Omplacera igen?

Bukefalos 30 år!

Sen är inte skvaller alla gånger rätt väg, nu kommer jag väl bli bannad men på vissa hundar räcker ett bestämt nej och knäppa med fingrarna och visa att nu går vi vidare och inte bryr oss och belöning efter det.

Ibland känns det som när något är populärt ska alla träna det på alla hundar.
Givetvis är det så. Nu gav jag ett tips på hur man kan kicka igång skvallerträning eftersom TS uttryckte att det var svårt.

Hunden måste få utlopp för den fysiska delen för att klara av den mentala. Att arbeta med det mentala på en fysiskt frustrerad hund är att arbeta i ständig uppförsbacke utan målgång.

Många gånger fungerar det som du beskriver, man måste ha en viss ponus för att göra det, hunden får inte ha kommit i för långt i sitt beteende heller. Hunden ska kunna vara trygg och känna att människan har koll och tar besluten. Tyvärr har jag mött flera av den rasen som har samma problem vilket är en tråkig utveckling i aveln.
Jag jobbade under en period med en tjej och hennes amstaff som reagerade på allt. Hemma hos mig gjorde den inget alls. Hon var en väldigt mjuk och härlig människa. Så jag sa åt henne att sätta på musik i lurarna och lyssna på kraftfull musik som gjorde att hon kände sig stark och oövervinnerlig. Eftersom musiken ändrade hennes sinnestämning ändrade den också hennes energi från orolig till bestämd och hunden kunde ta till sig korrigeringen bättre och utfallen slutade. Ofta hamnar man ju till slut i en osäker loop där man vet att hunden kommer reagera, hunden känner av det och reagerar.

Har du någon gång provat att bestämd säga åt hunden att vi bryr oss inte om allting runtomkring utan nu går vi och sen belöning efter det?
Skvaller är bra men det är också mycket ansvar för hunden.
Yes det har jag testat innan skvaller. Och det blev nästan värre. Har även testat att lugnt prata och säga typ " det är lugnt, hen får vara där, vi går hit, oj har du sett där" osv. Men det är svår när. Han liksom zoonar ut långt innan reaktion. Väldigt doftfixerad också.

Givetvis är det så. Nu gav jag ett tips på hur man kan kicka igång skvallerträning eftersom TS uttryckte att det var svårt.

Hunden måste få utlopp för den fysiska delen för att klara av den mentala. Att arbeta med det mentala på en fysiskt frustrerad hund är att arbeta i ständig uppförsbacke utan målgång.

Många gånger fungerar det som du beskriver, man måste ha en viss ponus för att göra det, hunden får inte ha kommit i för långt i sitt beteende heller. Hunden ska kunna vara trygg och känna att människan har koll och tar besluten. Tyvärr har jag mött flera av den rasen som har samma problem vilket är en tråkig utveckling i aveln.
Jag jobbade under en period med en tjej och hennes amstaff som reagerade på allt. Hemma hos mig gjorde den inget alls. Hon var en väldigt mjuk och härlig människa. Så jag sa åt henne att sätta på musik i lurarna och lyssna på kraftfull musik som gjorde att hon kände sig stark och oövervinnerlig. Eftersom musiken ändrade hennes sinnestämning ändrade den också hennes energi från orolig till bestämd och hunden kunde ta till sig korrigeringen bättre och utfallen slutade. Ofta hamnar man ju till slut i en osäker loop där man vet att hunden kommer reagera, hunden känner av det och reagerar.
Ja det är nog en av dom vanligaste anledningarna till utfall att ägaren hamnar i en loop av oro.

Yes det har jag testat innan skvaller. Och det blev nästan värre. Har även testat att lugnt prata och säga typ " det är lugnt, hen får vara där, vi går hit, oj har du sett där" osv. Men det är svår när. Han liksom zoonar ut långt innan reaktion. Väldigt doftfixerad också.
Har uppfödaren tränar kontakt och följsamhet överhuvudtaget undrar jag då?

Annars får du nog börja där samt låta hunden blåsa ur sig fysiskt först som @EmmaW skriver.

Har uppfödaren tränar kontakt och följsamhet överhuvudtaget undrar jag då?

Annars får du nog börja där samt låta hunden blåsa ur sig fysiskt först som @EmmaW skriver.
Det låter mest som en hund med dålig mentalitet, vilket väl inte är helt ovanligt hos portugiserna.

@Hakanbrakan har ni kontakt med uppfödaren? Tänker att med tanke på att det är en foderhund(?) så är det ju viktigt att hen vet om detta och inte använder honom i avel..

Ja du behöver hitta något knep att fånga honom innan han zoonar ut.
Vad tror du om att gå ett gäng helt vanliga vardagslydnadskurser som hålls utomhus?

En fundering, du skriver att hunden är uppväxt på landet men betyder det att uppfödaren aldrig varit i stan med hunden?

Jag bor långt ute på landet och liksom alla andra jag känner som bor långt ute på landet med hund så är vi i stan flera gånger i veckan ändå.

Han har bott hos en familj efter uppfödareen som bodde i skogen. Kom in till stan någon gång i månaden ungefär och fick nosa runt. Men inget mer än så vad jag vet.

Dock är han utställd och har varit i miljöer med mycket folk, hundar och rörelse vilket gjorde att jag kände mig trygg i att ta hem honom till mig. Trodde aldrig att han skulle visa den här typen av utmaning.

Det låter mest som en hund med dålig mentalitet, vilket väl inte är helt ovanligt hos portugiserna.

@Hakanbrakan har ni kontakt med uppfödaren? Tänker att med tanke på att det är en foderhund(?) så är det ju viktigt att hen vet om detta och inte använder honom i avel..
Ja svag mentalitet eller helt otränad tänker jag.

Han har bott hos en familj efter uppfödareen som bodde i skogen. Kom in till stan någon gång i månaden ungefär och fick nosa runt. Men inget mer än så vad jag vet.

Dock är han utställd och har varit i miljöer med mycket folk, hundar och rörelse vilket gjorde att jag kände mig trygg i att ta hem honom till mig. Trodde aldrig att han skulle visa den här typen av utmaning.
Okej det känns ju lite som dom lagt krokben för honom då, att bara hålls i skogen är inget bra. Hundar behöver miljöträning också.

Att han funkar på utställning är inget konstigt antagligen stängde han bara av där för det var för mycket intryck.

Hunden ska inte behöva vara tränad för att klara miljön. Att den är otränad skulle väl mest vara att den inte kan gå i koppel etc, inte att den blir rädd.
Ja jag håller med dig i sak men inom många raser är det så att att hunden behöver miljötränas mycket som valp och unghund.
Kan handla om raser med mycket vakt också.

Jag har kontakt med uppfödaren och hen är införstådd med de utmaningar jag brottas med.

Jag vet inte hur jag ska tänka kring dålig mentalitet då han är BPH testad med bra resultat som visar på god mentalitet. Dock är det gjort för ca 2 år sedan, när H var 1 år. Kan mentalitet ändras så pass på den tiden?

Jag har kontakt med uppfödaren och hen är införstådd med de utmaningar jag brottas med.

Jag vet inte hur jag ska tänka kring dålig mentalitet då han är BPH testad med bra resultat som visar på god mentalitet. Dock är det gjort för ca 2 år sedan, när H var 1 år. Kan mentalitet ändras så pass på den tiden?
BPH testar inte alla situationer tyvärr, men det är ju möjligt att tendenserna syns där. Svårt att att säga utan att se protokollet själv. Men ja, mentaliteten kan ändras - ffa rädslor kan öka med ålder.

Det här med miljöträning är ett intressant ämne. Då vissa raser och individer funkar klockrent utan träning alls medans andra faktiskt behöver lite träning.
Skiljer sig även åt mellan individer är min erfarenhet.
Min ena hund är en som som funkar i alla nya miljöer på sekunden medans min andra gärna vill känna in en ny plats och nya människor.
Ingen av dom har dock dålig mentalitet och har gjort bph med normal resultat för rasen.

En spaniel upplevs ju många gånger som en hund man kan sätta vartsomhelst och dom bara är vänliga men hur ofta är deras vänlighet inte ett sätt att maskera eventuell oro?
En cane Corso som genast vaktar nya platser har den också dåligt psyke?

Ja mycket händer i 3 års åldern är min erfarenhet. Det är då dom blir vuxna på riktigt.

Ja jag håller med dig i sak men inom många raser är det så att att hunden behöver miljötränas mycket som valp och unghund.
Kan handla om raser med mycket vakt också.
Ja, alltså. Miljöträning är viktigt men jag tycker det är dumt att man normaliserar den här typen av beteende och säger att det kan vara pga dålig miljöträning som unghund. Det ska inte vara så oavsett liksom.

Hämtade själv min dobbis i Frankrike som 10 månaders, han har mest varit på landet med - han har noll problem med stan ändå. (och han vaktar satan i det 😅 )

Ja du behöver hitta något knep att fånga honom innan han zoonar ut.
Vad tror du om att gå ett gäng helt vanliga vardagslydnadskurser som hålls utomhus?
Jag hade det som ursprungsplan när han kom till mig för att vi skulle bli synkade och komma framåt. Men eftersom han reagerar som han gör även på långt avstånd också ser jag det som svårt att kunna gå någon kurs i grupp. Privatkurs finns ju som alternativ såklart.

Ja, alltså. Miljöträning är viktigt men jag tycker det är dumt att man normaliserar den här typen av beteende och säger att det kan vara pga dålig miljöträning som unghund. Det ska inte vara så oavsett liksom.

Hämtade själv min dobbis i Frankrike som 10 månaders, han har mest varit på landet med - han har noll problem med stan ändå. (och han vaktar satan i det 😅 )
Men finns det någon ras överhuvudtaget där det inte finns individer som behöver miljötränas för att fungera?

Jag hade det som ursprungsplan när han kom till mig för att vi skulle bli synkade och komma framåt. Men eftersom han reagerar som han gör även på långt avstånd också ser jag det som svårt att kunna gå någon kurs i grupp. Privatkurs finns ju som alternativ såklart.
Jag tänker precis tvärtom en kurs med andra deltagare är det bästa, du får träna under kontrollerade former och han kommer nästan med all säkerhet inte göra utfall hela kursen speciellt inte mot slutet när han är trött och har känt in dom andra hundarna.
Jag hade testat :)

Googlade på rasen för att vara säker på att det var den jag tänkte på och fick Google erbjöd denna beskrivning 😅
Temperament
Intelligent, Foglig, Lydig, Impulsiv, Grälsjuk, Modig
Grälsjuk liksom? O_o😅

En granne i huset har en lagotto, inte samma ras men jag får lite samma känsla. En vaktande hund som egentligen behöver mera arbete och fysisk stimulans än vad man tror samt som passar mera erfarna hundägare. Jag tror även att den mentala delen har glidit lite i aveln.

Liknande trådar

• Vad avgör om hundar blir vänner?
  • Hund och ekonomi?
  • Övertrött unghund
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn