Bukefalos 28 år!

Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Böja halsen i sidled såpass att det blev obekvämt (då hade jag lärt in själva böjandet i lugn miljö innan så själva böjandet i sig inte blev som en bestraffning utan bara obekvämt).

Jag har jobbat med att böja i sidled i rent stretchande syfte. Tro mig när jag säger att hästf*n kan backa i det läget också. Eller så börjar han bara snurra på stället.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

När han börjar spinna och backa finns ingen förvarning. Det bara kommer. Det kan börja helt lugnt med att han sonika vänder och går åt andra hållet. Vänder jag honom åt det håll jag vill så bärjar han backa.

Vissa hästar är väldigt påhittiga när det gäller sånt.Funkar det inte att frysa fast då vänder man, funkar det inte att vända, ja då backar man, funkar det inte att backa då stegrar man sig, osv, att även om man "vinner" ena dagen kan hästen hitta på en ny lösning till nästa gång! :p
Därav att det är extra guld värt att försöka att -aldrig- göra det till en kamp mot hästen. Gör man det så blir det ofta bara värre i längden även om man kanske kan hantera det för stunden.

Självförtroendet kan man väl egentligen inte öva för mycket på? Fast att man kanske går vidare och gör lite sånt även från hästryggen under ordnade former när man har möjlighet.
När man är ute och rider är det ju knappast så att man tänker att om hästen tvekar på ett ställe går man förbi flera gånger tills hästen fått upp självförtroendet (utgår från mig själv! :o ) blir lätt att man blir glad att komma förbi snabbt och smärtfritt och man bara knatar vidare.
Nu tycker jag iofs inte det låter som dåligt självförtroende i det här fallet, men otrygghet borde ju bli ungefär samma sak i slutändan. NÅGON motivation lär den ju ha när den vill hem igen istället för att gå bortåt, är det inte smärta/obehag/smärtminne så borde otrygghet vara en vanlig orsak..
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag har jobbat med att böja i sidled i rent stretchande syfte. Tro mig när jag säger att hästf*n kan backa i det läget också. Eller så börjar han bara snurra på stället.

Det får mig att tänka på när en kursledare bett oss hålla hästarnas huvud stilla för att kunna få behandling. När det var stora hästar det var frågan om var det inte så lätt att hålla kvar huvudet, men kursledaren resonerade som så att gör man det jobbigt för dom genom att hänga kvar och slängas med så bör dom till slut bli trött! ;)
Även om den KAN backa i det läget så spelar ju inte det så stor roll. För det första så bör den ha lärt sig att du -vill- att den ska gå runt runt i en cirkel, följa tygeln, och satsa på att få den göra det givetvis, kanske lyckas man stundvis och stundvis inte (viktigt med säker yta att hålla till på som sagt), men för det andra lär det oavsett bli jobbigare att backa med halsen böjd. Har man ordentligt med tålamod och inte slutar förrän hästen börjat lägga pusslet på plats (målet i det här fallet kan vara så lite som att den åtminstone står stilla åt rätt håll, men att den verkligen verkar ha förstått poängen innan man slutar för dagen) lär det löna sig i längden.
Sen får man ju tänka på att det kan ta bra mycket längre tid att bryta en ovana än det tagit för hästen att skaffa sig den.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

NÅGON motivation lär den ju ha när den vill hem igen istället för att gå bortåt, är det inte smärta/obehag/smärtminne så borde otrygghet vara en vanlig orsak..

Motivationen består i ett väl uppbyggt hat och fobi för att vara ensam, samt en stor dos lathet och vetskap om att matte är en feg dressyrtant.

Missförstå mig rätt. Jag dyrkar hästen. Jag dyrkar marken och alla diken han backar sig igenom. Det finns inget som kan få mig att sälja honom. Ibland undrar jag vad jag gjort för att förtjäna en så bra häst.

Dock sitter jag ibland och misstänker att han kom i min väg för mina synders skull och att han är straffet.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Det där låter precis som min tok. :p Han är också helt lugn och fin och sen bara slåt det slint och han backar våldsamt bakåt utan förvarning eller tecken på stress. Han kan inte protestera litet, när han väl gör det gör han det stort och våldsamt, och lika snabbt går det över när matte lyckas övertala. Nordsvensk, så det är ganska mycket kraft i honom.

Däremot blir han sällan rädd när man inte rider. Brasor och traktorer rör honom inte i ryggen.

Jag tyckte iaf att det som gjorde mest nytta för hans del var att låta honom gå först i ett sällskap. Vid varje stopp väntade den andra hästen alltid bakom och gjorde ingen antydan att gå förbi det otäcka utan han stod bara tyst och lugnt och väntade tills min häst till slut gick förbi. Min häst var också orolig när han gick i eller intill skog. På öppna fält var han lugnare men i skogen kunde han explodera - däremot gick han fram överallt, genom vatten, trampade ner träd och klättrade över stock. Han var också 100% säker när det gällde trafik av alla slag. Men gick han på en väg med skogen intill blev han stel som en pinne. :D Så vi red i skogen med kompisen bakom. Hans självförtroende växte iom att han fick möta farorna på egen hand samtidigt som han hade en flock runt sig som agerade lugnt och nonchalant, och alltid fanns som stöd för honom.

Men det är förstås alltid olika. Hoppas ni får bukt med problemet snart. Jag tror det viktigaste är att inte jaga upp sig utan bara låta tiden gå och vänta ut. Inte göra någonting alls förrän hästen slutar stöka. Ge honom bara stöd och vägledning när han stannar upp och söker det, inte när han är blockerad och stökar runt.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

:bow::bow::bow::bow:

Tack för att du delar med dig. Du har gett mig hopp om livet. Imorgon lär jag vara ute i ett antal timmar. Traktorn (taskigt batteri) får stå på laddning medans jag sitter på en levande version av kopparmärra (de som kommer från göteborg vet vad jag menar) i något dike eller kalhygge eller telefonstolpe. Snart är ridbanan fixad så den går att använda igen. (Bara det flytspackelliknande underlaget torkar.)

Tack, jag hoppas verkligen att jag kan vara till hjälp. Jag vill höra uppdatering sen, funkar det för dig och blir bättre kan jag bistå med fler tips och hur man sen "spinner vidare" på framgången.
Rusta dig NOGA för att sitta i skogen som sagt, för det kommer kännas tröstlöst och du kommer säkert vara sugen på att gråta vredestårar av leda och frustration när du är inne på timme två tex. då är det lätt att tappa tålamodet och bli frestad att börja driva på hästen, men motstå det till varje pris! Ta med mobilen så ngn kan roa dig under tiden eller coacha dig ur frustrationen och vredestårarna (obs, använd hörsnäcka såklart så du har alla händer fria och kan hålla i dig när det bär av bakåt i kalhyggena : )
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Tack, jag hoppas verkligen att jag kan vara till hjälp. Jag vill höra uppdatering sen, funkar det för dig och blir bättre kan jag bistå med fler tips och hur man sen "spinner vidare" på framgången.
Rusta dig NOGA för att sitta i skogen som sagt, för det kommer kännas tröstlöst och du kommer säkert vara sugen på att gråta vredestårar av leda och frustration när du är inne på timme två tex. då är det lätt att tappa tålamodet och bli frestad att börja driva på hästen, men motstå det till varje pris! Ta med mobilen så ngn kan roa dig under tiden eller coacha dig ur frustrationen och vredestårarna (obs, använd hörsnäcka såklart så du har alla händer fria och kan hålla i dig när det bär av bakåt i kalhyggena : )
Mycket bra råd! :bow: Instämmer till fullo.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

KL

Jag skall pröva detta med att bara sitta och inget göra och vänta ut honom. Jag tror int det kommer handla om timmar för han är lite av ett bokstavsbarn och blir vansinnigt snabbt uttråkad.

Ett problem har dykt upp för dagen. jag är ensam hemma. Skulle jag flyga av så vill jag åtminståne att det finns någon inom några minuters avstånd. Det gör det inte nu. Så idag får det bli promenad, tömkörning eller longering.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

KL

Jag skall pröva detta med att bara sitta och inget göra och vänta ut honom. Jag tror int det kommer handla om timmar för han är lite av ett bokstavsbarn och blir vansinnigt snabbt uttråkad.

Ännu bättre!
Var då noga med, när du kommer till läget att han inte backar utan står stilla, att han verkligen har TRÅKIGT. Inte stå och vrida på huvudet, spana på fåglar, eller äta grankvistar osv. :angel: Rakt fram med huvudet bara och glo och ha TRÅKIGT. (men som sagt, om han är sån att om du försöker vända huvudet rakt och han tar det som en ursäkt att backa, så får du ju givetvis välja dina krig, du kan isåfall ta detta steg lite längre fram i avprogrammeringen : )
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Det där låter ju livsfarligt! :rofl:
Så länge det fungerar är det ju kanon, men jag känner en tjej som gjorde illa sig rejält när hon försökte rida på framåt med en sån som "står emot" på bortväg och kusen tokkastade sig bakåt istället så hon bröt bäckenet (eller något i den stilen, det var väldigt länge sen). Har jag råkat ut för själv men då var det på ridbana och landningen blev mjuk (det där att man driver kusen som redan står emot och "tittar" framåt så den kastar sig åt sidan istället).

Fast man lär ju ha hästen framför sig så att man inte ramlar av om den vänder eller liknande. Man kan ju inte sitta som en framåtlutad märla....

Jag har haft flera hästar som har varit "dumma" (i min värld finns inga dumma hästar) vid uteritt men efter ett tag har det inte varit något problem längre bara man är bestämd, lugn och viktigast av allt inte rädd själv. Min erfarenhet är att ju mer man håller i tyglarna dessto mera spänningar skapar man hos hästen, jag rider helst på halvlång tygel men med kontakt på sådana hästar. Sedan måste man givetvis vara flexibel och kunna ändra sig.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag håller med Totola i detta fallet, att rida på med full fart spelar ingen som helst roll om man har en häst som står emot och vill börja idiot backa. Du har inte en chans att förhindra det, ingen rår på en 600 kilos häst med sin egen råstyrka. På en sån häst triggas problemet och bakåt tänket om man försöker pressa på den med våld framåt. Inte en chans i helvetet som sagt, att man kan övertyga en sån häst att gå framåt genom vare sig fart eller försöka driva på.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag håller med Totola i detta fallet, att rida på med full fart spelar ingen som helst roll om man har en häst som står emot och vill börja idiot backa. Du har inte en chans att förhindra det, ingen rår på en 600 kilos häst med sin egen råstyrka. På en sån häst triggas problemet och bakåt tänket om man försöker pressa på den med våld framåt. Inte en chans i helvetet som sagt, att man kan övertyga en sån häst att gå framåt genom vare sig fart eller försöka driva på.

Ursäkta men VAR har jag skrivit något av detta???

Jag har haft X antal hästar hos mig som har varit "omöjliga, dumma", eller vad du vill kalla det och samtligas beteende har gått att lösa. Ibland snabbt och ibland har det tagit tid. Jag ger aldrig upp om det så skulle ta en hel/flera dag, jag slår INTE och jag sparkar INTE och jag skenar INTE. Bara för att jag skrev högre tempo så betyder väl inte det är galopp/sken eller slängtrav.
Jag berömmer önskvärt beteende och ignorerar oönskat beteende, thats it.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag har haft flera hästar som har varit "dumma" (i min värld finns inga dumma hästar) vid uteritt men efter ett tag har det inte varit något problem längre bara man är bestämd, lugn och viktigast av allt inte rädd själv. Min erfarenhet är att ju mer man håller i tyglarna dessto mera spänningar skapar man hos hästen, jag rider helst på halvlång tygel men med kontakt på sådana hästar. Sedan måste man givetvis vara flexibel och kunna ändra sig.
Jag instämmer med dig där. Även ang tygeln. En lätt hängande tygel är en god eftergift som är guld värd i såna här situationer. Att ta allt med ro är väldigt viktigt - både fysiskt och mentalt - när hästen blir upprörd.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Ursäkta men VAR har jag skrivit något av detta???

Jag har haft X antal hästar hos mig som har varit "omöjliga, dumma", eller vad du vill kalla det och samtligas beteende har gått att lösa. Ibland snabbt och ibland har det tagit tid. Jag ger aldrig upp om det så skulle ta en hel/flera dag, jag slår INTE och jag sparkar INTE och jag skenar INTE. Bara för att jag skrev högre tempo så betyder väl inte det är galopp/sken eller slängtrav.
Jag berömmer önskvärt beteende och ignorerar oönskat beteende, thats it.

Nu är jag förvirrad.
Du svarade på Totolas kommentar till rådet att rida på med fart ute, och att farten skulle "lösa" att en häst vill stå emot och backa ner i diken, åar, kalhyggen osv. DET var vad jag svarade på. Vart har jag skrivit att jag förutsätter galopp/sken/slängtrav? Det har väl inget att göra med saken, det jag skriver är att tempo hjälper inte ett dyft om en häst verkligen inte vill gå fram, du har INGET att sätta emot.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Delvis KL
Jag tycker nog att fart KAN göra skillnad. Den hinner inte hitta på så mkt.

Mrn man måste då ha satt upp den tidigare o inte själv vara spänd eller hålla i den. Ramen måste komma bakifrån utan att hamna i ngt frenetiskt klämmande som bara ger motsatt effekt- hästen tjurar ihop.

Farten kan man använda som stävjande- om flyktdjuret får springa förbi ett par ggr kan det sen gå hur bra som helst. Man attackerar det som den upplever som obehagligt. Sen måste man läsa av om den är livrädd eller istadig.

Sen håller jag helt med om hur vi påverkar med att ta tygeln så fort som man TROR att hästen ska hitta på ngt- var cool.

Visst kan man vänta ut den, men man kan oxå avleda den- ta en annan väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Sen håller jag helt med om hur vi påverkar med att ta tygeln så fort som man TROR att hästen ska hitta på ngt- var cool.


Håller hundra procent med. Jag har suttit på den här hästen när han dragit igenom grenar och fått rekylen i arslet. Sitta på bockande häst i nedförsback mitt skogen bland stenar och sly är INTE kul. Dessutom på lång tygel. Men det var bara att lugnt ta tygeln och be honom sluta och han la av.

Minuten senare hör jag ett illtjut från syrran "Jag kan inte STAAAAANNNAAAAA!!!!" och så drar hennes arab förbi i full kareta. Där satt jag också och skrittade på lång tygel. Ville inte stissa upp hästen genom att kasta mig efter tygeln så jag satt bara lugnt kvar beredd på att han kunde hoppa till.

"Men matte sa ju att det inte var farligt så då var det inte det", och han skrittade på helt lugnt. (Syrran fick stopp längre fram i en korsning.)

Men det där med att rida på med lite fart för att han inte ska stanna: :rofl::rofl::rofl:

Den här pållen kan tvärnita utan förvarning och är man inte med på noterna får man greppa nackstycket och öronen för att hålla sig kvar. Annars är rådet ypperligt.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Om man kan mönstret- bockar den- håll upp huvudet- samma med nitande häst.
det gäller att vara snabb vettu;)
Reser den sig- ha fart eller vänd .
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag instämmer med dig där. Även ang tygeln. En lätt hängande tygel är en god eftergift som är guld värd i såna här situationer. Att ta allt med ro är väldigt viktigt - både fysiskt och mentalt - när hästen blir upprörd.

Då är vi nu på samma planet...:)
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Fast det där är ju i det HÄR skedet, dvs att han står och står. Just nu har han ju befäst övertag och vet att han vinner - du hoppar av osv.

Det tog mig 1,5 timme stående i skogen första gången. Sen kortare och kortare. Poängen är att du INTE ska lägga till skänkeln, dra i tygeln eller svänga, eller göra NÅGOT där han vinner, han ska stå och ha dödens tråkigt tills han själv gör en ansats att gå fram. då rider man på och låtsas som det regnat, och stannar och backar han igen gör man om det. De är inte dumma, de inser snart att det är trist när ingen tar strid och de blir själva om att leva runt och dumma sig. samt att det är trevligare att gå fram. men som sagt, man kan få sitta LÄNGE i skogen i början, men i min erfarenhet är det väl värt den tiden, resultat mässigt.

ta med en tidning, cigaretter, en god bok, vad som helst : ) och sitt och vissla och lyssna på fågelsången.


Men vad gör man om hon backar eller kastar sig åt sidan här då? Ska man inte skänkla eller försöka driva henne framåt då?

Jag har nämligen en häst, haflinger 8 år, som också håller på sådär.
Det går jätte bra att rida ut när vi har sällskap.
Men såfort jag sitter på, blir hon så osäker. Hon stannar för saker hon aldrig regerat på med sällskap. Hon stannar, backar ner i diken, kastar sig och sticker hem.
Jag har aldrig hoppat av och gett mig när hon gjort såhär, någon gång har jag vänt hem efter att ha stått still/backat ner i diken i två timmar.
Men ska jag hoppa av och leda förbi det "läskiga" i sånna här situationer?

Ursäkta trådkap!
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

För att förstå hästar måste man tänka på att en häst är ett flockdjur och bytesdjur, inställt på att fly vid fara. I en flock har olika hästar olika position och rang.
Jag såg en bra film om hästar för flera år sen där man berättade att ju fler hästar det är i en flock, ju lugnare är individerna i den. Det beror på att alla hästar har olika funktioner i flocken och kan dela på uppgifterna. Jag tror det är så, en ensam häst i det vilda är rätt så utsatt! Man får aldrig glömma att hästen har sina gener, som vi ofta glömmer och t o m bestraffar den för.

När vi sitter på ryggen på en häst så "finns" man inte på samma sätt som om man står på marken. Det enda som sitter på ryggen i vilt tillstånd är rovdjur, och bara det är ju häftigt att vi kan lära dom att vi (som ju är rovdjur också) kan sitta på dom utan att det är farligt.

Vissa hästar verkar vara födda till "vaktposter" och svara på fara före alla andra. När de blir ensamma och inte har någon flock att varna eller få stöd i kanske det är så att de vill springa hem till sin flock, för att varna den eller söka skydd i den, kanske få bekräftat av andra hästar om det är farligt eller inte. Vaktposten verkar inte vara den som avgör om det är farligt eller ej, bara att det kan vara en fara å färde.
Detta är bara en teori, som grundar sig på mina erfarenheter och egna erfarenheter.
Vad tror ni andra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 533
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 206
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp