Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du har studerat avel (inavel?) och missat vad det har för påverkan på mentaliteten? Att de blir skygga, att intelligensen sjunker?

Det är för övrigt väldigt svårt att se något samband mellan raser med hög inavelsgrad och skygghet, har du något exempel?

Jag ägnat mycket av min tid de senaste 15 åren eller så att studera avel och hur mentaliteten hos hundar påverkas av den, ja. I avel med sluten stambok trodde jag att vi var överens om att man ofelbart fick allt högre inavelsgrad och lägre genetisk variation? Men jag har alltså missat de studier du tagit del av. Jag väntar fortfarande på en vetenskaplig källa till att inavel skulle vara orsaken till rädslor hos hundar på det sätt du påstår. Innan jag får en sådan tänker jag inte svara på fler av dina inlägg, för det här är något som verkligen intresserar mig. Jag kan påminna dig senare om du är för upptagen att leta idag.
 
Antar VAD?

I schapendoes är det framförallt bearded collie, stabyhound och annat som nämns som "inknown workinggroup"

Belgarna är släkt med HH, Collie, Schäfer framförallt. Men faktiskt även picard,m Briard och t.o.m molosser (fast det är troligtvis genom HH, schäfer ect).

Det är inte jag som drar igång diskussioner om mina hundar, men ja jag eller någon annan kan absolut dra igång en tråd om det om vi vill det.

Ja, det förstår jag. vad är det för ras eller raser du har?
Citat från det inlägg jag svarade på, från dig: " Du är väldigt inne på detta med designerhundar antar jag, dvs att det är det jag gör. Men det är inte så."
Jag har fetat ditt antagande. Så jo, du antar...

Varför är det så intressant helt plötsligt att vilja veta mina hundars ras? Är det relevant för diskussionen? Jag har haft Belgare, men övergav rasen när den sönderavlades runt -00-talet. Att släppa på hårvarianterna gav en viss riktning åt rätt håll.
Men jag är äldre i gemet än så...
 
Det är för övrigt väldigt svårt att se något samband mellan raser med hög inavelsgrad och skygghet, har du något exempel?

Jag ägnat mycket av min tid de senaste 15 åren eller så att studera avel och hur mentaliteten hos hundar påverkas av den, ja. I avel med sluten stambok trodde jag att vi var överens om att man ofelbart fick allt högre inavelsgrad och lägre genetisk variation? Men jag har alltså missat de studier du tagit del av. Jag väntar fortfarande på en vetenskaplig källa till att inavel skulle vara orsaken till rädslor hos hundar på det sätt du påstår. Innan jag får en sådan tänker jag inte svara på fler av dina inlägg, för det här är något som verkligen intresserar mig. Jag kan påminna dig senare om du är för upptagen att leta idag.

Det är bara en faktor, därför blir det kanske inte tydligt för dig då du (om jag förstår rätt) är mer inne på att titta på endast inavlade djur.

Om man avlar på hundar som är nämnvärt långt ifrån varandra blir det tydligt att hundarna blir smartare och absolut mer öppna, nyfikna.
Absolut inte alltid, just för att det finns andra faktorer inblandade. Men som tydlig trend.
Vad jag har fått det ifrån förutom egna observationer?
ja, jag har gått denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/bl1007-1.412278
Jag har också lyssnat till Linda Laikre en hel del.
Och det finns absolut studier om du ens vill söka på det. Jag ska jobba hela helgen, men jag kan säkert titta jag också efter det om du inte vill leta på vad man kommit fram till vad gäller inavelns konsekvenser på mentaliteten.
 
Citat från det inlägg jag svarade på, från dig: " Du är väldigt inne på detta med designerhundar antar jag, dvs att det är det jag gör. Men det är inte så."
Jag har fetat ditt antagande. Så jo, du antar...

Varför är det så intressant helt plötsligt att vilja veta mina hundars ras? Är det relevant för diskussionen? Jag har haft Belgare, men övergav rasen när den sönderavlades runt -00-talet. Att släppa på hårvarianterna gav en viss riktning åt rätt håll.
Men jag är äldre i gemet än så...

Ja, jag står för att jag antar. Jag skriver så för att visa att det är mitt antagande.
Jag säjer inte att jag inte antar saker, jag frågar vad du syftar på bland mina antaganden. Herregud, vad kommer allt HAT ifrån?
Du fattar väl att några av oss kommer vilja ta saker i egna händer när SKK raserar raserna? Det är inte på okej nivåer, det har inte varit det på länge och det verkar inte finnas andra ambitioner än kosmetika. Alltså måste vi som vill ha raser lära oss hur det ska gå till.
Och jag kan inte anta annat eftersom du frågar efter raser igen fast jag berättat här i tråden om att jag inte har ett rasrecept.

Ja, jag tycker det är intressant och jag vet inte varför du ej vill berätta vad du har för raser.
Jag dör inte av att du ej vill berätta.
 
Ja, jag står för att jag antar. Jag skriver så för att visa att det är mitt antagande.
Jag säjer inte att jag inte antar saker, jag frågar vad du syftar på bland mina antaganden. Herregud, vad kommer allt HAT ifrån?
Du fattar väl att några av oss kommer vilja ta saker i egna händer när SKK raserar raserna? Det är inte på okej nivåer, det har inte varit det på länge och det verkar inte finnas andra ambitioner än kosmetika. Alltså måste vi som vill ha raser lära oss hur det ska gå till.
Och jag kan inte anta annat eftersom du frågar efter raser igen fast jag berättat här i tråden om att jag inte har ett rasrecept.

Ja, jag tycker det är intressant och jag vet inte varför du ej vill berätta vad du har för raser.
Jag dör inte av att du ej vill berätta.
Jaha, igen då (börjar bli tröttsamt detta). Jag citerar dig:
Det var det här jag svarade på. Inget annat.

Varför upplever du att det är HAT (med versaler dessutom)?
Jag hatar inte. Jag svarar och jag frågar. Jag är ganska fyrkantig, kort och koncis - men det beror på att jag inte gillar ordväggar som inte säger så mycket, som lätt kan sammanfattas i 3 eller 4 meningar. (Nu menar faktiskt dina inlägg.)

Tips! Jag brukar råda de som inte läst så många av mina inlägg (eller träffat mig IRL) att läs det jag skriver med en neutral röst, endast de ord som är skrivna - inget annat! Jag menar, tror eller antar inget annat än de ord jag skriver - ordagrant.

P.s Så länge som du inte pratar raser, så varför ska någon annan?
 
Det är bara en faktor, därför blir det kanske inte tydligt för dig då du (om jag förstår rätt) är mer inne på att titta på endast inavlade djur.

Om man avlar på hundar som är nämnvärt långt ifrån varandra blir det tydligt att hundarna blir smartare och absolut mer öppna, nyfikna.
Absolut inte alltid, just för att det finns andra faktorer inblandade. Men som tydlig trend.
Vad jag har fått det ifrån förutom egna observationer?
ja, jag har gått denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/bl1007-1.412278
Jag har också lyssnat till Linda Laikre en hel del.
Och det finns absolut studier om du ens vill söka på det. Jag ska jobba hela helgen, men jag kan säkert titta jag också efter det om du inte vill leta på vad man kommit fram till vad gäller inavelns konsekvenser på mentaliteten.

Jag tittar förstås på alla djur i en population om det handlar om populationen. Så nej, du har inte förstått rätt. Du får alltså gärna visa en ras där man kan se ett samband mellan inavel och skygghet. Eller för all del komma med en vetenskaplig källa även till detta, på populationsnivå.

Det är den som kommer med ett påstående som också får presentera en källa. Jag HAR ändå försökt söka lite snabbt(det är alltså ett av mina specialintressen), men hittar inget. Det är just att inavel i sig skulle öka förekomsten/risken för individer att drabbas av rädsla i en population som jag är intresserad av att se vetenskapliga belägg för.
Togs dessa saker upp under kursen du länkar till? I så fall får jag väl slänga iväg ett mail till Linda Laikre om du inte kan prestera en källa under helgen. Det är ju hon som är kursansvarig så hon kan säkert ge besked.
 
Tips! Jag brukar råda de som inte läst så många av mina inlägg (eller träffat mig IRL) att läs det jag skriver med en neutral röst, endast de ord som är skrivna - inget annat! Jag menar, tror eller antar inget annat än de ord jag skriver - ordagrant.

Bra tips som vi nog alla ska försöka tänka på!
 
Det är inte konstigt eftersom det finns fler faktorer än inavel som påverkar sådant.
Jag tycker man chansar när man föder upp hundar där båda föräldrarna kommer från samma population där kanske 30% har HD i fenotypen. Har du någon uppfattning om hur stor del av populationen som då bär på det?
Att dessutom göra det där hundarna väger 30-40 kg eller mer samt har supermycket problem med annat, både vad gäller skelett, hud och nedsatt t-cellsfunktion är verkligen vårdslöst.
Asså, jag begriper inte vad du pratar om längre. Diskussionen har flummat ut milsvid från mitt inlägg så jag väljer att inte göda dina sidospår.
 
Jag tittar förstås på alla....
Jag tror inte det som finns är riktat till specifika populationer utan inavelns konsekvenser generellt.
Det mesta, av det jag sett vad gäller hund specifikt, så är det mer generellt att det leder till "beteendestörningar"
Här väljer de "beteendestörningar" https://stud.epsilon.slu.se/2953/
Men det är av ärftligt slags. förstod du vad jag menade med skillnaden? dvs att såklart kan man få många sådana anlag om generna är väldigt koncentrerade. Men inavelns konsekvenser har inte bara med det att göra.

Kan kan inte titta mycket just i helgen, men du får gärna göra det så kan vi samla ihop en lista sen.

Som jag upplever det, när hundar nämns (eller andra djurslag!) så är det oftast inte för hundarnas skull.
Lite som hundgenetikgruppen (som forskar på sjukdomar) så är målet ofta människa....men här av den anledningen att inavel hos människa är tabu.
Jag vet inte, men jag tror att det ibland är så.
 
Jaha, igen då (börjar bli tröttsamt detta). Jag citerar dig:

Det var det här jag svarade på. Inget annat.

Varför upplever du att det är HAT (med versaler dessutom)?
Jag hatar inte. Jag svarar och jag frågar. Jag är ganska fyrkantig, kort och koncis - men det beror på att jag inte gillar ordväggar som inte säger så mycket, som lätt kan sammanfattas i 3 eller 4 meningar. (Nu menar faktiskt dina inlägg.)

Tips! Jag brukar råda de som inte läst så många av mina inlägg (eller träffat mig IRL) att läs det jag skriver med en neutral röst, endast de ord som är skrivna - inget annat! Jag menar, tror eller antar inget annat än de ord jag skriver - ordagrant.

P.s Så länge som du inte pratar raser, så varför ska någon annan?
 
Ja, de flesta blandraskullar kommer nog till mer eller mindre utan vision även om det går åt rätt håll.

Ja, det finns de som väldigt duktiga ibland och metoderna utvecklas. särskilt nu då hela världsläget är osäkert och ingen vet när det kommer bli bättre eller hur långt det går innan de blir bättre.
Åtmisntone jag tycker att det är kontigt att folk inte är mer uppmärksamma nu eftersom media hela tiden rapporterar om rekordnivåer vad gäller valpar som avlivas i Tullen (fler nu än under corona!)

Det är fantastiskt att du kan räkna ut det så vilka valpköpare jag förhuvudtaget fortsätter prata med. Du kan ha rätt i att många är godtrogna men det krävs en viss skärpa för att jag ska vilja sälja hund till dem. Kanske om det var små papillon eller vavvor att det skulle vara lättare att känna att man kan sälja till nästan alla med gott hjärta och god intention. Men så är det inte med mina hundar, det är aktiva hundar som kräver mer än soffan och promenader. jag behöver de som är insatta och de är i regel också insatta i ex sjukdomar och annat som kan finnas...och det ser jag som en merit att de är.

Ja, det vore toppen om det kunde vara rutin för veterinärerna. hoppas och tror att vissa av dem kommit på att fortsätta så.
Men under corona var det verkligen att man fick ett standard-mess som sa att man måste se till att ha tiken närvarande.
Nu kan man iof ta in dräktiga tikar (både lagligt och olagligt) särskilt små hundar är nog ganska lätta att få med sig. Men oftast verkar det vara kullar som köps upp.
Hur går det åt rätt håll? har du sett hur många blandrasannonser ser ut idag? Det finns i majoriteten inget som helst ansvar för hur man korsar, med vilka individer eller varför. Oftast inget ansvar för valparna efteråt heller.

Men köparna ÄR ju många gånger mer uppmärksamma och upplysta nu, det är det jag försöker säga. Det räcker inte alltid hela vägen men exemplet du tog upp med de där stackars svältande valparna i bakluckan existerar i princip inte. Det är ingen annan än andra handlare som köper hund på det viset - alltså blir det allt vanligare med förfalskade intyg eftersom det är något köparna gärna vill se. Jag förstår därmed helt och hållet den som inte godtar en papperskopia idag.

Jag ifrågasätter inte hur du väljer dina valpköpare, det är helt upp till dig. Jag ifrågasätter hur du verkar se på köpare i stort - som om det vore en jätteskillnad.
Jag skulle vilja säga att en papillon är minst lika krävande som en cavalier eller en mellanpudel... eller för all del en korsning däremellan, men det är min åsikt.

Men never mind, det börjar verkligen bli OT. Jag tyckte mest att din syn på det som förut var "bakluckehundar"och de människor som skulle kunna handla från liknande var förlegad. Det finns inte längre en marknad för den sortens handel i Sverige, så både köpare och försäljare får se till att ta mer ansvar tycker jag.
 
Men inavelns konsekvenser har inte bara med det att göra.

Kan kan inte titta mycket just i helgen, men du får gärna göra det så kan vi samla ihop en lista sen.

Det är just de där konsekvenserna som inte har med koncentrationen av anlag som jag är nyfiken på. Att rädsla är vanligare i raser där sådana anlag är utbredda är genetik på grundskolenivå, så det kan vi hoppa över.

Jag tänker inte leta, jag har ju ingen som helst aning om var "vetenskapen säger det", vilken/vilka studier det gäller eller vilka forskare som varit inblandande. En snabb sökning på termer som jag trodde kunde vara relevanta gav inget resultat. Det är därför jag inväntar att du presenterar en källa. Jag kan inte lägga tid på att jaga stöd för något du påstår.
 
@Scata
Ja, jag undrade vad eftersom jag var osäker på vad du menade. Jag ville försäkra mig om vad du menade av min antaganden. Jag upplever själv att det är en bra sak att fråga det innan jag svarar om jag inte är säker.
Men JA , igen, jag antog att du pratade om designeravel och tolkar det så nu också eftersom du frågar om raser.

Jag pratar visst om raser!
Jag har en Schapendoes, en Malinois och två Lunaliahundar. De är min familj , men jag äger också andra hundar och har avelskontrakt på många hundar eftersom jag bygger population, en stam med 3 grenar och de grenarna är icke SKK-reggade raser som avlas med öppen stambok och där intentionen är att fortsätta hålla stamboken öppen.
De tre grenarna/raserna heter:
Lunalia
Wendy
Ailanul
De är inga designerhundar, inte ihopsatta efter raskoncept, rasrecept såsom ex Labradoodle. Om de vore det, ja då skulle jag kunna säja det.
Jag avlar på egenskaper (exteriöra, mentala, medicinska) och det är olika vart de kommer ifrån...det är det som är min grej.
Jag tittar i vissa rasgrupper och det har jag redan förklarat i tråden. Om detta inte går att förstå, tänk då på att gener har ingen ras. Jag verkar inte kunna förklara det på ett sätt som du förstår.

Här är våra hundar. Du behöver absolut inte berätta vad du har för hundar bara för att jag frågar. Men jag berättar vad jag har för hundar, jag berättar vad jag heter. Så jo, jag berättar nog en hel del. Men som du sa...om vi ska gå närmre in på "ildikos hundar" så bör det ske någon annan stans. Jag har också frågat admin hur jag ska göra när jag får frågor om dem eftersom någon medlem eller två anser att jag gör reklam för dem ifall jag svarar.
 

Bifogade filer

  • Stormöte inför årets julkalender.JPG
    Stormöte inför årets julkalender.JPG
    208,2 KB · Visningar: 25
J

Varför upplever du att det är HAT (med versaler dessutom)?
Jag hatar inte. Jag svarar och jag frågar. Jag är ganska fyrkantig, kort och koncis - men det beror på att jag inte gillar ordväggar som inte säger så mycket, som lätt kan sammanfattas i 3 eller 4 meningar. (Nu menar faktiskt dina inlägg.)

Tips! Jag brukar råda de som inte läst så många av mina inlägg (eller träffat mig IRL) att läs det jag skriver med en neutral röst, endast de ord som är skrivna - inget annat! Jag menar, tror eller antar inget annat än de ord jag skriver - ordagrant.

P.s Så länge som du inte pratar raser, så varför ska någon annan?
Jo, men det upplever jag verkligen av flera av er. Inte bara du utan många av er.
Att man letar fel, svär som bara den, försöker dupera.
Flera gånger kommer det att jag luras, att jag på olika sätt säjer att mina hundar är "perfekta", att just det sättet jag utvärderar hundar på är mitt påhitt, plötsligt gäller det inte det som har gällt i alla tider, dvs att man avlat på hundar som passar ens önskemål och att man då får en viss typ av hundar.

Jag försöker verkligen läsa så ska du veta, men det är tydligt att man mest blir provocerad av det.
För allt jag skriver hittar någon fel på och så fort argumenten tryter så kommer det att jag luras osv, vilket är väldigt långt ifrån verkligheten. Jag knappt äger förmågan att luras faktiskt. När jag döljer saker så säjer jag att jag döljer saker.

Det är tydligt att det provocerar att någon tar saker i egna händer.,
Men jag vill faktiskt säja åt andra (det är fler som läser dessa trådar än skriver i dem ) att göra samma sak om man inte får stöd och hjälp av specialklubbarna att börja korsa in i den omfattningen som krävs. Att inte vänta så länge att det knappt går att bevara dem.
Mitt sätt var att börja om från början, det sättet är väldigt främmande förstår jag.,
Men det finns andra sätt som kanske känns mer nära. Bara man gör något man behöver också hinna skaffa sig den erfarenheten som krävs vad gäller att hantera stor diversitet. Den erfarenheten blir ju mindre och mindre inom SKK iom att hundarna man kombinerar blir mer och mer lika varandra.
 
Asså, jag begriper inte vad du pratar om längre. Diskussionen har flummat ut milsvid från mitt inlägg så jag väljer att inte göda dina sidospår.

Ja, eller så tar argumenten slut när du förstår att om 30 % av en population har en viss defekt i sin fenotyp så är det väldigt många som bär på det.
Så pass många att man för länge sedan borde tagit in nytt blod., Så pass många att man behöver plcoka bort allt vad konkurrensbedömningar heter så man kan koncentrera sig på det som är viktigt.
Så pass många att man ej med handen på hjärtat kan säja att man följer djurskyddslagen om man parar ihop två hundar av en sådan population.
Jag tror att du begriper.
 
Jo, men det upplever jag verkligen av flera av er. Inte bara du utan många av er.
Att man letar fel, svär som bara den, försöker dupera.
Flera gånger kommer det att jag luras, att jag på olika sätt säjer att mina hundar är "perfekta", att just det sättet jag utvärderar hundar på är mitt påhitt, plötsligt gäller det inte det som har gällt i alla tider, dvs att man avlat på hundar som passar ens önskemål och att man då får en viss typ av hundar.

Jag försöker verkligen läsa så ska du veta, men det är tydligt att man mest blir provocerad av det.
För allt jag skriver hittar någon fel på och så fort argumenten tryter så kommer det att jag luras osv, vilket är väldigt långt ifrån verkligheten. Jag knappt äger förmågan att luras faktiskt. När jag döljer saker så säjer jag att jag döljer saker.

Det är tydligt att det provocerar att någon tar saker i egna händer.,
Men jag vill faktiskt säja åt andra (det är fler som läser dessa trådar än skriver i dem ) att göra samma sak om man inte får stöd och hjälp av specialklubbarna att börja korsa in i den omfattningen som krävs. Att inte vänta så länge att det knappt går att bevara dem.
Mitt sätt var att börja om från början, det sättet är väldigt främmande förstår jag.,
Men det finns andra sätt som kanske känns mer nära. Bara man gör något man behöver också hinna skaffa sig den erfarenheten som krävs vad gäller att hantera stor diversitet. Den erfarenheten blir ju mindre och mindre inom SKK iom att hundarna man kombinerar blir mer och mer lika varandra.
Jag tror det som provocerar mest är när någon klappar sig på bröstet och anser sig sitta på mest kunskap och när andra inte håller med så är det för dem då inte förstår.

Jag gillar diskussioner på buke för de håller i regel hög klass och har stöd av källor.
Av de som verkligen har något att tillföra i diskussionen så har bara en angett källor, och det är inte du...

Om du vill skapa dig en egen typ av hund så för all del go for it, man kan vara en ansvarsfull uppfödare på många sätt.

Men att påpeka gång på gång att andra är oseriösa som håller sig till RAS dokument och liknande, drar ner diskussionen rejält. Det innebär INTE att den inte får ifrågasättas eller behöver förbättras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 785
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp