Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

shlubberdubb

Trådstartare
Min vallack är fullständigt skogstokig. Hemma på banan eller inne i ridhus på ridskolan, eller deras utebana är han super. Ute i skogen med annan häst är han super och går fram överallt. Ute i skogen ensam är han fullständigt omöjlig. Det går ett tag och sedan börjar han spinna runt, backa ner i diken, ut i terrängen, bryr sig inte om stockar, stenar, gropar, stubbar, rotvältar. Så länge han inte går framåt, vill säga. Backa går alldeles utmärkt! Hotar med att resa sig, hotar med att bocka, o.s.v. Hoppar jag av och fortsätter gå rundan så följar han med hur snällt som helst. Sitter jag upp efter en stund kan jag rida några hundra meter och så sätter han igpng igen.

Detta pågår ENBART om jag rider ut själv. Aldrig med sällskap. Sadel och tänder kollade. Det handlar heller inte om att han är rädd för saker i skogen utan helt enkelt att han inte vill lämna stallet ensam.

Hästen är fet som en gris och jag måste få honom i vettig form så jag måste ut med honom. Kan inte hålla på och nöta på ridbanan hela tiden (Som dessutom håller på och renoveras så den går inte att rida på alls just nu.

Jag planerar att tömköra honom imorgon. Ta en annan skogsrunda (jag lär få massa motion av detta) bara för att han ska gå före mig och inte följa och få tuffa på i täten. Kan det vara en vettig grej?

Funderar också på om jag skall ta honom som handhäst. kan ju ha longergjord på och inspänning. Syrrans ponny kan behöva få röra på sig han med och han är lätt att rida med en handhäst vid sidan. Kan det vara vettigt?

Tar tacksamt emot tips på andra varianter för en lösninga av detta.

Har liksom ingen att rida ut med nu.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min egen häst betedde sig som din. Han var 9 år när jag köpte honom och hade aldrig lärt sig gå själv, vilket resulterade i en väldigt osäker och nästan farlig häst på uteritterna. Han hade också en ovana att börja backa, ibland ner för djupa diken.

Jag började försiktigt. Gick ut och gick med hästen i grimma och grimskaft en hel vinter! Först korta turer och sedan längre. När han klarade det utan att stressa upp sig ledde jag honom med träns och sadel, och satt upp när vi vände och red hemåt (hästarna brukar ju inte ha några promlem med att gå mot stallet). NÄR hästen ändå började backa brukade jag först se till att försöka lugna ner honom. En stressad/nervös/rädd häst är 100 gånger jobbigare att nå fram till än en lugn. Ibland funkade det bra att backa honom förbi "det farliga".

Hur du ska göra med din häst har jag svårt att svara på eftersom alla hästar är så olika, och har olika "knappar"..
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min egen häst betedde sig som din. Han var 9 år när jag köpte honom och hade aldrig lärt sig gå själv, vilket resulterade i en väldigt osäker och nästan farlig häst på uteritterna. Han hade också en ovana att börja backa, ibland ner för djupa diken.

Han är 9 min med och har heller inte lärt sig gå ut själv. Vi har varit ute själv och det har gått aldeles utmärkt. Men så smäller det till och blir som idag. Gå i grimma, träns/sadel är inga som helst problem. Han följer mig till världens ände så länge jag går på backen bredvid/framför honom. Placerar jag honom lite framför mig börjar han stressa. Det är därför jag funderar på om tömkörnng ute vre en ide. Då måste han ju gå först.

Där jag har haft honom uppstallad förut under inridning fanns inte mycket ridvägar alls. En liten skrittur i villaområdet var ungefär allt. Han är en fullständigt dröm på ridbana och ridhus.

Tack för ditt inlägg. Att din var 9 när du tog över och hade dessa problem och lyckats arbeta bort dessa ger mig hopp om framtiden.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Självklart finns det hopp. :) Men det krävdes ju en hel del tålamod stundvis.

Stort lycka till!
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min var och är lite obekväm med att vara ute ensam. Vill helst ha sällskap.

Vi har i vart fall nästan helt löst problemet genom att tömköra. Lugnt och sansat och med ett körspö i min hand så att jag kan korrigera honom om han börajde hoppa åt sidan eller försöka backa undan. Jag lät honom stanna och stå men bakåt fick han inte gå. Till sist slutade han försöka helt. Nu går han fram för det allra mesta och är relativt trygg ute.

Jag tror att det handlar om lite dåligt självförtroende och lite osäkerhet helt enkelt. Det jag satsade på var att få honom över den tröskeln som handlade om att inte våga. Det har i vart fall gått bra hittills!
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min goding :devil: beter sig oxå så här särskilt om han stått lite.
Jag promernera mycket och då ska han gå lite framför mig jag
brukar gå vid skänkeln ungefä lr lite längre bak.
Och kommer vi till något läskit och han vill krypa in bakom matte ger jag mig inte han ska fram först. Tycker det funkar bra han blir lite modigare för varje dag.
Lycka till :)
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Schelin_j. Ja det är min tanke med att tömköra. Då måste han ju gå först och börjar han backa kan jag komma åt honom utan att riskera att jag åker av och han sticker hemåt. Han vet ju också om att om han hotar med att bråka så hoppar jag av. Därför jobbade jag på att han skulle tycka det var obekvämt och att han skulle gå fram i alla fall.

Novamin: Ja, när jag gick med honom så gick jag vid skänkeln. hade syrrans långa westerntyglar så hade ju ordentligt med spelrum för det.

Jag tror det handlar om en kombination osäkerhet och trots. Han vet precis vad han skall göra för att slippa jobba.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min :love: är 14 (haft honom i 7 år snart) och han gillar inte heller att gå ut själv, går super när jag går brevid-kan också tömköra utan problem.Åka iväg och rida i ridhus går också bra. Att rida själv däremot....fullständigt blockerad! Precis som din,backar, snurrar allt för att inte gå framåt.Bryr sig inte om det är diken bakom. Tror att det bottnar i en osäkerhet,att bli arg hjälper inte. Första året gick han i svansen på stallkompisen och vågade knappt se sig om,nu kan han gå först OM hon är med. Handlar mycket om att bygga upp förtroendet, de blir osäkra när man sitter på helt enkelt.
Lycka till med din !
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min häst var också "knäpp" i början. Med henne gällde det helt enkelt att bygga upp ett förtroende.
För hand har man alltid kunnat leda henne, även folk som hon inte känner, men just ridningen kräver lite tillit och ffa mycket LUGN.

Henne hjälpte det med att bara vänta ut henne, inte brusa upp, inte smacka, inte prata ingenting. Bara sitta och sen när hon slutat - BE henne gå framåt. Inte på ett "larvigt" sätt, utan på ett bestämt men vänligt sätt.
Dock har jag aldrig tillåtit att hon svänger runt eller går iväg någonstans. Det enda hon har fått göra är att backa, vill hon gå ner i ett dike eller backa in i ett träd är det upp till henne.
Sen har det varit viktigt att inte direkt störa henne. Vill hon backa så får hon backa helt enkelt.

Man skulle väl kunna säga att jag på sätt och vis har ignorerat beteendet, samtidigt som jag visat henne att jag går att lita på, att jag alltid varit lugn oavsett vad hon gjort.

Hon har inte ens haft en antydan till att göra något "dumt" de senaste åren.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Så som du skriver, Vita, gör jag när han verkligen visar rädsla. Jag väntar ut honom, driver uppmuntrande framåt när han börjar slappna av. Blir han skrämd så blir han oftast nyfiken samtidigt och vill verkligen se vad det är. Till slut går han fram och nosar, smakar och "tar" på det läskiga och sedan trippar han förbi. Ingen gång under sådana tillfällen hotar han med att resa sig eller bocka.

Här är det ingen varning på rädsla utan det bara spinner runt och går åt andra hållet. Vänder jag runt honom åt det håll jag vill så vänder han för att genast backa "hemåt" eller ner i diken. Driver jag framåt när han väl stannat backar han mer eller hotar att resa sig eller bocka. Det är mer ett "nä, nu tänker jag gå hem för nu vill jag inte vara med längre." Han är väldigt tydlig med sina signaler vad gäller rädsla, ilska, glädje, obehag, stress etc. Han är ganska enkel att läsa denna häst. Men inte enkel att förutse.

Ibland kan vi rida en hel runda utan tjafs. Andra gånger kommer vi knappt av stallplan.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Min häst var mycket osäker precis när jag köpt honom, och var inte sen med att vända på klacken i olika sammanhang för att komma hem i ljusets hastighet. Nu är han klockren i skogen, helt självständig. Jag tog mycket promenader i början eftersom jag inte hade någon sadel, och tömmade lite ute i skogen (med varierat resultat :angel:)

Hur länge har du haft din häst? Om ni precis har blivit partners kanske han är lite osäker på dig, sitt nya hem och så vidare?
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag har haft honom sedan han var föl. Har ridit in själv. Han är född på gården. Har ridit i dessa marker förut med honom, både i sällskap och ensam.

Fast jag hade med honom utomlands och red in där och vi hade noll ridvägar där. Mes bana och ridhus. Hemma igen i 1,5 år och har ridits ut och promenerats här. Faktiskt mest ut och knappt något på banan. Men det här spinnande och backandet sutade han med och nu har han börjat igen och mycket värre.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Säger som övriga- Tömkör! Sätt fart på honom- trava eller galoppera- markera. Han ska gå framåt. Skit i om det blir galopp- beröm.
Det är lite samma som att sitta på.

OM du rider med sällskap- rid först.

Hästen behöver inte vara rädd, utan bara inte har lust- vill hem till polarna.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Han är 9 min med och har heller inte lärt sig gå ut själv. Vi har varit ute själv och det har gått aldeles utmärkt. Men så smäller det till och blir som idag. Gå i grimma, träns/sadel är inga som helst problem. Han följer mig till världens ände så länge jag går på backen bredvid/framför honom. Placerar jag honom lite framför mig börjar han stressa. Det är därför jag funderar på om tömkörnng ute vre en ide. Då måste han ju gå först.

Där jag har haft honom uppstallad förut under inridning fanns inte mycket ridvägar alls. En liten skrittur i villaområdet var ungefär allt. Han är en fullständigt dröm på ridbana och ridhus.

Tack för ditt inlägg. Att din var 9 när du tog över och hade dessa problem och lyckats arbeta bort dessa ger mig hopp om framtiden.

Jag brukar alltid tömköra nya hästar innan jag rider ut på dem just för att lära dem att gå först och klara sig utan att hänga någon i svansen.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

så gjorde jag med min då nya 2½åring. Var van vid att kunna gå nära- oops.

Denna slog o var redan då 175- stor räckvidd.

när jag sen red in den-ute, så vill jag inte ha ngn ledare då hästen följer denne. Den ska från början lyssna på mig- rösten då i första hand.

Vid hästsällskap försöker jag redan från början att rida först- stärker självförtroendet. Red ut solokvist 3-e ggn. gick skitfint.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag vet inte om detta är ngt som passar dig och din häst. Men ibland så tror jag att det är bra att avdramatisera. Min nuvarande häst har jag ridit in ensam i skogen, Hon har alltid varit van vid att gå själv i skogen. Men i början stannade hon ibland. Jag brydde mig inte utan hoppade av och gick vid sidan om en stund. Nu kan jag rida henne vart som helst (inte just nu då hon hart haft fång men annars).

Jag hade alltså gåt vid sidan om och sedan ridit hem. Det viktigaste är kanske att få igång hästen så den rör på sig 8har läst annat du skrivit om hästen). Det är kanske viktigare att den kommer ut och får röra sig än hur det går till.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Ja, det är ju det. Han måste ut! Nu blev det ingen tömkörning idag. Kunde inte sova inatt så vaknade sent. Hovis varit här. Nu ska jag ut och longera i andra sommarhagen en stund. Får bli tömkörning imorgon.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Ja, det är ju det. Han måste ut! Nu blev det ingen tömkörning idag. Kunde inte sova inatt så vaknade sent. Hovis varit här. Nu ska jag ut och longera i andra sommarhagen en stund. Får bli tömkörning imorgon.

Lycka till!
det är svårt med dessa hästar som måste tappa i vikt.
Jag planerar att gå vid sidan om min. Det är kanske bra även för mig! :)
Hon tycker att det är mkt spännande i skogen efter att ha stått i en box i tre månader - var ganska trött efter dagens promenad, inte hon utan jag.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag hade en på boxvila i 6 veckor. Därefter låg hästen i hårdträning för en ny OS gren. 500 meter bocksprång på tid. Skickade medryttaren så det visslade om det.

Nuvarande pålle har inte bockat av någon - än. *ta i trä*
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Funkar han bra om han går först när du rider med sällskap?

Vad som hjälpte min häst var att rida samma runda flera gånger flera dar i sträck ( första gångerna gick jag rundan, sedan red jag sista biten, öakade successivt så jag kunde rida hela vägen) så han lärde sig att det inte var något farligt där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 436
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 154
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp