Bukefalos 28 år!

Om ni va mamma till en dotter..

Ja det är jättesorgligt.. det är ju inte så att hon trashat hemmet förut eller så heller.
Känns som att styvmamman känner att nån "snokar runt" och kanske flyttar saker.
Det ska vara på hennes sätt liksom.
Fast jag vet ju hur det ser ut hos mamman nu, det är bombnedslag i dotterns rum.
Men det är ju ingen svår grej att ställa som krav heller - bo gärna här men jag vill kunna se golvet i ditt rum.
Nu är ju det bara en pyttegrej av allting.
Varför bryr sig mamman om hon kan se golvet i den vuxna dotterns rum? Vad ska hon dit att göra? Att värna om gemensamma utrymmen är en sak men stör sig mamman på dotterns rum är det bara att stänga dörren?
Jag hade inte hjälpt dottern ekonomiskt eftersom hon i mitt tycke har pengar att klara sig på en sommar, men jag blir mer och mer förundrad över att hon ens vill komma hem! En pappa och styvmamma där hon inte får bo, en annan person som gnäller över hur en annan vuxens rum ser ut...

Jag hade stannat i min studentstad!
 
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
- Inget jag skulle kräva

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni)
. - Upprörd? nej, men jag skulle nog lobba för ett jobb över sommaren

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
- Upprörd? Nej, men jag skulle tycka det var lite onödigt

4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Förmodligen skulle jag se till att det finns gott om mat i kyl, frys och skafferi

5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
- Nej, det skulle jag inte kräva faktiskt
 
Så du har en person som står dig nära och som anförtror sig till dig men du känner behov av att spy ur dig irritation om henne på ett internetforum? Trevligt.

Jag trodde du var mamman när du startade tråden. Nu undrar jag mest vad sjutton detta har med dig att göra?

Irritation om henne?
Åhnej, om jag ska säga min åsikt är jag irriterad på pappan och hans fru.
Jag är en del av familjen och tycker det är jobbigt att se relationer inom den förfalla.
 
Men om det nu är ett förtida arv, farföräldrarna lever fortfarande - de har alltså gett honom pengar som ska gå till myndiga barnbarnets kontantinsats för boende. varför hjälper han inte till med att fixa en sån då? Har jag missat något?

Det var ett exempel. Dottern är inte intresserad av en bostadsrätt just nu.
I normala fall så går väl arvet till barnen, men nu ville väl farföräldrarna ge lite till varje familjemedlem, under förutsättning att det ses som en investering och inte extrapengar att t ex festa för.
 
Det här förstår jag inte. När dottern studerar på annan ort, så är det ju mammans ensak hur hon städar i sitt eget hus, där dotterns rum ingår. När dottern är hemma så är det ju hennes ensak hur hon städar i sitt rum och inget någon annan behöver lägga sig i. Trivs hon i röran så är det ju upp till henne? Varför har du åsikter om det?

Jag personligen har ingen åsikt om det men jag kan förstå att man vill ha det ordning i sin lägenhet, även när dottern kommit hem över sommaren.
 
Varför bryr sig mamman om hon kan se golvet i den vuxna dotterns rum? Vad ska hon dit att göra? Att värna om gemensamma utrymmen är en sak men stör sig mamman på dotterns rum är det bara att stänga dörren?
Jag hade inte hjälpt dottern ekonomiskt eftersom hon i mitt tycke har pengar att klara sig på en sommar, men jag blir mer och mer förundrad över att hon ens vill komma hem! En pappa och styvmamma där hon inte får bo, en annan person som gnäller över hur en annan vuxens rum ser ut...

Jag hade stannat i min studentstad!

Fast det är ju inte dotterns rum direkt, utan ett rum i lägenheten hon sover i medan hon är hos mamma över sommaren.
 
Jag personligen har ingen åsikt om det men jag kan förstå att man vill ha det ordning i sin lägenhet, även när dottern kommit hem över sommaren.
Fast dotternsrum är väll dotterns rum under tiden hon disponerar rummet? Att man sedan lämnar det som man fann det när man åker därifrån är ju självklart. Resten av lägenheten ska ju självklart hållas i den ordning som mamman önskar, men det rum dottern bor i när hon är där bör ju vara dotterns privata plats.
 
Irritation om henne?
Åhnej, om jag ska säga min åsikt är jag irriterad på pappan och hans fru.
Jag är en del av familjen och tycker det är jobbigt att se relationer inom den förfalla.
Du har ju uttryckt att hon är lat, bortskämd osv på ett sätt som knappast kan tolkas på annat sätt än att du hyser irritation mot henne.
Om du nu inte är mamman, pappan eller pappans nya partner så kanske du är ett svartsjukt syskon?

Jag förstår faktiskt inte alls hur relationernas varande eller icke-varande skulle vara direkt kopplat till att den här flickan inte sommarjobbar..
 
Du har ju uttryckt att hon är lat, bortskämd osv på ett sätt som knappast kan tolkas på annat sätt än att du hyser irritation mot henne.
Om du nu inte är mamman, pappan eller pappans nya partner så kanske du är ett svartsjukt syskon?

Jag förstår faktiskt inte alls hur relationernas varande eller icke-varande skulle vara direkt kopplat till att den här flickan inte sommarjobbar..

Bortskämd har jag aldrig sagt att hon är, däremot att jag tycker att hon blivit lite väl curlad av mamman men det är ju mammans problem och inte dotterns. Att en person är lat är väl inget mer än en sämre egenskap som självklart kan irritera andra människor ibland när det går ut över dem.

Det är många småsaker som stör relationerna och sommarjobbet är en del av det. Stora problemet är styvmammans roll i det hela. Nu har fadern och dottern svårt att ha en relation för pratar dom typ skola, jobb, boende så blir det att pappan vill försöka hjälpa henne med tips, men hon blir bara irriterad på att han tjatar. Så dom pratar inte..
 
Det var ett exempel. Dottern är inte intresserad av en bostadsrätt just nu.
I normala fall så går väl arvet till barnen, men nu ville väl farföräldrarna ge lite till varje familjemedlem, under förutsättning att det ses som en investering och inte extrapengar att t ex festa för.
Det är alltså en skatteteknisk sak, pengar som överlämnats i förtid, sägs vara "förtida arv" är låsta i ett fort knox av pappans tyckande om vad det är okej eller inte att pengarna går till. Är inte dottern myndig? I så fall är det inget förtida arv, det är pengar som pappan fått som han gör som han vill, men tanken är ett förvaltande - troligen en god tanke men det blir ju fel om han ska sitta på pengar som är tilltänkta dottern, sen ska hon sommarjobba för att betala för att bo hemma? Nä, jag tror det finns ett tankefel där. Jag skulle själv känna mig hemskt hämmad av att veta att det finns en större summa pengar som är mina, men som jag inte får ta del av, jag förväntas sommarjobba och jag förväntas fixa boende när jag inte ens har pengarna tillgängliga annat än till pappans medtyckande och välvilja. Snacka om att sitta i en tråkig sista för dottern!

Min dotter har satt undan pengar från tidigare studielån, som hon ska ha till första hyran till hösten. Jag kräver inte att hon ska göra av med de pengarna på att bo hemma hos mig, det vore ju ganska sjukt. HADE hon fonder eller annan typ av sparande så har inte jag med det att göra alls eftersom hon är myndig och gör som hon vill med det. Men jag skulle nog tycka det vore bra mycket fel att hon skulle ta av de pengarna för att äta och bo hemma hos sin egen mamma.
 
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.

har man en lägenhet så måste man ju betala hyran, så enkelt är det. dotterns slarv är något som hon måste ta itu med själv. dvs kicka ut henne hemifrån så hon bor i sin egna lägenhet och tvinga henne att skaffa ett jobb.

jag bor hemma under studie tiden, jag har jobb med bra lön för det lilla jag gör och jag hjälper till hemma samt handlar till hela familjen och tankar bilen vid behov. har dessutom 2 hästar som jag har mer eller mindre gratis hemma, men skoning, strö och halva fodret betalar jag. då mamma den ena hästen så betalar hon resten av fodret bara.
dvs jag får väldigt mycket hjälp av mina föräldrar ekonomiskt, men aldrig att de skulle lämna matpengar till mig, eller låta mig bo hemma gratis om jag hade en egen lägenhet och helt enkelt struntade i att jobba. jag har inte råd att skaffa egen lägenhet och vill verkligen inte ta lån.

när jag ordnar eget boende så vill jag ha så bra betalt att jag åtminstone har råd att pendla hem till stallet och sköta det varje dag. då jag inte vill lägga mitt jobb och ansvar på dem.
vill mina föräldrar att jag betalar hem så gör jag det, dock så går merparten av vad jag tjänar till hästarna. så jag hjälper till hemma så gott det går istället.
min syster betalade hem, tror det var runt 3000kr i månaden faktiskt, hon jobbade dock 50% och hade inga utgifter mer än busskort typ. men jag får in max 4000kr i månaden inklusive studiebidrag, skoningen går på 1500kr var 6e vecka ca och hästarna kostar mig ca 500 i månaden om man inte räknar in klumpsumman för halmen som jag sparar ihop till en gång om året. resten sparar jag för att kunna betala veterinär, resor, busskort, mat osv vid behov. men det blir aldrig tillräckligt mycket för att överleva som student i egen lägenhet utan att ta lån.
 
Dottern är inte intresserad av en bostadsrätt just nu.
I normala fall så går väl arvet till barnen, men nu ville väl farföräldrarna ge lite till varje familjemedlem, under förutsättning att det ses som en investering och inte extrapengar att t ex festa för.

När man har gett bort pengar så har man gjort just det - gett bort dem. Och då kan man inte längre styra hur de ska användas.

Blur, ibland kan man bli irriterad för att någon inte följer normen eller tycka att det är orättvist att man själv/ens egna barn minsann får slita och släpa när den här tjejen får allt serverat, men mitt råd är att lägga ned det. Det leder liksom ingen vart.

Jag har begärt av mina vuxna barn att de ska betala för sig hemma när de hade rätt till studiestöd eller har jobbat, av rättviseskäl bland annat för att de inte skulle gynnas eller missgynnas av att den ena bodde hemma längre än den andra, och för att jag tycker att man gör sina barn en otjänst om man låter dem slinka vuxenansvar. Men jag kan också förstå att man som förälder vill skämma bort sina barn en sista sommar, man vet ju att det är lånad tid. Jag själv betalade inte för mig hemma 1982 när jag kom hem under sommarlovet och hade sommarjobb på hemorten, men å andra sidan blev det bara en sommar, sen hade jag sommarjobb på studieorten och har inte bott hemma hos föräldrarna sen dess.
 
Det är alltså en skatteteknisk sak, pengar som överlämnats i förtid, sägs vara "förtida arv" är låsta i ett fort knox av pappans tyckande om vad det är okej eller inte att pengarna går till. Är inte dottern myndig? I så fall är det inget förtida arv, det är pengar som pappan fått som han gör som han vill, men tanken är ett förvaltande - troligen en god tanke men det blir ju fel om han ska sitta på pengar som är tilltänkta dottern, sen ska hon sommarjobba för att betala för att bo hemma? Nä, jag tror det finns ett tankefel där. Jag skulle själv känna mig hemskt hämmad av att veta att det finns en större summa pengar som är mina, men som jag inte får ta del av, jag förväntas sommarjobba och jag förväntas fixa boende när jag inte ens har pengarna tillgängliga annat än till pappans medtyckande och välvilja. Snacka om att sitta i en tråkig sista för dottern!

Min dotter har satt undan pengar från tidigare studielån, som hon ska ha till första hyran till hösten. Jag kräver inte att hon ska göra av med de pengarna på att bo hemma hos mig, det vore ju ganska sjukt. HADE hon fonder eller annan typ av sparande så har inte jag med det att göra alls eftersom hon är myndig och gör som hon vill med det. Men jag skulle nog tycka det vore bra mycket fel att hon skulle ta av de pengarna för att äta och bo hemma hos sin egen mamma.

Hon är myndig ja. Det kanske inte var en korrekt term juridiskt, men så som dom la fram det när de meddelade oss om pengarna. Jag vet inte vad som händer om pappan skulle vägra ge dottern pengarna faktiskt, vilket jag inte tror kommer hända. Dottern har förut velat använda pengar till att "softa" istället för att jobba vilket pappan inte gick med på (när dottern alltså hade heltidsjobb, men ville säga upp sig för att leva på arvet). Jag vet att hennes farmor och farfar hade blivit mkt besvikna av det användande, rätt eller fel.

Känner mer och mer att relationen mellan fadern-dottern beror på att han har förväntningar på henne som hon inte lever upp till. Dottern vill leva ett mer oordnat liv och han har svårt att acceptera det.
 
Jag förstår faktiskt inte alls hur relationernas varande eller icke-varande skulle vara direkt kopplat till att den här flickan inte sommarjobbar..
Om det skulle vara så att ett högskolepluggande syskon bl a skiter i att sommarjobba och får sina ekonomiska självförvållade trångmål lösta av mamma... då skulle jag kunna förstå om det andra syskonet kände sig orättvist behandlat och förfördelat. Om pappan dessutom skiter i båda syskonen och sitt ex, genom att avstå från att hjälpa... så hjälper det ju inte upp läget precis. Jag kan nog se att det skulle kunna finnas kopplingar.
 
När man har gett bort pengar så har man gjort just det - gett bort dem. Och då kan man inte längre styra hur de ska användas.

Blur, ibland kan man bli irriterad för att någon inte följer normen eller tycka att det är orättvist att man själv/ens egna barn minsann får slita och släpa när den här tjejen får allt serverat, men mitt råd är att lägga ned det. Det leder liksom ingen vart.

Jag har begärt av mina vuxna barn att de ska betala för sig hemma när de hade rätt till studiestöd eller har jobbat, av rättviseskäl bland annat för att de inte skulle gynnas eller missgynnas av att den ena bodde hemma längre än den andra, och för att jag tycker att man gör sina barn en otjänst om man låter dem slinka vuxenansvar. Men jag kan också förstå att man som förälder vill skämma bort sina barn en sista sommar, man vet ju att det är lånad tid. Jag själv betalade inte för mig hemma 1982 när jag kom hem under sommarlovet och hade sommarjobb på hemorten, men å andra sidan blev det bara en sommar, sen hade jag sommarjobb på studieorten och har inte bott hemma hos föräldrarna sen dess.

Så kanske det är lite i vår familj, fast mamman tycker att pappan ska ta ekonomiskt ansvar också vilket jag tycker är upp till honom, även om jag skulle tycka det var schysst om han gav dottern nåt, men inget måste. Värre att inte känna sig välkommen hemma hos sin pappa. Styvmamman säger att pappan vill att dottern ska lyckas, för han vet själv hur slapp och oansvarig han var under sin studietid, så han känner igen sig och vill inte att det ska hända henne.
Jag kontrade med att det blev väl inge fel på honom? Han har ett jättebra jobb och liv etc.
Men det går inte in, det spelar ingen roll. Styvmamman har "lyckade" barn med bra utbildningar och jobb.
Tror att pappan kanske känner pressen där, istället för att vara stolt över sin dotter.
Det är ju inte så att hon gör nåt kriminellt eller så :O
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp