Omstoppning förstör sadeln?

Houdinie

Trådstartare
I en annan tråd (den om Tixerat-gjorden) så skrev en användare att "Det är i princip omöjligt att stoppa om en sadel så det blir jämnt", och att en sadel i princip inte går att använda efter omstoppning.

Detta känner jag att jag måste få mera information, åsikter och fakta om då jag har bokat in en sadelmakare som ska titta på min dressyrsadel för eventuell omstoppning.

Är det bra att stoppa om sadeln efter hästen, eller är det omöjligt?

Vad är era erfarenheter?

Sv: Omstoppning förstör sadeln?

Jag har fått en dressyrsadel omstoppad och det gick utmärkt.
Beroende på sadelmakarens skicklighet kan resultatet säkert variera.
Det ska vara ren ny ull av högsta kvalitet som används.

Har stoppat om två sadlar av en välanvänd sadelmakare, fick sälja båda sadlarna efter omstoppningen då de inte alls blev som jag önskade och behövde. Det viktiga är att man känner att sadelmakaren lyssnar och inte bara kör sin väg för att den anser sig besitta mer kunskap.

JKL
Man bör kolla sadeln efter ett tags användning- när det satt sig.

Jag har använt erkänt skickliga o det hade hoppryttaren o hans kollegor oxå:crazy:

Den enda som blev bra stoppades lösare på min begäran. Med vilket material har jag ingen aning om.

En hoppsadel av fint märke som egentligen inte behövdes stoppas om. bra kvalité som blev knölig som :devil:

man brukar få vad man betalar för, jag har bara fått mina sadlar i toppskick efter omstoppning på milimetern anpassade efter mina hästar. men så finns det bara en person som kommer i närheten av mina sadlar

kl

Jag har stoppat om min sadel vartefter min häst ändrat sig och det har gått bra alla gånger.

Ser ingen logik i det påståendet. Varför skulle inte en skicklig yrkesman/kvinna kunna stoppa om en sadel med kvalitetsmaterial så den blev lika jämn som den stoppning som stoppats i på fabriken? Inte direkt så att det är aliens som tillverkar dom med tekniker okända för mänskligheten. Tycker tvärt om att omstoppning oftast är nödvändigt både på nya och begagnade sadlar för att få så bra passform som möjligt.

Det där klassar jag som kvalificerat skitsnack. Att stoppa om, och stoppa öht, bossor är en konst. Det är svårt, det sticker jag inte under stol med. Och det finns många sadelmakare som inte kan, och som därmed heller inte ska göra't. Olika material är också olika svåra att få till det med. En ren ull av god kvalité är betydligt lättare att stoppa med, än t.ex syntetull (även om den är av god kvalité, så knölar den ofta lättare till sig när man arbetar med den). En omstoppad sadel ska vara jämn i stoppningen - inga knölar/gropar och bossorna ska vara symmetriska.

En ny/nyomstoppad (helomstoppad) sadel bör kontrolleras och vid behov toppstoppas inom ett halvår, ungefär, då stoppningen sätter sig efter en tids användning. Man bör ju också ta för vana att känna över bossorna ibland, för att upptäcka när det är dags för en ny omstoppning. Det behöver i regel inte göras ofta, men bör kollas regelbundet. Då upptäcker man också om sadeln t.ex. blivit snedriden (bossorna olika höga, t.ex. till följd av en sned ryttare/häst).
Vill man få sadeln omstoppad för att ändra dess passform, är det lämpligt att sadelmakaren ser häst och sadel i verkligheten.

Men visst går det. Och det går att stoppa en sadel efter hästen. Naturligtvis går det inte att ändra bossornas sydda form, och heller inte bommens, genom omstoppning. Men i många fall kan man t.ex. göra sadeln snäppet vidare/smalare (förutsatt att det finns utrymme för att t.ex. stoppa lite mer).

Och som sagt - det kräver kunskap. Både kunskap om hur en sadelbossa bör stoppas (olika hårt i olika delar av bossan), och om hur hästen som sadeln ska ligga på ser ut.

Senast ändrad:

Jag har precis köpt en sadel som inte passar min häst till 100% för att den passar mig. Den ska stoppas efter hästen. Har jättedåligt sadelläge på min häst och jag är så lång så därför valde jag att anpassa sadeln till hästen i efterhand.
Men här runt där jag bor är det två sadelmakare som jag litar på och två som aldrig skulle få röra mina sadlar. Så det kan vara bra att kolla upp lite innan så att man hittar en duktig sadelmakare.

Dumheter. En skicklig sadelmakare kan såklart stoppa om sadeln. skulle inte låta vem som helst göra det, men de sadlar jag fått omstoppade har blivit bra. Vi hade tre duktiga här förut, men nu har en gått bort och en flyttat tillbaka till Stockholm så nu har vi bara en kvar. Hon är den enda jag kan tänka mig lämna sadeln till. Att det är skickliga och erfarna sadelmakare är viktigt.

Ungefär lika nyanserat som att säga att det förstör skorna att klacka om dem.

Lämnar man till en klåpare får man grejorna förstörda. Lämnar man till någon som vet vad de sysslar med får man tillbaka en sadel som går att använda.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 955
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 609
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 957
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka