Munkorg har vi provat. Det har ökat spänningen och inte alltid sitter den kvar!

Den erfarenheten har vi tyvärr.
Uppstyrning har vi också, ingen av dem kan tex vara nära en familjemedlem när det är spänt. Men det är inte roligt eller önskvärt att inte kunna ha någon i soffan eller knäet. De är våra familjemedlemmar och ska få vara med oss!
Haft dem separerade har vi också. Grindar lite överallt i huset.
Det GÅR, men det är inte så vi vill ha familjehundar. Vi är dessutom några i familjen och tonåringar är inte direkt kända för fokus runt omkring sig. Plötsligt har någon glömt en grind eller blir arg på något syskon och så kommer den större tiken och "hjälper till".
Situationen har nu efter olyckan och efter löpen blivit bättre, men det är nog temporärt.
Jag tycker det är en svår balansgång eftersom full separation är svårt att upprätthålla och inte roligt för någon.
Att ha dem tillsammans kräver uppmärksamhet från alla och man behöver vara steget före om det blir dålig stämning och avleda dem.
Mer disciplin hade säkert hjälpt också, men som sagt, vi är många i familjen och minst en av oss är ganska dålig på att läsa av, och blir rädd.
Så nu när jag läser vad jag själv skrivit, så är det nog så att jag har svaret på frågeställningen klart framför mig.
En måste flytta.