Bukefalos 28 år!

Om ni va mamma till en dotter..

Jag skulle ha resonerat som Petruska.

Skulle det faktiskt gälla min barn hade jag troligen blivit bekymrad och undrat varför de inte sökt jobb. Inte förbannad.
 
Jag skulle ha resonerat som Petruska.

Skulle det faktiskt gälla min barn hade jag troligen blivit bekymrad och undrat varför de inte sökt jobb. Inte förbannad.

Jag hade tänkt: Jaja, han/hon vansläktas i alla fall inte.

Jag undvek arbetsmarknaden så mycket jag förmådde tills jag blev 30 ungefär. :p

Det har blivit en prima arbetsnarkoman av mig ändå.
 
Det låter väldigt likt. Många i familjen har tipsat henne om olika jobb, ett gammalt extrajobb som hon lätt hade kunnat jobba på om hon bara hade varit ute i tid, men hon säger bara "jag ska kolla upp det", sen händer inget. Jag är helt övertygad om att det är latmasken i henne, hon vill inte. Hon säger att hon ska kolla upp det för att lugna familjen. Hon vet att hon får leva knapert i sommar men är ju van vid att bo hemma och inte betala nåt för mat och så sen gymnasitiden, jag tror inte att hon reflekterat över att det kan vara annorlunda nu. Jag ser det som ett personlighetsdrag och ibland även lite introvert..
Det är studentlivet som är prio ett, fest och alla kompisar. Skolan verkar dock ha börjat tas på allvar efter några failade tentor i början så det är ju bra. I övrigt är hon väldigt harmonisk, men boende och sånt är liksom inte viktigt. "Det löser sig". I värsta fall får man slagga hos en kompis.

Jag känner nog att mamman curlar lite mycket, hon har inga planer på att låta henne sköta hushållet och hon har inte körkort. Dock är hon kanske hos mamman 1/3 av tiden, resten hos sin pojkvän. Pappan har varit väldigt på dottern så det blir att mamman ställer sig i försvarsställning.
Nu verkar det ju inte handla om din dotter men du säger inget om vilken ställning du har till familjen. Då kanske det inte är så konstigt om du reagerar och skriver tråden här på buke.
Ja, lite likt låter det, men ändå inte. Min dotter partajar inte, hon är väldigt hemmabunden, av eget val. Skulle jag sätta upp handen och säga att här kostar det! skulle jag troligen haft en hjärnblödning och hon få en. Min dotter tar skolan på allra största allvar och den är en STOR del av hennes liv och identitet. Jag och hennes pappa stöttar henne till 1000% i att hon ska få en bra utbildning, att hon ska orka med det.
 
Jag förstår hur en del resonerar, men samtidigt inte. Min boendekostnad höjs inte av att mitt barn kommer hem under sommaren. Varför då ta betalt för hyra? Det är ju mitt älskade barn som jag satt till världen av helt egoistiska skäl- för att jag vill ha barn! Då tycker jag att det ingår att i början av den unga vuxna tiden faktiskt finnas där och täcka upp när misstag görs. För man gör misstag som ung vuxen. Att klanta till det med bostad och inte riktigt förstå hur det funkar är ju ett misstag men lätt att göra när man inte har förstått grejen ännu. Problem blir deti mina ögon först när det ALLTID sker misstag, men alla unga vuxna är ju inte så.

Ge matpengar för en vecka hade jag inte gjort, däremot gemensamt handlat hem mat så hon kunde äta. För allvarligt talat, vill man att barnet ska gå hungrigt? Bara för att bevisa något? Vad vill man bevisa? "Jag har minsann tjänat i hop till min mat, ät smulorna eftersom du inte bidrar med något"?

Jag är inte förälder bara när barnen är små och omyndiga, jag är förälder hela mitt liv. Med det inte sagt att barnen kan komma hem åter och åter igen för att leva gratis, men när det skiter sig någon gång så tycker jag att de ska kunna känna sig trygga med att mamma faktiskt backar upp lite. Med krav givetvis, man är vuxen, men så länge det inte handlar om månader och år är det ju faktiskt inte så farligt. ed krav menar jag då att sköta hemmet som vilken annan vuxen och liknande saker.

Antingen lär hon sig av sina misstag och löser problemet väl till hösten och allt är bra. Eller så blir det återkommande och då har man ett annat problem man måste ta itu med. Men är det det första så har man tvärtom visat att man bryr sig även om hon är vuxen och att hon förstår att när det verkligen skiter sig kan hon koma tillbaka till mamma. Hon står inte på gatan och måste lösa situationer i panik. Bara en sådan enkel sak som om hon hamnar i ett dåligt förhållande med en man som milt sagt inte är snäll- hur vill man att hon gör? Jag vill i alla fall att mina barn kan känna att de kan komma hem till mig och få lov att vara vrak en tid medan de hämtar andan för att sedan gå ut i vuxenlivet igen starkare och tryggare. För mig är det långt mycket viktigare än att kräva hyra och matpengar under två månader under sommaren när hon gjort ett misstag.
 
Varför?
Hur berör det dig?

För att jag är en del av familjen och vill att vi ska kunna ha fungerande relationer med varandra.
Att vi tipsat om jobb är för att hjälpa till då vi vet att hon lär lat och ofta ute i sista sekund, eller sekunden efter det.
 
Jag hade tänkt: Jaja, han/hon vansläktas i alla fall inte.

Jag undvek arbetsmarknaden så mycket jag förmådde tills jag blev 30 ungefär. :p

Det har blivit en prima arbetsnarkoman av mig ändå.

Hur klarade du dig ekonomiskt fram till 30?

Jag hade blivit bekymrad eftersom mina barn i dagsläget verkar väldigt måna om att dra in egna pengar. Skulle de sluta med det skulle det innebära en förändring i beteendet vilket skulle bekymra mig. Faktumet i sig att någon av dem skulle vilja slappa en sommar och leva snålt skulle jag inte ha problem med.
 
Jag är precis den där dottern, förutom att jag har sommarjobb och ordnat boende på min studieort.

Jag behöver inte betala hyra, då jag fortfarande betalar hyra för min lägenhet under sommaren och min mor vill inte belasta mig med dubbla hyror (dessutom finns ingen regelrätt hyra att hjälpa till med, men självklart ökar driftkostnaderna ngt med ytterligare en person i hushållet). Jag handlar hem mat regelbundet och hjälper till med hushållssysslor i samma utsträckning som när jag bodde hemma.

Tycker själv att det känns rimligt, hade jag haft dubbla hyror hade jag nog fått välja att bo på min studieort under sommaren (och det vill ju inte mamma..).
 
För att jag är en del av familjen och vill att vi ska kunna ha fungerande relationer med varandra.
Att vi tipsat om jobb är för att hjälpa till då vi vet att hon lär lat och ofta ute i sista sekund, eller sekunden efter det.
Men dina frågeställningar berör ju ekonomiska aspekter, inte relationerna?
Om någon bevisligen är lat, så hjälper det inte att man gör jobbet åt dem.
 
För att jag är en del av familjen och vill att vi ska kunna ha fungerande relationer med varandra.
Att vi tipsat om jobb är för att hjälpa till då vi vet att hon lär lat och ofta ute i sista sekund, eller sekunden efter det.

Jag gissar att du är tillsammans med pappan. Mitt råd är i så fall, låt föräldrarna engagagera sig i sitt vuxna barn.

Jag blir störd på uttrycket "hon har latmasken i sig". Det tycker jag är ett fult och nervärderande.
 
Men dina frågeställningar berör ju ekonomiska aspekter, inte relationerna?
Om någon bevisligen är lat, så hjälper det inte att man gör jobbet åt dem.

Det är de olika åsikterna om hur mycket dottern ska stå för själv eller inte som är grunden till relationsproblemen.
Det är två läger i familjen.
Nej det tycker inte jag heller, men det är ju inte jag som bestämmer heller.
Problemet är väl att hon blivit lite mycket curlad, alltid varit van vid att det funnits aktier, fonder etc att sälja av när hon inte velat jobba etc. Och så länge hon har det funkar det ju. Jag hoppas bara att hon lär sig i tid tills när de pengarna är borta. Hon har förlorat så mycket ekonomist på att inte göra saker i tid, för att hon tänker att det löser sig sen.
 
Jag gissar att du är tillsammans med pappan. Mitt råd är i så fall, låt föräldrarna engagagera sig i sitt vuxna barn.

Jag blir störd på uttrycket "hon har latmasken i sig". Det tycker jag är ett fult och nervärderande.

Nope det är jag inte, men han har en fru och hon är den stora anledningen till hans åsikter.
Hon vill inte att dottern ska bo hos dom när dom är på landet för att hon är rädd om deras grejer + att hon inte står ut med att hon sover bort halva dagarna istället för att jobba.

Att dottern är lat är ingen hemlighet, det håller hon själv med om också :)
 
Om man inte behöver betala hyra eller har några andra större utgifter som lån eller bil, så är 7000kr helt ok att leva på en hel sommar om man inte ägnar sig åt några utsvävningar. Är man student så är man ju van att leva snålt. Strax över 2000 kr i månaden klarar man sig ju lätt på i matkostnader.

Jag hade många studiekompisar som bodde hemma och inte hade sommarjobb (ingen sommarhyra på studentboendet) under studietiden. De är både duktiga och ambitiösa personer idag :).

Största problemet här verkar vara pappans fru som lägger sig i hur dottern fostras och som hindrar pappans och dotterns umgänge. I dagens samhälle är det ganska bra att vara lat om man vill överleva, man räknar med att ungefär 40% av sveriges arbetande befolkning lider av någon typ av stressproblematik. Stress är även den vanligaste anledningen till långtidssjukskrivning. Om alla odlade sin inre latmask (lyssnade på sina egna behov istället för andras synpynkter) så skulle samhället må lite bättre.
 
olika åsikterna om hur mycket dottern ska stå för själv eller inte som är grunden till relationsproblemen.

alltid varit van vid att det funnits aktier, fonder etc att sälja av när hon inte velat jobba etc. Och så länge hon har det funkar det ju.
Relationsproblem mellan vilka?

Om hon har pengar (aktier, fonder) så behöver hon ju inte jobba o det är ju helt ok. Det hon lär sig kan ju lika gärna vara att det är skitbra att spara i aktier o fonder, så man har att ta av när man behöver.

Det finns inte bara ett rätt sätt att gå genom livet.
 
Alla blir vuxna och lär sig förhoppningsvis ansvar förr eller senare på ett eller annat sätt.

Dottern hade fått bo och äta gratis hos mig men vi hade haft långt samtal om hela situationen och hur hon ska lära sig att lösa saker på smidigaste sätt. Framförhållning är alltid en god egenskap att ha och livet blir så mycket enklare och tryggare på det sättet.

Egna nöjen skulle hon få bekosta själv.
 
Nope det är jag inte, men han har en fru och hon är den stora anledningen till hans åsikter.
Hon vill inte att dottern ska bo hos dom när dom är på landet för att hon är rädd om deras grejer + att hon inte står ut med att hon sover bort halva dagarna istället för att jobba.

Att dottern är lat är ingen hemlighet, det håller hon själv med om också :)

Det är uttrycket latmasken jag reagerar på.

Usch för pappans fru! Det är verkligen inte hennes sak vad dottern gör. Hur kan man dessutom vara så rädd om saker att vuxna människor inte får vistas i deras hem? Låter skitkonstigt.

Det är så sorgligt med relationer där styvföräldern styr hur föräldern ska förhålla sig till sitt barn.
 
Jag hade inte krävt någon hyra av henne. Kul att hon hälsar på, möjligen hade jag oroat mig lite över hur hon egentligen trivs där hon blir om hon vill bo hemma.. Att hon använder av ett befintligt förskott på arvet till hyran istället för att jobba hade inte gjort mig glad, men rent krasst är det ju hennes pengar och liv, inte mitt. Har hon 7000kr sparat av studiemedlet så hade jag ansett att det bör hon använda till att leva på under sommaren.

Försörjningsstöd bör hon inte kunna få om hon inte har sökt jobb och om hon har tillgångar som ett arv hon fått ut redan.
 
Om man inte behöver betala hyra eller har några andra större utgifter som lån eller bil, så är 7000kr helt ok att leva på en hel sommar om man inte ägnar sig åt några utsvävningar. Är man student så är man ju van att leva snålt. Strax över 2000 kr i månaden klarar man sig ju lätt på i matkostnader.

Jag hade många studiekompisar som bodde hemma och inte hade sommarjobb (ingen sommarhyra på studentboendet) under studietiden. De är både duktiga och ambitiösa personer idag :).

Största problemet här verkar vara pappans fru som lägger sig i hur dottern fostras och som hindrar pappans och dotterns umgänge. I dagens samhälle är det ganska bra att vara lat om man vill överleva, man räknar med att ungefär 40% av sveriges arbetande befolkning lider av någon typ av stressproblematik. Stress är även den vanligaste anledningen till långtidssjukskrivning. Om alla odlade sin inre latmask (lyssnade på sina egna behov istället för andras synpynkter) så skulle samhället må lite bättre.
När jag var tonåring och bodde hemma så sa jag redan tidigt nej tack till att jobba extra under sommarloven. Mamma berättade att hon jobbade varje sommar med att plocka jordgubbar, hacka betor och liknande, med start när hon var 13 år. Jag valde att bara få min månadspeng på 150 kr i månaden och inte jobba. Det var trots allt ett lov, och en tid där man är ung och växer upp. Jag resonerade som så att tids nog kommer jag att jobba röven av mig i mitt liv, jag vill vara ung, lat och ha kul tills dess, om jag kan. Det är inte fel att tänka så enligt mig. :)
Jag har ju å andra sidan varit på väg in i väggen ett flertal gånger sedan dess dock.
 
Relationsproblem mellan vilka?

Om hon har pengar (aktier, fonder) så behöver hon ju inte jobba o det är ju helt ok. Det hon lär sig kan ju lika gärna vara att det är skitbra att spara i aktier o fonder, så man har att ta av när man behöver.

Det finns inte bara ett rätt sätt att gå genom livet.

Fast fonderna har mamman och pappan sparat åt henne sen hon var liten, hon vet inte ett dyft om fonder mer än att det går att sälja av om man behöver pengar.

Relationsproblem mellan mamman-pappan och dottern-pappan i första hand. Mamman och dottern har en bra relation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 564
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 635
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp