Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men varför ska icke-köttätare/veganer dslta med köttätare?Jag är inne på samma bana som @Thaliaste
Att "köttföretag" gör mer växtbaserat tror jag enbart är positivt (för alla köttätare/icke veganer)
Det måste de absolut inte.Men varför ska icke-köttätare/veganer dslta med köttätare?
Äter inte kött och köper inte vegetariska produkter från företag som även producerar köttprodukter.
Vill inte på något sätt bidra till att företag som är aktiva i köttindustrin går bra.
Jag hade köpt den. Som vegetarian sedan 26år.Jag kunde verkligen inte komma på en vettig rubrik här, men:
Jag väljer att äta växtbaserat, så mycket jag bara kan. Frågan handlar nu inte om just detta, utan:
Varje DAG gasas c:a 3000 grisar till medvetslöshet i SCAN:s slakteri i Kristianstad. ALLA är överens om att det är en hemsk och mycket plågsam metod, men än så länge har ingen tydligen kommit på nåt bättre. (Eller om man ska sluta äta gris överhuvudtaget, men det är en annan historia...)
NU har samma SCAN börjat tillverka vegetarisk skinka!! Den är riktigt god, faktiskt, och jag har köpt den då och då (oavsett om processad mat i sån form ens är hälsosam, MEN det, igen, är en annan historia.)
HUR ska jag ställa mig kring detta? Hur hade ni gjort? Stötta SCAN:s nya, vegetariska alternativ FASTÄN det stöder företaget. Och se det som att det är en ny väg, ett nytt tänk?
Eller INTE köpa den produkten alls, då den, omän vegetarisk, stödjer ett företag som gasar ihjäl (i Kristianstad ensamt) 3000 grisar varje dag?
Igen - det handlar INTE om vegetariskt/veganskt vs animaliskt, eller processat vs naturligt, utan om det rent logiska? Vad säger ni?
Jag tänker likadant. Frågan sedan blir väl om man då köper Scans vego-alternativ istället för "bättre" företags vego-alternativ? I så fall - undvik Scan. Men om det står mellan inget alls och detta vego-alternativ, ja kör på.Tänker du att om du inte köper de vegetariska produkterna så skulle de kunna behöva lägga ner företaget (om andra också gör samma, förstås)? Jag tänker snarare att det som händer om kunderna inte köper de nya vegetariska produkterna så avvecklar de den delen av verksamheten och går tillbaka till enbart kött. Ser inte hur köp av vegetariska produkter skulle ha någon stödjande påverkan för deras köttproduktion?
(Om de behåller sina vegetariska produkter ser jag också att det skulle kunna få fler köttätande scanlojalister att få upp ögonen för alternativ till kött, så att det i förlängningen påverkar andra konsumenter och därigenom får ytterligare effekt på både Scans köttproduktion och köttätandet i allmänhet)
Detta med bojkott kom upp tigare i år på jobbet, när Trump till träde som president. Insåg hur mycket produkter jag använder som kommer från usa, men insåg hur svårt det skulle vara att undvika allt som kom från usaPersonligen hade jag köpt en "ersättningsprodukt" jag gillat oavsett. Jag tycker det är svårt med ersättningsprodukter då två produkter av samma typ absolut inte smakar lika dant företag till företag. Är det ett smörgåspålägg du faktiskt gillar, och inte hittar något annat som smakar lika bra, köp. Eller köp, men bara ibland?
Jag är nog lite av åsikten att det typ inte går att konsumera etiskt. Det är nästan lite elakt att lägga så stor press på sig själv som enskild konsument att man ska göra skillnad en vegetarisk skinka jämfört med en annan. Du gör ju redan mycket genom att ha de här funderingarna, äter vegetariskt etc. att du faktiskt kanske är värd att ibland få äta den skinka du tycker är god.
Med det sagt har jag också märken/företag som jag försöker köpa mindre och mindre av, exempelvis Arla. Men även där har jag produkter som jag tycker är så fantastiskt goda (en smaksatt creme fraiche), men jag väljer att köpa mjölk och annat från mer lokala och mindre producenter. Det är okej att inte göra allt alltid![]()
Fast det är lätt att råka skjuta sig i foten där, tycker jag. Jag bor i Halland, bokstavligen omgiven av kött- och mjölkproducerande lantbruk. Mina grannar och vänner med små och medelstora mjölkgårdar är just "Arlabönder". När jag köper Arla så är det deras mjölk jag köper. Väljer jag bort Arla så får mina grannar, i förlängningen, sämre betalt för sin mjölk.Med det sagt har jag också märken/företag som jag försöker köpa mindre och mindre av, exempelvis Arla. Men även där har jag produkter som jag tycker är så fantastiskt goda (en smaksatt creme fraiche), men jag väljer att köpa mjölk och annat från mer lokala och mindre producenter. Det är okej att inte göra allt alltid![]()
Vi är ju sjukt beroende av usa-produkter. Hade inte kunnat utföra något av mina jobb utan Microsoft eller Google. Skriver detta på min google-telefon dessutom!Detta med bojkott kom upp tigare i år på jobbet, när Trump till träde som president. Insåg hur mycket produkter jag använder som kommer från usa, men insåg hur svårt det skulle vara att undvika allt som kom från usa
De bönderna är säkert fantastiska. Men jag väljer bort Arla då de fullkomligt förstört för bönder på andra ställen.Fast det är lätt att råka skjuta sig i foten där, tycker jag. Jag bor i Halland, bokstavligen omgiven av kött- och mjölkproducerande lantbruk. Mina grannar och vänner med små och medelstora mjölkgårdar är just "Arlabönder". När jag köper Arla så är det deras mjölk jag köper. Väljer jag bort Arla så får mina grannar, i förlängningen, sämre betalt för sin mjölk.
Den dominerande "lokala" och oberoende mjölkproducenten i länet är Wapnö, som profilerar sig litet grann som ett autentiskt, lokalt, gammeldags företag. De har 1400 mjölkkor och 2300 kalvar, 3000 hektar betesmark, 550 hektar skog, och pressar 5000 storbalar halm om året. Såvitt jag vet finns inget annat lantbruk i Halland som är i närheten av den storskaligheten.
(Sen har Wapnö skapat en fantastiskt fin och mångdimensionell verksamhet där olika delar drivs i symbios med varandra och där kretsloppstanken och ekologisk drift hålls högt - så storskaligheten är inte nödvändigtvis negativ.)
Exakt, programmet som behövs för att kunna utföra mitt arbete är från usa.Vi är ju sjukt beroende av usa-produkter. Hade inte kunnat utföra något av mina jobb utan Microsoft eller Google. Skriver detta på min google-telefon dessutom!
Jag vill att vegetariska alternativ ska bli lika lönsamma som animaliska. Detta är, inte minst, vad som styr. MEN jag vill, samtidigt, inte stötta företag som, likt SCAN, gör enorm profit på den vidriga hanteringen av grisarna. Finns där ens en astronomiskt liten möjlighet att SCAN ändrar inriktning? Vinstintressena är ju de som styr mest. OCH, i det här fallet, SCAN:s nya produkt som är ett gott alternativ till skinka (omän hårt processad...).
Nää, jag vet inte..... Det lutar ändå mest åt att INTE stötta SCAN. Alls....
Ok en dum fråga, men om gasning är den enda metoden som används vid slakt av gris? I så fall är det väl inte bara Scan som använder den? och i så fall så kan du väl lika gärna köpa deras vegetariska skinka som någon annans? Eller iofs du kanske menar att det finns företag som inte har med djur att göra som har sämre alternativ iofs.Jag kunde verkligen inte komma på en vettig rubrik här, men:
Jag väljer att äta växtbaserat, så mycket jag bara kan. Frågan handlar nu inte om just detta, utan:
Varje DAG gasas c:a 3000 grisar till medvetslöshet i SCAN:s slakteri i Kristianstad. ALLA är överens om att det är en hemsk och mycket plågsam metod, men än så länge har ingen tydligen kommit på nåt bättre. (Eller om man ska sluta äta gris överhuvudtaget, men det är en annan historia...)
NU har samma SCAN börjat tillverka vegetarisk skinka!! Den är riktigt god, faktiskt, och jag har köpt den då och då (oavsett om processad mat i sån form ens är hälsosam, MEN det, igen, är en annan historia.)
HUR ska jag ställa mig kring detta? Hur hade ni gjort? Stötta SCAN:s nya, vegetariska alternativ FASTÄN det stöder företaget. Och se det som att det är en ny väg, ett nytt tänk?
Eller INTE köpa den produkten alls, då den, omän vegetarisk, stödjer ett företag som gasar ihjäl (i Kristianstad ensamt) 3000 grisar varje dag?
Igen - det handlar INTE om vegetariskt/veganskt vs animaliskt, eller processat vs naturligt, utan om det rent logiska? Vad säger ni?