Ja, eller hur?Om jag varit pappan där så skulle separationen varit ett faktum.
Jag har så svårt för att förstå när föräldrar låter en ny patner komma mellan dem och barnen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, eller hur?Om jag varit pappan där så skulle separationen varit ett faktum.
Och jag anser att om man har flyttat till ett eget boende så är det den nya personliga sfären.
Det rum man bor i hos föräldrarna är efter det bara till låns.
Och lånade saker gör man inte som man vill med.
Då så ser vi olika på det hela.Har jag gäster så respekterar jag deras privata sfär dvs, bor de i ett rum hos mig som jag kan undvara så är jag inte där och petar i onödan. I de fall de bor i en extra säng i mitt vardagsrum är sängen deras privata sfär och jag är inte och petar i den. På samma vis förväntar jag mig att det är när jag är gäst hos någon.
Men där så är ni ju på lika villkor.När jag reser med mina barn och vi har varsin resväska i ett hotellrum har vi vår personliga sfär runt den där väskan. Alla har olika ordning på och runt sin resväska. Inget att lägga sig i som förälder anser jag.
Men där så är ni ju på lika villkor.
Ingen är hemma hos sig och rummet är ert hyrda tillsammans.
Men hemma hos andra så är det deras nivå och regler som gäller.
För mig hos andra och för andra hos mig.
Just nu så bor jag några månader hos min dotter då jag sommarjobbar i regionen.
Och här så gäller hennes och hennes mans regler.
Inte svårare än så.
Och ja, jag betalar för mig.
Jag är ju här för att arbeta.
Jag har en enda regel.De regler jag har omkring mig finns i skola och arbetsplats. Hemma är det annorlunda. Där samverkar vi. Jag dikterar inga regler.
Jag har en enda regel.
Den som är innehavare av bostaden skall i alla lägen känna sig bekväm.
Den som är gäst och inneboende får anpassa sig.
Då så ledsnar inte innehavaren av bostaden så fort på att vara ockuperad.
Röriga människor som kommer dragande med sin sfär och tar plats blir snabbt ett irritationsmoment.
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.
Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Ja, eller hur?
Jag har så svårt för att förstå när föräldrar låter en ny patner komma mellan dem och barnen.
Det här inlägget gör att jag kan förstå de som tycker att det är besvärligt att få hem vuxna barn som ockuperar delar av hemmet som om det vore deras egna.Jag ser mina utflugna barn som familj och vi anpassar oss till varandra var vi än är när vi umgås. Jag kan faktiskt inte komma på hur de skulle anpassa sig efter mig? Tänkesättet är fel för mig. Regler och anpassning finns inte som begrepp när jag umgås med familjen, eller vänner för den delen. Hälsar de på mig, ja då kommer de som de är. Antagligen har jag aldrig tänkt så eftersom jag gillar dem jag umgås med, och ser dem inte som ockupanter eller irritationsmoment.
Det här inlägget gör att jag kan förstå de som tycker att det är besvärligt att få hem vuxna barn som ockuperar delar av hemmet som om det vore deras egna.
Delvis så beror det säkert på hur mycket plats som man har, men det är ju bra skönt att kunna använda sin egen bostadsyta till egna projekt och inte få någon annans röra på den.
Det är något att ta hänsyn till för alla.
Jo.Va? Jag förstår inte alls vad det du skrev har att göra med mitt inlägg. Kan du förklara?
Jo.
Om man inte kan se hur andra måste anpassa sig till en själv för att man skall trivas och inte heller hur man själv måste anpassa sig till andra, så blir det lätt slitningar.
I alla fall i längden.
Och i den längden är det många som blir irriterade på varandra och så fungerar det dåligt att bo hemma hos föräldrarna som vuxen.
Om föräldrarna äntligen blivit av med röran i huset när barnen har flyttat ut, så irriteras de av att röran kommer tillbaka.
Ett rörigt eget rum gör ofta att den som bor där hellre befinner sig i övriga delen av bostaden.
Det blir trängre och trångt ger irritation.
Det vuxna barnet å sin sida har vant sig vid att få ha sin röra i fred och skapat egna vanor och rutiner, och blir irriterad av att en annan vuxen lägger sig i.
Därför så är det bäst att den som innehar bostaden sätter nivån på saker och ting och att den som inte bor där längre egentligen anpassar sig till det.
Och framför allt är medveten om att den faktiskt inte längre har sin egen bostad där utan att det är någon annans bostad.
Om man gör så är mycket vunnet för att hålla nere irritationen.
Frågan är hur medveten du egentligen är om hur mycket och på vilket vis din familj anpassar sig efter dig?
De som inte förstår problemet brukar vara de stökiga som alla andra anpassar sig efter.
Som gubben din som breder ut sig med sina projekt?Ett rörigt eget rum gör ofta att den som bor där hellre befinner sig i övriga delen av bostaden.
Oj, vad du broderar ut! Jag skrev att vi anpassar oss efter varandra. Tanken på att alla (de utflugna) skulle anpassa sig efter mig och mina regler är mig främmande. Regler är inte ett begrepp jag använder mig av i mitt umgänge med familj och vänner.
Du får tala för dig själv för övrigt. Det finns väl inga universella sanningar för hur det funkar med utflugna barn, som du vill göra gällande.
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.
Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Gör du så med övriga gäster med? Talar om för dem vilken ordning det skall vara i gästrummet, ser till att de bäddar sängen etc?Jo.
Om man inte kan se hur andra måste anpassa sig till en själv för att man skall trivas och inte heller hur man själv måste anpassa sig till andra, så blir det lätt slitningar.
I alla fall i längden.
Och i den längden är det många som blir irriterade på varandra och så fungerar det dåligt att bo hemma hos föräldrarna som vuxen.
Om föräldrarna äntligen blivit av med röran i huset när barnen har flyttat ut, så irriteras de av att röran kommer tillbaka.
Ett rörigt eget rum gör ofta att den som bor där hellre befinner sig i övriga delen av bostaden.
Det vuxna barnet å sin sida har vant sig vid att få ha sin röra i fred och skapat egna vanor och rutiner, och blir irriterad av att en annan vuxen lägger sig i.
Därför så är det bäst att den som innehar bostaden sätter nivån på saker och ting och att den som inte bor där längre egentligen anpassar sig till det.
Och framför allt är medveten om att den faktiskt inte längre har sin egen bostad där utan att det är någon annans bostad.
Om man gör så är mycket vunnet för att hålla nere irritationen.
Frågan är hur medveten du egentligen är om hur mycket och på vilket vis din familj anpassar sig efter dig?
De som inte förstår problemet brukar vara de stökiga som alla andra anpassar sig efter.
I de Grekiska Familjer som jag känner så bestämmer Pappa oavsett vilket hus man är i och ve den som har det stökigt.Du och din familj verkar ha en storfamiljsmentalitet, mitt hem är ditt hem och familj är alltid familj i t.ex. grekiskt stuk.