Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Bordercollies (om det nu hade varit det) lär sig blixtsnabbt, men det innebär inte att de är lätta att träna. Intelligenta hundar ställer högre krav på föraren.
Absolut det förstår jag , dock upplever jag bordercollie som en ras som behöver aktiveras och jag upplever min hund som att han inte BEHÖVER något direkt aktivitet för att må bra. Annat än långpromenad och lukta runt och kasta boll om han fått välja!! :)
 
Då hade jag använt boll och godis som belöning. Jag har själv ofta både och för att reglera min hund i nivå. Godis dämpar och leksak drar upp så kanske börja experimentera lite med hur du kan använda de olika belöningarna för att få fram önskvärt beteende? Gillar din lilla hund boll/leksak? Använd de mot varann genom att när den stora segnar i träningen, platsa den och lattja med den lilla istället för att bygga upp värdet av att få vara med dig och dig får man vara med om man är med på noterna.

Tycker dock som flera påtalat att du ska kolla igenom honom först. Men sen hade nog jag experimenterat med belöning och att värdera upp dig.
Ja vet du ,jag använde ditt tips igår!
Jag har en liten agilitybana här hemma precis där jag har bilen parkerad så jag körde ett kortkort pass med Herren sen släppte jag in honom i bilen när han var som mest taggad. Och så körde jag med lillhunden en stund och han vaar faktiskt något mer pigg när jag släppte ut honom sedan.
Avundsjuka kanske är hans bästa träningskort :D

Dock tog jag bara 2 korta övningar och slutade innan han tappade intresset här med och kastade boll som belöning.
 
Ja fysiskt orkar han åtminstone :)
Men icke mentalt !!
Första försöket är han lite taggad och hittar kotten relativt fort.
Gång 2 segar han runt och hittar den till slut , och försöker jag igen går det inte alls!
Här är ju frågan, orkade han inte (då är han nog inte frisk för den orken bör hunden ha om den klarar promenader runt huset..) eller tröttnade han mentalt efter 2 gånger? Jag har haft malamute som hade ungefär den motivationen för enklare moment, sen ledsnade hon för att hon blev uttråkad. Likadant lejonet på min avatar som var väldigt duktig på att verka lat men minsann kunde köra på järnet om hon tyckte det var kul (tyvärr hade vi inte alltid samma uppfattning om "kul" :cautious::D)

Lycka till med hunden!
a
 
Han kanske tvärtom är för "smart". Han kanske tycker trick är skittråkigt och ser inte meningen med det. Samma med att cykla, då får man ju inte upptäcka världen, bara rakt fram i samma tempo.
Jag har en kines som är lite speciell. Hon älskar att springa, snabbt ska det gå. Är hon lös så drar hon race fram och tillbaka. Cykla tänker hon dock inte göra. Då får jag nästan dra med henne.
Likadant med vissa saker som bara inte passar för stunden. Hon kan "ligg" t.ex. men är underlaget fel så tänker hon inte lägga sig. Det tog ett tag innan jag själv fattade det så nu ber jag inte om ligg på en grusplan, eller fuktigt gräs. Där hade ju många trott att hon var korkad, men hon vill bara inte ligga obekvämt.
När vi var på klickerkurs var hon superduktig, tills hon tröttnade. Det visade hon genom att vägra äta godiset jag hade med. Ingen belöning=ingen mer träning. Min andra hund visade det genom att tappa fokus helt enkelt, men fröken protesterade på ett annat sätt.

Din hund kanske inte vill samma saker som dig helt enkelt. Eller har egna tankar och idéer om vad som är roligt och värt att anstränga sig för. Då behöver ju du räkna ut vad som är roligt, eller hur man gör det roligt. Han kanske kan slalomen kanonbra, men skiter i det ibland för det är tråkigt eller inte värt det.
Kan mycket väl vara så här , tyvärr :/
Tvärtemot vad jag ville ha i en hund :)
 
Har tränat lite med en en som har en golden/BC korsning, enligt mig en väldigt seg hund. Gör det den ska men saknar tryck och intensitet. Så din hund är knappast unik. Sen är det knappast så att ALLA BC är så extremt träningsvilliga/lättmotiverade.

Låter som du har flera områden som hämmar din hund i träningen. Du skriver att den är lättstörd och inte kan fortsätta att arbeta sen. Låter för mig som den är osäker/rädd, Ljud/skotträdd?. Har själv en hund som lätt blir belastad i olika miljöer och det är pissjobbigt när han låser sig. Rädsla är något som kan hämma arbetsförmågan enormt. Svårt att göra något åt men genom att ligga steget före så kan man iaf minska risken för att låsningarna uppstår. Läsa hunden hela tiden.

Sen belöningarna, du måste ha något hunden vill jobba för. Är det bollen den vill ha, ta fram regler kring bollen så det går att använda den som belöning utan att hunden flippar ur. Vill hunden verkligen ha belöningen borde fokuset på att lösa uppgiften bli större, men vissa hundar har svårare att behålla fokuset på en och samma uppgift en längre stund. Jag har börjar jobba med att min lektokiga hund måste fokusera några sekunder på mig innan han får belöningen. Aldrig ok att ta den innan signal och den ska släppas på kommando. Släpper han bra blir ibland belöningen att få ta leksaken igen. Märker stor skillnad redan, mycket mindre stress.

En duktig instruktör kan nog ge massor med tips. Men det är ok att omplacera en hund för att man inte funkar i träningen, tycker jag. Hunden kan säkert få ett bra hem om den är okomplicerad i övrigt. Sen är det alltid ett säkrare kort att köpa renras, särskilt när man vill träna med hunden, eftersom det är lättare att förutspå hur hunden kommer bli. Men visst kan man gå på en nit där också (jag har en).
Ja men precis som du säger, han saknar drivet jag sökte i en hund !!
Ljudkänslig är han , ljudrädd skulle jag till och med säga.
Tex att träna på klubben är inte ett dugg lätt , skäller en hund på en annan plan blir han totalt blockad oavsett om vi håller på med det roligaste han vet-bollen.
Om någon annan tränar brevid är han också svår att behålla kontakten med.
Jag kanske låter hård men jag ville ha den typen av hund som krävde att få arbeta och som såg arbetet som belöning bara det.
Tack för ditt svar :)
 
Tycker folk är lite onödigt hårda på vissa ställen i tråden..

Hade jag haft en sällskapshund redan och köpt en till hund för att jag ville ha mer hund att träna och den visar sig vara mindre träningssugen än sällskapshunden hade jag faktiskt också varit besviken. Tänker bara på mitt senaste köp. Hade bruksschäfern varit sådär som du beskriver. "Trög", ofokuserad, lätt till stress, lågt föremålsintresse (kan ta ett grässtrå som leksak och belöning) så hade jag tyckt att det var väldigt tråkigt.

Men, det är tyvärr ofta så när man inte avlar på arbetsegenskaperna på arbetande raser eller korsningar. Jag tycker ofta det ploppar fram hundar som har svårt till fokus, lätt till stress och i vissa fall rädslor när man försöker avla fram lightvarianter. Korsningar är ju tyvärr inte direkt avlade på de bästa hundarna. Väldigt sällan iaf. Men jag förstår din frustration, även om du nog skulle pluggat mer inför hundköpet. Men det är ju bara till att erkänna sitt misstag (vilket du verkar göra) och antingen omplacera till ett bättre passande hem. Eller skaffa en till hund. Eller leva med de man har. Det är absolut inte fult att omplacera om man inte passar ihop med hunden. Man ska ju förhoppningsvis leva ihop med den i 10-15 år.

Jag tipsar dock om att köpa en renrasig hund från BRA linjer nästa gång.
Ja exakt , jag har redan en sällskapshund , som faktiskt är mer lätttränad än Herren i fråga.
Och det blev helt fel!
Som du säger så ville jag ha den typen av hund som kan jobba just för den tycker det är så kul och behöver det.
Inte en hund man får tjata och lirka för att få ett kort pass med.
Ja nu står jag i valet och kvalet mellan att köpa en till hund och ha kvar den gamla också eller omplacera.
Och jag är livrädd för omplacering.
Här där jag bor tex lever de allra flesta hundar skettråkiga liv. De står i sin trädgård och får komma ut på en kortare koppelpromenad.
Känns som många hundägare i samhället lever så med sina hundar.
Även om han är loj vill han få ut och gå på olika platser.
Min granne tex går alltid samma runda med sin schäferblandning , varenda dag :/
 
Har ni något rastips till mig ?
Har kollat bland annat på kelpie , bra storlek ,päls och motor :)
Shapendoes verkar bra också .
 
Har ni något rastips till mig ?
Har kollat bland annat på kelpie , bra storlek ,päls och motor :)
Shapendoes verkar bra också .

Australian kelpie kan nog funka om du även är intresserad av lite bruksarbete (personspår, sök eller liknande) eller lydnad. Skulle inte rekommendera att köra agility som enda träningsformen utöver fysisk aktivering pga. den höga stressnivån i det, jag tycker de behöver lite mer sansad aktivering också.

Jag har två stycken hanar, de är raka motsatserna men båda gillar fysisk aktivitet. Den ena har lite sociala rädslor och är även känslig för en del ljud, det är inte kul. Han är lite svårmotiverad och lydnaden har jag i princip lagt ner. Agility funkar men det är svårt att få han att verkligen ta i och hålla en hög fart, han backar gärna av. Den andra har en enorm arbetsmotor och är extremt lättbelönad. Han slutar nog inte jobba någonsin om jag inte pausar. Han är dock väldigt lugn inne och i vardagen. Han har också sina brister men inget som påverkar arbetslusten.

Jag skulle verkligen råda att läsa på noga, sätta sig in i MH och MT-resultat, röntgenresultat mm. innan man köper en kelpie. Det är en ganska spretig ras mentalt och till viss del hälsomässigt. Det finns även en del som är svårare att motivera och lite "segare". Statistik går att få från rasklubben och finns till viss del på hemsidan.

Shapendoes upplever jag som lite mer clowniga, lite svårare att fokusera och lite mindre motor än kelpies. Sen vet jag inte hur de har det med rädslor mm. Men de verkar smidiga (förutom pälsen) och följsamma.
 
Absolut det förstår jag , dock upplever jag bordercollie som en ras som behöver aktiveras och jag upplever min hund som att han inte BEHÖVER något direkt aktivitet för att må bra. Annat än långpromenad och lukta runt och kasta boll om han fått välja!! :)
Fast det är ju det som är grejen. Du köpte en blandras med eventuellt lite BC i (mamman var väl oreggad om jag inte minns fel och har således föräldrar som inte funkat i arbete, d.v.s. fixat minst ett VP). Att då jämföra med en renrasig BC blir helt skevt.

Personligen hade jag nog testat fler aktiviteter och sett om någon passade hunden bättre, exempelvis spår som är så himla roligt :up:, och sett över belöningarna.
 
Ja men precis som du säger, han saknar drivet jag sökte i en hund !!
Ljudkänslig är han , ljudrädd skulle jag till och med säga.
Tex att träna på klubben är inte ett dugg lätt , skäller en hund på en annan plan blir han totalt blockad oavsett om vi håller på med det roligaste han vet-bollen.
Om någon annan tränar brevid är han också svår att behålla kontakten med.
Jag kanske låter hård men jag ville ha den typen av hund som krävde att få arbeta och som såg arbetet som belöning bara det.
Tack för ditt svar :)
Men vad är det som säger att hunden inte kan bli det du vill om du lär känna hunden och hjälper hunden att komma över rädslorna och osäkerheten som uppenbart tar mycket energi för den?

Min instruktör tog sej an en vuxen omplacering som var en bc som var väldigt ljudrädd och osäker och kunde inte fokusera alls i varken lydnad eller nånting. Han var vid skjutbanor och lekte och vande hunden i flera månader tills hunden faktiskt kunde slappna av och fokusera på honon trots skotten och annan störelse. Såfort hunden kom över rädslan och osäkerheten så kom hunden snabbt upp i elitklass i lydnad, tog inte alls lång tid och hunden orkade med mentalt väldigt mycket.

Vill man ha en färdig hund som inte man behöver arbeta med får man nog kolla upp hunden innan man tar den och inte bara gå på raserna.
 
Omplacera! Det ska vara roligt att träna hund, och det är det med en hund som vill. Jag tror inte att din hund är"för smart". Mina kloka hundar har alltid engagerat sig till 100% även i de enklaste uppgifter för en torrfoderkula som belöning.

Har din hund inga andra svagheter än ljudberördhet och brist på arbetsintresse finns förutsättningar för en lyckad flytt. Betona behovet av fysisk aktivitet. Det finns folk som söker promenadsällskap, eller en hund som följer med på ridturer och körturer.
 
Fast det är ju det som är grejen. Du köpte en blandras med eventuellt lite BC i (mamman var väl oreggad om jag inte minns fel och har således föräldrar som inte funkat i arbete, d.v.s. fixat minst ett VP). Att då jämföra med en renrasig BC blir helt skevt.

Personligen hade jag nog testat fler aktiviteter och sett om någon passade hunden bättre, exempelvis spår som är så himla roligt :up:, och sett över belöningarna.

Bordercollies (om det nu hade varit det) lär sig blixtsnabbt, men det innebär inte att de är lätta att träna. Intelligenta hundar ställer högre krav på föraren.

Jag svarade på denna texten angående border collies, och syftade då på att min hund INTE är en renrasig border collie i mitt svar :)
Spår har vi inte provat då jag helt enkelt inte känner mig säker på hur man gör.
Men jag har funderat på att följa med en kompis och spåra nu i veckan faktiskt.
 
Australian kelpie kan nog funka om du även är intresserad av lite bruksarbete (personspår, sök eller liknande) eller lydnad. Skulle inte rekommendera att köra agility som enda träningsformen utöver fysisk aktivering pga. den höga stressnivån i det, jag tycker de behöver lite mer sansad aktivering också.

Jag har två stycken hanar, de är raka motsatserna men båda gillar fysisk aktivitet. Den ena har lite sociala rädslor och är även känslig för en del ljud, det är inte kul. Han är lite svårmotiverad och lydnaden har jag i princip lagt ner. Agility funkar men det är svårt att få han att verkligen ta i och hålla en hög fart, han backar gärna av. Den andra har en enorm arbetsmotor och är extremt lättbelönad. Han slutar nog inte jobba någonsin om jag inte pausar. Han är dock väldigt lugn inne och i vardagen. Han har också sina brister men inget som påverkar arbetslusten.

Jag skulle verkligen råda att läsa på noga, sätta sig in i MH och MT-resultat, röntgenresultat mm. innan man köper en kelpie. Det är en ganska spretig ras mentalt och till viss del hälsomässigt. Det finns även en del som är svårare att motivera och lite "segare". Statistik går att få från rasklubben och finns till viss del på hemsidan.

Shapendoes upplever jag som lite mer clowniga, lite svårare att fokusera och lite mindre motor än kelpies. Sen vet jag inte hur de har det med rädslor mm. Men de verkar smidiga (förutom pälsen) och följsamma.
Ja kelpie känns som nummer ett , dom är även otroligt fina hundar i perfekt storlek.
Ska ta och läsa på lite mer om dom.
Jag vill gärna köra lydnad , har kört upp till klass 2 med min förra hund men det var nog 10 år sedan nu, men det tyckte jag var roligt som komplement till agility.
Jag gick en hel del kurser med henne och hon var så mycket enklare på alla vis just inom träningen , men betydligt svårare i vardagen.
Spår och sök tycker jag är intressant , men har ingen riktig erfarenhet.
Har dock en vän som kör spår med sina hundar och hon vill gärna att vi följer med.
Men i ärlighetens namn tror jag just bruks kommer bli mer då och då och fokus på agility och lydnad och vardagsaktivering.(sånt man inte behöver vara flera personer för )
Passar en kelpie för det eller kräver dom mera bruks ?

Jag körde även skidor med min förra hund ,då hon fullkomligt älskade all form av motion.
Så en hund som skulle gilla lite lättare drag och springa brevid cykel skulle vara toppen.
Då jag gärna varierar motionen istället för att bara gå varje dag :)
 
Men vad är det som säger att hunden inte kan bli det du vill om du lär känna hunden och hjälper hunden att komma över rädslorna och osäkerheten som uppenbart tar mycket energi för den?

Min instruktör tog sej an en vuxen omplacering som var en bc som var väldigt ljudrädd och osäker och kunde inte fokusera alls i varken lydnad eller nånting. Han var vid skjutbanor och lekte och vande hunden i flera månader tills hunden faktiskt kunde slappna av och fokusera på honon trots skotten och annan störelse. Såfort hunden kom över rädslan och osäkerheten så kom hunden snabbt upp i elitklass i lydnad, tog inte alls lång tid och hunden orkade med mentalt väldigt mycket.

Vill man ha en färdig hund som inte man behöver arbeta med får man nog kolla upp hunden innan man tar den och inte bara gå på raserna.
Det är inget som säger det annat än min egen känsla av att han helt enkelt inte vill alternativt har ont på något vis.
Jag kanske låter dum på något vis nu men jag hade hellre haft en hund som var stökig i vardagen ex hundmötesproblem än en hund som är svår att motivera till att träna.
Jag ska kolla upp om han har ont någonstans och försöka gå någon kurs i höst och se om det går att få upp motivationen hos honom , annars är tankarna på en annan hund.
Här hemma stör ingenting ,inga ljud utifrån eller liknande då vi bor enskilt men endå så har han svårt att koncentrera sig och lära in saker.

Som igår tex när jag försökte lära honom ett nytt trick då satt vi helt ensamma på golvet i lugn och ro med gott godis , men han lärde sig endå inte. Han kopplar liksom inte. Trots massor av försök. Och jag jämför med min Shih tzu som endå är en Shih tzu inget ont om rasen i sig. Men hon lär sig saker på en bråkdel av tiden han tar på sig.
 
Omplacera! Det ska vara roligt att träna hund, och det är det med en hund som vill. Jag tror inte att din hund är"för smart". Mina kloka hundar har alltid engagerat sig till 100% även i de enklaste uppgifter för en torrfoderkula som belöning.

Har din hund inga andra svagheter än ljudberördhet och brist på arbetsintresse finns förutsättningar för en lyckad flytt. Betona behovet av fysisk aktivitet. Det finns folk som söker promenadsällskap, eller en hund som följer med på ridturer och körturer.
Nej han har inga andra problem , egentligen är det ju inga problem att inte vilja träna heller på det sättet.
Han är lydig ,lyssnar , lyhörd, går fint att ha lös då han håller sig nära, han drar inte ett dugg i koppel, han funkar med allt och alla, snäll glad och otroligt trevlig i all hantering.

Så för någon som bara vill ha en promenad och myskompis är han en perfekt hund.
 
Det är inget som säger det annat än min egen känsla av att han helt enkelt inte vill alternativt har ont på något vis.
Jag kanske låter dum på något vis nu men jag hade hellre haft en hund som var stökig i vardagen ex hundmötesproblem än en hund som är svår att motivera till att träna.
Jag ska kolla upp om han har ont någonstans och försöka gå någon kurs i höst och se om det går att få upp motivationen hos honom , annars är tankarna på en annan hund.
Här hemma stör ingenting ,inga ljud utifrån eller liknande då vi bor enskilt men endå så har han svårt att koncentrera sig och lära in saker.

Som igår tex när jag försökte lära honom ett nytt trick då satt vi helt ensamma på golvet i lugn och ro med gott godis , men han lärde sig endå inte. Han kopplar liksom inte. Trots massor av försök. Och jag jämför med min Shih tzu som endå är en Shih tzu inget ont om rasen i sig. Men hon lär sig saker på en bråkdel av tiden han tar på sig.

Jag väntar spänt på att se när det kommer någon insikt i att du som tränare kan ha en roll i hur hundens motivation och inlärningsförmåga yttrar sig.

Du kallar hellre hunden för efterbliven än funderar över din roll i det hela?
 
Jag väntar spänt på att se när det kommer någon insikt i att du som tränare kan ha en roll i hur hundens motivation och inlärningsförmåga yttrar sig.

Du kallar hellre hunden för efterbliven än funderar över din roll i det hela?
Jag bad dig sluta kommentar -kan du respektera det ?:)
Dina kommentarer upplever jag enbart otrevliga och tillför ingenting , du hjälper varken hunden eller mig på något vis.
Det enda du tillför är dålig stämning i en övrigt mycket trevlig tråd, fått extremt många bra svar och tankar av alla andra här, undantaget är du som bara slänger in en elak kommentar här och där.
 
Senast ändrad:
Fick en tilsnäsning att jag kallade hunden efterbliven. Och den frågan var helt seriöst ställd av mig. Jag undrar faktiskt om det finns möjlighet att det kan vara så. En vän till mig hade en hund som påminde lite om min fast värre och den hunden kunde aldrig lära sig sitt till hundra procent. Det fungerade ibland och andra gånger var hunden helt oförstående inför ordet och det var annars en hund som gjorde allt för godis. Dock blev denna hund bara ett år gammal och fick tas bort pga diverse kroppsliga fel.
Andra hundar behandlade även den här hunden annorlunda. Så frågan om en hund kan vara en aning förståndshandikappad var en seriös fråga och inte att trycka ner min hund på något vis.
Jag söker bara förklaringar till hans ovilja :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 423
Senast: lilstar
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 300
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 992
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 645
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp