Om ni va mamma till en dotter..

Viktigt med vila ja, men man måste inte vända på dygnet och sedan sova bort hela dagen tex som är nåt väldigt vanligt på sommaren om man inte har något att göra.
Men vad gör det?
Jag jobbar på tider när ni andra sover och går upp kl 02:00 på morgonen, det anses allmänt för obekväm arbetstid.
Det är väl bra att kunna vända på dygnet, då så kan man ju jobba natt senare i livet om man vill.

Tiden är inte mera värd på dagen.
Vilket trams.
 
Min dotter hade ett studentrum på 12 kvadrat, inte en chans i världen att hon hade stannat där om hon hade fortsatt plugga i den stan.
I min stad gick jag förbi ett studentboende häromkvällen, det var fullt drag med folk överallt vilket innebär att många är kvar - troligast för att det här är en storstad och många är kvar just för att jobba.

Den dotter TS talar om hade en andrahandslägenhet som hon betalde hyran med sitt förtida arv med, en lägenhet hon inte kom ifrån.
Jag hade med det scenariot, dels haft åsikter om att det är förjävla slarvigt att inte tillse att slippa bostadskostnad om man inte planerar att vara kvar i stan, och OM man nu har dessa kostnader iallafall, så får man ta konsekvenserna av det, se till att jobba och bo där eller helt enkelt bara betala och se glad ut. Vilket den där dottern verkar göra då. Hon har gjort ett val, hon sommarjobbar inte, hon tar av sina pengar hon fått för att betala bostaden. Så jag förstår inte problemet.
 
Men vad gör det?
Jag jobbar på tider när ni andra sover och går upp kl 02:00 på morgonen, det anses allmänt för obekväm arbetstid.
Det är väl bra att kunna vända på dygnet, då så kan man ju jobba natt senare i livet om man vill.

Tiden är inte mera värd på dagen.
Vilket trams.

Jag jobbar också udda tider så det behöver
du inte tala om för mig att tiden är mer värd på dagen.

Men i just detta fallet så skulle jag anse att jo, en student som missat det ena och det andra enl beskrivning, inte skaffat sommarjobb osv inte behöver sova bort ett helt sommarlov för den sakens skull för att man kan..
Jag hade inte brytt mig om det ekonomiska men jag hade inte bidragit till att man ingenting alls gör.

För mig hade det inte varit ok att komma hem och bara glida runt även om jag tagit emot mina barn med öppna armar så hade det funnits vissa regler att hålla sig till, inte konstigt alls.
 
@Lovisaleonora och @Wingates

Ja, Lund är väl det mest extrema. Men även där bor ju "vanligt folk". Samtliga har troligen inte semester och är bortresta lika länge som studenter har sommarlov.
Jo absolut, men som student hänger man ju allt som oftast med studenter (om man inte har gamla vänner i stan givetvis) & då blir man ju kanske "ensam" kvar om alla andra åker till sina hemstäder.
 
Nja. Vad är en studentstad, menar du?

Vilka städer menar du blir helt tomma på sommaren? Jag bor i en universitetsstad. Göteborg är inte tomt på sommaren. Inte Stockholm heller. Inte ens Lund och Uppsala. Inte Umeå.

Jag har heller aldrig hört talas om att tex Växjö och Örebro skulle ligga öde sommartid.

I Sverige är ju de flesta städer som har ett lärosäte samtidigt helt vanliga städer. Vi har ju knappast helt ocentralt belägna campus, där både lärosätet, studentbostäderna och dessutom grundläggade service finns samlat långt från staden (tack och lov).

Jag pluggade i Uppsala, där åkte större delen av studenterna hem till sina respektive städer vid terminsslutet. Jag som var äldre och hade min bostad där som en permanentbostad var oftast kvar och njöt av att det var så lugnt och skönt, man behöver tex aldrig boka en tvätttid under sommaren ;). Likvärdigt har jag hört om linköping och andra studentstäder, studentområdena ekar tomma sommartid, nationerna stänger ofta ned. Studenterna umgås många gånger bara med andra studenter speciellt de som är yngre och därmed blir de ju ensamma när de andra åker hem, vilket troligen inte är så kul.
Jag tycker inte det är särskilt konstigt om man inte vill stanna i sin andrahands lägenhet, i en stad där man inte känner någon för att alla ens vänner åkt därifrån och där man är långt i från sin familj. Vad ska man göra där helt själv? Sen kan man ju säga att ju längre man pluggar i en stad desto mer boar man ju in sig så år 2,3 eller 4 är det ju mycket möjligt att man stannar i "sin egen" bostad även över sommaren. Men första åren speciellt bland de yngre är det vanligt att de åker till sina hemstäder.
 
Nu har jag en dotter som klarar sig själv, men väl en hemmavarande son, så:

1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?Nej - huset står ju där det står och han behöver inte betala för att bo här.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni). Nej - varför? Han har pengar kvar från sitt förra jobb, han tycker att han klarar sig utan att jobba.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från. Gäller inte oss just nu, men om han vill ta av sina fonder får han göra det. Det är hans pengar och när de är slut är de slut.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har? Jag har rest bort nu, han klarar sig på de pengar han har och har inte bett om mer. Om han inte hade pengar skulle jag förmodligen sticka år honom en slant, jag kan inte låta honom svälta ihjäl.
 
Jag jobbar också udda tider så det behöver
du inte tala om för mig att tiden är mer värd på dagen.

Men i just detta fallet så skulle jag anse att jo, en student som missat det ena och det andra enl beskrivning, inte skaffat sommarjobb osv inte behöver sova bort ett helt sommarlov för den sakens skull för att man kan..
Jag hade inte brytt mig om det ekonomiska men jag hade inte bidragit till att man ingenting alls gör.

För mig hade det inte varit ok att komma hem och bara glida runt även om jag tagit emot mina barn med öppna armar så hade det funnits vissa regler att hålla sig till, inte konstigt alls.
Så trots att jag hade betalat hyran på lägenheten och trots att jag hade hjälpt till hemma så hade jag alltså inte fått sova så mycket och när jag velat och inte bara slappat och gjort något som inte du tycker är viktigt och vettigt?

Jösses, jag sov bort 2,5 veckor nu efter utbildningen slutade. Jag jobbade mina timmar, handlade ibland, städade lite och resten av dygnet sov jag. Jag jobbar halvtid så det blev mellan 12 och 18 timmar i sängen typ. Helt fel med andra ord?

Vad gör folk...alla vuxna med andra ord... när de har semester? Jag gör gärna så lite som möjligt faktiskt.
 
Så trots att jag hade betalat hyran på lägenheten och trots att jag hade hjälpt till hemma så hade jag alltså inte fått sova så mycket och när jag velat och inte bara slappat och gjort något som inte du tycker är viktigt och vettigt?

Jösses, jag sov bort 2,5 veckor nu efter utbildningen slutade. Jag jobbade mina timmar, handlade ibland, städade lite och resten av dygnet sov jag. Jag jobbar halvtid så det blev mellan 12 och 18 timmar i sängen typ. Helt fel med andra ord?

Vad gör folk...alla vuxna med andra ord... när de har semester? Jag gör gärna så lite som möjligt faktiskt.
Men det är ju sådan tur att man är just vuxen och får bestämma själv, eller hur!?
 
Det låter inte så på vissa här, att man är vuxen när man kommer hem till mamma ;)
Jag undrar hur min mamma resonerar. Tror att hon mest skulle tycka det vore svårt att "röra" sig i lägenheten av risken att störa när jag sov, t.ex. dammsuga och så. Fast jag skulle inte bry mig om vad hon gjorde just eftersom jag skulle vara gäst...
 
Det låter inte så på vissa här, att man är vuxen när man kommer hem till mamma ;)
Jag undrar hur min mamma resonerar. Tror att hon mest skulle tycka det vore svårt att "röra" sig i lägenheten av risken att störa när jag sov, t.ex. dammsuga och så. Fast jag skulle inte bry mig om vad hon gjorde just eftersom jag skulle vara gäst...

Vuxen får man gärna vara och bestämma, men kanske då hemma hos sig.

Jag hade blivit galen rent ut sagt av ha barn (eller gäst) hemma som bara ligger och sover eller på annat sätt inte hjälper till i flera veckor.
Som du nämner kan man vara i vägen för att andra då känner sig hindrade av att röra sig i huset/hemmet.

Jag tycker inte att man gör så bara för att man är hos sina föräldrar det anser jag är konstigt alltså att det är okej att gå tillbaka till ett stadie där man ska ha allt servat, kan sova precis hur mycket som helst och inget göra..Jag tycker inte att man beter sig vuxet om man åker hem till sina föräldrar och är helt förslappad nej.

Men hur andra gör är ju egentligen upp till dem - precis som jag skrev om den ekonomiska biten..en del anser att man ska lägga en slant och andra inte. Jag tycker att "mitt hem, mina regler" funkar alldeles utmärkt i sammanhanget.
 
Vuxen får man gärna vara och bestämma, men kanske då hemma hos sig.

Jag hade blivit galen rent ut sagt av ha barn (eller gäst) hemma som bara ligger och sover eller på annat sätt inte hjälper till i flera veckor.
Som du nämner kan man vara i vägen för att andra då känner sig hindrade av att röra sig i huset/hemmet.

Jag tycker inte att man gör så bara för att man är hos sina föräldrar det anser jag ärkonstigt alltså att det är okej att gå tillbaka till ett stadie där man ska ha allt servat, kan sova precis hur mycket som helst och inget göra..
Men hur andra gör är ju egentligen upp till dem - precis som jag skrev om den ekonomiska biten..en del anser att man ska lägga en slant och andra inte.
Men nu läser du som en hossa! Matlagning och att hjälpa till i hemmet tar inte hela dygnet, om man gör allt det och ändå sover en stor del av dygnet eller slappar, solar, festar eller vad som helst, men inte låter det gå ut över "hjälpa till" så tycker alltså du att det är fel?

Man behöver inte ha allt serverat för att man sover stor del av dygnet. Men att hjälpa till tar inte så lång tid, faktiskt.

Har man ett rum i hemmet och sover där så är man ju inte i vägen heller.
 
Jag tror inte Örebro blir tomt sommartid. Inte ens universitet eftersom vissa av gymnasieeleverna pluggar där under sommaren. Jättebra ide tycker jag aom har en unge aom mår bäst av rutiner!
Sedan tycker jag det är konstigt att alla verkar tycka 7000 i fickpengar är katastrof under sommaren. Jag vet många som inte gör över med mer när fasta kostnader och mat och sånt är betalt. Jag tex om jag sparar till något. Är der verkligen att anse som hopplöst lite som fickpengar för 8 veckor?
Ja jag förutsätter att dom ska räcka till både mat och nöje.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 301
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 020
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp