Om valpköparens & uppfödarens behov av hälsa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi ska ta reda på om saker och ting blir bättre så behöver man titta på hur det var förr och från lite olika vinklar, tänker jag.
Hoppa över om det blir för rörligt.
Lyft frågan bara i din nya tråd 🙂
Dessutom innehåller ursprungsinlägget minst ett faktafel.
Schäfer är inte en ras med hög risk för pyo. Tvärt om så har rasen i väldigt många år legat mycket lågt när det gäller pyo vilket även försäkringsbolagen styrker.
 
Lyft frågan bara i din nya tråd 🙂
Dessutom innehåller ursprungsinlägget minst ett faktafel.
Schäfer är inte en ras med hög risk för pyo. Tvärt om så har rasen i väldigt många år legat mycket lågt när det gäller pyo vilket även försäkringsbolagen styrker.
Det kom ju fram ex att en nu för tiden reggar de olika färgerna av DS som EN ras. Det är ju ett bevis på att det finns även positiv utveckling.
Aja...då kanske det också är en sak som blivit bättre. När jag hade schäfrar hade jag visserligen hanar (en från Gildewagnen, Norge och en från X-sensation) men det var supervanligt med både pya och prostataförstorning betydligt tidigare än hos de flesta raser av vad JAG såg bland alla schäfrar jag hade runt mig då för många år sedan.
Så toppen om du kan visa på försäkringsstatistik eller annat som visar på att de ligger som alla andra där. För än idag går folk omkring och tror att dessa geriatriska problem är sådant som ganska ofta kommer till schäfrarna redan från 2-årsåldern.
 
Det kom ju fram ex att en nu för tiden reggar de olika färgerna av DS som EN ras. Det är ju ett bevis på att det finns även positiv utveckling.
Aja...då kanske det också är en sak som blivit bättre. När jag hade schäfrar hade jag visserligen hanar (en från Gildewagnen, Norge och en från X-sensation) men det var supervanligt med både pya och prostataförstorning betydligt tidigare än hos de flesta raser av vad JAG såg bland alla schäfrar jag hade runt mig då för många år sedan.
Så toppen om du kan visa på försäkringsstatistik eller annat som visar på att de ligger som alla andra där. För än idag går folk omkring och tror att dessa geriatriska problem är sådant som ganska ofta kommer till schäfrarna redan från 2-årsåldern.
Googla får du göra själv. Inget jag orkar lägga tid på för andra men det räcker att du skriver "Livmodersinflammation Schäfer" så får du upp att de ligger lågt.
 
Jag får ingen info om vilka raser som oftare får typiskt geriatriska problem tidigare än andra. Så jag vet ingenting om det mer än det jag stöter på hos hundägare.
Men bra att du här fick fram att schäfrar inte har livmodersinflammation oftare i förhållande till andra raser.
Det är ett exempel på saker som passar bättre här än under den andra rubriken
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 543
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 183
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp