Bukefalos 28 år!

omskärelse...

Att det inte finns det i någon större nuvarande känd religion är i sammanhanget rätt oväsentligt eftersom det kan uppstå någon ny som har det som krav och då hamnar vi istället i en sits där man antingen ska bedöma det som "ingen riktig religion" alternativt "för just den religionen så låter vi inte den utföra sitt".

Det fyller ingen funktion att inkludera religion och religionsfrihet i diskussionen när frågan främst handlar om barns rättigheter.
Ja, har man inga problem så skaffar man sig. Problemet med lagstiftning om det kommer en ny religion som vill könsstympa flickor, eller varför inte fritera pensionärer, tycker jag nog kan få hanteras när det sker.

Och om en sådan religion skulle utvecklas om tex 3000 år, så ser nog ändå rättsuppfattning och annat så pass annorlunda ut då, att de som lever då blir så illa tvungna att hantera det utan vårt stöd.
 
Problemet här är väl att både vi som tycker att idén med omotiverad smärre kirurgiska ingrepp, tycker så för att vi värnar om barnen. Och att de som vill befästa barnets symbol med guden också gör det för barnens bästa. Olika vi tycker att olika saker är det bästa för de små liven.
Ja, fast det gäller ju det mesta. Även sådant som faktiskt är förbjudet. Jag satt med ett par greker (med barnvagn) häromkvällen som blev jätteförvånade när jag berättade om lagen mot barnaga. Man skulle inte slå sitt barn, höll de med om, men en liten smäll var ju inget slag. Flyttade de till Sverige skulle de ju dock inte kunna ta med sig det där, även om de ansåg att smällen var för barnets bästa.
 
Ja, fast det gäller ju det mesta. Även sådant som faktiskt är förbjudet. Jag satt med ett par greker (med barnvagn) häromkvällen som blev jätteförvånade när jag berättade om lagen mot barnaga. Man skulle inte slå sitt barn, höll de med om, men en liten smäll var ju inget slag. Flyttade de till Sverige skulle de ju dock inte kunna ta med sig det där, även om de ansåg att smällen var för barnets bästa.
Javisst, det har jag inte sagt något mot, heller.

(I min familj har vi haft vissa tvetydigheter när det gäller att hantera olika kulturell syn - och därmed olika lagstiftning - på alkohol. Min mamma motiverade på fullt allvar en del inte helt lagliga handlingar med att säga att det hade varit tillåtet om vi hade bott i det andra landet. :o )
 
Jag tänker att det är fel att göra icke-medicinskt motiverade ingrepp på minderåriga, samtidigt som omskärelse av pojkar innebär betydligt mindre risk för skador än den skada som orsakas av isolering med religion som skäl som i övrigt tvingas på vissa barn.
 
Du menar väl att 90 % praktiserande/aktivt troende låter omskära sina barn?

År själv ateistisk jude...

Jag tror det är gruppen i stort? Ungefär som att även icke-kristna firar jul och gifter sig i kyrkan. Djupt rotad tradition. Även om man inte är troende tar man oftast med sig en del kulturella inslag, eller hur:)?
 
Jag tänker att det är fel att göra icke-medicinskt motiverade ingrepp på minderåriga, samtidigt som omskärelse av pojkar innebär betydligt mindre risk för skador än den skada som orsakas av isolering med religion som skäl som i övrigt tvingas på vissa barn.
Du har väldigt låga förväntningar på de (föräldrar och släkt) som skapar/tillåter isolering av barn som inte kan omskäras förrän de får välja själva.
 
Problemet här är väl att både vi som tycker att idén med omotiverad smärre kirurgiska ingrepp, tycker så för att vi värnar om barnen. Och att de som vill befästa barnets symbol med guden också gör det för barnens bästa. Olika vi tycker att olika saker är det bästa för de små liven.

Fast lagar måste ju ändå baseras på fakta och inte religiös tro eller andra vidskepligheter.
 
Skulle religion vara jämställt med vidskepligheter?
Man behöver inte tassa på tå tunt religion, men känns onödigt att kränka religiösa.

Läs igen... Jag hade lika gärna kunnat skriva "sånt som inte är vetenskapligt bevisat". Vi kan helt enkelt inte stifta lagar på annan basis än fakta och vetenskap. Hur mycket någon än tror på sim religion så är det inte baserat i vetenskapen. Den dagen det är vetenskapligt bevisat den dagen kan vi stifta lagar baserat på det. Så vad folk tror på är i det här sammanhanget helt oväsentligt. Alla får naturligtvis tro på vad de vill och göra det de anser lämpligt. På sig själva, när de är myndiga. Men när det gäller ingrepp på minderåriga ( och andra som inte kan tala för sig själv eller som av någon anledning inte kan bedömas vara kapabel att fatta detta beslut själv) så ska lagen baseras på fakta och vetenskap.

Tro på vad du vill.... Men säg inte att det är fakta förrän bevis finns som backat upp påståendet.

Gudar är lika faktabaserade och vetenskapligt bevisade som enhörningar. Därför kan vi inte låta våra lagar baseras på dem.

Vad var och en tror på och lever sitt eget vuxna liv efter är naturligtvis upp till var och en.
 
Läs igen... Jag hade lika gärna kunnat skriva "sånt som inte är vetenskapligt bevisat". Vi kan helt enkelt inte stifta lagar på annan basis än fakta och vetenskap. Hur mycket någon än tror på sim religion så är det inte baserat i vetenskapen. Den dagen det är vetenskapligt bevisat den dagen kan vi stifta lagar baserat på det. Så vad folk tror på är i det här sammanhanget helt oväsentligt. Alla får naturligtvis tro på vad de vill och göra det de anser lämpligt. På sig själva, när de är myndiga. Men när det gäller ingrepp på minderåriga ( och andra som inte kan tala för sig själv eller som av någon anledning inte kan bedömas vara kapabel att fatta detta beslut själv) så ska lagen baseras på fakta och vetenskap.

Tro på vad du vill.... Men säg inte att det är fakta förrän bevis finns som backat upp påståendet.

Gudar är lika faktabaserade och vetenskapligt bevisade som enhörningar. Därför kan vi inte låta våra lagar baseras på dem.

Vad var och en tror på och lever sitt eget vuxna liv efter är naturligtvis upp till var och en.
Jag tycker det är ett väldigt ensidigt och förenklat sätt att se på religion. Känns som att man behöver vidga perspektivet.
 
Frågan bör snarare ställas tvärtom. Jag skulle inte välja det ordet för det passar inte ihop med religion. Jag tycker det känns olämpligt.
Nej svara på frågan. Hur vet du att religösa blir kränkta av att deras religion kallas vidskepligheter av andra icke religösa? Att du väljer att inte säga det och att du tycker det känns olämpligt är inget svar. Eller är du någon självutnämnd ambassadör för religiösa?
 
Jag tycker det är ett väldigt ensidigt och förenklat sätt att se på religion. Känns som att man behöver vidga perspektivet.

Varför det? Lagar är lagar. De ska vara baserade på fakta och inte på tro.

Sen finns det en filosofisk diskussion man naturligtvis skulle kunna ha i ämnet. Men för lagstiftningens skull så anser jag att man bör hålla sig till fakta och vetenskap.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 271
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp