Om uppsägningstid aldrig har nämnts...

seaflower

Trådstartare
Om man inte har något skriftligt avtal eller stallägaren ens muntligt har nämnt något om uppsägningstid, då gäller väl inte 30 dagars uppsägningstid när man meddelar att man ska flytta? Eller hur är det?
 
Om inget finns avtalat, brukar det nog vara 30 dagar som gäller ömsesidigt. Sen finns avtal där uppsägningstiden kan variera allt från 30-90 dagar, det finns en liten klurig klausul i lagen som säger 30 dagar. Däremot kan jag inte hitta den just nu, kanske någon annan kan det.
 
om inget avtal finns så finns ju inga juridiska bevis på va ni kommit överrens om.. däremot så tycker ja att d e rätt omoralsiskt att inte ha minst 30 dagars uppsägningstid om man inte bestämmt annars.. du skulle nog inte heller bli så glad om hyresvärden slängt ut dig utan uppsägningstid, eller hur?
 
Vi har kommit överens om en tid redan, men eftersom jag blivit mer utskälld för att jag är värdelös på att ta hand om min fodervärdshäst (för att jag vägrar lyssna på tips om att ta till våld för att få in honom i sadelkammaren...) och diverse andra saker vill jag bara bort så fort som möjligt just nu... Därav frågan. Men okej, då vet jag vad som gäller.
 
Flytta på en gång kan du ju alltid göra. Dock får du nog betala din boxhyra tills det datum du skulle ha flyttat.
 
om inget är avtalat muntligt eller skriftligt så blir det nog svårt för stallägaren att kräva ngn stallhyra om du flyttar i förväg... (iaf juridiskt)

Däremot moraliskt kankse du borde betala.

Flytta och se vad som händer! :devil:
 
Jag har redan betalat, orkar inte bråka. Om jag inte betalar skulle hon hålla kvar hästen tills jag har betalat. I och för sig vet jag att det har hon ingen rätt till, men eftersom vi redan tidigare kommit överens om när jag ska flytta och jag flyttar i förtid, så har jag inte rätten på min sida, inser jag. Dessutom vill jag bara fortsätta ha kul med min fodervärdshäst och hantera honom som jag vet att ägaren vill att jag ska hantera honom utan att någon opponerar sig (eller opponera sig får man göra, men inte bli arg om jag inte håller med!). Hmmm, det här gick visst lite utanför ämnet :o
 
Vad då inte rätten på din sida :confused: Jag förstår inte. Man har väl rätt att flytta sin häst när man vill. Uppsägningstiden har ju oftast att göra med att man ska betala sin stallhyra tiden ut?? Ingen kan väl tvinga en kvar om man inte trivs, eller??? Om du har betalt din stallhyra som du ska, och har hittat ett nytt ställe som du kan flytta in i på en gång så borde du väl kunna göra det. Det viktigtaste är väl att man gör rätt för sig ekonomiskt. Vad vinner stallägaren på att du är kvar ett exakt det datumet ni har sagt om du ändå har betalt stallhyran??
 
Nej, jag vet att jag kan flytta, men det jag undrade var helt enkelt om jag måste betala hyra för halva nästa månad också, eftersom det aldrig har nämnts något om uppsägningstid. I normalfall skulle jag ha gjort det, eftersom vi kom överens om det och jag vill hålla mina löften, men efter det bemötande jag fick senast blev jag lite sur (läs: kom hem halvt hysterisk). Men jag antar att det varit lugnast om jag inte börjat bråka om det, och tänker be om ursäkt för det. Jag försökte hänvisa till att andra saker som vi kommit överens om inte heller har förverkligats, som att min häst står ensam i ett stall och det skulle han ju inte göra från början. Men fr.o.m. helgen får han i alla fall hästsällskap i det nya stallet :)

Det viktigaste för mig just nu är att ta mig snyggt ur det här, be om ursäkt för det ovanstående och gå med äran i behåll.
 
Låter som att du flyttare till ett bra mycket bättre ställe :D. Håller med om att ibland så är det inte värt att bråka - det blir bara värre :crazy:. Skönast att bara få komma därifrån och ta nya tag.
 
Men nu måste jag få protestera, lampor finns det ju hur mycket som helst. Min hovslagare har med sig en extra halogen strålkastare att användas vid behov, värme har vi inte då jag står i ett sk kallstall.

Jag tror jag skulle surna till, om någon tog in hästen i sadelkammaren på dessa promisser.
 
Njae, min hovslagare tycks inte ha någon lampa, för i stallgången var det för mörkt. Sadelkammaren är ursprungligen ett garage där hästarna alltid har blivit skodda vintertid.

I övrigt har jag bett om ursäkt för vad jag sade dagen efter att jag blivit utskälld och vi har ungefär rett ut saker och ting och kommer inte att skiljas som ovänner. Vilket känns jätteskönt! Men det blir ändå bättre för hästen på det nya stället, och själv är jag glad över att slippa fundera på om man ska tassa på tå när man kommer till stallet eller inte...
 
Vi fick betala hälften av stallhyran (o andra sindan hade de nästan gått halva månaden oxå) när vi inte stod ut med alla falska anklagelser och fula ord som "gävla kärring". Det tog max 4 timmar från de att min mor blev kallad gävla kärring tills de att vi va i det nya stallet. :D
 
I dom 2 tidigare stall jag stått har vi inte haft något kontrakt eller avtal alls. Då har jag fått flytta direkt. Men naturligtvis har jag meddelat dom i god tid innan. I detta stall jag står nu har vi 3 månaders uppsägning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 664
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 837
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp