Ont i knäna efter ridning

S

sandrahedman

Jag rider ganska mycket i hoppsadel då jag hoppar tre hästar per vecka och rider ut mycket. Nu senast idag och en gång tidigare har jag kännt att det verkligen har värkt i knäna av allt stående, lättridning och hoppning. Värken går över men det känns verkligen ansträngt och jag blir spänd i hela kroppen av detta.

Någon som har tips på vad jag kan göra? Vad är det som händer egentligen?

Sv: Ont i knäna efter ridning

hoppar in här för jag har samma problem. har funderat på om det kan vara för att min häst är så jäkla bred, knäna kanske får en ohälsosam ställning typ :crazy:

Inte behöver du smirka, jag undrar om det finns någon här på forumet som har haft samma problem. Känns märkligt att gå till läkaren och så ska h*n klämma och känna när jag inte ens har ont just då? Har varit på flera besök där de verkligen inte kunnat säga något, just av den anledningen.

Jag kan tänka mej att det har något att göra med att man vrider knäna på något ohälsosamt sätt iallafall. Eller belastar dom mycket. Kanske att man är på väg att få benhinneinflammation?

jag som är distansryttare vet hur viktigt benens placering är... jag hade min ena fot ca 2-3 mm fel och kunde inte gå dagen efter en ritt pga av det...

men en tanke, ställ dig med benen brevid varann som du brukar, den vinkeln du har benen i då ska du även ha när du rider... så det där med att man ska ha tån inåt osv... glöm det! alla kan inte sitta så, troligtvis ska du sitta olika för att det ska vara optimalt för dig.... däremot för hästen är en annan sak ;)

men tänk på mm precition, kolla hur du sitter, prova att ändra några mm, prova att läng lädren osv osv... det är bara att prova!

jag har haft samma problem, hade speceillt mycket problem när jag red mer frekvent.. jag var till läkare för inflammationer och överansträngningar om vartannat innan jag hittade "mina" sätt att träna upp musklerna utan att behöva gå till ett trist gym.. knäskydd och "osynlig" träning, det var det som fungerade för mig..

anledningen till att du har ont är att du belastar fel, det gör alla ryttare mer eller mindre, muskler och senor runt knäleden blir försvagade då dom inte används korrekt och du sluter mer på senor och ligament..

mitt råd är att du använder knästöd när du rider, det finns att köpa på sportbutiker och det skall finnas på apoteket..
samtidigt behöver du stärka upp musklerna runt knäna på ett ergonomiskt riktigt sätt, dvs inte på hästryggen utan på gymmet, du kan ochså använda dig av ankelvikter, finns också på sportbutiker.. ha dem runt vristerna och vips stärker du knäna och benen medans du går runt som vanligt, sen skadar det inte att du har dem på dig när du glor på tv och lyfter benen ett i sänder och stärker musklerna än lite till..
när du har byggt upp dina muskler i knäna kan du vänja dig av med knäskydden vid ridning..

Tack så hemskt mycket för ditt svar, verkligen!! :laugh: Detta ska jag absolut ta till mej av. Hur mycket kostar dessa knäskydd och ankelvikter ungefär?

Jag hade knäprobmen förut när jag ridit ute eller hoppat. (kortare stigläder)
När jag skaffade ledade stigbyglar försvann det helt. Kan vara värt att prova. Även om det inte tar bort allt kanske det minskar besvären?

Benhinneinflammation känner du inte i knäna. Det sitter längs med skenbenet.

Precis samma för mig!
Red alltid i flatback sadel, och fick ont i knäna.
Fick ett par ledade stigbyglar av min snälla mamma och problemen försvann! :laugh:
Jag tror att foten hamnar i en oergonomisk ställning i den platta stigbygeln vilket i sin tur ger knäna konstig belastning.

Viktigt som tusan att strecha lårmusklerna när man hoppar mkt!
Lårmusklerna fäster runt knät och jag vet många ryttare som trott att de haft knäproblem när det visat sig att lårmusklerna drar i fästena i knät.
Smärtan kommer vanligast på utsidan av knät precis in vid knäskålen.
Strecha och massera med liniment fungerade för mig.

Jag hade till och från jätteont i mina knän. Det värkte som bara den och jag låg ibland vaken om nätterna. Det visade sig att det jag behövde göra var att stretcha ut baksidan av benen. Berättade sen detta för en kompis som tack vare det också blev av med sina problem. Svårt att härleda men så var det iaf.

ja jag tror att mina knäskydd kostade 140 kr st på apoteket, men dom säljs inte längre.. tror att dom kan kosta 150-300 kr styck i sportbutiker..

ankelvikterna kan du nog få för under hundralappen på ÖB :)

som andra skrivit är ledare stigbyglar också bättre för knäna, dom är hur sköna som helst att rida i.. :)

Jag har oxå det problemet i en engelsk sadel, kvittar vilken längd på läderna. Men när jag bytade och började rida i westernsadel har värken försvunnit. Tror oxå det beror på vilken vinkel benet har och hur du håller benet. Men westernsadel hjälpte iaf mig.

Dock på vintern får jag rida med menvärmare under jeansen för att värma knäna. Har gjort detta sedan jag var ung och det fungerar över förvänntan och håller knäna varma= mindre ont.
I vinter tänkte jag prova och köpa back on track knäskydd, hoppas på samma resultat där :banana:

när jag var aktiv som hoppryttare hade jag problem med både knän och rygg, en mängd olika skador..
mig hjälpte det att ha magnet knä skydd. de är samma tjocklek som en strumpa så de märks knappt av under ridbyxorna..det hjälpte mot värk.

Okej, det ska jag nog ta mej att köpa redan imorgon. Vill att kroppen ska "hålla" ;)

Ja fast westernsadel kan jag ju inte byta till med tanke på att jag hoppar! ;)

Okej, tack så mycket! Hur mycket kostar ett par ledade stigbyglar? Enda krånglet där för mej är just det att det är tre olika hästar jag rider vilken ingen av dom är min = ett massa bytande av stigbyglar. Men det kanske det å andra sidan är värt eftersom att det verkar vara flera här som rekommenderar det! :)

Stretcha får jag visst börja göra, hur tråkigt det än är! ;) Även om det kanske inte är det som ställer till just mina besvär så är det ju alltid bra. Det är nog en sak som många av oss ryttare är dåliga på att göra.

Min första tanke är knäskydd. Dessutom kanske det är som Kimmis säger att du har fötterna felriktade mot hur du "ska" hålla fötterna enligt din kropp. När jag rider breda häster måste jag mer eller mindre peka tårna utåt som en nybörjare åtminstone emellanåt som avlastning. Länga stiglädren en aning kan vara en lösning också. Lycka till med att hitta problemet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka