Om man fick drömma...

Google hittar inte direktflygen verkar det som. Tänker att de faktiska tiden det tar mellan är "viktigast".
Om du köper flygstol hos något resebolag kan du hitta direktflyg till Azorerna.

Vill du ha hästar går Madeira bort, de importerar hö och allt som behövs från Portugal, det finns inte hovslagare utan de få turridningshästar som finns skos av ägarna. Du kan inte räkna med att det finns några veterinärer som kan häst heller. Klimatet är dock härligt, svensk sommar utan att bli för varmt. Tyvärr dåligt med badmöjligheter, de har till och med importerat sand från Portugal till en av de få stränderna som finns. Väldigt mycket frukt odlas på ön och man klarar sig ganska bra med engelska.
 
Jag har tittat på hus i Nord Italien så jag måste nog säga nord Italien för mig

Norra Italien blir det för mig med! Blir lite "mellanlandning" i Portugal pga studier nästa år, men sedan går flyttlasset för mig och min kära "fidanzato" troligast till Lombardiet eller Veneto. Han är uppväxt kring Venedig men har bott i Milano flera år så det blir inte direkt något främmande.

Jag tycker klimatet där är väldigt behagligt. Somrarna är förstås varma, men det är de ju även här numera... :cautious: Överlag upplever jag dock hettan som snäppet mer hanterbar i södra europa än i sverige, även om det är många grader svalare här? 30+ i italien är typ likvärdigt med 20+ i sverige för mig. Ingen aning om det har någon vetenskaplig förklaring eller om det är min inre termometer som är defekt
 
Vi (maken och jag) siktar på att flytta till Frankrike om "några år" - där antalet år får avgöras av lite olika faktorer som tex hur våra gamla föräldrar mår, hur vi kan gå i pension etc.

Siktar på nånstans från mitten av Frankrike och söderut. Just nu ägnar vi våra semestrar till att åka ner och semestra i olika regioner för att se var vi trivs; förra året var vi i Loiredalen och i våras var vi lite norr om Lyon. Nästa år blir det först trakten kring Avignon nån vecka och sen nån vecka vid foten av Pyrenéerna.

Visst, södra Frankrike blir riktigt varmt i juli-augusti, men det kan jag stå ut med, eller så kan man ju vara i Sverige de månaderna. Jag tar hellre ett par lite för varma månader än det här gråa, blåsiga och regniga "vinter"vädret som vi har i Skåne, plus att mina leder mår bättre med lite varmare klimat.
Ni måste prova att vara i sydfrankrike under Mistralen. Jag var i Arles i mars-april. Det var typ 20-25 grader och fett nice. Om det inte hade varit för vindarna. Som om någon hällde en hink vatten på en. Fransmännen grälade om huruvida mistralen kom från Sibirien eller ett plötsligt överfruset Helvete
 
Ni måste prova att vara i sydfrankrike under Mistralen. Jag var i Arles i mars-april. Det var typ 20-25 grader och fett nice. Om det inte hade varit för vindarna. Som om någon hällde en hink vatten på en. Fransmännen grälade om huruvida mistralen kom från Sibirien eller ett plötsligt överfruset Helvete

Haha, ja det kanske är läge att försöka vara där vid den tiden för att se hur illa det är. Nu bor vi förvisso i Skåne och är vana vid att det blåser, typ ständigt, men det är kanske inte riktigt jämförbart med mistralen.
 
Jag vill flytta till kylan. Svalbard eller norra Kanada. Det kommer tyvärr inte att hända men drömma lite kan man ju. Minus med Svalbard är ju helt klart att det inte finns några träd.

Jag kan inte förstå hur man vill ha varmt alltid. Värme är så otroligt jobbigt.
 
Jag vill flytta till kylan. Svalbard eller norra Kanada. Det kommer tyvärr inte att hända men drömma lite kan man ju. Minus med Svalbard är ju helt klart att det inte finns några träd.

Jag kan inte förstå hur man vill ha varmt alltid. Värme är så otroligt jobbigt.
Jag vill inte ha varmt. Jag vill ha lagom. Och absolut inte kallt. Sen tänker jag att sitter man med AC större delen av tiden så blir det inte så varmt som man skulle kunna tro.

Jag frös ihjäl inne på ett företag med ACn inställd på 20 grader hela sommaren 2018. Att komma ut i 30 grader efter jobbet var bara nice. I vanliga fall tycker jag typ att 23 grader är för varmt. Men när man hade frusit hela dagen så var det ändå bara skönt.
 
Jag vill inte ha varmt. Jag vill ha lagom. Och absolut inte kallt. Sen tänker jag att sitter man med AC större delen av tiden så blir det inte så varmt som man skulle kunna tro.

Jag frös ihjäl inne på ett företag med ACn inställd på 20 grader hela sommaren 2018. Att komma ut i 30 grader efter jobbet var bara nice. I vanliga fall tycker jag typ att 23 grader är för varmt. Men när man hade frusit hela dagen så var det ändå bara skönt.
Jag tycker över 16 grader är varmt. 😁
 
Underbar tråd :heart

Jag är ju lite fäst vid Norge men jag ogillar ju både kalla vintrar och varma somrar så jag sökte på vart man skulle bo om man ville ha svala somrar och milda vintrar. Tröndelag-fylke blev svaret. Så ja, det är mitt bidrag i tråden :D
 
Jag vill flytta till kylan. Svalbard eller norra Kanada. Det kommer tyvärr inte att hända men drömma lite kan man ju. Minus med Svalbard är ju helt klart att det inte finns några träd.

Jag kan inte förstå hur man vill ha varmt alltid. Värme är så otroligt jobbigt.

Flytta till Malmfälten ;) Det finns jobb, det finns träd och det är sommartemperaturer typ vart tredje år... :cautious:
:angel:
 
Jag vill någonstans där de är direktflyg och inte så långt hem!
Hade jag varit miljonär hade jag velat till Grekland 😁ev Spanien en lägenhet där men ha kvar gården här hemma!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Rie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp