Om hästen skadar en sak?

S

sanwan

Antag att min häst rymmer från hagen och skadar någons bil, eller river ett växthus etc. Kan jag på något vis "försäkra bort" skadorna, dvs finns det någon försäkring jag kan teckna som hjälper mig att betala förstörelsen?

Hittar ingenting i hästens försäkringsvillkor (Agria) om det, fast jag ska erkänna att jag är dålig på att leta i dem så jag kan ha missat något...

Eller kan en sådan sak tas på min egen "drulleförsäkring" även om det är hästen som orsakat skadorna?
 
Om du uppenbart slarvar i hantering, dvs låter hästen gå lös eller kanske har en undermålig hage. Då kan du bli ersättningsskyldig, annars räknas skador som hästen tillfogar privat egendom på samma sätt som viltskada.
 
Så om hagen är bra men hästen ändå lyckas rymma, vem får stå för skadorna då?
Och hur definerar man en undermålig hage? Ingen ström, dålig ström?
Min häst har bara orsakat skador på annans egendom en gång, och det gick lätt att ersätta med en påse gräsfrön, men ämnet kom upp till diskussion idag så man blir ju lite nyfiken.
 
Om du uppenbart slarvar i hantering, dvs låter hästen gå lös eller kanske har en undermålig hage. Då kan du bli ersättningsskyldig, annars räknas skador som hästen tillfogar privat egendom på samma sätt som viltskada.

Så lagen om ägofred gäller inte längre? Inget strikt ansvar för betesdjur längre?

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar3B.html

Jag vet att det kommit riksdagsremisser om att ändra lagen, men jag trodde de avslagits. Har du ge med information?

Om lagen fortfarande gäller så är det väl i de flesta fall den som ansvarar för betet som blir ersättningsskyldig?
 
Fast jag har lärt mig att som så att om man inte "brister i uppsyn" eller slarvar vid hanteringen av min häst (dvs har ordentliga hagar, leder hästen ordentligt osv..) så blir man inte skadestådsskyldig.
 
Om hästen sticker när du leder eller du ramlar av när du rider stämmer det. Som framgår av länken gäller särskilda regler för vissa djur på bete och kommer hästen in på annans mark har du helt enkelt inte haft tillräcklig uppsyn. Hundägere har liknade ansvar för sin hund.
 
Du kan bli skadeståndsskyldig om du varit vårdslös. I det här fallet betyder det att du måste se till att stängslet fungerar som det ska, dvs att el funkar runt om eller att fasta stängsel inte är trasiga, att hästen inte försöker ta sig ut ändå, t.ex för att betet är slut eller att den inte har vatten.
 
Jag tog upp den frågan med försäkringsgubben som var här och försäkrade vår gård och han sa att gårdsförsäkringen täcker skador om hästarna iom en olyckshändelse kommer lösa. Eftersom vi är två i hushållet så täcker försäkringen två hästar.

Det var vad han sa i alla fall...

Jag har även frågat Agria om detta och deras försäkringar täcker inte skador på annans mark m.m om hästarna kommer lösa. De sa att man skulle kontakta sitt försäkringsbolag som man hade hemförsäkringen hos och prata med dom.
 
Det är din ansvarsförsäkring, "drulleförsäkringen" som träder in här. Det är alltså viktigt att ha en bra hemförsäkring när man är hästägare.

Förra våren sparkade min Besten ett annat sto. Det uppstod ett sår, som veterinären kollade samma dag. Hon sydde och lade drän och bedyrade för stoets ägare att det inte var några skelettskador.
Någon vecka senare var såret rejält infekterat och hästen kunde knappt gå. Besök på djursjukhuset där det konstaterades att det fanns en lös benflisa. Operation.
Ytterligare någon vecka senare: såret vill inte läka och är väldigt infekterat. Orsak: stafylokocker.

Det blev, som de flesta förstår, en mycket dyr historia. Stoets ägare tvingades lägga ut 25000 kronor UTÖVER det försäkringen täckte.

I detta läget gick min hemförsäkring in och betalade - rubb och stubb - utan minsta krångel.

Immer
 
Självklart är du skadeståndsskyldig! Något undantag finns givetvis men utgå ifrån att du får betala. Vi har lantbruksförsäkring, drulleförsäkring osv så det har gått på flrsäkringen när korna eller hästarna varit ute i grannens trädgård och/eller sådd mark.
Däremot så när hästen sprang ut i trfaiken och blev påkörd så gick det på bilens försäkring. Bilägaren ville att jag skulle stå för självrisken... (inte så konstigt att han ville det). Hästen hade då kommit ur hagen efter att svampplockare glömt stänga grinden. = jag hade inte gjort fel.
Ring ditt bolag och hör med dom!
 
Det är din ansvarsförsäkring, "drulleförsäkringen" som träder in här. Det är alltså viktigt att ha en bra hemförsäkring när man är hästägare.


Noterar bara att Ansvarsförsäkring och drulle är inte samma sak! Drulle är ett tillägg....ansvarsdelen ligger i grundförsäkringen... Bara så att det inte blir missförstånd... :D
 
Helt logiskt alltså att bilägerens försäkring ska gå in när hästen blir påkörd eftersom bilförare har strikt ansvar och är skyldiga att ha trafikförsäkring!

Jag upprepar mig, men det verkar av vissa tidigere svar som att det är väldigt svårt att få fram det här budskapet.

Normalt ska man varit vårdslös eller ha uppsåt för att bli ersättningsskyldig, men det finns vissa undantag där man har strikt ansvar. Undantagen gäller i allmänhet sådana saker som på något sätt har en risk inbyggd i sig. Exempel på detta är att driva järnväg eller elkraftverk. De flesta hundägere vet också att de har strikt ansvar för sina hundar.

När det gäller hästar på bete är man skyldig att ersätta skador på mark (inte bilar...) även om det är svampplockare som släppt ut hästen. Det är lite luddigt om det är markägeren eller hästägeren som ska ersätta, men den som fått skador behöver inte visa på vårdslöshet! Hästen har varit på bete, hästen har skadat mark, mer behövs inte!!!

I fallet där hästen blivit utsläppt av svampplockare kan man mycket väl tänka sig att man sedan i sin tur kräver ersättning av svampplockaren, men då gäller de vanliga reglerna dvs man måste visa på vårdslöshet och samband.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 773
Senast: ako
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 121
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp