanhanget. Jag lägger väldigt sällan in någon tanke i om min spontana reaktion kan vara tvetydig då den är så naturlig för mig. Det ska dock tilläggas att antalet gånger jag använt arg eller wow kan nog räknas på ena handens fingrar.
 
Jag har sett dig bli upprörd flera gånger av andras kommentarer eller likes när jag i själva verket tror att de enbart varit positiva och inte alls avsetts vara nedvärderande mot dig. Du tror inte att du väljer att tolka in för mycket och negativt när andra inte alls menar att trycka till dig? Vill du inte ha någon respons alls på det du skriver?

Att gilla någons inlägg betyder ju inte att de ogillar dina.
Jag tror inte alls att @Invicta väljer att tolka in nåt negativt. Hon skriver själv här ovan att hon är "socialt dum i huvudet" (vilket jag skulle vilja invända mot, det handlar enbart om olika förutsättningar) och är generellt rätt öppen på det här forumet med diagnosproblematik som ställer till det (@Invicta snälla säg till om du tycker att jag outar dig eller skriver fel/för mycket om detta så slutar jag omedelbart och ber moderator ta bort mitt inlägg).
Nog måste vi kunna se till att alla känner sig välkomna på forumet, även om de har exempelvis en NPF-diagnos, har svårt att formulera sig eller bara ovana av forum eller "sociala koder", eller vad det nu kan vara... Absolut att man alltid ska utgå från att inlägg till en är skrivna i positiv eller neutral ton, men ibland kanske man får anstränga sig lite extra själv för att överdriva detta i ett läge där mottagaren kanske inte har samma förmåga till anpassning eller att läsa av någon.
 
Ofta så reagerar jag med den reaktion som är min spontana i sammanhanget. Jag lägger väldigt sällan in någon tanke i om min spontana reaktion kan vara tvetydig då den är så naturlig för mig. Det ska dock tilläggas att antalet gånger jag använt arg eller wow kan nog räknas på ena handens fingrar.
Jo, jag kan tänka mig att många gör det, men jag tänker att man bör reagera lika lite spontant som man skriver inlägg spontant - dvs det optimala är att man tänker till hur man formulerar sig (hur man reagerar) och hur det kan mottas av någon annan som inte känner till ens uppsåt.
 
Jo, jag kan tänka mig att många gör det, men jag tänker att man bör reagera lika lite spontant som man skriver inlägg spontant - dvs det optimala är att man tänker till hur man formulerar sig (hur man reagerar) och hur det kan mottas av någon annan som inte känner till ens uppsåt.
Fast om man varje gång man ska svara ska lägga in en lång analyskedja i alla möjliga alternativa förklaringar till inlägget och även alla omöjliga tolkningar så blir det inte mycket skrivet här. Alla tänker vi på olika sätt och alla tolkar vi därmed på olika sätt. När jag tolkat fel så är det väldigt vanligt att jag inte ens efter en förklaring av vad som menades begriper hur jag ska få ihop skriven text med förklaringen.
Vissa inlägg är mer kryptiska och tydligt känsligare och då bör man givetvis analysera men något som ser enkelt ut i en enkel diskussion kan jag inte se värdet i att analysera. Att i ett tydligt känsligt läge såra någon med en spontan reaktion är självklart inte en acceptabelt sätt att ursäkta sig.
Jag lägger ner det här sidospåret nu eftersom det har väldigt lite att göra med ursprungsfrågan och hoppas att det jag menar blir begripligt.
 
Med tanke på hur många gånger som responsen varit övervägande negativ så kan du nog gissa dig till svaret på den frågan. Som sagt är jag socialt puckad så det är mycket möjligt att jag ibland tar saker helt fel, men det kan inte vara så precis alla gånger jag reagerat på andras beteende.
Men tack för visad omtanke, eller nåt? Det hjälper dock inte utan får mig bara att känna mig ännu mer fel eftersom jag tydligen är så förbannat duktig på att få andra att haja till och tala om för mig att jag inte förstår situationer alls. Härligt med lite gaslighting såhär på söndagskvällen.
Kan vi låta tråden fortgå nu utan att den ska spåra ur i "punktmarkera Invicta"?
Ok, jag vet att jag tidigare har stöttat dig flera gånger men nu är det ju tydligt att det är ovälkommet så du slipper mig och min gaslightning, eller nåt, i fortsättningen.

Jag önskar dig helt ärligt en fortsatt trevlig kväll men ska inte lägga mig i mer.
 
Fast där kan jag förstå @Invicta och jag kan nog snarare tycka att det är något man bör tänka på innan man reagerar på ett inlägg - om reaktionen inte går i hand med det inläggsförfattaren ville förmedla så kanske man ska skriva ett inlägg som svar istället.
En smiley ÄR ett svar. Fast i bildform.
 
Okej, jag tycker ju att det är konstigt om man inte vill att ens svar ska vara tydligt för mottagaren, oavsett form på svaret.
Ja, det verkar konstigt. Snarare ser en nog inte själv sitt svar som otydligt i sammanhanget - och om inte mottagaren visar tecken på att inte förstå så förblir en ju ovetande om det.
 
Okej, jag tycker ju att det är konstigt om man inte vill att ens svar ska vara tydligt för mottagaren, oavsett form på svaret.
Fast vill du att man ska förutsätta att alla som läser här har svårigheter av olika slag? Texter missförstås ju hela tiden, det märkte jag ju själv alldeles nyss som fick ett mycket otrevligt svar när jag ville vara snäll.
 
Tycker att det räcker med enbart "gilla".

Det blir för många val nu, och alldeles för lätt att det blir tvetydigt, samt att de många valen gör att diskussion uteblir.
Man sticker dit någon av de möjliga reaktionerna istället för att liksom "säga något" med lite mer substans.
Och hur ska man tolka "arg" t.ex.? Betyder det "jag misstror och avskyr det du säger" eller betyder det "jag avskyr företeelsen som avhandlas"?

Jag är dock öppen för möjligheten "gilla", samt ett :heart. Då vill jag att hjärtat ska betyda något i stil med: "jag stöttar dig och ger dig styrkekramar",snarare än "jag älskar ditt inlägg så mycket att en vanlig like inte räcker till".
Det är ändå rätt ofta som som det är någon som behöver stöd, och det kanske blir lite onödigt att skapa ett inlägg där man skriver något.
 
Fast vill du att man ska förutsätta att alla som läser här har svårigheter av olika slag? Texter missförstås ju hela tiden, det märkte jag ju själv alldeles nyss som fick ett mycket otrevligt svar när jag ville vara snäll.

Varför utgår du ifrån att bara personer med diverse problematik behöver tydlighet i kommunikation? Det är den typen av attityd som försvårar för många, inte bara oss funkisar. Det är inte speciellt sympatiskt att förutsätta att alla deltagande i en diskussion kan läsa mellan raderna och greppa saker som man själv tycker är underförstådda.

Och vadå vara snäll? Det är inte snällt att konstatera direkt till en person att hen missförstår konstant och ofta blir upprörd, det ser mer nedlåtande ut än empatiskt, oavsett neurotypen på mottagaren. Så vem är det som egentligen är otrevlig, kan man undra.

Edit: Tack @Hedinn för att du orkar. :heart
 
Ja, det verkar konstigt. Snarare ser en nog inte själv sitt svar som otydligt i sammanhanget - och om inte mottagaren visar tecken på att inte förstå så förblir en ju ovetande om det.
Absolut, men just därför tror jag att det kunde undvikas om man tänkte till innan och kanske inte reagerar med sin första reaktion utan att reflektera över hur den kan uppfattas av mottagaren. Sen finns ju risken ändå såklart, men då har man i alla fall minimerat den så gott man kan.
 
Fast vill du att man ska förutsätta att alla som läser här har svårigheter av olika slag? Texter missförstås ju hela tiden, det märkte jag ju själv alldeles nyss som fick ett mycket otrevligt svar när jag ville vara snäll.
Nej, det har jag inte skrivit. Men när någon rakt ut säger att den har svårigheter av ett visst slag har jag svårt att se att det är så svårt att anstränga sig lite för att underlätta för den personen.
 
Nej, det har jag inte skrivit. Men när någon rakt ut säger att den har svårigheter av ett visst slag har jag svårt att se att det är så svårt att anstränga sig lite för att underlätta för den personen.
Fast ska då alla som som har det upprepa sig vid varje inlägg, eller ska du tvinga andra att föra någon sorts olagligt register över de olika användarna här? Folk missförstår text, de missförstår smileys och de missförstår likes. Om någon missförstår ett inlägg är de för alltid "dömda" och ska registreras, eller om ett syftningsfel gör att texten blir knas, ska då både avsändare och mottagare registreras? Ska vi registrera alla som fått varningar och/eller bannats med så man vet vilka typer man har att göra med? Istället för register kan alla få en asterisk med olika betydelser = grälsjuk, trög, snarstucken, katolik, ateist ..?

Jag tycker ignorefunktionen är väldigt praktisk om man starkt ogillar andra användare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 373
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 163
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp