Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej..Det starka i chilin är inte vattenlösligt, du behöver fett för att tvätta bort det.
Matolja, gnugga in händerna, torka av och tvätta sedan. Allt går inte bort men det minskar rejält... Har ni något trick för att få bort det från händerna? Tvål och vatten räcker inte.
Smaken av chilli kan jag leva med. Men ta ut linser är ju sådär.
Som @Mia_R säger ovan, men man brukar få upprepa det många gånger. Nästa gång man handskas med chili använder man handskar.Okej..
Så vad gör man då, smörjer händerna med lämpligt fett och tvättar sedan bort fettet?
Ptja det var minst 2h, minst två-tre handtvättar emellan. Ev en dusch med, jag tror i alla fall den var efter..Brukar tvätta händerna med diskmedel, tycker det funkar bättre än tvål.
Sen att inte hacka chillin strax innan man ska ta ur linserna är ju bra så man hinner tvätta händerna flera gånger. Annars blir det spännande att både ta ur men framförallt att sätta i linserna dagen efterMen det är fascinerande hur snabbt smärtan försvinner om man lyckas få i dem i ögonen.
Ptja det var minst 2h, minst två-tre handtvättar emellan. Ev en dusch med, jag tror i alla fall den var efter..
Bra att du provat att det försvinner snabbt, då behlver jag inte oroa mig.
Kan rapportera att linsisättandet var helt okej. Ett snabbt litet snabbt sting bara. Ingen gråtKanske behövs runt 5 handtvättar eller fler. Färre med diskmedel.
Man "gråter" en väldigt kort stund sen är det över, tårarna verkar neutralisera chillin snabbt. Det svåra är att få in dem i ögat då mina ögon lättare blinkar olämpligt om det är chilli i linsen![]()
Jag använder ring- eller lillfinger till linser och de andra till chilin.. Har ni något trick för att få bort det från händerna? Tvål och vatten räcker inte.
Smaken av chilli kan jag leva med. Men ta ut linser är ju sådär.