Omplacering, vad gäller vid avelsrätt?

Jag hade absolut stått över den här hunden. Det är inte värt det att få en sånhär uppfödare med i bagaget. Dessutom så kan man ju fundera över hur aveln ser ut i en sådan hund när uppfödaren verkar ha noll koll och uppenbarligen är rätt girig ekonomiskt.
 
Jag hade av ren nyfikenhet velat få ett sådant avtal prövat i rätten. Vad är ett normalt inköpspris på en blandrasvalp och vad är avelsrätten värd?

Är det en av de oseriösa sk designhundarna som säljs som allergivänliga, dvs. någon poo som kostar multum eller är det grannens hund som råkade skutta över staketet och det blev en ojsan hoppsan blandning för att den egna hunden var i höglöp just då? Pratar vi om 5000 eller 50000 kr för valpen?

Rent logiskt kan jag tycka att ett avtal utan klara avtal inte är något avtal. Precis som att du som säljare inte kan göra något åt att köparen väljer att strunta i den lilla meningen att djurets förra ägare ska ha företräde vid eventuell försäljning om inget vite är kopplat till det så kan man knappast kräva att en köpare som betalat fullpris, dvs. vad valpen vanligtvis kostar, och där antalet kullar inte framgår, ska hålla hunden gratis för att uppfödaren ska kunna ta femton kullar om hen har lust.
 
Uppfödaren vill inte köpa tillbaka hunden och placera om den 🤷🏽‍♀️
Detta trots att dom hade en muntlig överenskommelse angående detta.

Uppfödaren har satt avelsrätt på samtliga valpar i denna kull.
Nuvarande hundägare berättade att en annan valpköpare hade även omplacerat sin valp utan avelsrätt och nu hotas med kronofogden av uppfödarna.

Det jag dock inte förstår är att vad för summa i det avseendet kan uppfödaren hota med? Då samtliga köpare har betalat fullt pris för sina hundar trots avelsrätt? Eller kan dom bara hitta på en summa och lämna över den till kronis och dom kör en indrivning?

Vill juh varken att jag eller nuvarande ägare hamnar i kläm. Men hela avelsbiten i den här historien är på oseriös nivå när det inte ens finns ett tydligt kontrakt på vad som gäller vid avelsrätten och vad som gäller om den inte efterföljs.
Vill inte uppfödaren ta tillbaka hunden hade jag sett avtalet mellan köpare och säljare som förbrukat. En seriös uppfödare tar så långt det är möjligt tillbaka sina uppfödningar och/eller hjälper till med omplacering.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 018
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 893
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 782
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp