Bukefalos 28 år!

Om ni va mamma till en dotter..

Det är uttrycket latmasken jag reagerar på.

Usch för pappans fru! Det är verkligen inte hennes sak vad dottern gör. Hur kan man dessutom vara så rädd om saker att vuxna människor inte får vistas i deras hem? Låter skitkonstigt.

Det är så sorgligt med relationer där styvföräldern styr hur föräldern ska förhålla sig till sitt barn.

Ja det är jättesorgligt.. det är ju inte så att hon trashat hemmet förut eller så heller.
Känns som att styvmamman känner att nån "snokar runt" och kanske flyttar saker.
Det ska vara på hennes sätt liksom.
Fast jag vet ju hur det ser ut hos mamman nu, det är bombnedslag i dotterns rum.
Men det är ju ingen svår grej att ställa som krav heller - bo gärna här men jag vill kunna se golvet i ditt rum.
Nu är ju det bara en pyttegrej av allting.
 
Fast fonderna har mamman och pappan sparat åt henne sen hon var liten, hon vet inte ett dyft om fonder mer än att det går att sälja av om man behöver pengar.

Relationsproblem mellan mamman-pappan och dottern-pappan i första hand. Mamman och dottern har en bra relation.

Hon lär ju märka att när de är slut så är de slut. Och hur vet du vad hon vet och inte?
 
Jag har aldrig förstått det här med att på olika vis spara pengar till barnen och sedan när barnen är myndiga och vuxna ha åsikter om vad de använder sina pengar till.
Mina barns pengar finns där när de är vuxna att göra vad de vill med. Att jag inom mig kan anse att deras val vad de gör med pengarna är konstiga är en sak, men att ha åsikter och anmärka på det är fel. Det är ju deras pengar.
 
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Vems relationer är det som förstörs? Jobb, ekonomi och uppfostran skulle jag inte kalla direkt för småsaker, men som mina svar nedan kommer visa ser jag inte ett gigantiskt problem från det vi har fått läsa här, så just den sista meningen ovan känns lite motsägelsefull för mig.

Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?

Nej, inte om jag inte behöver pengarna. Hon har ju redan en lägenhet att betala under sommaren, och som student lever man inte fett. Däremot skulle hon få sköta markservicen hemma, när jag jobbar. Jag skulle också betala det mesta av maten, men hon lagar den. Jag vill inte att hon ska behöva skuldsätta sig mer än nödvändigt pga att hon inte får äta när jag ändå ska äta.

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).

Nej, inte upprörd. Jag skulle bli bekymrad om det var en förändring i hennes beteende, eller om jag misstänker att hon inte vågar säga sanningen till mig. T ex att hon är så slutkörd efter årets studier och faktiskt behöver de där veckorna under sommaren för återhämtning, men säger att hon har sökt men inte fått eller liknande för att hon vet att omgivningen tycker att hon borde jobba.

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.

Hon har ju pengarna, så det går ju inte direkt någon nöd på henne annat än att hon har ett mindre arv kvar. Men det är ju som du säger, långt ifrån alla som har ett arv överhuvudtaget när de studerat färdigt. Men om jag har något att bidra med, kunde jag ge henne lite tips om bostadsmarknaden. Köreglerna (hur ofta man ska logga in/betala etc) ÄR väldigt olika på olika håll, så jag skulle inte utgå ifrån att det är slarv om jag inte vet att det är det.

4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?

Nej, hon har ju pengar. Att hon kan bo och äta gratis när jag är hemma och hon håller hemmet i ordning, är ju lite mer av win-win. Kan däremot se till att kyl och skafferi inte är tomt när jag åker, men en vecka är ju inte lång tid alls, det går att leva extremt billigt under en vecka.

5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.

Det är hans sak, om han vill göra det. Men dottern är ju vuxen så ingen har skyldighet att göra det. Då får han ta ansvar för sina beslut, så tar jag ansvar för mina.
 
Jag hade inte krävt någon hyra av henne. Kul att hon hälsar på, möjligen hade jag oroat mig lite över hur hon egentligen trivs där hon blir om hon vill bo hemma.. Att hon använder av ett befintligt förskott på arvet till hyran istället för att jobba hade inte gjort mig glad, men rent krasst är det ju hennes pengar och liv, inte mitt. Har hon 7000kr sparat av studiemedlet så hade jag ansett att det bör hon använda till att leva på under sommaren.

Försörjningsstöd bör hon inte kunna få om hon inte har sökt jobb och om hon har tillgångar som ett arv hon fått ut redan.

Hon trivs som fisken i vattnet i studentstaden, men eftersom pojkvännen ska vara på "hemmaorten" (dessutom Sveriges huvudstad) hela sommarn och hon nästan aldrig träffar sin familj så är det inget konstigt val tycker jag.
 
Hur klarade du dig ekonomiskt fram till 30?

Genom att göra av med så lite som möjligt, och då jobba så att preciiiiis de behoven täcktes, i stort sett. Jag flyttade hemifån vid 17, så det är inte i första hand mina föräldrar som gjorde mitt fågelpanka och fria liv möjligt.

De åren jag pluggade och hade småbarn, sparade jag studiemedel så att jag kunde slippa sommarjobba. Barnbidrag och bostadsbidrag kom ju ändå. Odlade lite på landet och så där.

Jag var helt enkelt extremt bra på att leva på liten fot, och tyckte att det var värt det.

Sonen visar liknande läggning, medan fosterdottern är rena motsatsen.
 
Jag har aldrig förstått det här med att på olika vis spara pengar till barnen och sedan när barnen är myndiga och vuxna ha åsikter om vad de använder sina pengar till.
Mina barns pengar finns där när de är vuxna att göra vad de vill med. Att jag inom mig kan anse att deras val vad de gör med pengarna är konstiga är en sak, men att ha åsikter och anmärka på det är fel. Det är ju deras pengar.

Fast det är ett förtida arv från farmor och farfarn, som pappan sitter på juridiskt tills dottern behöver dom till något vettigt, alltså inte softa istället för att jobba och leva på arv. Så pappan har släppt denna summa för att täcka hyrorna, och han bestämmer vad som är "vettigt" eller inte.
 
Vissa krav tycker jag är rimligt att ställa, vill avkomman gå hemma och skrota utan pengar hela sommaren - fine. Men ska det inte betalas någon hyra får motsvarande insats läggas i hemmet. Markservice, inköp, matlagning, städning och tvättning. Det kan ju inte vara så att resten av familjen ska jobba för att få in pengar till den gemensamma kassan, och sedan också hålla ordning efter någon som inte drar in till sin egen föda.

Det är ju jättebra att det finns medel att ta av, nu när hon inte jobbar men ändå behöver betala för boende. Det är väl just sådana tillfällen föräldrar sparar till barn? Det hade ju varit en annan sits om pengarna festats upp, nu går det till planerade utgifter för boende.
 
Fast det är ett förtida arv från farmor och farfarn, som pappan sitter på juridiskt tills dottern behöver dom till något vettigt, alltså inte softa istället för att jobba och leva på arv. Så pappan har släppt denna summa för att täcka hyrorna, och han bestämmer vad som är "vettigt" eller inte.
Det är ju en väldigt märklig hållhake att ha på någon som är vuxen. Om man nu anser att hon inte beter sig vuxet så kanske det hänger ihop med att hon inte behandlas vuxet. Om man vill att ens barn ska bete sig vuxet får man ju acceptera de val de gör och låta dem ta konsekvenserna av dem, hur ska man annars bli vuxen?
 
För att vi har en nära relation och pratar?

Menar du att den här tråden handlar om en ung tjej som du tycker dig ha en nära relation till där ni kan prata om saker och ting på ett bra vis?

Och ändå kan du med att starta en så här kritisk tråd om henne?

Jag baxnar.

(Jag hade tolkat det som att hon var din styvdotter, och att du tyckte att hon är lika odräglig som många styvfärldrar på buke tråkigt nog verkar tycka att deras styvbarn är.)
 
Det är så sorgligt med relationer där styvföräldern styr hur föräldern ska förhålla sig till sitt barn.
Precis, det är tragiskt. Som att de barn som kommer på köpet med en relation är ett störande moment eller nåt. De borde ju vara den största och viktigaste delen av mannens liv och något som borde respekteras och vårdas.

Jag skulle se bonusbarn som en ynnest. På samma sätt som jag sveper in barnens kompisar och pojk/flickvänner i min mentala föräldrafamn. Om man dessutom lyckas skapa en bra relation och vara en vuxen de uppskattar i sin närhet så är det ju fantastiskt.
 
Pappan.. hans föräldrar har lagt det ansvaret på honom och sagt t ex kontantinsats till bostad.
Men om det nu är ett förtida arv, farföräldrarna lever fortfarande - de har alltså gett honom pengar som ska gå till myndiga barnbarnets kontantinsats för boende. varför hjälper han inte till med att fixa en sån då? Har jag missat något?
 
hon vet inte ett dyft om fonder mer än att det går att sälja av om man behöver pengar.
Nu, ja. Det är ju en bra början, att man inser fördelen med att ha dem.
Relationsproblem mellan mamman-pappan och dottern-pappan i första hand.
Mamman och pappan behöver ju inte ha någon bra relation, de lever ju skilda liv.

Pappan får väl ta ansvar för sin relation till dottern och inte låta sin nya fru diktera den.
 
Frågan var ju uttryckligen ställd till mödrar men jag dristar mig ändå att svara trots att jag är man.

1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Generellt nej, även om hon skulle sommarjobba. Kontinuerligt hemmaboende förvärvsarbetande barn är en annan sak, men när det handlar om någon eller några sommarmånader skulle hyra inte vara aktuellt. Bidrag till maten hade däremot gärna tagits emot.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda?
Det beror på omständigheterna. Om någon av våra ungdomar hade valt att inte söka sommarjobb så hade det antagligen berott på något särskilt, och då hade orsaken nog varit viktigare än utfallet.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö
Där hade jag nog sett att hon själv fått ta de ekonomiska konsekvenserna av sin klantighet. Vi har inte riktigt den bufferten i vår löpande hushållsbudget.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar
Om hennes 7000 kr bara skulle räcka till mat och nöjen, ungefär, så skulle hon nog få betala för sin egen mat den veckan.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig
Ja, jag hade nog tyckt att det vore lämpligt att den andra föräldern bidrog på något sätt. Naturligtvis kan man ta sin hand helt från sina vuxna barn om man vill, men jag hade nog försökt påverka i möjligaste mån.
 
Fast jag vet ju hur det ser ut hos mamman nu, det är bombnedslag i dotterns rum.
Men det är ju ingen svår grej att ställa som krav heller - bo gärna här men jag vill kunna se golvet i ditt rum.
Det här förstår jag inte. När dottern studerar på annan ort, så är det ju mammans ensak hur hon städar i sitt eget hus, där dotterns rum ingår. När dottern är hemma så är det ju hennes ensak hur hon städar i sitt rum och inget någon annan behöver lägga sig i. Trivs hon i röran så är det ju upp till henne? Varför har du åsikter om det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 551
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 375
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp