Omvandla hyresrätt till bostadsrätt?

Då hade jag faktiskt inte gått vidare med konsulten heller, det är ju helt meningslöst utan ett vettigt underlag.

Nej, det stämmer såklart.

Igår på mötet hade de resonerat lite så att vi kunde invänta vad konsultens besiktning visade. Om den faktiskt tog upp stora fel som behövs åtgärdas. Och om inte, så kunde vi ta beslut om ny besiktning då.
 
...och ibland är kan det bästa vara att inte göra något alls! Eftersom du och sambon känner er skeptiska har ni ju ingen anledning att driva detta framåt ö h t utan kan lugnt sitta och avvakta t v. Rinner allt ut i sanden så är ju ingen skada skedd för er - du säger ju att ni med största sannolikhet inte är beredda att ombilda. Om andra driver frågan vidare och det då också kommer fram information som får er att överväga en omprövning av ert beslut så är det ju egentligen först då ni skulle ha anledning att själva "gräva vidare" för att få så bra beslutsunderlag som möjligt.
 
Igår på mötet hade de resonerat lite så att vi kunde invänta vad konsultens besiktning visade. Om den faktiskt tog upp stora fel som behövs åtgärdas. Och om inte, så kunde vi ta beslut om ny besiktning då.

Låter som en bra strategi! Visar det sig finnas stora fel så blir det lättare att säga nej för dem som lutar åt det redan nu. Och eftersom det inte är fastighetsägaren som valt denna konsult så borde ju en sådan besiktning ha chans att vara mer opartisk än om det var säljarens konsult. Säljarens konsult MÅSTE inte ha en dold agenda - men det är ju större risk att denne "tittar med säljarens" ögon än att någon som är helt oberoende av säljaren gör detta (under förutsättning att personen har gott renommé i branschen).
 
Låter som en bra strategi! Visar det sig finnas stora fel så blir det lättare att säga nej för dem som lutar åt det redan nu. Och eftersom det inte är fastighetsägaren som valt denna konsult så borde ju en sådan besiktning ha chans att vara mer opartisk än om det var säljarens konsult. Säljarens konsult MÅSTE inte ha en dold agenda - men det är ju större risk att denne "tittar med säljarens" ögon än att någon som är helt oberoende av säljaren gör detta (under förutsättning att personen har gott renommé i branschen).

Fast den "oberoende" konsulten kommer ju inte fortsätta eftersom fastighetsägaren inte godkänner den konsulten. Så om processen drivs vidare blir det genom den konsulten som fastighetsägaren väljer, och då är det också denna besiktning som gäller. Men självklart ska det göras en till besiktning längre fram OM ombildning skulle bli aktuellt.

Jaja. Vi tar till oss av era råd och ska luta oss tillbaka nu och göra ingenting. Som ni säger är det ingen idé att vi drar i detta, vi förlorar ingenting på att vara passiva i detta tidiga skede.

Vill återigen tacka för de oerhört kloka svar jag fått. Tack!
 
Men det bådar ju verkligen inte gott inför ett sånt här projekt, där nästan samtliga i huset skulle behöva lägga mycket tid och engagemang på styrelsearbete.
Fast vad är mycket tid? Jag är styrelseordförande i en förening med 43 st lägenheter och några lokalhyresgäster. Jag lägger väl ca 1-2 timmar i veckan på föreningen. Max! Det är inkl styrelsemötet en gång i månaden. Mycket gör man ju dessutom när man medan man gör annat, tex ringer leverantörer och annat på väg till jobbet. Mailen kollar jag varje dag, men det är oftast inte mer än 2-3 minuters jobb där. Och den kan jag ju kolla oavsett vart i världen jag befinner mig.

Detta med snabba sparpengar har jag svårt att förstå. Mark, sex och pengar kan man aldrig få för mycket av! Ska ni ändå snart flytta behöver ni kanske köpa en bostad på nya orten. Det är liksom aldrig fel att ha pengar på kontot.

Däremot! En brasklapp. Idag kom det fram att vår hyresvärd inte går med på den ombildningskonsult som valts. Han vill istället att en annan ombildningskonsult ska genomföra processen, en konsult som tydligen ska ha skött de flesta ombildningar i området, men som också är hans gamla kompis. Spontant klingar det illa för mig - men nu vänder jag mig till Buke-oraklet. Vad säger ni? @Minett ?
Varför klingar det illa? Det finns ju fasta regler för hur en ombildning ska gå till och det är ju inte denna mannen som gör besiktningen och värderingen själv. Dessutom kan jag tycka att det är bra med en person som ombildat mycket i området och känner till hur läget är. Känner dessutom personen fastighetsägaren så är det ju ännu bättre i och med att de förhoppningsvis har en öppen dialog och allting inte går ut på att tjäna pengar för konsulten. Fastighetsägaren får ju inte mer än ni är villiga att ge, oavsett liksom.
 
Fast vad är mycket tid? Jag är styrelseordförande i en förening med 43 st lägenheter och några lokalhyresgäster. Jag lägger väl ca 1-2 timmar i veckan på föreningen. Max! Det är inkl styrelsemötet en gång i månaden. Mycket gör man ju dessutom när man medan man gör annat, tex ringer leverantörer och annat på väg till jobbet. Mailen kollar jag varje dag, men det är oftast inte mer än 2-3 minuters jobb där. Och den kan jag ju kolla oavsett vart i världen jag befinner mig.

Detta med snabba sparpengar har jag svårt att förstå. Mark, sex och pengar kan man aldrig få för mycket av! Ska ni ändå snart flytta behöver ni kanske köpa en bostad på nya orten. Det är liksom aldrig fel att ha pengar på kontot.


Varför klingar det illa? Det finns ju fasta regler för hur en ombildning ska gå till och det är ju inte denna mannen som gör besiktningen och värderingen själv. Dessutom kan jag tycka att det är bra med en person som ombildat mycket i området och känner till hur läget är. Känner dessutom personen fastighetsägaren så är det ju ännu bättre i och med att de förhoppningsvis har en öppen dialog och allting inte går ut på att tjäna pengar för konsulten. Fastighetsägaren får ju inte mer än ni är villiga att ge, oavsett liksom.
Många är så oengagerande och törs inte ta tag i saker. Eller, gud förbjude, jobba gratis i en styrelse...

Jag får nästan 20 000 per år för mitt styrelsejobb varje år, men det är inte direkt att någon står i kö efter mig om jag vill sluta.

Får föreningen inte ihop någon styrelse blir det tvångsförsäljning.
 
Får föreningen inte ihop någon styrelse blir det tvångsförsäljning.
Fast i en sådan liten förening som ts eventuella blir så är det ju ett tvång att alla medlemmar sitter i styrelsen, annars fungerar det ju inte alls, så den biten är obligatorisk för de som köper och det är också någonting som eventuella köpare av brf:en kommer att meddelas om. Den diskussionen är helt oberoende av ts tråd, just eftersom ifall det blir ett köp så blir det ett krav.

Men jag undrar fortfarande hur mycket tid som spenderas. Jag spenderar verkligen inte mycket tid och mycket energi på föreningen. Vissa veckor är det knappt 5 minuter, andra veckor är det mer. Sen är det klart att det ibland händer grejer som gör att det tar lite mer tid, tex när man gör underhållsarbeten etc.

Jag tror att de allra flesta föreningar har svårt att motivera medlemmarna och svårt att få den där stämningen som man vill ha. Det är någonting vi får jobba aktivt med hela tiden och speciellt vara aktiva på de som flyttar in. Jag gjorde om massor när jag blev styrelseordförande. Valberedningen ska ta nyinflyttade inom en vecka från tillträdesdagen med välkomstbrev, guidad visning ifall det behövs och en dialog om hur det funkar i vår förening. Och faktiskt så har det blivit mycket bättre deltagande i tex städdagarna sen vi plockade alla nyinflyttade. Med lite tid så kommer det att vara stor skillnad från när jag flyttade in och den styrelsen som satt du suttit i en massa år helt ostört! Det är inte meningen att en styrelse ska sitta i 30 år på samma sits, det behövs nytt blod och nya idéer. Och framför allt att ingen i styrelsen känner att det är deras förening, för det är det inte, det är medlemmarnas förening.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Många är så oengagerande och törs inte ta tag i saker. Eller, gud förbjude, jobba gratis i en styrelse...

Jag får nästan 20 000 per år för mitt styrelsejobb varje år, men det är inte direkt att någon står i kö efter mig om jag vill sluta.

Får föreningen inte ihop någon styrelse blir det tvångsförsäljning.
Lägenheterna lär ju inte vara lättsålda om tvånget att sitta i styrelsen hela tiden finns. I en stor förening kanske man sitter 1-2 år om man inte trivs med jobbet.
 
Fast i en sådan liten förening som ts eventuella blir så är det ju ett tvång att alla medlemmar sitter i styrelsen, annars fungerar det ju inte alls, så den biten är obligatorisk för de som köper och det är också någonting som eventuella köpare av brf:en kommer att meddelas om. Den diskussionen är helt oberoende av ts tråd, just eftersom ifall det blir ett köp så blir det ett krav.

Men jag undrar fortfarande hur mycket tid som spenderas. Jag spenderar verkligen inte mycket tid och mycket energi på föreningen. Vissa veckor är det knappt 5 minuter, andra veckor är det mer. Sen är det klart att det ibland händer grejer som gör att det tar lite mer tid, tex när man gör underhållsarbeten etc.

Jag tror att de allra flesta föreningar har svårt att motivera medlemmarna och svårt att få den där stämningen som man vill ha. Det är någonting vi får jobba aktivt med hela tiden och speciellt vara aktiva på de som flyttar in. Jag gjorde om massor när jag blev styrelseordförande. Valberedningen ska ta nyinflyttade inom en vecka från tillträdesdagen med välkomstbrev, guidad visning ifall det behövs och en dialog om hur det funkar i vår förening. Och faktiskt så har det blivit mycket bättre deltagande i tex städdagarna sen vi plockade alla nyinflyttade. Med lite tid så kommer det att vara stor skillnad från när jag flyttade in och den styrelsen som satt du suttit i en massa år helt ostört! Det är inte meningen att en styrelse ska sitta i 30 år på samma sits, det behövs nytt blod och nya idéer. Och framför allt att ingen i styrelsen känner att det är deras förening, för det är det inte, det är medlemmarnas förening.
Jag kan sitta ett par timmar varje vecka med mail. Ett vanligt protokoll tar ca 2-3 timmar. Varje möte ca 3 timmar och det är 12 ggr per år. Årsmöte och konstituerande tar oändligt med tid att skriva protokoll på...Men vi är en stooor förening!
 
Fast vad är mycket tid? Jag är styrelseordförande i en förening med 43 st lägenheter och några lokalhyresgäster. Jag lägger väl ca 1-2 timmar i veckan på föreningen. Max! Det är inkl styrelsemötet en gång i månaden. Mycket gör man ju dessutom när man medan man gör annat, tex ringer leverantörer och annat på väg till jobbet. Mailen kollar jag varje dag, men det är oftast inte mer än 2-3 minuters jobb där. Och den kan jag ju kolla oavsett vart i världen jag befinner mig.

Problemet med hur mycket tid det tar är ju att du inte vet det innan du gett dig in i föreningen. Hade jag inte haft nåt val hade jag köpt och fått ta det som kommer, jag har inget problem med styrelsearbete som sådant, men hade jag haft ett val hade jag hellre valt en annan förening där det inte var tvång på att sitta i styrelsen. Så det handlar ju inte om att lägenheten blir omöjlig att sälja, bara att den kan bli mer svårsåld om den inte hade haft den här nackdelen. Sen kan ju alla andra faktorer vara så pass bra att det blir ett klipp ändå, men att lägenheten kan bli svårare att sälja pga kravet att sitta i styrelsen är nog inte en så vild gissning. (Och alla kan ju inte heller göra styrelsearbetet på vägen till jobbet.)
 
Jag satt som suppleant i tre år i vår förening, vi är 15 lägenheter varav en är hyresrätt. Jag kan tycka att köper man en bostadsrätt så ska man vara villig till styrelsearbete. Det ingår. Man kan alltid göra något.
När vi ombildade (Sthlm innerstad) så hade vi ovärdelig hjälp av våra ombildningskonsulter, vi hade dessutom hjälp hela första året och de hjälpte till med det mesta. Det gjorde att vi fick igång ett vettigt styrelsearbete. Enda orsaken till att jag hoppade av styrelsen var att jag hade ett annat styrelseuppdrag som krävde massor av tid och engagemang där jag inte kunde hitta en ersättare lika lätt.
Vi valde att köpa enkom för att vi ville bo kvar. Med facit i hand var det 2/3 som sålt efter första året. För många är det ett kliv in på bostadsmarknaden och de gjorde en ekonomiskt bra affär.
Jag är nöjd med ombildningen, det möjliggjorde att vi kunde skaffa balkong och bygga om vår tvåa till en trea. Men- alla tänker lika, det har renoverats konstant i 6 år och är en helt annan omsättning på boende än innan.
 
Lägenheterna lär ju inte vara lättsålda om tvånget att sitta i styrelsen hela tiden finns. I en stor förening kanske man sitter 1-2 år om man inte trivs med jobbet.
Här i Göteborg finns det många föreningar som är på 3-5 st lägenheter. Det är mindre flerfamiljshus som ligger i områden som Örgryte och Kålltorp/Munkebäck, men även åt andra hållet mot Fiskebäck, Långedrag etc. De är väldigt attraktiva!! Och det är väl främst för att de ger en villakänsla, men kostar inte lika mycket som en villa så man har råd att bo där eftersom man delar med andra. Jag har flera kompisar som bor i sådana föreningar och trivs väldigt bra.

En kompis bor i en förening med 3 st lägenheter i Örgryte. De har inga riktiga styrelsemöten, utan allting sker via mail. En gång om året har de föreningsstämman, men det är ju mer eller mindre bara en formalitet de måste ha. De förvaltar sig själva ekonomiskt, de tar hand om all fastighetsskötsel själva, etc. Tror att de i sin 2:a har en avgift på 1500:-/månaden. Det blir ett billigt boende, som dessutom har egen altan rakt ut i trädgården.
 
Nu ska det tydligen vara något viktigt möte vid en mäklarfirma här i stan. Vi förstod aldrig riktigt vad mötet skulle handla om, något med värdering/siffror. Är det någon som vet vad det kan handla om? Jag och sambon är ju inte särskilt pepp alls på att lägga vår tid på detta så vi känner väl att vi bara vill gå om det är absolut nödvändigt...
 
Tack. Antecknar.
:)
Jag ÄLSKAR buke - ingen annanstans än här är kvinnor lika krassa som livet!

PS jag själv hoppade min BRF-styrelse när de övriga lät en (visserligen välmenande och hyfsat kompetent) suppelant sköta årsredovisningen (och göra ändringar efter undertecknande:yuck:). Ingen mer än jag tyckte att kretsen för solidariskt ansvar var en faktor :crazy: Många BRF ser bra ut så länge ingen petar för mycket!
 
Idag på mötet verkar det som att i princip alla hushåll var helt inställda på att detta ska genomföras. Vi är fortfarande inte alls intresserade, så jag vet inte riktigt vad vi ska göra om/när det här går igenom? Flytta ifrån vår älskade lägenhet som vi trivs SÅ bra i? :( Det finns ingenstans i stan jag hellre vill bo. Det känns så tråkigt att behöva förändra vår livssituation nu när vi trivs så otroligt bra med livet i stort. Ångestklump i magen ikväll.

Vi blev ännu mer säkra på vår ståndpunkt utifrån de schablonsiffror som presenterades för oss. Dyrt pris för vår lägenhet och utifrån de enda två lika stora lägenheterna som sålts på samma gata senaste året så kan vi göra en vinst mellan 120 000 - 600 000 kr. Då vet vi inte hur mycket pengar som lagts på renovering för de lägenheterna förstås, så den reella vinsten är förmodligen mindre (eller rent av obefintlig). Prisuppgiften/värderingen för hela fastigheten i sig kändes också väldigt hög. Idag var vi dock hos en mäklare som jobbar på uppdrag från vår hyresvärd så kanske skulle prisbilden se annorlunda ut med någon som arbetade för våra intressen.

Laddar upp schablonsiffrorna men vet inte hur mycket de säger... Inte ens en besiktning är ju gjord... Vi är lägenhet 1201.

Plan_zpsaiqovqr1.jpg
 
Det enda positiva var att vi fick veta att vi uppenbarligen betalar 500 kr för dyr hyra mot vad vi ska göra?! Och att de under oss betalar närmare 800 kr mindre per månad för precis likvärdig (så vitt jag vet) lägenhet.

Tror i och för sig inte att det går att få tillbaka något retroaktivt men vi får väl undersöka det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Habina
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 558
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 400
Senast: cherie
·
Hemmet Så, här kommer en lång historia... Jag har en form av i-landsproblem. Vi bor för tillfället i lägenhet i en medelstor stad i Tyskland...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp