Omplacering under året och hunddagis - feedback önskas!

L

leopold84

Hej på er!

Mitt första inlägg här och jag önskar att bolla lite tankar med er kloka människor...

Jag och min sambo har fått erbjudande om att köpa en omlaceringshund från en kennel... hunden är ungefär 11 månader. Vi är väl pålästa om rasen (pinscher) och jag har hundvana sedan tidigare. Hunden är välmående, rumsren, koppeltränad osv men har inte någon större träning i att vara ensam. Om vi tackar ja till att ta över hunden skulle det ske från och med tidigast nästa helg.
I dagsläget arbetar jag natt och min sambo dagtid och så kommer det fortsätta augusti ut. Efter detta byter jag arbetsschema och arbetar blandat dagtid och kvällstid.
Min fråga till er är om det ens är en rimlig tanke att ta över omplaceringen? Hunden har bott i kenneln fram till nu och skulle få vara hemma i ungefär 2 veckor för att bekanta sig med oss och hemmet. Sedan är vår tanke att hunden får vara på hunddagis ca 3 dagar i veckan (alt. dagmatte, när vi hittat någon som passar). Hunden är idag välfungerande i sin nuvarande flock och har inga sociala problem (till synes, är medveten om att detta kan ändras).

Jag vill försäkra mig om att hunden hinner "hitta hem" hos oss innan vi börjar lämna henne på dagis/hos dagmatte. Jag vet givetvis att detta inte är optimalt men som omständigheterna nu ser ut så vill jag höra mig för vad era tankar är kring saken? Jag är lite orolig kring att hundens ålder, hur reagerar en 11-månaders på en sådan behandling (generellt)? Vill inte att hunden ska bli en orolig själ...

Kort och gott - är 2 veckor på heltid med oss för kort tid för hunden att bekanta sig, vid 11 månaders ålder?

Vill så gärna få detta att fungera, men sätter hundens mående i första hand.

Hoppas att ni har lite tips & tankar eller erfarenheter som ni vill delge mig! :)

/Leopold
 
Sv: Omplacering under året och hunddagis - feedback önskas!

Om hunden är bra i skallen och trygg i sig själv ska ni kunna lämna honom till dagis/dagmatte redan dag två utan att hunden ska bli knasig för det.

Jag ser inga problem med det alls. Lika bra att få in hunden i rutinerna så fort som möjjligt. Två veckor gör varken till eller från när det gäller att bo in sig ändå. Räkna med sex månader innan ni jobbat ihop er ordentligt.
 
Sv: Omplacering under året och hunddagis - feedback önskas!

Om hunden är bra i skallen och trygg i sig själv ska ni kunna lämna honom till dagis/dagmatte redan dag två utan att hunden ska bli knasig för det.

Jag ser inga problem med det alls. Lika bra att få in hunden i rutinerna så fort som möjjligt. Två veckor gör varken till eller från när det gäller att bo in sig ändå. Räkna med sex månader innan ni jobbat ihop er ordentligt.

Tack för ditt svar! Det var en glädjande infallsvinkel. Jag tänkte ju att det skulle öka otryggheten, men hunden är ju stabil mentalt så förhoppningsvis går det bra...

Uppskattar fler infallsvinklar! :)
 
Sv: Omplacering under året och hunddagis - feedback önskas!

Låter som det skulle fungera bra tycker jag, om hunden är så trevlig som det låter. Det är bra att ni planerar och är beredda på allt, men försök undvika att oroa er för mycket och "leta" problem. :) En sund hund är anpassningsbar och jag föreslår att ni tar den på prov innan ni bestämmer er så ni får se hur den funkar utanför sin kennel hos er (så inga obehagliga överraskningar uppstår).
 
Sv: Omplacering under året och hunddagis - feedback önskas!

Låter som det skulle fungera bra tycker jag, om hunden är så trevlig som det låter. Det är bra att ni planerar och är beredda på allt, men försök undvika att oroa er för mycket och "leta" problem. :) En sund hund är anpassningsbar och jag föreslår att ni tar den på prov innan ni bestämmer er så ni får se hur den funkar utanför sin kennel hos er (så inga obehagliga överraskningar uppstår).

Det blir nog så att vi tar honom på prov, det känns som en trygghet både från vår sida och från kennelns sida. Men du har rätt, vi ska inte leta problem innan de har uppstått :) Det är klart vi ska försöka, vi vill ju inget hellre än att ta hem honom till oss! Och det kommer gå alldeles utmärkt :D

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 830
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 364
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 819
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 066
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp