Bukefalos 28 år!

Omusklad Islandshäst!

S

Sohhia

Hejsan! :D Jag behöver hjälp. Det är nämligen såhär att jag har blivit skötare för en islandshäst, på 14 år som bl.a inte tål gräs :crazy: , han har inte heller blivit riden på länge p.g.a att ägaren inte har tid. Han har i stort sett inga muskler alls och inget hull, man ser revbenen och han ser ja, riktigt hemsk ut stackarn :( nu undrar jag hur jag ska göra för att fixa till honom så att han får muskler, kondition och lite hull på kroppen, jag förstår att det kommer kräva mycket arbete men jag kommer kunna rida nästan varje dag under sommarlovet. Han kanske måste ändra sitt foder? ja jag vet inte, så jag måste ha hjälp!;):banana:
 
Sv: Omusklad Islandshäst!

Det är jätteviktigt att du ser till att han får rätt foder om du ska rida mycket!

Varför tål han ej gräs? Har han haft fång?

Vad får han för mat nu, ger det alla vitaminer och mineraler som behövs? Utan en ordentlig foderstat kommer han aldrig att sätta muskler, hur mycket du än rider.

Om foderstaten måste ändras så se till att det sker långsamt, man kan inte bara börja ge nytt foder i mängder från en dag till en annan. Successiv tillvänjning under flera veckor är det bästa.

När det gäller ridningen så ta det lugnt i början om han inte blivit riden på länge och är i dåligt skick. Börja med att bara gå på promenader, dels för att ni ska lära känna varandra, men mest för att det är den skonsamaste motionen. Rid inte fort i början utan ta hellre långa lugna turer.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 741
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 139
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp