Om man vill nå till toppen...

Sv: Om man vill nå till toppen...

Jag har aldrig riktigt fastnat för hoffen, dom jag har träffat har tyvärr varit mer hobbylydnadshundar än elithundar.
Dessutom har jag hört av många ägare att dom ofta är väldigt tveksamma till främmande människor och kan vara väldigt långsinta om någon ser "konstig" ut? Har en kompis med hoffe och hennes hund kan inte för allt i världen acceptera rullstolsbundna människor efter att dom träffade på en högljudd person i rullstol en gång. Och för mig är det väldigt viktigt att hundar är öppna och sociala mot både kända och okända personer. Hur är din mot främmande? Hur mycket vakt är det i dom egentligen?

Trevligt att du blev nyfiken på hoffen trots att du har träffat på misstänksamma. Min hoffe är lite för förtjust i både människor och hundar. Tror gott om alla och det gäller att hålla koll att hon inte är på väg fram till någon för att hälsa när hon inte får. Nu är hon fortfarande ung så jag tror att hon kommer att lugna ner sig. Skulle faktiskt önska att hon var lite mer reserverad då hon lätt skulle följa med en okänd trevlig männsika. Jag har faktiskt inte träffat någon som är misstänksam och på lördag ska vi ha en hoffeträff i nordostra Stockholm så jag ska fråga de som kommer. Det kommer hundar som är utbildade tjänstehundar och de som tränar för lägre klasser i lydnad fortfarande. Det är en vakthund i grunden men det är inget som jag märker av förrän det verkligen "hettar till", d v s någon okänd som agerar hotfullt mot mig. Vilket "bara" har hänt tre gånger. Men då visade hon att jag kan lita på att hon ställer upp och skyddar mig om det skulle behövas. Hoffen behöver en "fast hand" inget velande eller "det är ok att göra så då men inte nu". Om du vill veta mer om uppfödare jag vet om som föder upp hundar som har bra psyke och som vill ha ägare till valparna som satsar på bruks så kan jag skicka dig PM.

Varför har terven försvunnit från bruks? Har pälsen tagit överhand och de får nöja sig med att vara utställningsvovvar?

Deras mentalitet lämnar allt för mycket i övrigt att önska!

Finns några riktigt bra tervar ur malle-linjer, men vet ej om någon av dessa finns i Sverige. Och tror knappast någon av de svenska kennlarna skulle "våga" använda dem ;)

Eller vänta Falkvindens avlar väl rätt mycket mot bruks/mondioring? Eller?

/Swat

Deras mentalitet lämnar allt för mycket i övrigt att önska!

Finns några riktigt bra tervar ur malle-linjer, men vet ej om någon av dessa finns i Sverige. Och tror knappast någon av de svenska kennlarna skulle "våga" använda dem ;)

Eller vänta Falkvindens avlar väl rätt mycket mot bruks/mondioring? Eller?

/Swat

Kan inte hålla med här...
Finns många Terv. uppfödare som satsar på bra brukshundar och använder högt bruks meriterade hundar i avel.
några exempel är Kennel: Spinoys, Ullhedens, Turbulens med flera

Och hur många Boxar tävlar i toppen:angel:
Tror i så fall att du kan komma minst lika långt med en Flatt

Fast grejen är att jag vill komma ifrån flattarna lite :)
Jag tror säkert att min nästa flat kommer kunna plocka Cert i brukset, men det är inte det som är grejen. Jag vill utvecklas mer som förare än vad jag skulle göra om jag bara hade samma ras om och om igen.

Fast hur många av de kennlarna har "nått toppen" med någon terv på senare år?

Försöker minnas sist jag såg en terv på Bruks SM... Kan det ha varit 2006?

Och Ullheden avlar väl minst lika mycket, om inte mer på malle numera...eller tänker jag på fel uppfödare?

Hur som helst så är flertalet tervar inte några super-brukshundar som man "når toppen" med!
Det samma gäller för övrigt fler av de raser som nämnts som boxer och hoffe!

Vill man göra det enkelt för sej och ha ett stort urval av bruks-aktiva uppfödare att välja bland så är det fortfarande schäfer och malle som drar det längsta strået.

/Swat

Fast hur många av de kennlarna har "nått toppen" med någon terv på senare år?

Försöker minnas sist jag såg en terv på Bruks SM... Kan det ha varit 2006?

Och Ullheden avlar väl minst lika mycket, om inte mer på malle numera...eller tänker jag på fel uppfödare?

Hur som helst så är flertalet tervar inte några super-brukshundar som man "når toppen" med!

Vill man göra det enkelt för sej och ha ett stort urval av bruks-aktiva uppfödare att välja bland så är det fortfarande schäfer och malle som drar det längsta strået.

/Swat

Jag har också för mig att ullheden mest avlar på mallar nuförtiden.
Det är väl bland annat(?) Daneskjolds som använder tervar ur mallekullar i sin avel. Spinoys finns ju, kommer inte ihåg hur deras statistik ser ut däremot.

Jag tror att det är liiiite enklare att hitta en bra terv än en grönis, och definitivt enklare än en lakke, men mallen spelar ju i en annan division om man hittar en bra uppfödare jöö.

Ja dem finns , många tävlas Elit , många är tjänste hundar :)
Toppen ? Menar du EM eller SM?
En bra hund kräver en bra förare i änden på kopplet...så enkelt e det..vilka kommer till Toppen?
Finns många raser i "toppen" ..

Senast ändrad av en moderator:

/Swat

En dåres försvarstal: Hoffen är en väldigt liten ras i antal. C:a 2.000 finns i Sverige och de som är ambitiösa och tränar hårt verkar rikta in sig mer på tjänstehundsbiten. Av 30 deltagare i tjänstehunds-SM var 3 hoffar. Så med tanke på att de är så få till antal i Sverige så tycker jag det är bra representation för rasen. För kännedom så startade 3 mallar, en flat och en labbe.

Men ska man vara ärlig, vill du optimera dina chanser att tävla i bruks på hög nivå ska du nog ändå rikta in dig på en Schäfer eller möjligen en Rottweiler. :grin:

Kan inte hålla med här...
Finns många Terv. uppfödare som satsar på bra brukshundar och använder högt bruks meriterade hundar i avel.
några exempel är Kennel: Spinoys, Ullhedens, Turbulens med flera

Fast hur bra hundar har dom fått fram då?

Skulle jag köpa terv hade jag köpt ur en mallekull. Exempelvis ifrån Daneskjolds kennel i Danmark.

Vad svårt det ska vara!
Verkar väl som att jag får bita i det sura äpplet och skaffa en himla vallhund ;)

Vad rekommenderar du för malle-kennlar? Kan man beställa en som är lika fin som Bråka tror du? Ingen ful helbrun historia? :p

En rottis? Det var år och dagar sen jag såg någon bra. Eller ens HÖRDE om någon bra :D

Rottweiler har jag tyvärr fått inse att dom inte är så bra som jag vill ha dom till, annars hade det tveklöst varit mitt val!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka