Bukefalos 28 år!

Omskolning av dressyrhäst? Går det?

F

Francess

Har ett 17årigt dressyrsto som T-märktes för 10 år sen pga skada vid träning (kotledsinfl). Hon har promenadridits sen dess, har ingen aning om hur mycket eller i vilken utsträckning. Senaste ägaren köpte henne 2001 och red väl en del i början, men lämnade tillbaka henne till säljaren i våras och jag köpte henne för en vecka sen.

När jag såg henne första gången i mitten av maj i år, så hade hon hemska hovar. Förra ägaren hade i princip bara dragit av henne skorna utan att verka och jag undrar eg hur länge sen hon blev skodd/verkad dessförinnan. Stora, utflutna hovar med hål och sprickor... Nåja, när jag köpte henne för en vecka sen var det två veckor sen hon verkades. Hovarna är väldigt konstiga i formen fortfarande och jag misstänker att det kommer att ta ett bra tag innan jag fått ordning helt på dem. Hornkvaliteten verkar vara OK, men de är sneda och vinga och väldigt ojämna.

Nåja, nog om hovarna. Stoet tävlade med framgång i LA innan hon skadade sig och är utbildad t.o.m. MSV. Men det var nog ett bra tag sen hon arbetades "på riktigt". Hon rör sig dock väldigt bra i hagen, i bra form och med elastisitet och glädje i rörelserna. Har därför börjat fundera på om det skulle vara lämpligt att "omskola" henne? Om kanske AR (eller vad man nu ska kalla det) kan vara nåt för henne, mindre påfrestande på (fram)benen t.o.m. kanske?

Vad tror ni? Och hur börjar jag i så fall? Vill inte sitta upp förrän hovarna har blivit bättre...

Ja, just det, hon är dessutom dräktig, 16 dagar idag.
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

Hade jag varit du hade jag nog lagt en tid på marken med longeringsarbete och arbete vid hand för att stärka upp hästen innan jag började att rida henne igen. Kanske även börja med skolorna vid hand för att hjälpa henne att koordinera bakbenen och att bära sig bakifrån.
Därefter hade jag börjat att rida henne, mkt skrittarbete i början, befästa böjning och framåt-nedåt sökning för att sedan arbeta vidare med att få henne att bära sig utan att lägga vikt på frambenen. Hon har ju utbildningen/skolningen i sig, den finns ju där! Det är ju en härlig utgångspunkt, många som börjar med AR har ju helt outbildade hästar, "ombyggnadsprojekt" och rehabiliteringshästar. AR i sig behöver inte innebära så stor omställning, det är en annan filosofi och en annan utbildningsgång, men målet är ju detsamma; att du ska rida din häst frisk och stark!
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

Hejsan!

precis så var det med mitt halvblod, t-märkt. kotledsinflam,patella upphakningar,halt och snett bäcken.
gått LA-MSV sedan avställd o märkt.

sedan köpte ja han o började rida AR,började så som knyttet beskriver att du skall göra.
du är han frisk och mår toppen,världens härligaste häst i alla lägen :D
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

Det svåra med att börja med en äldre är att inte ha full koll på vad den har för skit i kroppen.
En god idé enligt min erfarenhet är att i ett första skede ta hästen till veterinär och grundligt undersöka den (inte hältutredning utan snarare ev röntga vanliga "problem"-leder - kanske framförallt de hon hade problem i), med kunskap om (eller kanske framförallt var..) pålagringar och ev andra knasigheter sitter har du en annan utgångspunkt. Från detta gå till att få hästen genomgången helst både av någon sorts kiropraktor samt massör och liknande. Lär dej mycket om rehabarbetet, den förebyggande vården.

Sedan börja utifrån detta stärka hästen sakta med exvis promenader vid hand, tömkörning off road, ev som handhäst, jobba hästen vid hand och tids nog även lätt på lina (inga 10 varv på raken i flängtrav, utnyttja samma tanke som vid hand) eller löslongering/lösarbete.
Från detta arbeta med ridningen på liknande sätt.

En vettig tränare är alltid bra att ha att tillgå, men visst funkar det även att läsa mycket, begrunda och studera hästar, åka på kurser - och kanske framförallt lyssna till hästen. Det är alltid bra att ha någon som visar på ett ungefär, kanske framförallt arbetet vid hand och lösarbete brukar vara lite främmande för folk - de är inte vana att arbeta med hästar på det viset och vet inte vad de ska leta efter och hur de ska förhålla sej till sin häst, men med lite praktisk hjälp så brukar det falla ner några poletter. Utifrån arbetet vid hand tycker jag nog att man kan bygga mycket "på egen hand", både vad gäller longering, lösarbete, ridning osv. Lyssnar man på hästen så brukar man hitta en gyllene medelväg :-).

Visst tror jag AR kan vara något för din häst. Men det kan vara svårt med äldre hästar gissar jag, framförallt hästar med en skadehistoria som dessutom är triangelmärkta (dvs utdömda en gång i tiden) - vad var diagnosen på den tiden och hittade man verkligen grundorsaken till problemen och behandlade detta? Har hästen gått många år med obehandlade skavanker? Den behöver ju inte ha ONT - men kan ha pålagringar som kommer att störa den och reta igång inflammationer när den börjar arbetas, om än så lite och om än så försiktigt.
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

pallas_athena: Inte precis lika kanske...mitt sto har inte snett bäcken, patellaupphakning etc.

evis: stoet är ridet regelbundet, men inte det senaste året så mycket pga förra ägarens rädsla för att rida ut ensam. Ingen hälta vid ridning. Hon är i relativt bra kondition, absolut inget ök! Hon rör sig mjukt och elastiskt utan problem i hagen, både travar och galopperar gärna och i rund, fin form. Sen tycker inte *jag* att 17 år är så uråldrigt heller. När jag la upp ett par småhinder (ca 20 cm höga), åt ponnyn som ska på treårstest, så travade dressyrstoet över helt obehindrat!
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

nej men du har ett t-märkt halvblod som gått dressyr o har haft kotledsinflammationer.
och det har ja med
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

Francess skrev:
Ingen hälta vid ridning. Hon är i relativt bra kondition, absolut inget ök! Hon rör sig mjukt och elastiskt utan problem i hagen, både travar och galopperar gärna och i rund, fin form. Sen tycker inte *jag* att 17 år är så uråldrigt heller.

17 år är ingenting egentligen, det håller jag med om. Men visst var hästen triangelmärkt? Det innebär, som jag förstår av just triangelmärkning, att hästen en gång i tiden varit utdömd, att veterinären ansåg att den inte längre kunde utföra det den var tänkt för (ridning antar jag?).
Vet du hästens skadehistoria, vad som behandlades och hur och vad effekten av behandlingen var? Vad hände när den triangelmärktes, ställdes den av på en gång och på vilket vis isåfall? Fanns orsaken till utdömningen kvar, dvs förblev skadan (eller den ursprungliga orsaken) outredd/obehandlad? Detta är egentligen ointressant för MEJ - jag menar mer på att det är sådan information som kan vara nödvändig för dej, för att kunna arbeta med hästen på ett "rättvist" sätt.

Ang "ingen hälta vid ridning" så förstår jag visserligen vad du menar, men hästar och hälta är ju något oerhört diffust. Är hästen liksidigt musklad? Välmusklad? (hästar som får väl avvägd foderstat och rör sej i tillräcklig mängd i hage håller sej rel välmusklade även om de inte "gör något" - blir de omusklade "är det något fel" - är MIN tro och erfarenhet alltså)
Jämn på korset? Använder den sina bakben i linje, rakt fram inunder kroppen? Belastar den alla hovar jämnt och på ett bra sätt?
Ju mer jag ser desto mer förbryllad blir jag, tycker mej se hältor på i princip alla hästar... (finns det verkligen helt friska hästar...?) Särskilt äldre hästar och särskilt hästar med en gammal skadehistoria, brukar ha en del "skit" i kroppen. Därmed inte sagt att just din märr har det, men frågorna ovan är från min sida menade att hjälpa dej :).

Att hon travar och galopperar i rund och fin form i hagen låter som en mycket bra start!
 
Sv: Omskolning av dressyrhäst? Går det?

evis skrev:
Ju mer jag ser desto mer förbryllad blir jag, tycker mej se hältor på i princip alla hästar... (finns det verkligen helt friska hästar...?)

Eftersom det knappt finns en människa som går HELT rent (utan någon ojämnhet eller olika belastning osv) så tror jag inte heller att det finns någon häst som är utan "hälta". Sen får man ju fråga sig vad hältan beror på, om det gör ont för hästen eller om det bara är en obetydlig rörelsestörning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 482
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp