Bukefalos 28 år!

Om ni fick lägga till ett eget ord i SAOL?

Jag skulle säga att det beror på var i Västsverige, jag är uppvuxen på västgötaslätten och där är bös helt klart ett ord (ett himla bra sådant!), men här i Göteborg verkar det inte vara accepterat.
Bodde i Alingsås, hade klasskompisar inom ett område runt Trollhättan, Vårgårda, Borås och Göteborg :)
 
Jag skulle säga att det beror på var i Västsverige, jag är uppvuxen på västgötaslätten och där är bös helt klart ett ord (ett himla bra sådant!), men här i Göteborg verkar det inte vara accepterat.

Bös är vanligt och lättbegripligt i Värmland och Dalsland också (uppväxt på bondgård i Dalsland med mycket höbös). Knöggligt är också etablerat i de områdena.
 
Fick läsa det där tre gånger innan jag fattade, trög hjärna här.

Men fasen vilket bra ord! Det ska jag börja använda mig av. Så himla mycket nånannanism bland alla hjälplösa svenskar.

Svarar mig själv här...
Men ett praktexempel på nånannanism lär ju vara den mentalitet som finns i huvudet på alla som är orsak till att Sveriges alla diken och väggrenar ser ut som de gör varenda vår när snön tinar upp. Det gör mig så arg :devil:
 
Jag vill även lägga till ordet: Slasktratt

Förklaring: Att bli behandlad av andra som en känslomässig avfallskvarn/soptunna. Den andra parten klagar, gnäller och tjatar om alla som är emot dom och hur orättvist allting är men vill aldrig göra något åt det och heller inte intresserad när 1:a parten behöver prata.
"Att bli behandlad som en slasktratt"
 
Jag vill även lägga till ordet: Slasktratt

Förklaring: Att bli behandlad av andra som en känslomässig avfallskvarn/soptunna. Den andra parten klagar, gnäller och tjatar om alla som är emot dom och hur orättvist allting är men vill aldrig göra något åt det och heller inte intresserad när 1:a parten behöver prata.
"Att bli behandlad som en slasktratt"

För mig är en slasktratt någon som alltid äter upp all mat man själv inte vill ha O_o
 
För mig är en slasktratt någon som alltid äter upp all mat man själv inte vill ha O_o
Näe- Detta är en slasktratt
SSM0037961.jpg
 
:nailbiting: Vad gör den då....?
Förr när det inte fanns varmvatten och avlopp var en nymodighet så inrättades slask i många hem. Det var en emaljerad (rostfritt var inte uppfunnet) tratt/ho. Man hade den att skölja saker i och att tappa upp vatten. Den gick inte att ha vatten i för någon propp fanns inte i botten.
jag har för inte så länge sedan kört en slasktratt till tippen, den låg utanför ett uthus och skräpade här.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 347
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 588
Senast: cassiopeja
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp