Om man fick drömma...

SiZo

Trådstartare
...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder, vart skulle man flytta då?

Jag har själv funderat på Nya Zeeland, men det är så himla långt från familj och vänner här i Sverige att direktflyg inte ens existerar (sist jag kollade iaf). Finns det närmare alternativ?
Gärna med hyffsad infrastruktur så att det inte är några problem att ha internet, och ett hyffsat jämställt land åtminstone. Jag vill inte behöva gå ut med manligt sällskap så fort jag ska utanför dörren tex.

Vad har ni för tips?
Och vart har ni kanske funderat på att flytta till själva, eller kanske rent av flyttat?
 
...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder, vart skulle man flytta då?

Jag har själv funderat på Nya Zeeland, men det är så himla långt från familj och vänner här i Sverige att direktflyg inte ens existerar (sist jag kollade iaf). Finns det närmare alternativ?
Gärna med hyffsad infrastruktur så att det inte är några problem att ha internet, och ett hyffsat jämställt land åtminstone. Jag vill inte behöva gå ut med manligt sällskap så fort jag ska utanför dörren tex.

Vad har ni för tips?
Och vart har ni kanske funderat på att flytta till själva, eller kanske rent av flyttat?
Om det är ett helt jämnt och behagligt klimat som är viktigast rekommenderar jag Bogotá som ligger vid ekvatorn på en högplatå vid Anderna i Colombia. Nästan varje dag på året är som en behaglig, frisk, svensk sommardag. De medelklasskvinnor jag träffade där är det ingen som kan sätta sig på eller kommendera runt. Vissa kvarter är helt säkra, andra vill man inte gå ensam i vare sig som man eller kvinna.

God mat, helt ok infrastruktur, ymniga naturtillgångar, rik historia, kust vid både Atlanten och Stilla havet, alla jordens klimatzoner med medföljande artrika flora och fauna har Colombia, men också de stora problem som landet är känt för.
 
Va på teneriffa förra veckan och det va 32 grader :cool:


Annars säger jag Madeira eller Azorerna som är lite mer svalare (och grönare) än kanarieöarna

Ja, jag hade en kompis på GC förra veckan. Jag brukar åka i november (blev inte av i år) och lovar henne 23 grader och ljumma vindar. Hon var helt chockad över att det var 30 grader hela veckan. :crazy:
 
Höll på att skriva Färöarna men kom på att det är kanske är ett jämt och behagligt klimat som efterfrågas :angel: Annars är det nästan alla rätt: två timmars flygresa bort, infrastruktur nästan som hemma och höstrusk året runt.

Jag bodde tre år i Berlin. Det var helt fantastiskt under den perioden och något jag alltid kommer att ha med mig. Har såhär 10 år senare dock ingen längtan vare sig tillbaka till Berlin eller efter att flytta utomlands igen överhuvudtaget. Däremot skulle jag gärna ta ett par-tre månader i typ Kanada men sen vill jag hem igen.
 
Va på teneriffa förra veckan och det va 32 grader :cool:


Annars säger jag Madeira eller Azorerna som är lite mer svalare (och grönare) än kanarieöarna
Åh, ja, det glömde jag. Jag vill gärna ha det grööööönt så att jag enkelt kan odla och kanske ha hästar på bete året runt. Kan vara att det bara är Nya Zeeland som stämmer in helt XD
 
Åh, ja, det glömde jag. Jag vill gärna ha det grööööönt så att jag enkelt kan odla och kanske ha hästar på bete året runt. Kan vara att det bara är Nya Zeeland som stämmer in helt XD

på Azorerna går iaf korna ute på bete året om.
 
Jag har samma dröm och funderar på sydtyskland eller norra Frankrike. Inte kollat upp det så noga dock men de gånger jag vart där gillar jag klimatet skarpt. Blir säkert lite väl varmt mitt i sommaren (tycker över 25 grader är för varmt) men tänker att man kan fly till Sverige nån vecka då :D Lagom långt bort iaf!
 
...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder, vart skulle man flytta då?

Jag har själv funderat på Nya Zeeland, men det är så himla långt från familj och vänner här i Sverige att direktflyg inte ens existerar (sist jag kollade iaf). Finns det närmare alternativ?
Gärna med hyffsad infrastruktur så att det inte är några problem att ha internet, och ett hyffsat jämställt land åtminstone. Jag vill inte behöva gå ut med manligt sällskap så fort jag ska utanför dörren tex.

Vad har ni för tips?
Och vart har ni kanske funderat på att flytta till själva, eller kanske rent av flyttat?
Nya Zeeland har haft väldigt mycket oväder de sista åren med översvämningar.
Jag har en vän där och deras väg upp till huset har spolats bort 3 gånger de sista 2 åren.
Sista gången fick de bo hos hennes morföräldrar i 3 månader för de kunde inte ta sig hem.
De bor på landet men jag antar att läget är annorlunda i städerna.
 
Kenya, närmare bestämt Nairobi. Vintrarna är som en bra svensk sommar, sommaren som en dålig svensk sommar. Du flyger direkt till Nairobi på ca 8-9 timmar. Ingen tidsskillnad (eller ja, 1 resp 2 timmar eftersom Kenya inte har sommartid). Nairobi är en modern storstad med (om du har råd) ett rikt nöjesutbud och en mycket behaglig livsstil.
 
Åh, ja, det glömde jag. Jag vill gärna ha det grööööönt så att jag enkelt kan odla och kanske ha hästar på bete året runt. Kan vara att det bara är Nya Zeeland som stämmer in helt XD
Irland stämmer rätt så bra in på det. Det kan absolut bli kallt på vintern, men jag har många gånger haft +20 i januari också. Däremot blir det ju aldrig den där tryckande och jobbiga värmen. Men det kan bli frost någon enstaka natt på vintern. Men hästarna kan gå ute på bete året runt, även om de kanske behöver stödfodras i perioder under vintern. Men klimatmässigt är det inget konstigt och gräset växer nästan hela året.
 
NZ är fantastiskt men för jämnast klimat säger jag i syd på nordön eller i norr på sydön kanske.

Norr på nordön har haft väldigt mycket oväder senaste åren.
Och i syd på sydön snöar det på vintern.
Även jordbävningar runt mitten på sydön är inte ovanligt även om det är ovanligt att det blir kraftiga.

Jag bor i norra Australien. Jämnt klimat iom att det är svinvarmt alltid och du vet inte om denna säsongen kommer regna bort eller brinna bort....
 
Jag tycker det låter konstigt att säga att Nya Zeeland saknar årstider? Har tillbringat en vinter där och i norr stormade det och var översvämningar, i söder var det snö. Fantastiskt land på många sätt dock. :love:
 
Fast där är det ju tokvarmt på sommaren. Jag har varit med om att tävlingar ställts in på sommaren för att det varit för varmt för att rida.
Ja exakt. Jag hatar när det är varmt så tokvarmt går bort direkt. Och ärligt talat så faller USA bort pga jämställdhet - åtminstone tills vi vet hur det slutar med abortfrågan på fedral nivå. Och med min hälsa är kanske inte det landet det bästa heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Rie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 524
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp