Irland, det är något med den ön som lockar likaså klimatet och människorna. Hade troligen jobbat med något liknande som jag gör idag, kanske mer med hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Colorado! Louisiana har en valdigt olik kultur mot den Svenska, medan Colorado har allt, berg, storstad, oken och prairie. Colorado's kultur ar ocksa mer i overensstammande med den Svenska och det ar mycket latt att komma in i samhallet dar. Och man kan aka skidor!![]()
Låter som en dröm! Och skidåkning gillar alla i familjen!
Jag visste inte att kulturen skiljer sig åt något nämnvärt mellan de olika staterna. Berätta gärna om du vill!
Varmt är okej.Kan du utveckla det där? Alltså varför du inte skulle vilja bo på en varm plats som pensio?
<snip>
Alltså, för mig ser det ut som en variant på temat att vara invandrare med låg integrationspotential. Just det är jag glad att ha insett.
Det söks svenskar med ljus och lykta på arbetsmarknaden där. Vad gäller klimatet vet jag inte om du syftar på ett konstant fuktigt klimat med vindar från atlanten svepande?Irland, det är något med den ön som lockar likaså klimatet och människorna. Hade troligen jobbat med något liknande som jag gör idag, kanske mer med hästar.
När jag har varit där har jag inte upplevt någon större skillnad mot Sverige, mer varmare. Min kropp skulle nog gilla det bättre än här.Det söks svenskar med ljus och lykta på arbetsmarknaden där. Vad gäller klimatet vet jag inte om du syftar på ett konstant fuktigt klimat med vindar från atlanten svepande?
Nej det är det som är det fina med Slovenienfolk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.
Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.
Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig![]()
Det känns som att många i tråden missat dettabästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera.
Jag vill utforska de östra delarna, Maribor, Celje, Novo Mesto, när vi åker dit i sommar för där har jag inte varit. Vi har kompisar från Ungern som har ett sommarhus vid den gränsen så tänker ta en svängom när vi åker upp till UngernHåller med om Slovenien - har varit där flera gånger och det är superfint. Älskar Ljubljana och har även varit i Maribor som ju har mer alpin karaktär. Jag skulle också kunna tänka mig att bo i Slovenien.
Det finns överhuvudtaget många pärlor i såväl baltstaterna som forna östeuropa. Rumänien är också en favorit hos mig (som dessutom är nästan löjligt billigt att besöka), särskilt Transylvanien.
Nu bor jag inte i Sverige och gillar dessutom min nuvarande boplats, men om jag skulle flytta till ett nytt land så skulle jag lägga större vikt på det sociala - det är ett stort hinder att inte kunna språket ordentligt (jag försöker lära mig meeendet går långsamt).
Jag skulle kunna tänka mig Kanada (fast där är klimatet ett hinder istället), Portugal (kanske för torrt och hett men plus att det är inom EU) eller Ungern (har familj och vänner där men språket blir problem igen). Har seriöst funderat på att flytta tillbaka till Irland, folket där ärmen jag står inte ut med att aldrig ha sommar.
Men klimatet i Canada ar oerhort stor skillnad pa var i landet man bor. I Vancouver, till exempel, ar klimatet ungefar som pa Irland ... men med langre och varmare somrar.
@ButrosJag har ocksa bott runt om i varlden och kommit fram till att jag vill inte vara en gast i nagon annan's land langre. Jag vill ha en kultur som ar tillrackligt lik for att jag ska kanna mig hemma.
Tycker du det är stor skillnad på kulturen mellan Sverige och Skottland? Hur är det att jobba där t ex i jämförelse med Sverige?Jag bor ju i Skottland nu men mitt andrahandsval är Tyskland. Arbetslösheten är låg, kulturen är snarlik och språket är inte toksvårt. Det är mitt tillflyktsland om Brexit går åt fanders.
Som läget ligger nu lockar det inte alls att komma hem till Sverige.
Beredd dig på en kulturchock av sällan skådat slag i sådana fallOm katastrofen slår till och Europa blir obeboeligt så kan jag flytta till Etiopien. Jag har vänner att bo hos, tillfälligt i alla fall, och skulle troligen kunna få jobb via en kompis som arbetar där. Det är ett politiskt stabilt land och kanske kan jag arbeta in mig på universitetet i Addis efter ett tag, så länge de är ok med engelskan och inte kräver att jag ska tala amharinja eller tigrinja.