Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Kan även tillägga att han är väldigt mjuk och känslig i sättet och ganska lättstörd om något är runt omkring, även om han bara hör något ljud en bit bort kan han bli helt blockerad en bra stund :/
 
Ja det är lite det jag funderar på , att han helt enkelt inte ser någon mening med att aktivera hjärnan ?
Han kanske inte tycker dina övningar är meningsfulla. Han kanske behöver mer intressanta utmaningar för att engagera sig. Och att ständigt nöta något man redan visat att man kan är väldigt tråkigt.

Lite som med hästar. Först framåtbjudning, därefter samling.
 
Ja det är lite det jag funderar på , att han helt enkelt inte ser någon mening med att aktivera hjärnan ?
Att han inte har det behovet ?
Dock så lär han sig saker till sist , men det tar tid, och om jag jämför med min Shih tzu så lär sig Shih tzu i snitt dubbelt så fort :)
Och när han väl lärt sig något , så glömmer han det totalt när han är trött i huvudet , han orkar en stund , sen försvinner han upp i det blå :)
Aldrig haft en sån här hund innan , är det vanligt /normalt ??
Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.
Tycker att du generellt låter lite nedlåtande angående hunden, att han är trög, "förståndshandikappad" och skulle ha svårt att koncentera sig när det lika gärna kan handla om att du/det du gör med honom inte är intressant för honom. Det blir monotont och långtråkigt helt enkelt.

Ja det är helt normalt att hundar har olika personligheter och finner nöje i helt olika saker.
 
Han kanske inte tycker dina övningar är meningsfulla. Han kanske behöver mer intressanta utmaningar för att engagera sig. Och att ständigt nöta något man redan visat att man kan är väldigt tråkigt.

Lite som med hästar. Först framåtbjudning, därefter samling.
Vad tror
Ja nej nöta samma gör vi inte :)
Det var bara slalomet jag använde det ordet till, då vi kör agility ofta och hinderna ju är desamma.
Jag har försökt att göra korta roliga aktiviter med honom.
Idag tex fick han söka en kotte jag tog i och sen kastade iväg en bit.
Han orkade 2 gånger :)

Tidigare under dagen försökte jag lära honom tricket skäms , vilket han inte alls kopplade ,inte ens i närheten av att förstå trots klicker och beröm, medan Shih tzu lärde sig det på fem försök sen satt det.

Vad tror du skulle vara intressanta övningar för honom ?
Min fantasi står still , känns som jag provat allt men han blir aldrig eld och lågor över något :)
 
Han kanske förstår, men inte tycker det är meningsfullt?

Ligger en rätt viktig poäng i detta ur träningsperspektiv.

Ts, hur glad är hunden i olika belöningar? Har du något som är riktigt bra? Jag märker tydligt på min hund vilka moment i rallyn som är rejält värderade och vilka som inte är lika viktiga och det kan jag se tillbaka till vad jag oftast använder för belöning när vi tränar momentet i isolerade situationer.

När jag bytte belöning (och placering) när vi tränar slalom har jag fått mycket bättre resultat.

Så fråga dig, är lönen värd mödan för hunden?


Tillägg: att hunden tröttnade på att söka kottar efter två skick säger egentligen ganska lite om hunden för mig utan snarare att belöningen är för dålig. Min hund kan söka kottar i timmar om det innebär att får variera mellan att kampa/mörda leksak/äta korv men skulle kunna tröttna efter två ggr om det var torrfoder/verbalbelöning/fysiskbelöning
 
Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.
Tycker att du generellt låter lite nedlåtande angående hunden, att han är trög, "förståndshandikappad" och skulle ha svårt att koncentera sig när det lika gärna kan handla om att du/det du gör med honom inte är intressant för honom. Det blir monotont och långtråkigt helt enkelt.

Ja det är helt normalt att hundar har olika personligheter och finner nöje i helt olika saker.
Ja det är säkert som du säger, jag hade så stora förväntningar på en aktiv hund så jag är nog besviken helt enkelt :/
 
Ligger en rätt viktig poäng i detta ur träningsperspektiv.

Ts, hur glad är hunden i olika belöningar? Har du något som är riktigt bra? Jag märker tydligt på min hund vilka moment i rallyn som är rejält värderade och vilka som inte är lika viktiga och det kan jag se tillbaka till vad jag oftast använder för belöning när vi tränar momentet i isolerade situationer.

När jag bytte belöning (och placering) när vi tränar slalom har jag fått mycket bättre resultat.

Så fråga dig, är lönen värd mödan för hunden?
Ja här tar du uppe en mycket bra fråga !!
Han är en bollidiot eftersom förra ägarna aktiverade honom genom bollkastning...
Så när han får belönas med bollen blir han som mest uthållig.
Dock så blir han samtidigt stressad och fixerad, så det är en svår balansgång.
Jag brukar använda korv och köttbullar som träningsgodis ,allt för att få igång honom.
Och det går sådär.
När jag har ex levergodis går ALLT i slowmotion , så ju bättre belöning ju mer fart får jag på honom, dock endå inte så som jag hade hoppats.
Och det är absolut inte hans fel att jag inte provade honom mer innan köpet , det borde jag gjort.
Jag var okunnig och trodde automatiskt en aktiv blandras skulle vilja träna självmant.
 
Nu är ni väl ändå lite väl tetiga och flyger TS i strupen för ingen anledning alls. Ni får det att låta som hon inte tycker om sin hund. Jag tycker det verkar vara en klok hundägare som försöker ge sin hund ett bra liv.
Jag håller med om att han borde gås igenom av fysio för att utesluta smärta.
Hundar kan ju vara "tröga" om dom är ointresserade.
Vi hade ju två lika gamla helsyskon. Den ena gick som en klocka i spår, den andra kan inte koncentrera sig alls och vi får börja om med sökruta varje gång för att hon ska begripa vad hon ska göra. Jag brukar säga att hon är korkad. Vilket hon inte är. Hon har bara inte så stor drivkraft vad gäller spår.
 
Ja här tar du uppe en mycket bra fråga !!
Han är en bollidiot eftersom förra ägarna aktiverade honom genom bollkastning...
Så när han får belönas med bollen blir han som mest uthållig.
Dock så blir han samtidigt stressad och fixerad, så det är en svår balansgång.
Jag brukar använda korv och köttbullar som träningsgodis ,allt för att få igång honom.
Och det går sådär.
När jag har ex levergodis går ALLT i slowmotion , så ju bättre belöning ju mer fart får jag på honom, dock endå inte så som jag hade hoppats.
Och det är absolut inte hans fel att jag inte provade honom mer innan köpet , det borde jag gjort.
Jag var okunnig och trodde automatiskt en aktiv blandras skulle vilja träna självmant.

Då hade jag använt boll och godis som belöning. Jag har själv ofta både och för att reglera min hund i nivå. Godis dämpar och leksak drar upp så kanske börja experimentera lite med hur du kan använda de olika belöningarna för att få fram önskvärt beteende? Gillar din lilla hund boll/leksak? Använd de mot varann genom att när den stora segnar i träningen, platsa den och lattja med den lilla istället för att bygga upp värdet av att få vara med dig och dig får man vara med om man är med på noterna.

Tycker dock som flera påtalat att du ska kolla igenom honom först. Men sen hade nog jag experimenterat med belöning och att värdera upp dig.
 
Idag tex fick han söka en kotte jag tog i och sen kastade iväg en bit.
Han orkade 2 gånger :)

Här är ju frågan, orkade han inte (då är han nog inte frisk för den orken bör hunden ha om den klarar promenader runt huset..) eller tröttnade han mentalt efter 2 gånger? Jag har haft malamute som hade ungefär den motivationen för enklare moment, sen ledsnade hon för att hon blev uttråkad. Likadant lejonet på min avatar som var väldigt duktig på att verka lat men minsann kunde köra på järnet om hon tyckte det var kul (tyvärr hade vi inte alltid samma uppfattning om "kul" :cautious::D)

Lycka till med hunden!
 
Han kanske tvärtom är för "smart". Han kanske tycker trick är skittråkigt och ser inte meningen med det. Samma med att cykla, då får man ju inte upptäcka världen, bara rakt fram i samma tempo.
Jag har en kines som är lite speciell. Hon älskar att springa, snabbt ska det gå. Är hon lös så drar hon race fram och tillbaka. Cykla tänker hon dock inte göra. Då får jag nästan dra med henne.
Likadant med vissa saker som bara inte passar för stunden. Hon kan "ligg" t.ex. men är underlaget fel så tänker hon inte lägga sig. Det tog ett tag innan jag själv fattade det så nu ber jag inte om ligg på en grusplan, eller fuktigt gräs. Där hade ju många trott att hon var korkad, men hon vill bara inte ligga obekvämt.
När vi var på klickerkurs var hon superduktig, tills hon tröttnade. Det visade hon genom att vägra äta godiset jag hade med. Ingen belöning=ingen mer träning. Min andra hund visade det genom att tappa fokus helt enkelt, men fröken protesterade på ett annat sätt.

Din hund kanske inte vill samma saker som dig helt enkelt. Eller har egna tankar och idéer om vad som är roligt och värt att anstränga sig för. Då behöver ju du räkna ut vad som är roligt, eller hur man gör det roligt. Han kanske kan slalomen kanonbra, men skiter i det ibland för det är tråkigt eller inte värt det.
 
Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.
Tycker att du generellt låter lite nedlåtande angående hunden, att han är trög, "förståndshandikappad" och skulle ha svårt att koncentera sig när det lika gärna kan handla om att du/det du gör med honom inte är intressant för honom. Det blir monotont och långtråkigt helt enkelt.

Ja det är helt normalt att hundar har olika personligheter och finner nöje i helt olika saker.
:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Har tränat lite med en en som har en golden/BC korsning, enligt mig en väldigt seg hund. Gör det den ska men saknar tryck och intensitet. Så din hund är knappast unik. Sen är det knappast så att ALLA BC är så extremt träningsvilliga/lättmotiverade.

Låter som du har flera områden som hämmar din hund i träningen. Du skriver att den är lättstörd och inte kan fortsätta att arbeta sen. Låter för mig som den är osäker/rädd, Ljud/skotträdd?. Har själv en hund som lätt blir belastad i olika miljöer och det är pissjobbigt när han låser sig. Rädsla är något som kan hämma arbetsförmågan enormt. Svårt att göra något åt men genom att ligga steget före så kan man iaf minska risken för att låsningarna uppstår. Läsa hunden hela tiden.

Sen belöningarna, du måste ha något hunden vill jobba för. Är det bollen den vill ha, ta fram regler kring bollen så det går att använda den som belöning utan att hunden flippar ur. Vill hunden verkligen ha belöningen borde fokuset på att lösa uppgiften bli större, men vissa hundar har svårare att behålla fokuset på en och samma uppgift en längre stund. Jag har börjar jobba med att min lektokiga hund måste fokusera några sekunder på mig innan han får belöningen. Aldrig ok att ta den innan signal och den ska släppas på kommando. Släpper han bra blir ibland belöningen att få ta leksaken igen. Märker stor skillnad redan, mycket mindre stress.

En duktig instruktör kan nog ge massor med tips. Men det är ok att omplacera en hund för att man inte funkar i träningen, tycker jag. Hunden kan säkert få ett bra hem om den är okomplicerad i övrigt. Sen är det alltid ett säkrare kort att köpa renras, särskilt när man vill träna med hunden, eftersom det är lättare att förutspå hur hunden kommer bli. Men visst kan man gå på en nit där också (jag har en).
 
Tänkte på en som showade på agility på någon större hästtävling, hunden stannade och skällde på matte - som sprang slalom och kröp i tunnlarna. Den där balansbrädan fick matte göra om för hon hoppade av för tidigt mm.
Undrar om det började med att hunden inte ville tro. Rolig föreställning var det i alla fall!
 
Tycker folk är lite onödigt hårda på vissa ställen i tråden..

Hade jag haft en sällskapshund redan och köpt en till hund för att jag ville ha mer hund att träna och den visar sig vara mindre träningssugen än sällskapshunden hade jag faktiskt också varit besviken. Tänker bara på mitt senaste köp. Hade bruksschäfern varit sådär som du beskriver. "Trög", ofokuserad, lätt till stress, lågt föremålsintresse (kan ta ett grässtrå som leksak och belöning) så hade jag tyckt att det var väldigt tråkigt.

Men, det är tyvärr ofta så när man inte avlar på arbetsegenskaperna på arbetande raser eller korsningar. Jag tycker ofta det ploppar fram hundar som har svårt till fokus, lätt till stress och i vissa fall rädslor när man försöker avla fram lightvarianter. Korsningar är ju tyvärr inte direkt avlade på de bästa hundarna. Väldigt sällan iaf. Men jag förstår din frustration, även om du nog skulle pluggat mer inför hundköpet. Men det är ju bara till att erkänna sitt misstag (vilket du verkar göra) och antingen omplacera till ett bättre passande hem. Eller skaffa en till hund. Eller leva med de man har. Det är absolut inte fult att omplacera om man inte passar ihop med hunden. Man ska ju förhoppningsvis leva ihop med den i 10-15 år.

Jag tipsar dock om att köpa en renrasig hund från BRA linjer nästa gång.
 
Nu är ni väl ändå lite väl tetiga och flyger TS i strupen för ingen anledning alls. Ni får det att låta som hon inte tycker om sin hund. Jag tycker det verkar vara en klok hundägare som försöker ge sin hund ett bra liv.
Jag håller med om att han borde gås igenom av fysio för att utesluta smärta.
Hundar kan ju vara "tröga" om dom är ointresserade.
Vi hade ju två lika gamla helsyskon. Den ena gick som en klocka i spår, den andra kan inte koncentrera sig alls och vi får börja om med sökruta varje gång för att hon ska begripa vad hon ska göra. Jag brukar säga att hon är korkad. Vilket hon inte är. Hon har bara inte så stor drivkraft vad gäller spår.
Ja det verkar som vissa hundar tyvärr helt enkelt saknar det där riktiga drivet.
Min hund verkar inte tycka något är riktigt roligt , förutom då att stresskasta boll, vilket jag undviker :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 300
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 992
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 645
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp