Omöjlig shettis

C

carina

jag har en shettis på foder som är 2 år,jag har haft henne i 1 år.Jag har gjort det mesta jag läst mej till i NH för att hon ska få förtroende för mej.Nästan varje gång jag går ut i hagen så går hon mot mej med öronen bakåt och när hon kommer fram försöker hon bitas,när hon provat det så vänder hon sej blixtsnabbt om och försöker sparka,även om jag ska lägga ut hö.Hon kan gå till anfall och hoppa lite på bakbenen innan hon försöker bita.Jag vet att någon har varit dum och slagit henne några gånger som litet föl,men det borde ju ha hjälpt med min träning nu tycker jag.Om någon annan skulle gå in i hagen så jagar hon dom med både tänder och bak.Jag har försökt att strunta i henne när hon går till anfall och höja axlarna och gå emot henne men det blir bara ännu värre.Har provat att ha ett spö med mej men det är hon inte det minsta rädd för.Vad ska jag göra för att få henne till en snäll och kelen shettis nu är hon ju riktigt elak.tacksam för svar.
 
oj det der lät inge roligt.
om du har jobbat lenge med henne så verkar det som hon har förstått hur hon skall fortsätta,
hon är faktisk din ledare nu vad man förstår på hur du skriver,det gälder att du får ledarskap över henne,gör som med hästprat,om du har möjlighet,longera henne löst,jaga henne rundt med ett rep,stanna några minuter och se om hon aksepterar dig,vid att sänka huvudet och smaka med läpparna,gör hon inte det så fortsätt ett tag till.
dette kan ta flera dagar då det låter som hon är stark i psyket.dette kallas att prata med hästen/(ponnien.
gör som så også karnsje att du hittar ställen som hon är rädd för,eller inte gillar,led henne dit och jobba henne igjennom det,från backen,då lär hon sig att du är med henne oansätt när hon är rädd,och hon kommer underfund ,med att du faktisk inte vill henne nått illa,men hjälper henne och skyddar henne som en ledare skall göra.
lycka till,hoppas du får flera synspunktar på dette.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp