Om man fick drömma...

Jag måste säga att UK generellt är ju ganska jämnt temperaturmässigt i alla fall. Bor man någonstans runt typ Devon har man ungefär två årstider föreställer jag mig och ingen av dem är särskilt extrem. Nära till Sverige med goda förbindelser och kulturen är mer lik än olik. Supergrönt och bete året runt.
 
Fast där är det ju tokvarmt på sommaren. Jag har varit med om att tävlingar ställts in på sommaren för att det varit för varmt för att rida.
Det beror på var i San Diego man bor. Vi bodde bara precis innanför kusten, Rancho Bernardo, (där är det svalare överlag) - bara några kilometer inåt landet blir det stekhett.

Det är dessutom en torr värme som känns mycket bättre än fuktig värme.

Annars brukar San Diego utnämnas till det enda platsen i världen med "perfekt väder". Vi bodde där några år åt gången och älskade det.

Själv vill jag ha vinterhus på Mallorca.....
 
Jag drömmer ibland om liknande, runt 20 grader på dagarna året om. Jag inbillar mig att norra Spanien vore ett alternativ. Har dock inte kollat mer noga då det mer är en dröm 😅
 
Jag drömmer ibland om liknande, runt 20 grader på dagarna året om. Jag inbillar mig att norra Spanien vore ett alternativ. Har dock inte kollat mer noga då det mer är en dröm 😅
ja... Både jag och sambon är så sjukt trötta på detta gråa, kalla, mörka och trista Sverige. Att det är mörkt vid 15 tiden är liksom inte rimligt någonstans.
Han jobbar som concept artist på spelföretag så för honom kan det finnas jobb lite var stans, bara det är nära en större stad. Jag kommer ha en master i Animal science. oklart vad jag kan få för jobb utomlands :crazy:

Men det får bli ett senare problem.
 
...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder, vart skulle man flytta då?

Jag har själv funderat på Nya Zeeland, men det är så himla långt från familj och vänner här i Sverige att direktflyg inte ens existerar (sist jag kollade iaf). Finns det närmare alternativ?
Gärna med hyffsad infrastruktur så att det inte är några problem att ha internet, och ett hyffsat jämställt land åtminstone. Jag vill inte behöva gå ut med manligt sällskap så fort jag ska utanför dörren tex.

Vad har ni för tips?
Och vart har ni kanske funderat på att flytta till själva, eller kanske rent av flyttat?
Jag bor i södra Spanien och Juli/Augusti är väldigt varmt men resten av året fantastiskt. Kanske något längre norrut gör att sommaren blir mer hanterbar värmemässigt om man har ont av det.
Det mesta fungerar väldigt väl här, tex är sjukvården suverän, iallafall så långt som jag haft kontakt med den vilket ändå är en del.
 
Okej, du menar i flygtid. Tolkade det som att du tyckte det låg för långt bort. Finns direktflyg för övrigt men ej reguljärflyg. 5,5 timmar.
Google hittar inte direktflygen verkar det som. Tänker att de faktiska tiden det tar mellan är "viktigast".
 
Jag är väldigt osäker på om ett sånt land med ett stabilt klimat sådär ens existerar. Tror alla länder ha något, regnperiod, hög luftfuktighet, kyla, värme etc. Om man lägger till, närhet till Sverige, tryggt land, jämställdhet mm tror jag det blir väldigt svårt. Men jag följer tråden, är nyfiken på om någon vet om något bra land. Själv har jag bott i England och gillade det klimatet, det blev knappt kallt på vintern och lagom varmt på sommaren. Spanien tror jag generellt kan bli varmt på sommaren och svårt med bra bete. Har tänkt en del på hur de länderna som har så lite nederbörd kan ha nog med bra grovfoder och strö.
 
Vad räknar du som ”för varmt”? Är 30 grader okej? Eller är det max 25 som gäller? 20? Får det vara hög luftfuktighet (skillnad på 25 grader och torr luft och 25 grader och fuktig luft)? Vilken nivå av ”inga årstider” ser du som okej, är det lugnt med 5-10 grader ett par månader om året eller får det aldrig bli lägre än 15?
 
Vad räknar du som ”för varmt”? Är 30 grader okej? Eller är det max 25 som gäller? 20? Får det vara hög luftfuktighet (skillnad på 25 grader och torr luft och 25 grader och fuktig luft)? Vilken nivå av ”inga årstider” ser du som okej, är det lugnt med 5-10 grader ett par månader om året eller får det aldrig bli lägre än 15?
Med mina torra slemhinnor så får det gäääärna vara fuktigt. Helst inte så varmt som 30, men är det en väldigt kort period så kanske det går att vänja sig.
5 grader är för kallt känner jag. Jag tänker som absolut lägst 10 grader, i normalfallet. Att det enskilda nätter blir kallare kan så vara givetvis.
 
Vi (maken och jag) siktar på att flytta till Frankrike om "några år" - där antalet år får avgöras av lite olika faktorer som tex hur våra gamla föräldrar mår, hur vi kan gå i pension etc.

Siktar på nånstans från mitten av Frankrike och söderut. Just nu ägnar vi våra semestrar till att åka ner och semestra i olika regioner för att se var vi trivs; förra året var vi i Loiredalen och i våras var vi lite norr om Lyon. Nästa år blir det först trakten kring Avignon nån vecka och sen nån vecka vid foten av Pyrenéerna.

Visst, södra Frankrike blir riktigt varmt i juli-augusti, men det kan jag stå ut med, eller så kan man ju vara i Sverige de månaderna. Jag tar hellre ett par lite för varma månader än det här gråa, blåsiga och regniga "vinter"vädret som vi har i Skåne, plus att mina leder mår bättre med lite varmare klimat.
 
Med mina torra slemhinnor så får det gäääärna vara fuktigt. Helst inte så varmt som 30, men är det en väldigt kort period så kanske det går att vänja sig.
5 grader är för kallt känner jag. Jag tänker som absolut lägst 10 grader, i normalfallet. Att det enskilda nätter blir kallare kan så vara givetvis.
Fukt gör ju dock att värme känns varmare och kyla känns kallare, så det kan ju bli knepigt av den anledningen. Men min spontana tanke med temperaturkrav är Frankrike, typ Bordeaux-området. Kan tänka mig att det borde finnas liknande i norra Italien, typ?

Problemet nu är väl de ökande värmeböljorna och torra somrarna i södra Europa. Risken finns väl att både temperaturkraven och önskemål om bete året om kan bli svårare med varmare somrar och mindre nederbörd.

Sen vet jag inte vad du säger om språk? Det kan ju vara mer eller mindre enkelt att kommunicera på engelska på olika platser/i olika länder. I Frankrike går det ju jättebra som turist idag, men för andra tjänster är det ingen garanti. Jag har t.ex varit med om en internettekniker som inte pratade ett ord engelska, så sånt kan ju ställa till det om man inte kan språket.
 
Vi (maken och jag) siktar på att flytta till Frankrike om "några år" - där antalet år får avgöras av lite olika faktorer som tex hur våra gamla föräldrar mår, hur vi kan gå i pension etc.

Siktar på nånstans från mitten av Frankrike och söderut. Just nu ägnar vi våra semestrar till att åka ner och semestra i olika regioner för att se var vi trivs; förra året var vi i Loiredalen och i våras var vi lite norr om Lyon. Nästa år blir det först trakten kring Avignon nån vecka och sen nån vecka vid foten av Pyrenéerna.

Visst, södra Frankrike blir riktigt varmt i juli-augusti, men det kan jag stå ut med, eller så kan man ju vara i Sverige de månaderna. Jag tar hellre ett par lite för varma månader än det här gråa, blåsiga och regniga "vinter"vädret som vi har i Skåne, plus att mina leder mår bättre med lite varmare klimat.
Grejjen är att vi är inte så intresserade av att åka fram o tillbaka. Jag vill ha hundar, hästar, höns och lite kor. Sen får vi se hur verklighetstroget det är, men även med bara hundar så är det ju lite mer komplicerat att bor på olika ställen olika tider på året.

Fukt gör ju dock att värme känns varmare och kyla känns kallare, så det kan ju bli knepigt av den anledningen. Men min spontana tanke med temperaturkrav är Frankrike, typ Bordeaux-området. Kan tänka mig att det borde finnas liknande i norra Italien, typ?

Problemet nu är väl de ökande värmeböljorna och torra somrarna i södra Europa. Risken finns väl att både temperaturkraven och önskemål om bete året om kan bli svårare med varmare somrar och mindre nederbörd.

Sen vet jag inte vad du säger om språk? Det kan ju vara mer eller mindre enkelt att kommunicera på engelska på olika platser/i olika länder. I Frankrike går det ju jättebra som turist idag, men för andra tjänster är det ingen garanti. Jag har t.ex varit med om en internettekniker som inte pratade ett ord engelska, så sånt kan ju ställa till det om man inte kan språket.
Jag tänker att språket lär man sig. Ja, det kommer ta tid givetvis. Min sambo snappar dock upp språk helt sanslöst fort, så jag tänker att han får hjälpa mig som det tar lite längre tid för. Och har man väl bestämt sig för vart man hamnar så tänker jag att man börjar ta lektioner redan här i Sverige.

Sen vore det såklart väldigt smidigt om det skulle bli typ Irland, Storbritannien, Nya Zeeland osv eftersom de pratar engelska där. Men jag ser det inte som ett hinder att behöva lära mig fler språk, bara som en liten omväg :D
 
Grejjen är att vi är inte så intresserade av att åka fram o tillbaka. Jag vill ha hundar, hästar, höns och lite kor. Sen får vi se hur verklighetstroget det är, men även med bara hundar så är det ju lite mer komplicerat att bor på olika ställen olika tider på året.


Jag tänker att språket lär man sig. Ja, det kommer ta tid givetvis. Min sambo snappar dock upp språk helt sanslöst fort, så jag tänker att han får hjälpa mig som det tar lite längre tid för. Och har man väl bestämt sig för vart man hamnar så tänker jag att man börjar ta lektioner redan här i Sverige.

Sen vore det såklart väldigt smidigt om det skulle bli typ Irland, Storbritannien, Nya Zeeland osv eftersom de pratar engelska där. Men jag ser det inte som ett hinder att behöva lära mig fler språk, bara som en liten omväg :D

Ska jag vara ärlig så tror jag inte vi kommer att hålla på att åka fram och tillbaka utan vi kommer att stanna där vi bor även sommartid oavsett om det är varmt. Det är ändå bara två månader som det är riktigt hett och det kan vi stå ut med. Hellre det än oktober till februari (eller längre om man har otur med sen vår) med gråväder och blåst.

När vi var i Loiredalen förra året, i augusti, var det 32-34 grader och det var helt ok, visst att vi inte kunde turista riktigt som vi hade tänkt - då vi har hundarna med oss så kunde vi inte gå i stan med varm asfalt och så, men vi åkte ut i slottsparker, naturområden etc och det var inte outhärdligt, kanske för att det var en torr värme. Vi kom hem till ett Skåne med 25 grader och hög luftfuktighet, vi kunde knappt andas och orkade mindre än vi orkat nere i Frankrike.

Jag har läst franska i skolan för väldigt många år sedan samt hållit lite liv i den pga att jag har fransk hundras, men min man har aldrig läst franska, han har nu pluggat med Duolingo och nån annan app samt lite böcker och i somras började han faktiskt hänga med lite i vad som sades, även om han har svårare att prata. Jag tror att ju mer man är på plats desto lättare är det - att prata franska "på riktigt" 3 veckor om året räcker inte men bor man där så blir det nog en helt annan sak.
 
Det beror på var i San Diego man bor. Vi bodde bara precis innanför kusten, Rancho Bernardo, (där är det svalare överlag) - bara några kilometer inåt landet blir det stekhett.

Det är dessutom en torr värme som känns mycket bättre än fuktig värme.

Annars brukar San Diego utnämnas till det enda platsen i världen med "perfekt väder". Vi bodde där några år åt gången och älskade det.

Själv vill jag ha vinterhus på Mallorca.....

Santa Barbara i Californien brukar ses som stallet med det basta vadret i staten med basta vadret. :p Dar ar det fantastiskt vader aret runt ... MEN just darfor ar det ocksa ett av de allra dyraste stallena att bo pa.

Annars ar ju Costa Rica's Central Valley ofta ansett att ha det basta vadret i varlden.
 
Skulle jag flytta skulle det nog bli utan djur och då hade jag valt Skottland eller Montenegro. Kanske Schweiz? Det beror på vad jag skulle jobba med. Ska jag dra på den extrema drömmen skulle jag gärna bosätta mig i Namibia.
Skulle någon häst följa med blir det nog mer södra Tyskland eller kanske Schweiz.

Nya Zeeland står också på drömlistan men inte lika högt som de andra.
 
Med mina torra slemhinnor så får det gäääärna vara fuktigt. Helst inte så varmt som 30, men är det en väldigt kort period så kanske det går att vänja sig.
5 grader är för kallt känner jag. Jag tänker som absolut lägst 10 grader, i normalfallet. Att det enskilda nätter blir kallare kan så vara givetvis.
Maderia, det var smidigt att flyga dit också
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Rie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp