”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Irland, det är något med den ön som lockar likaså klimatet och människorna. Hade troligen jobbat med något liknande som jag gör idag, kanske mer med hästar.
 
Colorado! Louisiana har en valdigt olik kultur mot den Svenska, medan Colorado har allt, berg, storstad, oken och prairie. Colorado's kultur ar ocksa mer i overensstammande med den Svenska och det ar mycket latt att komma in i samhallet dar. Och man kan aka skidor! :p

Låter som en dröm! Och skidåkning gillar alla i familjen!
Jag visste inte att kulturen skiljer sig åt något nämnvärt mellan de olika staterna. Berätta gärna om du vill!
 
Låter som en dröm! Och skidåkning gillar alla i familjen!
Jag visste inte att kulturen skiljer sig åt något nämnvärt mellan de olika staterna. Berätta gärna om du vill!

Det ar oandligt mycket storre kultur skillnader mellan olika omraden och stater i USA an vad de flesta forstar. Har i Nord vastra USA skiljer sig lagar och annat praktiskt med Canada, men folket har mycket lika installning norr om gransen som har. I Midwest eller pa ost sidan lika sa, folket pa Canadensiska sidan har mycket lika asikter och varderingar som har pa var sida ... Sedan ar det kulturella skillnader mellan tydliga turist stater och de som inte har sa mycket turism, eller deep south, som ar bibelbaltet dar allt star kvar 100 ar bakat och man kan vara hur trevlig som helst, men blir inte accepterad om man inte ar ungefar 4de generationen i staten atminstone, och helst i omradet dar man bor.

Jag gillar Louisiana hogt och rent och besoker garna och ofta. Jag skulle dock inte vilja bo dar. Det ar varre an "deep south" fast med battre mat. :p
 
Kan du utveckla det där? Alltså varför du inte skulle vilja bo på en varm plats som pensio?
Varmt är okej. :) Men det är mycket. En trakt som ser underbar ut på bild är inte nödvändigtvis den mest stimulerande platsen att bo. Det finns gränser för hur mycket tid man kan ägna åt att "njuta" samt plocka apelsiner och basilika för dagsbehovet.

Brist på relationer och vänner. De kvaliteter som.långa vänskaper har tar tid att etablera. Gles kontakt med små barnbarn.

Språkförbistring. Få svenskar talar flytande franska.

Alltså, för mig ser det ut som en variant på temat att vara invandrare med låg integrationspotential. Just det är jag glad att ha insett.
 
<snip>
Alltså, för mig ser det ut som en variant på temat att vara invandrare med låg integrationspotential. Just det är jag glad att ha insett.

Exact!
Som en kompis foraldrar som flyttade in i ett fantastiskt fint omrade for 55+ De hade allt pa omradet som en pensionar kunde onska sig, och resten precis utanfor. Foraldrarna bodde dar i ett ar innan de flyttade igen. Det blev for artificiellt sa de. Inga andra att umgas med an gamla manniskor. Nu bodde deras barnbarn ganska nara, men da det inte fanns nagra barn i omradet ville de inte komma och stanna over. Det blev helt enkelt trakigt. Och da hade de ju inga spraksvarigheter.
 
Irland, det är något med den ön som lockar likaså klimatet och människorna. Hade troligen jobbat med något liknande som jag gör idag, kanske mer med hästar.
Det söks svenskar med ljus och lykta på arbetsmarknaden där. Vad gäller klimatet vet jag inte om du syftar på ett konstant fuktigt klimat med vindar från atlanten svepande?
 
Jag bor ju i Skottland nu men mitt andrahandsval är Tyskland. Arbetslösheten är låg, kulturen är snarlik och språket är inte toksvårt. Det är mitt tillflyktsland om Brexit går åt fanders.
Som läget ligger nu lockar det inte alls att komma hem till Sverige.
 
Det söks svenskar med ljus och lykta på arbetsmarknaden där. Vad gäller klimatet vet jag inte om du syftar på ett konstant fuktigt klimat med vindar från atlanten svepande?
När jag har varit där har jag inte upplevt någon större skillnad mot Sverige, mer varmare. Min kropp skulle nog gilla det bättre än här.
Sen har jag de flesta av mina vänner där också.

Men lär nog inte bli aktuellt i verkligheten om iget väldigt drastiskt händer.
 
Nej det är det som är det fina med Slovenien :D folk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.

Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.

Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig :D

Håller med om Slovenien - har varit där flera gånger och det är superfint. Älskar Ljubljana och har även varit i Maribor som ju har mer alpin karaktär. Jag skulle också kunna tänka mig att bo i Slovenien.

Det finns överhuvudtaget många pärlor i såväl baltstaterna som forna östeuropa. Rumänien är också en favorit hos mig (som dessutom är nästan löjligt billigt att besöka), särskilt Transylvanien.
 
USA helt klart. Speciellt Vermont, Maine, Alaska, Colorado eller Montana.

Skottland skulle också fungera.

Huvudsaken är att det är långt till andra människor och städer.
 
Håller med om Slovenien - har varit där flera gånger och det är superfint. Älskar Ljubljana och har även varit i Maribor som ju har mer alpin karaktär. Jag skulle också kunna tänka mig att bo i Slovenien.

Det finns överhuvudtaget många pärlor i såväl baltstaterna som forna östeuropa. Rumänien är också en favorit hos mig (som dessutom är nästan löjligt billigt att besöka), särskilt Transylvanien.
Jag vill utforska de östra delarna, Maribor, Celje, Novo Mesto, när vi åker dit i sommar för där har jag inte varit. Vi har kompisar från Ungern som har ett sommarhus vid den gränsen så tänker ta en svängom när vi åker upp till Ungern :)
 
Nu bor jag inte i Sverige och gillar dessutom min nuvarande boplats, men om jag skulle flytta till ett nytt land så skulle jag lägga större vikt på det sociala - det är ett stort hinder att inte kunna språket ordentligt (jag försöker lära mig meeen 😅 det går långsamt).
Jag skulle kunna tänka mig Kanada (fast där är klimatet ett hinder istället), Portugal (kanske för torrt och hett men plus att det är inom EU) eller Ungern (har familj och vänner där men språket blir problem igen). Har seriöst funderat på att flytta tillbaka till Irland, folket där är :love: men jag står inte ut med att aldrig ha sommar.
 
För mig finns det två aspekter att beakta. Den ena är om man vill känna sig hemma eller accepterar att vara en främling. Jag trivdes oerhört bra, när jag bodde i Sana’a, Jemen i ett ”pepparkakshus” som det på min avatar, men hur länge jag än skulle ha stannat där, skulle jag ha förblivit en främling eller åtminstone en gäst.

I Kanada däremot hade jag kunnat bli mer integrerad i samhället. Där bodde jag en tid i Montreal. Visst fanns det olikheter, visst hade jag mycket att lära, men likheterna mellan Sverige och Kanada är så stora, att jag inte kände mig som en främling.

Någonstans mittemellan hamnade Georgien. En tid hade jag en georgisk fästmö, och vi funderade över möjligheten att bo i Tbilisi. Hon ville inte flytta till Sverige. I Georgien hade jag inte smält in lika lätt som i Kanada, men det är ett kristet land, som räknar sig till Europa, trots att ligger i Asien, låt vara på gränsen. Med en georgisk hustru, skulle jag ha kommit in i en social gemenskap.

På ålderns höst har jag kommit att fästa större vikt vid det sociala kontaktnätet. Det finns orter, som jag hade kunnat flytta till, om jag inte hade varit ensamstående. Lissabon tycker jag om, och det finns säkert platser i gamla öststater, där jag hade kunnat trivas.

Min dröm som ensamstående har länge varit att bo i Helsingfors. Det är en mycket vacker stad, som jag trivs i, och där jag har fått en del vänner. En allt svagare krona och redan höga priser gör det dock tyvärr mindre sannolikt. Att bo i någon förort utanför staden lockar mig inte.
 
Nu bor jag inte i Sverige och gillar dessutom min nuvarande boplats, men om jag skulle flytta till ett nytt land så skulle jag lägga större vikt på det sociala - det är ett stort hinder att inte kunna språket ordentligt (jag försöker lära mig meeen 😅 det går långsamt).
Jag skulle kunna tänka mig Kanada (fast där är klimatet ett hinder istället), Portugal (kanske för torrt och hett men plus att det är inom EU) eller Ungern (har familj och vänner där men språket blir problem igen). Har seriöst funderat på att flytta tillbaka till Irland, folket där är :love: men jag står inte ut med att aldrig ha sommar.

Men klimatet i Canada ar oerhort stor skillnad pa var i landet man bor. I Vancouver, till exempel, ar klimatet ungefar som pa Irland ... men med langre och varmare somrar.

@Butros :bow: Jag har ocksa bott runt om i varlden och kommit fram till att jag vill inte vara en gast i nagon annan's land langre. Jag vill ha en kultur som ar tillrackligt lik for att jag ska kanna mig hemma.
 
Men klimatet i Canada ar oerhort stor skillnad pa var i landet man bor. I Vancouver, till exempel, ar klimatet ungefar som pa Irland ... men med langre och varmare somrar.

@Butros :bow: Jag har ocksa bott runt om i varlden och kommit fram till att jag vill inte vara en gast i nagon annan's land langre. Jag vill ha en kultur som ar tillrackligt lik for att jag ska kanna mig hemma.

Roligt att någon mer känner så. Jag tror, att det är lättare för den som från början har slagit ned bopålarna på en plats och accepterat att vara främling.
 
Jag bor ju i Skottland nu men mitt andrahandsval är Tyskland. Arbetslösheten är låg, kulturen är snarlik och språket är inte toksvårt. Det är mitt tillflyktsland om Brexit går åt fanders.
Som läget ligger nu lockar det inte alls att komma hem till Sverige.
Tycker du det är stor skillnad på kulturen mellan Sverige och Skottland? Hur är det att jobba där t ex i jämförelse med Sverige?
 
Kom på två länder till - efter att jag suttit och gråtit över "Chernobyl" på HBO.

Om katastrofen slår till och Europa blir obeboeligt så kan jag flytta till Etiopien. Jag har vänner att bo hos, tillfälligt i alla fall, och skulle troligen kunna få jobb via en kompis som arbetar där. Det är ett politiskt stabilt land och kanske kan jag arbeta in mig på universitetet i Addis efter ett tag, så länge de är ok med engelskan och inte kräver att jag ska tala amharinja eller tigrinja.

Irland. Har ju många skrivit och jag tänkte inte ens på det. Utanför Brexitkaoset, lite vid sidan av om nåt händer på kontinenten, engelska (stort plus att slippa börja på noll med ett helt nytt språk). Ser mig själv med ett litet antikvariat i Dublin eller Cork. - Var är det trevligt att bo på Irland? Någon som har några tankar om det?
 
Om katastrofen slår till och Europa blir obeboeligt så kan jag flytta till Etiopien. Jag har vänner att bo hos, tillfälligt i alla fall, och skulle troligen kunna få jobb via en kompis som arbetar där. Det är ett politiskt stabilt land och kanske kan jag arbeta in mig på universitetet i Addis efter ett tag, så länge de är ok med engelskan och inte kräver att jag ska tala amharinja eller tigrinja.
Beredd dig på en kulturchock av sällan skådat slag i sådana fall :D. En vän till mig har bott i flera afrikanska länder men Etiopien var absolut tuffast för henne, mycket pga språksituationen. Och då är ändå hennes partner därifrån så hon är väl insatt i kultur och allt sådant sedan innan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 173
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
587
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp