Om hästen blöter fodret??

T

Tooveee

Har både läst och hört att man ska undvika att hästen blöter fodret, t.ex att hänga vattenhinken/montera vattenkoppen en bit ifrån krubban för att undvika att den blötlägger fodret själv, men jag har ingen aning om varför? Nån vänlig själ som kan svara på detta? Den enda anledning jag kan komma på måste väl vara att vattnet blir skitigt? :angel: Hehe, tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Absolut! Tycker du har helt rätt. Jag låter gladeligen mina hästar blöta sitt foder om de vill. Många människor blöter ju fodret själva innan för att bli kvitt damm etc.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

jag är ganska säker på att jag har läst någonstans att en del hästar gör det för det tycker om att äta blött hö dsv inget att bry sig om.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Det är även min gissning. Kanske lite svårt att tugga och varför ska man då förhindra att de underlättar för sig? Obs, retorisk fråga.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Hmm jag vet nog inte vad retorisk betyder.
Men det blir säkert mer lättsmält när det blöts lite.
Jag är i och för sig glad att jag inte har en sådan häst. det verkar ganska jobbigt.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Innebär en fråga som egentligen inte behöver besvaras. Liksom konstaterande. Mina hästar har blött fodret av och till. Just nu är det av. Förut var det till ett tag.:D
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

vill min pålle blöta fodret får han göra det, vattnet byts ju varje dag i hinken och han dricker även om han har slabbat hö i den .
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Det enda jag kan tänka mig är att om man låter vattenhinken stå med hö i en längre period kan det utvecklas små organismer i vattnet (toffeldjur mm) och de kanske inte är så bra att få i sig för hästen. Men byter man vattnet så det alltid är höfritt så är det ingaproblem.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Haha jo men min första tanke var typ att dom skulle få i sig vattnet på nåt konstigt sätt! :laugh:
Jag har verkligen ingen aning men som Fjordtokan sa så måste det väl vara baserat på nåt sånt som bakterier osv.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Tja, nån gång har jag hört att det skulle vara symptom på magsår och/eller tuggproblem.

Min förra dippade alltid sitt hö, han var helt ok i munnen och inga misstankar om magsår fanns. Så jag drar slutsatsen att han helt enkelt gillade att dippa, precis som vissa gillar att doppa sin bulle i kaffet eller dricka mycket vatten till maten.

Däremot vet jag ju inte om han började dippa pga magsår eller dåliga tänder innan jag köpte honom och att det sedan fortsatte som en vana...
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Har aldrig hört att foder inte ska blötläggas... Att pellets blötlägs är oftast bara bra, grovfoder kan man ju oxå blötläga /vattna om man vill.
det enda är väl att de kan sulla ner vattnet när de har vattenkopp/hink och krubba nära varandra... Det kan min häst göra ibland, mer och ibland ingenting, men tror inte det är något som stör henne så att hon inte dricker...
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Tar det inte mer än 1 dygn för toffeldjur att bildas? Borde komma ihåg det hade det på biologin för nån vecka sen, men minnet är bra men kort ;)
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Hästar med matsmältnings problem vill gärna blötlägga sitt foder så det kan vara ett tecken på att hästen inte är bra i magen. Men det kan också vara en ren ovana av stå och slabba med vatten i boxen.

En av anledningarna förr till att man inte vill att hästen skulle ha sitt vatten i närheten av krubban var den hygienska om de började slabba. Blir ju inte bara foder i vattnet utan det blir ju gegga även i krubban. Plus att vått foder som blir liggande i boxen inte precis är så hälsosamt.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Jeg bryr meg inte om hesten min bløter foret. Så lenge jeg veit at han er frisk og fin og har bra tannstell! :) Da tar jeg heller en ekstra vask av vannbøtta og forkrybba! Å bløtlegge foret minsker risken for støv i maten og det virker som om hesten synes oppbløtet for en mye bedre å få i seg også! *sluuurp slaaafs*

Ja, til oppbløtet for! :-P
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Vi har en ardenner i stallet och den blöter och slaskar med sitt foder. Det får hon ju göra såklart, men lite jobbigt är det då hon blöter ner väldigt mycket. Men det får det vara värt :love:

Sen har jag hört och läst (har ingen fakta bakom detta påstående och det kommer inte från mej personligen) att hästar med magsår blöter sitt foder.

Kankse stämmer på vissa hästar men personligen så tror jag att dom flesta blöter för att dom gillar det :)
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Anledningen till att man inte vill att hästen blöter fodret är tvärtom. Inte fodret man bryr sig om utan att det kommer foder i vattnet. Det kan då bildas bakterier samt hästen kan slabba i hela boxen. Att själva fodret i sig blir blött har ingen betydelse.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Som tidigare presenterats kan det vara ett tecken på matsmältningsproblem. Även tandproblem kan visa sig genom att hästen blöter grovfodret, för att få det mer lätt-tuggat.

För många, många, många år sedan såg jag någon undersökning som visade att 100 % av magkatarrshästarna i studien blötte grovfodret i hink/vattenkopp. Därmed inte sagt att 100 % av alla hästar som blöter lider av magproblem.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

*kl*

Min häst höll på med det ett tag. På morgonen kunde jag fiska upp ca 1 kg hö ur vattenhinken som han hade tryckt ner där i.

Sedan slutade han, kanske berodde på magproblem men det vet jag inte.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 996
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 755
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: mattson
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 038
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp