Omplacering av 2st hundar som är 12år gamla

Bukefalos 30 år!

Jättechans eller inte så tycker jag inte riktigt att man gör så - jobb går liksom inte före allting annat i min värld om det inte är en fråga om att kunna ha tak över huvudet och mat på bordet. Men utlandsjobb är ju sällan av den karaktären utan gäller ju oftast som du säger att ha möjlighet att "ta en chans" att förbättra karriären, uppleva något annat, lära sig något nytt osv. Säkert väldigt trevliga och nyttiga saker men inget man gör (tycker jag då) på bekostnad av två av sina familjemedlemmar.

Och jag tycker det är mer oproblematiskt att avliva än att omplacera. Man kan hamna i olika typer av situationer som gör att man anser det bästa är att låta dem somna in. Jag ser inget problem med det. Jag ser snarare ett problem med att folk omplacerar gamla hästar och hundar istället för att avliva vilket jag kan tycka är ett mer korrekt beslut.

Jag tycker det är snällare mot dem än alternativet omplacering. Beroende på vad man ska jobba med och var är det kanske ok att ta med, annars inte. Men jag kan inte säga att jag till varje pris hade satt mitt liv på paus om min hund var 12.

Och som kan bli väldigt dyra i drift - täcker en försäkring särskilt mycket till så gamla hundar?

Dessutom har de, om jag förstått rätt, levt tillsammans hela livet? Då är det bättre om de får fortsätta så, tills de en dag får vandra vidare tillsammans. Det rör sig ju knappast om många år. :heart
Försäkringen täcker inte mindre bara för att de blir gamla? Eller ja livförsäkringen försvinner men vårdbiten är ju samma. Fast man utnyttjar den mer och behöver ha koll på maxbelopp.

Alla hundar är inte supertighta trots att de lever ihop, jag hade inte tagit bort gamla hunden nr 2 av princip utan det får man ju avgöra från fall till fall (ingen av mina har varit ett sådant fall).

Och jag tycker det är mer oproblematiskt att avliva än att omplacera. Man kan hamna i olika typer av situationer som gör att man anser det bästa är att låta dem somna in. Jag ser inget problem med det. Jag ser snarare ett problem med att folk omplacerar gamla hästar och hundar istället för att avliva vilket jag kan tycka är ett mer korrekt beslut.

Jag tycker det är snällare mot dem än alternativet omplacering. Beroende på vad man ska jobba med och var är det kanske ok att ta med, annars inte. Men jag kan inte säga att jag till varje pris hade satt mitt liv på paus om min hund var 12.
Ja alltså - det jag i första hand argumenterar MOT är den tänkta omplaceringen. Men tycker väl också att det är lite osmakligt även att avliva bara för att man fått ett nytt coolt jobb utomlands....

Jag har haft flera möjligheter till "coola utlandsjobb" när jag haft hund och andra husdjur, i länder där det inte varit aktuellt att ta med djur. Det är inte ett alternativ jag ens överväger. Så länge djuren finns och jag valt att ta in dem som familjemedlemmar så finns jag där för dem så länge jag anser att jag kan ge dem ett fullgott liv.

Omplacering pga orsaker som att hunden hade haft det bättre med någon annan är en annan sak. Men överväger man att göra sig av med sina hundar pga en sådan anledning kanske de ändå inte har det så bra med er?

Jag har haft flera möjligheter till "coola utlandsjobb" när jag haft hund och andra husdjur, i länder där det inte varit aktuellt att ta med djur. Det är inte ett alternativ jag ens överväger. Så länge djuren finns och jag valt att ta in dem som familjemedlemmar så finns jag där för dem så länge jag anser att jag kan ge dem ett fullgott liv.

Omplacering pga orsaker som att hunden hade haft det bättre med någon annan är en annan sak. Men överväger man att göra sig av med sina hundar pga en sådan anledning kanske de ändå inte har det så bra med er?

Det är väl en onödigt hård slutsats?

Alternativet för mig hade varit att ta bort dem hellre än omplacera. De är gamla om än pigga, skulle inte omplacera.
Nä så sant, och ta bort dem pga av utomlands näe, då får det vara och de stannar med oss tills de går av pinnen. Var tvungen att fråga, är dock osäker på sådant.😎👌🏻

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tror att om du hade läst på Bukefalos förut hade du kunnat förstå vad du skulle få för svar. Oavsett det: det är lite orimligt att tänka sig att man ska omplacera tolvåriga tandlösa hundar, men om man vill göra det ändå kanske man börjar i nån grupp för dem som är intresserade av den typ av hundar som det är. Jag ser att det t.ex. finns en "pomapoo"-grupp på FB, du kanske borde höra där?

Och absolut kontakta kenneln, om det finns en.
Visst hade jag kunnat läsa på denna sida, men det är trots allt en spörsmålsvägg och kände då för lite mer positiva svar. Fb litar jag NOLL PÅ men smaken e som baken sägs det.

Ja alltså - det jag i första hand argumenterar MOT är den tänkta omplaceringen. Men tycker väl också att det är lite osmakligt även att avliva bara för att man fått ett nytt coolt jobb utomlands....
Avliva kommer inte ens på tal om, inte i detta fall och coolt jobb är det dock inte snarare hårt jobb. Men fattar vad du menar.

Kan man inte omplacera gamla hundar inom familjen tar man bort dem tycker jag.
Jag hade inte pausat mitt liv för så gamla hundar, men jag hade samtidigt försökt skjuta på flytten så länge som möjligt.
Jag tycker det beror på hundens hälsa.
När mina tanter varit tolv och tretton har de varit som vilken vanlig hund som helst i princip och jag hade aldrig kunnat med att avliva dem för någon prioritering Jag ville göra som inte var nödvändig. De har verkligen inte varit skröpliga seniorer i den åldern. Jag hade absolut pausat alla planer som inte fungerat med dem.

Jag tycker det beror på hundens hälsa.
När mina tanter varit tolv och tretton har de varit som vilken vanlig hund som helst i princip och jag hade aldrig kunnat med att avliva dem för någon prioritering Jag ville göra som inte var nödvändig. De har verkligen inte varit skröpliga seniorer i den åldern. Jag hade absolut pausat alla planer som inte fungerat med dem.
Jag håller med. För mig är de seniora åren de finaste man har tillsammans. Är hunden så skruttig att det handlar om några månader uppskattningsvis, så kan det kanske kvitta. Men är den fräsch handlar det ju om år som man går miste om.

Försäkringen täcker inte mindre bara för att de blir gamla? Eller ja livförsäkringen försvinner men vårdbiten är ju samma. Fast man utnyttjar den mer och behöver ha koll på maxbelopp.

Alla hundar är inte supertighta trots att de lever ihop, jag hade inte tagit bort gamla hunden nr 2 av princip utan det får man ju avgöra från fall till fall (ingen av mina har varit ett sådant fall).
Beror på försäkring och försäkringsbolag.

(Det var nämligen någon på FB nu för några dagar sedan som hade hunden försäkrad hos If och inte hade märkt att de tar bort 5000 kr per år av maxbeloppet från året att de fyller 7 år. Så hos veterinären med en 10-15 årig tik med livmoderinflammation var det inte särskilt mycket kvar av försäkringsbeloppet (hade troligtvis 60K ursprungligen). Och ja, läser man i deras villkor står det att det är det som gäller om man har fast självrisk hos dem (vilket väl dock inte är möjligt att teckna längre, men det finns ju äldre hundar med den försäkringen))

Beror på försäkring och försäkringsbolag.

(Det var nämligen någon på FB nu för några dagar sedan som hade hunden försäkrad hos If och inte hade märkt att de tar bort 5000 kr per år av maxbeloppet från året att de fyller 7 år. Så hos veterinären med en 10-15 årig tik med livmoderinflammation var det inte särskilt mycket kvar av försäkringsbeloppet (hade troligtvis 60K ursprungligen). Och ja, läser man i deras villkor står det att det är det som gäller om man har fast självrisk hos dem (vilket väl dock inte är möjligt att teckna längre, men det finns ju äldre hundar med den försäkringen))
Premien har ju en tendens att skjuta i höjden med åldern också. Jag har sagt upp försäkringen på mina när de nått en viss ålder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka