Ont i benet

Kan bero på att det är väldigt ovanligt och att det -vid de få tillfällen någon ändå drabbas av kompartmentsyndrom- nästan uteslutande drabbar folk som idrottar och där någon muskel ökat i volym väldigt fort på kort tid.

Ibland får man inget entydigt svar angående orsak.
Frågan är väl mer vad -om något- som går att göra för att lindra denna ospecificerad smärta som du drabbats av.
Och jag har inte idrottat menar du? Nej, inte de senaste åren på grund av ont i benet..

Läkaren skriver ut tabletter, sjukgymnasten rekommenderar stretching. Inget av det hjälper.
 
Okej men det är ju ingen diagnos rent krasst. Tråkigt.
De skrev btw ut mig från min första sjukhusvistelse med "diganosen" ospecificerad feber och dyspné 😅
Nej, men det är det jag fått hittills. Jag får väl nöja mig med det, och leva med att inte kunna ta en vanlig promenad ens en gång..
 
Nej du bör kunna kräva att få ngn slags ordentlig diagnos!
Eller i varje fall att bli tagen på allvar. Det har visserligen letats tumörer och annat, men jag har inte gjort ett enkelt gångprov eller tagit trycket i benet.
Nu igår kollade läkaren pulsen i benet och konstaterade att den var svagare i höger än vänster. Det tog bara två år innan någon kollade..
 
@sthu har du provat att köra tens typ en timme varje dag i en-två månader? It's worth a shot... Jag har ett pra program jag kör, fick av en neurokirurg pga mina svåra nacksmärtor. Det tog över en månad innan jag kände resultat (trodde inte ett skit på att det skulle hjälpa)
 
@sthu har du provat att köra tens typ en timme varje dag i en-två månader? It's worth a shot... Jag har ett pra program jag kör, fick av en neurokirurg pga mina svåra nacksmärtor. Det tog över en månad innan jag kände resultat (trodde inte ett skit på att det skulle hjälpa)
Nä, men sjukgymnasten jag gick till körde med TENS och nån slags lampa en gång i veckan i två månader. Hjälpte noll.

Funkar det med en budget variant för en 500ring tro?
 
Nä, men sjukgymnasten jag gick till körde med TENS och nån slags lampa en gång i veckan i två månader. Hjälpte noll.

Funkar det med en budget variant för en 500ring tro?
Jo absolut. Men det ska vara rätt frekvens och alltså en timme om dagen i minst en månad. Varje dag alltså.

Jag har breuers. Vänta så ska jag plocka fram frekvenserna
Skickade pm
 
Senast ändrad:
Och jag har inte idrottat menar du? Nej, inte de senaste åren på grund av ont i benet..

Läkaren skriver ut tabletter, sjukgymnasten rekommenderar stretching. Inget av det hjälper.
Så du har typ elitsatsat, kört direkt på frekvent hård, tung träning för att bygga muskler snabbt och klättra i klasserna?
Sorry, men det tror jag inte..

De flesta "svensonsidrottare" får sällan den typen av snabb muskeltillväxt som -i undantagsfall- ger kompartmentsyndrom.
 
Så du har typ elitsatsat, kört direkt på frekvent hård, tung träning för att bygga muskler snabbt och klättra i klasserna?
Sorry, men det tror jag inte..

De flesta "svensonsidrottare" får sällan den typen av snabb muskeltillväxt som -i undantagsfall- ger kompartmentsyndrom.
Det är långt i från bara eliten som får det. Var har du fått det ifrån?
 
Det är långt i från bara eliten som får det. Var har du fått det ifrån?
Det är nog väldigt, väldigt osannolikt att det skulle vara just det. Är benet väldigt svullet och ömt, tappar känsel? Annan färg? Knöligt ben?

Om det är kronisk komparmentsyndrom så är ju ändå behandlingen att anpassa aktiviteten (bättre skor eller helt enkelt motionera på andra sätt och försiktigt trappa upp).
 
Det är nog väldigt, väldigt osannolikt att det skulle vara just det. Är benet väldigt svullet och ömt, tappar känsel? Annan färg? Knöligt ben?

Om det är kronisk komparmentsyndrom så är ju ändå behandlingen att anpassa aktiviteten (bättre skor eller helt enkelt motionera på andra sätt och försiktigt trappa upp).
Tappar känseln, kramper, knöligt. Svullet är svårt att avgöra, hela jag är svullen..

Jag säger inte att det är det, jag säger bara att det kanske vore värt att utesluta.
Likadant med kärlkramp. Jag tror inte det är det, men det vore väl inte fel att utesluta
 
Tappar känseln, kramper, knöligt. Svullet är svårt att avgöra, hela jag är svullen..

Jag säger inte att det är det, jag säger bara att det kanske vore värt att utesluta.
Likadant med kärlkramp. Jag tror inte det är det, men det vore väl inte fel att utesluta
Jag undrar om man över huvudtaget gör så himla mycket åt kroniskt komparmentsyndrom. Det är väl mest egenvård tänker jag. Så om det inte gått om med all vila så torde det vara nåt annat.

Kärlkramp I benen torde då igen lindras av lugn motion. Du har ju provat båda utan resultat vilket nog gör att läkarna uteslutit båda genom din anamnes.
 
Jag undrar om man över huvudtaget gör så himla mycket åt kroniskt komparmentsyndrom. Det är väl mest egenvård tänker jag. Så om det inte gått om med all vila så torde det vara nåt annat.

Kärlkramp I benen torde då igen lindras av lugn motion. Du har ju provat båda utan resultat vilket nog gör att läkarna uteslutit båda genom din anamnes.
Då hade det ju varit trevligt om de informerade om det, istället för att vara rycka på axlarna och inte säga något alls ...
 
Så du har typ elitsatsat, kört direkt på frekvent hård, tung träning för att bygga muskler snabbt och klättra i klasserna?
Sorry, men det tror jag inte..

De flesta "svensonsidrottare" får sällan den typen av snabb muskeltillväxt som -i undantagsfall- ger kompartmentsyndrom.
Fast det är inte helt ovanligt att ”Svensson” får liknande besvär. Ts; vad har du fått för behandling hos fysio? Var bor du? Du får gärna skicka pm till mig om du inte vill svara här, kanske har lite kontakter/koll på var du ska söka dig vidare.
 
Jag undrar om man över huvudtaget gör så himla mycket åt kroniskt komparmentsyndrom. Det är väl mest egenvård tänker jag. Så om det inte gått om med all vila så torde det vara nåt annat.

Kärlkramp I benen torde då igen lindras av lugn motion. Du har ju provat båda utan resultat vilket nog gör att läkarna uteslutit båda genom din anamnes.
Det finns mycket att göra och även om det absolut kan ske med egenvård så verkar ju ts inte fått så mycket råd om det.
 
Det finns mycket att göra och även om det absolut kan ske med egenvård så verkar ju ts inte fått så mycket råd om det.
Jag har förstått att hen fått fysioterapi och massage samt provat ut skor och testat både vila och fortsatt promenad.

Det är väl först om det är riktigt allvarligt som man tar till tester och eventuell operation
 
Fast det är inte helt ovanligt att ”Svensson” får liknande besvär. Ts; vad har du fått för behandling hos fysio? Var bor du? Du får gärna skicka pm till mig om du inte vill svara här, kanske har lite kontakter/koll på var du ska söka dig vidare.
Jag har fått stretchövningar, TENS, massage, nån slags lampa (biotron tror jag det hette). Nada effekt.
Bor i sydvästra delen av Jönköpings län
 
Nu har jag mätt blodtrycket i benen. Läste i journalen att det blev ett index på 1,2. Säger mig ingenting, men när jag googlar verkar gränsen vara 0,9 så det är nog ingen fara med det. Kommer få svar från läkaren efter semestern.

Det börjar kännas rätt hopplöst att få ordning på det här..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 436
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp