Bukefalos 28 år!

omskärelse...

"Hygienskälen" som anförs för sexuellt överförbar smitta känns väldigt bleka. Vi pratar barn. De ska inte ha sex.
Fast det beror på vilken ålder vi pratar om, 15 åringar har sex, är de barn? Ska det gälla dem också att det inte är tillåtet med omskärelse? Eller om vi tillåter från 15 år, kan vi då garantera att alla 15 åringar kan bestämma själva eller blir de pressade av sina föräldrar? Det finns många olika aspekter av det hela och det är lite för enkelt att säga att barn inte har sex. Sen kan det finnas andra anledningar till att avskriva hygienskäl.
 
Jag har faktiskt sett små barn med hål i öronen, till och med bebisar. Det förvånar och chockar mig men folk i allmänhet verkar tycka att det är helt ingenting. Men det är det inte, det gör faktiskt ont på vissa (eller på mig gjorde det det) och ger ett obehag som pressar mot huvudet när de ligger i vagnen med stålpinnar genom örsnibbarna. De har inte valt själva.
Dessutom ökar det risken för allergi
 
Fast det beror på vilken ålder vi pratar om, 15 åringar har sex, är de barn? Ska det gälla dem också att det inte är tillåtet med omskärelse? Eller om vi tillåter från 15 år, kan vi då garantera att alla 15 åringar kan bestämma själva eller blir de pressade av sina föräldrar? Det finns många olika aspekter av det hela och det är lite för enkelt att säga att barn inte har sex. Sen kan det finnas andra anledningar till att avskriva hygienskäl.
Fast inte heller vuxna kan vara helt säkra på att dom gör det för att dom vill eller för att dom gör det för att det "ska" vara så. Någon måtta får det ju vara, bebisar kan ju inte övht uttala sig om det så det borde alltid vara fel. 15 åringar har ju en chans iallafall att få välja.
 
Fast inte heller vuxna kan vara helt säkra på att dom gör det för att dom vill eller för att dom gör det för att det "ska" vara så. Någon måtta får det ju vara, bebisar kan ju inte övht uttala sig om det så det borde alltid vara fel. 15 åringar har ju en chans iallafall att få välja.
🙄 Nu har du ryckt mitt inlägg ur sitt sammanhang. Jag ifrågasatte att barn inte har sex, definitionen barn är väldigt luddig. I barnkonventionen är man barn tills man är 18 år, men många har sex före det.
 
Synd att man inte gjorde det till ett förbud mot alla irreversibla, icke-medicinskt motiverade, kirurgiska ingrepp på barn.

Jag tycker det är en fråga om barns rättigheter mer än det är en religionsfråga men det är klart det går att tolka det som något annat när det bara riktar sig mot omskärelse och inte mot andra ingrepp. Det verkade på ett av talen som om det var en fråga om barns religionsfrihet före barns rätt till sin kropp, vet inte vad jag tycker om den prioriteringen eftersom en viktig aspekt är kroppslig integritet. Att man tar upp omskärelse och inte sådant som operationer av intersex beror kanske på den värderingen eller på att det ena är vanligare än det andra men kan också förklaras med att rasism och cis-samhälle och transfobi gör vissa frågor synligare och enklare att driva än andra.
 
Jag är inte tillräckligt religiös för att veta men ev kan det vara en typ av psykisk press mot små pojkar att inte få vara med i det judiska samfundet som kanske inte heller är acceptabel.

Reglering kanske ger rätt signaler. Sedan kanske man kan ta bort det helt om några år om mer forskning gjorts.

Men just den här biten är faktiskt ingen av/på grej. Det är möjligt att påverka ett barn olika mycket. Tänk om judiska samfundet skulle kunna acceptera en prickning? eller en så liten del av förhuden att den är extremt symbolisk och knappt syns. Kanske några hudceller räcker? Kanske inte ens blodsspillan. Det måste ju vara värt att titta på. Till slut blir det ju en symbolisk fråga åt andra hållet? Inte tillåtet för Att det är religion?

Jag har faktiskt sett små barn med hål i öronen, till och med bebisar. Det förvånar och chockar mig men folk i allmänhet verkar tycka att det är helt ingenting. Men det är det inte, det gör faktiskt ont på vissa (eller på mig gjorde det det) och ger ett obehag som pressar mot huvudet när de ligger i vagnen med stålpinnar genom örsnibbarna. De har inte valt själva.
Hål i öronen är kanske en bra grej att jämföra med? Det är inte hypotetiskt, så vi slipper jämföra något som finns med något som inte finns. Och det är inte religiöst, så vi kan därför lättare renodla det religiösa momentet med omskärelse, och det är ofta men inte alls alltid ofarligt. Det kan bli infektioner och metallallergier av det. Det är väl kanske inte "kirurgiskt", men det är ju ett ingrepp i kroppen. Till skillnad från omskärelse, som inte kan "växa bort", så kan väl öronhål växa ihop. Det är en svaghet med jämförelsen.
 
Däremot verkar det ju som att vuxna män som gjort det i vuxen ålder rapporterat att det påverkar deras sexliv extremt mycket. Så det verkar vara en dålig idé att göra som vuxen enligt principen att om man alltid varit så så märker man inte lika mycket vad man blev av med? (behöver jag påpeka igen att jag är emot? lika bra det, jag är emot)
Sambon är omskuren i vuxen ålder och har inte märkt någon skillnad alls. Men det kanske fanns studier som påvisar en stor mängd andra män som upplevt en försämring?
 
Sambon är omskuren i vuxen ålder och har inte märkt någon skillnad alls. Men det kanske fanns studier som påvisar en stor mängd andra män som upplevt en försämring?
Här hänvisas det till att känseln bland annat blir sämre men även andra problem som kan uppstå https://www.vardfokus.se/globalassets/webbnyheter/2012/oktober/omskarelse-av-barn-slutlig
och det går säkert att läsa sig vidare därifrån genom att kolla upp källorna.

Generellt tycker jag nog att frivilliga ingrepp hos vuxna och deras upplevda (positiva) effekter inte bör vara fokuset eller utgångspunkt i en sådan här diskussion eftersom det handlar om vuxna människor som har möjlighet att välja.
 
Jag har velar mycket i frågan, men landar någonstans i att om det är en operation man skulle göra utan hänsyn till religion så skulle jag ha mindre problem med det än nu, samtidigt så förstår jag att de judiska och muslimska grupperna känner sig utsatta och jagade.
@CillaW kan du motivera omskärelse utan att hänvisa till religiösa skäl? Det är där det är problem för mig, jag kan inte hitta några riktigt bra skäl.

Mina skäl är ju religiösa, men det bör finnas minskad risk för hpv-smitta och därmed livmoderhalscancer hos kvinnor som har sex med omskurna män.
 
Nu ska de ju börja vaccinera även pojkar här i Sverige, något de redan gjort i Norge i flera år, så just det argumentet fallet.

Jag svarade på frågan och såg den ur ett vidare perspektiv. Typ hela världen och alla åldrar.
Men det är jättebra att även pojkar ska vaccineras.
 
Jag svarade på frågan och såg den ur ett vidare perspektiv. Typ hela världen och alla åldrar.
Men det är jättebra att även pojkar ska vaccineras.
Men, om en läser i dokumentet från vårdförbundet jag länkade till tidigare i tråden så verkar det ju inte nödvändigtvis vara att pojkar blir omskurna som är sambandet mellan cancer utan att det handlar om hygien i första hand. Hygien som inte heller nödvändigtvis har ett samband med ingreppet.

Citerat från Vårdförbundets text
Viss forskning har pekat på att omskärelse kan motiveras medicinskt då den minskar risken för peniscancer hos män och cervixcancer hos kvinnor. Senare har man konstaterat att det inte är omskärelsen i sig som är avgörande, utan möjligheten och intresset för en god intimhygien. Judar, med tradition av god intimhygien, har en låg frekvens av cervix- och peniscancer, oavsett om de är omskurna eller inte

Så, finns det verkligen ett bevisat samband? Den här texten är ju inte jätteny så det kan ju kommit ny forskning på området - men om inte så är det ju inte så himla bra att sprida det som en sanning och som ett argument till att barn ska fråntas rätten att bestämma över sin egen kropp?
 
Men, om en läser i dokumentet från vårdförbundet jag länkade till tidigare i tråden så verkar det ju inte nödvändigtvis vara att pojkar blir omskurna som är sambandet mellan cancer utan att det handlar om hygien i första hand. Hygien som inte heller nödvändigtvis har ett samband med ingreppet.

Citerat från Vårdförbundets text


Så, finns det verkligen ett bevisat samband? Den här texten är ju inte jätteny så det kan ju kommit ny forskning på området - men om inte så är det ju inte så himla bra att sprida det som en sanning och som ett argument till att barn ska fråntas rätten att bestämma över sin egen kropp?

Som jag sagt innan så orkar jag inte köra den här debatten ännu en gång. Svarar på enskilda judiska faktafrågor om ni taggar mig.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 242
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 274
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 373
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp