Givetvis är det så. Nu gav jag ett tips på hur man kan kicka igång skvallerträning eftersom TS uttryckte att det var svårt.Sen är inte skvaller alla gånger rätt väg, nu kommer jag väl bli bannad men på vissa hundar räcker ett bestämt nej och knäppa med fingrarna och visa att nu går vi vidare och inte bryr oss och belöning efter det.
Ibland känns det som när något är populärt ska alla träna det på alla hundar.
Hunden måste få utlopp för den fysiska delen för att klara av den mentala. Att arbeta med det mentala på en fysiskt frustrerad hund är att arbeta i ständig uppförsbacke utan målgång.
Många gånger fungerar det som du beskriver, man måste ha en viss ponus för att göra det, hunden får inte ha kommit i för långt i sitt beteende heller. Hunden ska kunna vara trygg och känna att människan har koll och tar besluten. Tyvärr har jag mött flera av den rasen som har samma problem vilket är en tråkig utveckling i aveln.
Jag jobbade under en period med en tjej och hennes amstaff som reagerade på allt. Hemma hos mig gjorde den inget alls. Hon var en väldigt mjuk och härlig människa. Så jag sa åt henne att sätta på musik i lurarna och lyssna på kraftfull musik som gjorde att hon kände sig stark och oövervinnerlig. Eftersom musiken ändrade hennes sinnestämning ändrade den också hennes energi från orolig till bestämd och hunden kunde ta till sig korrigeringen bättre och utfallen slutade. Ofta hamnar man ju till slut i en osäker loop där man vet att hunden kommer reagera, hunden känner av det och reagerar.